Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Geoinformatyka - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geoinformatyka - Przedmiot obieralny I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 1,80,62zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,20,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajmość matematyki na poziomie studiów inżynierskich. Podstawowa wiedza informatyczna.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami geoinformacyjnymi mającymi zastosowanie w naukach o Ziemi oraz w wielu dziedzinach gospodarczych, finansowych oraz administracyjnych.
C-2Nabycie umiejętności wyszukiwania, pozyskiwania i analizy geodanych z wykorzystaniem technik informatycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS, QGIS i GRASS.2
T-L-2Tworzenie map. Modele i konwersja danych.2
T-L-3Zarządzanie warstwami. Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.2
T-L-4Kompozycja i drukowanie mapy.2
T-L-5Praca ze stylami i symbolami. Praca z tabelami. Wykresy.2
T-L-6Tworzenie raportów. Zapytania do mapy.2
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.2
T-L-8Internetowe systemy informacji przestrzennej.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, potrzeby informacyjne infrastruktury przestrzennej.2
T-W-2Potrzeby informacyjne nauk o Ziemi.2
T-W-3Wykorzystanie geodanych w technice, przemyśle i businesie.2
T-W-4Wykorzystanie geodanych w planowaniu przestrzennym, administracji i bezpieczeństwie kraju.4
T-W-5Podstawy systemów informaji przestrzennej.4
T-W-6Układy współrzędnych i odniesienia, podstawy kartografii.2
T-W-7Analizy przestrzenne.2
T-W-8Analizy geostatystyczne.2
T-W-9Pozyskiwania geodanych, bazy geodanych4
T-W-10Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym.4
T-W-11Zastosowania systemów geoinformacyjnych..2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje1
A-L-3Przygotowanie do laboratoriów10
A-L-4Opracowanie sprawozdań10
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury - praca własna studenta10
A-W-3Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta10
A-W-4Konsultacje do wykładu1
A-W-5Przygotowanie do kolokwium - praca własna studenta4
55

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratorium: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie problemów geoinformacyjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła pracy studenta z uwzględnieniem punktacji poszczególnych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw zadań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O/01-01_W01
Student zna podstawowe potrzeby geoinformacyjne w różnych dziedzinach, źródła informacji geoprzestrzennej, narzędzia informatyczne wykorzystywane do jej przetwarzania.
IC_1A_W15T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-8M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O/01-01_U01
Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania zagadnień geoinformacyjnych.
IC_1A_U11T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16InzA_U05, InzA_U08C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-L-8M-1S-1, S-2
IC_1A_O/01-01_U02
Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektu geoinformacyjnego.
IC_1A_U12T1A_U11, T1A_U13, T1A_U16InzA_U05, InzA_U08C-2T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1S-1, S-2
IC_1A_O/01-01_U03
Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu zagadnień geoinformacyjnych.
IC_1A_U17T1A_U07, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1S-1, S-2
IC_1A_O/01-01_U04
Student potrafi analizować zagadnienia geoinformacyjne z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
IC_1A_U21T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-7, T-L-8M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O/01-01_W01
Student zna podstawowe potrzeby geoinformacyjne w różnych dziedzinach, źródła informacji geoprzestrzennej, narzędzia informatyczne wykorzystywane do jej przetwarzania.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowań oraz wykorzystywanych narzędzi informatycznych.
3,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowania oraz wykorzystywane narzędzia informatyczne.
3,5Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowania oraz wykorzystywane narzędzia informatyczne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,0Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,5Student zna klasyfikację i pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, podstawowe elementy infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
5,0Student zna klasyfikację i pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, podstawowe elementy infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych stosowane na świecie, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O/01-01_U01
Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania zagadnień geoinformacyjnych.
2,0Student nie potrafi realizować zagadnień cząstkowych z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielonych przez kierownika zespołu.
3,0Student potrafi realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu.
4,0Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu i opracować harmonogram prac.
4,5Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu zagadnień geoinformacyjnych, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu.
5,0Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu zagadnień geoinformacyjnych, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu oraz kierować zespołem.
IC_1A_O/01-01_U02
Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektu geoinformacyjnego.
2,0Student nie potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego.
3,0Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego.
3,5Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego lub usprawnić strukturę prostego systemu w eksploatacji.
4,0Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność projektu geoinformacyjnego lub usprawnić strukturę systemu w eksploatacji.
4,5Strudent potrafi zaprojektować optymalną strukturę projektu geoinformacyjnego odpowiednio do realizowanych funkcji.
5,0Strudent potrafi zaprojektować optymalną strukturę projektu geoinformacyjnego odpowiednio do realizowanych funkcji oraz zreorganizować eksploatowany systemu pod kątem jego użyteczności.
IC_1A_O/01-01_U03
Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu zagadnień geoinformacyjnych.
2,0Student nie potrafi przeanalizować prostych zagadnień geoinformacyjnych.
3,0Student potrafi przeanalizować proste zagadnienia geoinformacyjne.
3,5Student potrafi przeanalizować postawione zagadnienia geoinformacyjne.
4,0Student potrafi przeanalizować złożone zagadnienia geoinformacyjne.
4,5Student potrafi samodzielnie określić potrzeby geoinformacyjne rozwiązywanego problemu oraz dobrać odpowiednie narzędzia informatyczne.
5,0Student potrafi samodzielnie określić potrzeby geoinformacyjne rozwiązywanego problemu oraz dobrać optymalne narzędzia informatyczne.
IC_1A_O/01-01_U04
Student potrafi analizować zagadnienia geoinformacyjne z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
2,0Student nie potrafi wykorzystywać narzędzi informatycznych do analizy podstawowych zagadnień geoinformacyjnych.
3,0Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do analizy podstawowych zagadnień geoinformacyjnych.
3,5Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do analizy zagadnień geoinformacyjnych.
4,0Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych.
4,5Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych oraz właściwie je dobierać.
5,0Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych oraz określić optymalny ich dobór w zależności od zadania.

Literatura podstawowa

  1. Bielecka E., Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa, 2006
  2. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., GIS. Obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Kubik T., GIS. Rozwiązania sieciowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  4. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., GIS. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Falcenloben D., Geoinformacja. Wprowadzenie do systemów organizacji danych i wiedzy., Wydawnictwo Gall, Katowice, 2011
  2. Gaździcki J., Informatyka w geodezji i kartografii, PPWK, Warszawa, 1975

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS, QGIS i GRASS.2
T-L-2Tworzenie map. Modele i konwersja danych.2
T-L-3Zarządzanie warstwami. Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.2
T-L-4Kompozycja i drukowanie mapy.2
T-L-5Praca ze stylami i symbolami. Praca z tabelami. Wykresy.2
T-L-6Tworzenie raportów. Zapytania do mapy.2
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.2
T-L-8Internetowe systemy informacji przestrzennej.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, potrzeby informacyjne infrastruktury przestrzennej.2
T-W-2Potrzeby informacyjne nauk o Ziemi.2
T-W-3Wykorzystanie geodanych w technice, przemyśle i businesie.2
T-W-4Wykorzystanie geodanych w planowaniu przestrzennym, administracji i bezpieczeństwie kraju.4
T-W-5Podstawy systemów informaji przestrzennej.4
T-W-6Układy współrzędnych i odniesienia, podstawy kartografii.2
T-W-7Analizy przestrzenne.2
T-W-8Analizy geostatystyczne.2
T-W-9Pozyskiwania geodanych, bazy geodanych4
T-W-10Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym.4
T-W-11Zastosowania systemów geoinformacyjnych..2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje1
A-L-3Przygotowanie do laboratoriów10
A-L-4Opracowanie sprawozdań10
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury - praca własna studenta10
A-W-3Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta10
A-W-4Konsultacje do wykładu1
A-W-5Przygotowanie do kolokwium - praca własna studenta4
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/01-01_W01Student zna podstawowe potrzeby geoinformacyjne w różnych dziedzinach, źródła informacji geoprzestrzennej, narzędzia informatyczne wykorzystywane do jej przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami geoinformacyjnymi mającymi zastosowanie w naukach o Ziemi oraz w wielu dziedzinach gospodarczych, finansowych oraz administracyjnych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, potrzeby informacyjne infrastruktury przestrzennej.
T-W-2Potrzeby informacyjne nauk o Ziemi.
T-W-3Wykorzystanie geodanych w technice, przemyśle i businesie.
T-W-4Wykorzystanie geodanych w planowaniu przestrzennym, administracji i bezpieczeństwie kraju.
T-W-5Podstawy systemów informaji przestrzennej.
T-W-6Układy współrzędnych i odniesienia, podstawy kartografii.
T-W-7Analizy przestrzenne.
T-W-8Analizy geostatystyczne.
T-W-9Pozyskiwania geodanych, bazy geodanych
T-W-10Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym.
T-W-11Zastosowania systemów geoinformacyjnych..
T-L-8Internetowe systemy informacji przestrzennej.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratorium: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie problemów geoinformacyjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła pracy studenta z uwzględnieniem punktacji poszczególnych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw zadań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowań oraz wykorzystywanych narzędzi informatycznych.
3,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowania oraz wykorzystywane narzędzia informatyczne.
3,5Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, ich zastosowania oraz wykorzystywane narzędzia informatyczne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,0Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,5Student zna klasyfikację i pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, podstawowe elementy infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
5,0Student zna klasyfikację i pojęcia dotyczące zagadnień geoinformacyjnych, podstawowe elementy infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych stosowane na świecie, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/01-01_U01Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania zagadnień geoinformacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania, pozyskiwania i analizy geodanych z wykorzystaniem technik informatycznych.
Treści programoweT-W-3Wykorzystanie geodanych w technice, przemyśle i businesie.
T-W-4Wykorzystanie geodanych w planowaniu przestrzennym, administracji i bezpieczeństwie kraju.
T-W-5Podstawy systemów informaji przestrzennej.
T-W-6Układy współrzędnych i odniesienia, podstawy kartografii.
T-W-10Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym.
T-W-11Zastosowania systemów geoinformacyjnych..
T-L-8Internetowe systemy informacji przestrzennej.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratorium: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie problemów geoinformacyjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła pracy studenta z uwzględnieniem punktacji poszczególnych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw zadań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi realizować zagadnień cząstkowych z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielonych przez kierownika zespołu.
3,0Student potrafi realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu.
4,0Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe z zakresu zagadnień geoinformacyjnych przydzielone przez kierownika zespołu i opracować harmonogram prac.
4,5Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu zagadnień geoinformacyjnych, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu.
5,0Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu zagadnień geoinformacyjnych, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu oraz kierować zespołem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/01-01_U02Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektu geoinformacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U12Ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych przedsięwzięć informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania, pozyskiwania i analizy geodanych z wykorzystaniem technik informatycznych.
Treści programoweT-W-10Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym.
T-W-11Zastosowania systemów geoinformacyjnych..
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS, QGIS i GRASS.
T-L-2Tworzenie map. Modele i konwersja danych.
T-L-3Zarządzanie warstwami. Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.
T-L-4Kompozycja i drukowanie mapy.
T-L-5Praca ze stylami i symbolami. Praca z tabelami. Wykresy.
T-L-6Tworzenie raportów. Zapytania do mapy.
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.
T-L-8Internetowe systemy informacji przestrzennej.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratorium: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie problemów geoinformacyjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła pracy studenta z uwzględnieniem punktacji poszczególnych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw zadań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego.
3,0Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego.
3,5Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność prostego projektu geoinformacyjnego lub usprawnić strukturę prostego systemu w eksploatacji.
4,0Student potrafi zoptymalizować strukturę i funkcjonalność projektu geoinformacyjnego lub usprawnić strukturę systemu w eksploatacji.
4,5Strudent potrafi zaprojektować optymalną strukturę projektu geoinformacyjnego odpowiednio do realizowanych funkcji.
5,0Strudent potrafi zaprojektować optymalną strukturę projektu geoinformacyjnego odpowiednio do realizowanych funkcji oraz zreorganizować eksploatowany systemu pod kątem jego użyteczności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/01-01_U03Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu zagadnień geoinformacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania, pozyskiwania i analizy geodanych z wykorzystaniem technik informatycznych.
Treści programoweT-W-2Potrzeby informacyjne nauk o Ziemi.
T-W-3Wykorzystanie geodanych w technice, przemyśle i businesie.
T-W-4Wykorzystanie geodanych w planowaniu przestrzennym, administracji i bezpieczeństwie kraju.
T-W-5Podstawy systemów informaji przestrzennej.
T-W-6Układy współrzędnych i odniesienia, podstawy kartografii.
T-W-8Analizy geostatystyczne.
T-W-9Pozyskiwania geodanych, bazy geodanych
T-W-10Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym.
T-W-11Zastosowania systemów geoinformacyjnych..
T-L-2Tworzenie map. Modele i konwersja danych.
T-L-3Zarządzanie warstwami. Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.
T-L-6Tworzenie raportów. Zapytania do mapy.
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.
T-L-8Internetowe systemy informacji przestrzennej.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratorium: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie problemów geoinformacyjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła pracy studenta z uwzględnieniem punktacji poszczególnych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw zadań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeanalizować prostych zagadnień geoinformacyjnych.
3,0Student potrafi przeanalizować proste zagadnienia geoinformacyjne.
3,5Student potrafi przeanalizować postawione zagadnienia geoinformacyjne.
4,0Student potrafi przeanalizować złożone zagadnienia geoinformacyjne.
4,5Student potrafi samodzielnie określić potrzeby geoinformacyjne rozwiązywanego problemu oraz dobrać odpowiednie narzędzia informatyczne.
5,0Student potrafi samodzielnie określić potrzeby geoinformacyjne rozwiązywanego problemu oraz dobrać optymalne narzędzia informatyczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O/01-01_U04Student potrafi analizować zagadnienia geoinformacyjne z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U21Ma umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów wspomaganych komputerowo
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania, pozyskiwania i analizy geodanych z wykorzystaniem technik informatycznych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, potrzeby informacyjne infrastruktury przestrzennej.
T-W-6Układy współrzędnych i odniesienia, podstawy kartografii.
T-W-8Analizy geostatystyczne.
T-W-9Pozyskiwania geodanych, bazy geodanych
T-W-10Wymagania informacyjne, funkcjonalne i techniczno-ekonomiczne stawiane systemom geoinformatycznym.
T-W-11Zastosowania systemów geoinformacyjnych..
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania ArcGIS, QGIS i GRASS.
T-L-7Praca z rastrami. Analizy danych.
T-L-8Internetowe systemy informacji przestrzennej.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratorium: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie problemów geoinformacyjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła pracy studenta z uwzględnieniem punktacji poszczególnych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw zadań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystywać narzędzi informatycznych do analizy podstawowych zagadnień geoinformacyjnych.
3,0Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do analizy podstawowych zagadnień geoinformacyjnych.
3,5Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do analizy zagadnień geoinformacyjnych.
4,0Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych.
4,5Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych oraz właściwie je dobierać.
5,0Student potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do złożonych problemów goinformacyjnych oraz określić optymalny ich dobór w zależności od zadania.