Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Inżynieria kreatywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria kreatywności | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać podstawy informatyki, w tym ogólnie rozwiązania technologiczne w e-gospodarce i social media z uwagi na odwoływanie sie w czasie wykładów do przykładów kreatywności twórców aplikacji IT. |
W-2 | Student powinien znać zasady ogólne zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego z uwagi na odwoływanie sie w czasie wykładów do przykładów kreatywnego rozwiazywania problemów w poszukiwaniu pomysłów biznesowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom możliwości planowania rozwiazywania problermów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii (Osborna-Parnesa) z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów. Waznym rezultatem do osiagniecia w przedmiocie jest zbudowanie przeswiadczenia, że kreatywność mozna rozwijać a innowacyjność jest podstawą rozwoju zarówno w skali gospodarki jak i w aspekcie własnego życia. |
C-2 | Celem przedmiotu jest wyuczenie technik wspomagających kreatywność. Dodatkowym istotnym efektem kształcenia ma być zarówno wwypracowanie niektórych kompetencji społecznych jak i uświadomienie ich kluczowej roli w pozyskaniu i wykonywaniu pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cwiczenie w zespołach zadań budujacych kreatywność studenta - pierwsze etapy CPS - poszukiwanie celu i gromadzenie danych. | 5 |
T-A-2 | Cwiczenia z identyfikacji problemów - wg Rickardsa, Gettki i Parnesa. | 4 |
T-A-3 | Poszukiwanie koncepcji rozwiązania problemu i znalezienie rozwiazań. Porzadkowanie projektu wg GTD | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia heurystyki. Kreatywność jako ważne wyzwanie społewczne. Przykłady rozwiazań heurystycznych. Innowacyjność srodowiska akademickiego. Kreatywność wg Kotarbińskiego. | 2 |
T-W-2 | Przykłady zadań, ktorych rozwiazanie jest nacechowane pomysłowoscią - zadanie komiwojażera, obliczanie powierzchni nieregularnej, łamigłówki. | 1 |
T-W-3 | Schematy kreatywnego rozwiazywania problemów. Schematy Creative Problem Solving. Rola Alexa Osborna w rozoju współczesnej heurystyki. | 1 |
T-W-4 | Burza mózgów dla poszukiwania koncepcji. Rózne odmiany BM. | 2 |
T-W-5 | Techniki twórczego rozwiazywania problemów - mapy Buzana, pole sił, ryba Ichikawy, analiza morfologiczna. | 2 |
T-W-6 | Ćwiczenia w zespołach zadań budujących kreatywność studenta - pierwsze etapy CPS - poszukiwanie celu i gromadzenie danych. | 2 |
T-W-7 | Algorytm wynalazku wg Altszullera. | 3 |
T-W-8 | Poszukiwanie koncepcji rozwiązywania problemu i znalezienie rozwiązań. Porządkowanie projektu wg GTD. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | zajecia audytoryjne | 15 |
A-A-2 | Praca w zespołach poza uczelnią | 14 |
A-A-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 2 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | zajecia audytoryjne - projekty realizowane zespołowo z zastosowaniem technik wspomagających kreatywność w poszukiwaniu koncepcji i umiejętności pracy zespołowej w implementacji pomysłów. | 15 |
A-W-2 | Praca własna poswiecona przygotowaniu prezentacji lub sprawozdania z wybranych zajęc audytoryjnych | 8 |
A-W-3 | Wizyta w wybranej firmie informatycznej i przygotowanie prezentacji | 6 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach | 2 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, ćwiczenia zespołowe, identyfikacja własnej osobowosci poprzez testy i ankiety, prezentacje własne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Studenci zdobywają w trakcie zajęć i za aktywność pozaaudytoryjną punktu, które wg z góry znanej skali decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i za wykonaną poza zajeciami prezentację lub projekt grupowy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O6/01_W01 Student winien poznać definicje zwiazane i inwentyką i heurystyką, zaznajomić sie z kolejnością kroków w procesie rozwiazywania problemu, poznać techiki wyznaczania celów, identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji i poszukiwania rozwiazania oraz jego weryfikacji. | IC_1A_W04 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O6/01_U01 Student powinien umieć posługiwać sie takimi technikami z zakresu rozwiazywania problemu (identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji, poszukiwania rozwiazania) jak burza mózgów i jej 2-3 odmiany, analiza morfologiczna, algorytm Altszullera technika van Gundy'go, pola sił Majaro oraz technik porządkowania informacji - Ichikawy. | IC_1A_U17 | T1A_U07, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2 | T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O6/01_K01 Student posiada poczucie własnej kreatywnosci i jej znaczenia w procesie rozwiązywania złozonych problemów, rozumie swoją role w pracy zespołowej - zarówno w roli kierowniczej jak i ppodporzadkowanej, rozumie znaczenie aktywnosci i mobilnosci w życiu. Rozumie znaczenie ustawicznego samokształcenia. | IC_1A_K03, IC_1A_K05, IC_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O6/01_W01 Student winien poznać definicje zwiazane i inwentyką i heurystyką, zaznajomić sie z kolejnością kroków w procesie rozwiazywania problemu, poznać techiki wyznaczania celów, identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji i poszukiwania rozwiazania oraz jego weryfikacji. | 2,0 | Student jest mało aktywny, nie uczestniczy w zajaciach |
3,0 | Student pracuje w zespole, nie wyróznia sie aktywnością | |
3,5 | Student wie jaka jest rola heurystycznego podejścia, potrafi wyjasnić niektóre techniki | |
4,0 | Student zna rozmaite techiki, poszukuje innych | |
4,5 | Student chetnie uczestniczy, prezentuje swoje zdanie, szuka materiałów uzupelniajacych, ma wysoka wiedzę o technikach twórczego wspogania procesu rozwiazywania problemów. | |
5,0 | Student chetnie uczestniczy, wyróznia sie łatwiscia w rozwiazywaniu łamigłówek, prezentuje swoje zdanie, szuka materiałów uzupelniajacych, ma wysoka wiedzę o technikach twórczego wspogania procesu rozwiazywania problemów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O6/01_U01 Student powinien umieć posługiwać sie takimi technikami z zakresu rozwiazywania problemu (identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji, poszukiwania rozwiazania) jak burza mózgów i jej 2-3 odmiany, analiza morfologiczna, algorytm Altszullera technika van Gundy'go, pola sił Majaro oraz technik porządkowania informacji - Ichikawy. | 2,0 | Student nie nabył widocznych umiejętnosci w rozwiazywaniu problemów. |
3,0 | Student aktywnie poszukuje, wymienia techniki, niekoniecznie adekwatnme do problemu. | |
3,5 | Student zna techniki i próbuje je stosować w rozwiazywaniu problemu. | |
4,0 | Student zna techniki i próbuje je z powodzeniem stosować w rozwiazywaniu problemu. | |
4,5 | Student bardzo dobrze i trafnie wskazuje odpowiednie podejscia i techniki do problemu. | |
5,0 | Student zna wszystkie zaprezentowane na zajeciach techiki i wskazuje inne, które wspomagaja lub uzupełniaja juz poznane. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O6/01_K01 Student posiada poczucie własnej kreatywnosci i jej znaczenia w procesie rozwiązywania złozonych problemów, rozumie swoją role w pracy zespołowej - zarówno w roli kierowniczej jak i ppodporzadkowanej, rozumie znaczenie aktywnosci i mobilnosci w życiu. Rozumie znaczenie ustawicznego samokształcenia. | 2,0 | Student jest pasywny i bez motywacji. |
3,0 | Student jest umotywowany, ale nie realizuje zadań. | |
3,5 | Student rozumie znaczenie kreatywnosci i próbuje umotywować sie do jej posiadania. | |
4,0 | Student jest kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób. | |
4,5 | Student jest bardzo kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób. Inspitruje innych do poszukiwania sposobów. Łatwo generuje pomysły. | |
5,0 | Student jest bardzo kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób. Inspiruje innych do poszukiwania sposobów. Łatwo generuje pomysły. Wyróznia sie aktywnością i wysoka motywacją. |
Literatura podstawowa
- Tony Proctor, Twórcze rozwiazywanie problemów, 2002
- Martyniak Z., Wstęp do inwentyki, wyd. 2., AE, Kraków, 1997
- Kelley T, Sztuka innowacji., Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa, 2003
- Altszuller G., Elementy teorii twórczości inżynierskiej, WNT, Warszawa, 1983