Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Reinżyniering:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Reinżyniering | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z przedmiotów: Podstawy zarządzania, Modelowanie obiektowe, Projektowanie systemów informacyjnych, Inżynieria oprogramowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia) |
C-2 | Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z wybranymi możliwościami systemu ADONIS lub ARIS | 4 |
T-L-2 | Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów. | 2 |
T-L-3 | Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is". | 4 |
T-L-4 | Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be" | 2 |
T-L-5 | Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierającym biznes-procesy po reengineeringu | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarządzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania. | 2 |
T-W-2 | Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarządzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu | 2 |
T-W-3 | Aspekty metodologiczne reengineeringu biznes-procesów. Etapy, metody, narzędzia. Mapa biznes-procesów „as is” jako instrument wspomagający wykrywanie "wąskich gardeł". Struktura P-modeli, O-modeli opisujących aktualny stan biznes-systemu | 2 |
T-W-4 | Mapa biznes-procesów „as will be” i jej rola w reengineeringu SI. Struktura P-modeli, O-modeli przeprojektowanego biznesu | 2 |
T-W-5 | Powiązanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI. | 2 |
T-W-6 | Metody modelowania z rodziny IDEF stosowane w modelowaniu biznes-procesów | 2 |
T-W-7 | ADONIS w modelowaniu biznes-procesów ARIS - system wspomagający reengineering biznesu (architektura) | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-3 | studia literaturowe, przygotowanie do zajęć | 42 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 2 |
A-W-5 | Przygotowanie projektu | 6 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej |
M-2 | metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
M-3 | metoda projektowania |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na ćwiczeniiach labotoryjnych (obecność i udział w dyskusjach) umiejętność korzystania z oprogramowania wspomagajacego reengineering projekt indywidualny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O1/11_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i systemu informacyjnego | IC_1A_W10, IC_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
IC_1A_O1/11_W02 student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego | IC_1A_W16 | T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
IC_1A_O1/11_W03 student powinien być w stanie dobierać metody i technologie informatyczne wspomagające reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych | IC_1A_W10 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O1/11_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować biznes-procesy i analizować je oraz decydować o niezbędności ich reengineeringu i niezbędności odpowiedniego reengineeringu systemu informacyjnego | IC_1A_U01 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06 | C-2 | T-W-6, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3 | S-2 |
IC_1A_O1/11_U02 umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS) | IC_1A_U04 | T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O1/11_K01 W wyniku przeprowadzonych zajć student nabędzie następujace postawy: kreatywność w zakresie reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych | IC_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K07 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O1/11_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i systemu informacyjnego | 2,0 | Student nie jest w stanie zdefiniować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego |
3,0 | Student jest w stanie zdefiniować tylko niekltóre z ważniejszych pojęć z reengineeringu i nie jest w stanie wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego | |
3,5 | Student był pasywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować tylko niekltóre z ważniejszych pojęć z reengineeringu i nie jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego | |
4,0 | Student był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego | |
4,5 | Student był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego. Zna klasyfikację problemów wg Simona i Newella | |
5,0 | Student był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego. Zna klasyfikację problemów wg Simona i Newella. Zna klasy metod rozwiazywania problemów o różnym stopniu strukturyzacji | |
IC_1A_O1/11_W02 student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego | 2,0 | Student nie brał udzału w wykładach, nie jest w stanie przedstawić typy modeli i wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego |
3,0 | Student brał udzał w mniejszej ilości wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, nie zna wszystkich typów modeli i słabo wyjaśnia znaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego | |
3,5 | Student brał udzał w mniejszej ilości wykładów, mało uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie przedstawić niektóre z typów modeli, wyjaśnić znaczenie niektórych z modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego | |
4,0 | Student brał udzał we większości wykładów, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić główne typy modeli, wyjaśnić znaczenie niektórych z modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego | |
4,5 | Student brał udzał we wszystkich wykładach, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić główne typy modeli, wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego | |
5,0 | Student brał udzał we wszystkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić wszystkie typy modeli, wyjaśnić znaczenie wszystkich modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego | |
IC_1A_O1/11_W03 student powinien być w stanie dobierać metody i technologie informatyczne wspomagające reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych | 2,0 | Student nie brał udziału w wykładach, nie jest w stanie wymienić zasady przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i SI, scharakteryzować i dobrać metody i narzędzia wspomagające reengineering |
3,0 | Student brał udziału w mniejszej części wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie wymienić tylko niektóre z zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metod i narzędzi wspomagających reengineering, | |
3,5 | Student brał udzał w większości wykładów, ale był pasywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić tylko niektóre z zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metod i narzędzi wspomagających reengineering, jest w stanie dobrać część z nich przy reengineeringu biznes-procesów i SI, ale nie jest w stanie je scharakteryzować | |
4,0 | Student brał udzał w większości wykładów, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić większość z przedstawionych na wykładach zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metod i narzędzi wspomagających reengineering, jest w stanie dobrać główną część z nich przy reengineeringu biznes-procesów i SI, ale robi nieiwlkie błędy przy ich scharakteryzowaniu | |
4,5 | Student brał udzał we wszystkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić główne z przedstawionych na wykładach zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metody i narzędzia wspomagające reengineering, jest w stanie prawidłowo je dobrać oraz jest w stanie dokładnie je scharakteryzować | |
5,0 | Student brał udzał we wszstkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach zasady realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metody i narzędzia wspomagające reengineering, jest w stanie prawidłowo je dobrać i dokładnie je scharakteryzować |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O1/11_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować biznes-procesy i analizować je oraz decydować o niezbędności ich reengineeringu i niezbędności odpowiedniego reengineeringu systemu informacyjnego | 2,0 | Student nie posiada umiejętności modelowania biznes-procesów w UML, ich analizowania, decydowania o niezbędności ich preprojektowania i wprowadzenia odpowiednich zmiany do SI, nie złożył projektu indywidualnego |
3,0 | Student posiada słabe umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejętności analizowania oraz podejmowania decyzji o ich przeprojektowania i wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błędów | |
3,5 | Student posiada słabe umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest mały, projekt indywidualny zawiera błędy | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest zauważalny , projekt indywidualny zawiera drobne błędy | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, rola w projektcie zespołowym jest aktywna, projekt indywidualny nie zawiera błędów | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML i analizowania modeli, podejmowania decyzji o ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, był liderem w projektcie zespołowym, projekt indywidualny nie zawiera błędów | |
IC_1A_O1/11_U02 umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS) | 2,0 | Student nie posiada umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS )wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, nie złożyłł projektu indywidualnego |
3,0 | Student posiada słabe umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagajacych reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błędów | |
3,5 | Student posiada słabe umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes- procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest mały, projekt indywidualny zawiera błędy | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest zauważalny , projekt indywidualny zawiera drobne błędy | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering przy modelowaniu biznes-procesów i SI, rola w projektcie zespołowym jest aktywna, projekt indywidualny nie zawiera błędów | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejetności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, był liderem w projektcie zespołowym, projekt indywidualny nie zawiera błędw |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O1/11_K01 W wyniku przeprowadzonych zajć student nabędzie następujace postawy: kreatywność w zakresie reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych | 2,0 | Nie jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny przy doskonaleniu biznes-procesów i systemów informacyjnych |
3,0 | jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje mniejszą części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny w procesie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych | |
3,5 | jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje większą części zdobytych wiedzy i umiejętności w procesie modelowania biznes-procesów i systemów informacyjnych w sposób kreatywny | |
4,0 | jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w procesie modelowania biznes-procesów i systemów informacyjnych w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązań reengineeringowych | |
4,5 | Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązań reengineeringowych i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w biznes-procesach i logistyki informacyjnej w SI | |
5,0 | Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązań reengineeringowych i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w biznes-procesach i logistyki informacyjnej w SI |
Literatura podstawowa
- Hammer M., Champy J., Reengineering the corporation. A manifesto for business revolution., Harper Business, 1997
- Peppard J., Rowland Ph., Reengineering, Gebethner&Ska, Warszawa, 2007
- Pod red. Kasprzaka T., Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu, Difin, Warszawa, 2005
- Yourdon, Edward (z ang. przeł. Janina Bloch), Marsz ku klęsce, poradnik dla projektanta systemów, WNT, Warszawa, 2000
- Yourdon Ed., Argila C., Analiza obiektowa i projektowanie, WNT, Warszaawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Pfleeger Sh.L., Atlee J.M., Software engineering. Theory and practice., PearsonPrentice Hall, USA, 2006