Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów informatycznych I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria systemów informatycznych I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Kraska <Krzysztof.Kraska@zut.edu.pl>, Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 30 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu technologii informacyjnych i informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z modelami cyklu życia i podstawowymi metodami analizy oraz projektowania systemów informatycznych
C-2Kształtowanie umiejętności definiowania wymagań i zakresu funkcjonalnego systemu informatycznego na tle ogólnego systemu informacyjnego dziedziny przedmiotowej
C-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowywanie założeń do przykładowych projektów systemów informatycznych. Sporządzenie dokumentacji wymagań. Sporządzenie dokumentacji wymagań6
T-L-2Opracowanie dla przykładowego zadania projektowego diagramów przypadków użycia, diagramów związków encji i diagramów DFD4
T-L-3Analiza i projektowanie obiektowe – ćwiczenia w tworzenie diagramów UML dla przykładowego projektu systemu informatycznego6
T-L-4Tworzenie systemów z komponentów2
T-L-5Szacowanie harmonogramu realizacji przykładowych systemów informatycznych. Szacowanie zagrożeń i ryzyka4
T-L-6Realizacja indywidualnego projektu systemu informatycznego wybraną metodą8
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia (system informacyjny, informatyczny, inżynieria systemów informatycznych). Relacje miedzy systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w organizacji. System informatyczny jako obiekt techniczny. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Modele cyklu życia systemu informatycznego.3
T-W-2Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego organizacji. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy i projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.4
T-W-3Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. a) Metody strukturalne. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady. b) Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Metody analizy i projektowania obiektowego. UML. c) Metody wytwarzania systemów informatycznych uwarunkowanych czasem. d) Podejście socjo-społeczne do budowy systemów informatycznych. e) Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Metodyka Scrum, FDD, programowanie ekstremalne, projektowanie adaptacyjne, f) Projektowanie systemów informatycznych z użyciem wielokrotnym.12
T-W-4Szacowanie czasu realizacji systemów informatycznych, kosztów, efektów, zagrożeń i ryzyka w procesie wytwarzania systemu informatycznego. Jakość systemów informatycznych i jakość procesów jego budowy. Bezpieczeństwo systemów informatycznych Korzyści z inwestycji informatycznych. Metody testowania oprogramowania.8
T-W-5Techniki wspomagające procesy wytwarzania oprogramowania.2
T-W-6zaliczenie wykładu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratorium30
A-L-2Konsultacje z nauczycielem realizującym zajęcia laboratoryjne2
A-L-3Praca własna - przygotowanie się do laboratorium - studia literaturowe28
A-L-4Praca nad projektem indywidualnym i dokumentacją do tego projektu30
90
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie i zaliczeniu przedmiotu30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie się studenta do zaliczenia przedmiotu oraz studia literaturowe przedmiotu13
A-W-4wykonywanie prac projektowych własnych niezbędnych do nabycia umiejętności weryfikowanych na zaliczenie przedmiotu.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda analizy przypadków
M-2Metoda projektów
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
M-5Ocena ogólna za przedmiot: 0,5* ocena z wykładu + 0,5* ocena z laboratorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot = 0.5 * ocena za wykład + 0.5 * ocena za laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/05/01_W01
Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych w systemach informatycznych
IC_1A_W07T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-1M-1, M-3S-1, S-2
IC_1A_C/05/01_W02
Zna podstawowe techniki, metody i metodyki tworzenia systemów informatycznych
IC_1A_W11T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
IC_1A_C/05/01_W03
Zna metody strukturalne, obiektowe i elastyczne projektowania systemów informatycznych
IC_1A_W10T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3S-1, S-2
IC_1A_C/05/01_W04
Zna zastosowania systemów informatycznych
IC_1A_W15T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-3T-W-1M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/05/01_U01
Potrafi przeprowadzić proces analizy systemu informatycznego z użyciem wybranej metody
IC_1A_U19T1A_U09, T1A_U10, T1A_U16InzA_U03, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-3, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2
IC_1A_C/05/01_U02
Potrafi przeprowadzić proces projektowania systemu informatycznego z użyciem wybranej metodologii oraz metodyki
IC_1A_U11T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16InzA_U05, InzA_U08C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
IC_1A_C/05/01_U03
Potrafi sporządzić prototyp systemu informatycznego
IC_1A_U04T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-W-3, T-W-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2
IC_1A_C/05/01_U04
Potrafi opracować odpowiednią do etapu cyklu życia systemu informatycznego dokumentację techniczną
IC_1A_U03T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U16InzA_U03, InzA_U06, InzA_U08C-1, C-3T-L-6M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/05/01_K01
Rozumie potrzebę stosowania obowiązujących zasad prawnych i aspektów związanych z dziedziną przedmiotową w procesie wytwarzania systemów informatycznych
IC_1A_K06T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-2T-W-2, T-W-5, T-L-1, T-L-6M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/05/01_W01
Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych w systemach informatycznych
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody przetwarzania i gromadzenia danych w systemach informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/05/01_W02
Zna podstawowe techniki, metody i metodyki tworzenia systemów informatycznych
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody tworzenia systemów informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/05/01_W03
Zna metody strukturalne, obiektowe i elastyczne projektowania systemów informatycznych
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować metody strukturalne, obiektowe i elastyczne projektowania systemów informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/05/01_W04
Zna zastosowania systemów informatycznych
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe zastosowania systemów informatycznych w firmie usługowej i produkcyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/05/01_U01
Potrafi przeprowadzić proces analizy systemu informatycznego z użyciem wybranej metody
2,0
3,0Student potrafi określić założenia funkcjonalne dla przykładowego prostego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/05/01_U02
Potrafi przeprowadzić proces projektowania systemu informatycznego z użyciem wybranej metodologii oraz metodyki
2,0
3,0Student potrafi opracować projekt przykładowego prostego systemu informatycznego zgodnie z wybraną metodyką (zaliczył projekt w ramach laboratorium)
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/05/01_U03
Potrafi sporządzić prototyp systemu informatycznego
2,0
3,0Student potrafi opracować prototyp przykładowego prostego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/05/01_U04
Potrafi opracować odpowiednią do etapu cyklu życia systemu informatycznego dokumentację techniczną
2,0
3,0Student potrafi przygotować dokumentację do realizacji wybranego etapu cyklu życia prostego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/05/01_K01
Rozumie potrzebę stosowania obowiązujących zasad prawnych i aspektów związanych z dziedziną przedmiotową w procesie wytwarzania systemów informatycznych
2,0
3,0Student potrafi uwzględnić aspekty prawne i związane z dziedziną przedmiotowa prostego projektowanego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davis P., Inżynieria systemów informatycznych, WNT, Warszawa, 1999
  2. Cadle J., Yeates D., Zarządzanie procesem tworzenia systemów informacyjnych, WNT, Warszawa, 2004
  3. praca zb. Pod. Red. Z. Szyjewskiego, E. Kolbusza, w. Olejniczaka, Inżynieria systemów informatycznych, PWE, Warszawa, 2005
  4. Rumbaugh J., Jacobson I., Booch G., The Unified Modeling Language Reference Manual, Addison-Wesley Professional, 2010, ISBN: 032171895X / ISBN-13: 9780321718952

Literatura dodatkowa

  1. Pressman R., Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, Warszawa, 2004
  2. Sommerville I., Inżynieria oprogramowania, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowywanie założeń do przykładowych projektów systemów informatycznych. Sporządzenie dokumentacji wymagań. Sporządzenie dokumentacji wymagań6
T-L-2Opracowanie dla przykładowego zadania projektowego diagramów przypadków użycia, diagramów związków encji i diagramów DFD4
T-L-3Analiza i projektowanie obiektowe – ćwiczenia w tworzenie diagramów UML dla przykładowego projektu systemu informatycznego6
T-L-4Tworzenie systemów z komponentów2
T-L-5Szacowanie harmonogramu realizacji przykładowych systemów informatycznych. Szacowanie zagrożeń i ryzyka4
T-L-6Realizacja indywidualnego projektu systemu informatycznego wybraną metodą8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia (system informacyjny, informatyczny, inżynieria systemów informatycznych). Relacje miedzy systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w organizacji. System informatyczny jako obiekt techniczny. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Modele cyklu życia systemu informatycznego.3
T-W-2Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego organizacji. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy i projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.4
T-W-3Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. a) Metody strukturalne. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady. b) Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Metody analizy i projektowania obiektowego. UML. c) Metody wytwarzania systemów informatycznych uwarunkowanych czasem. d) Podejście socjo-społeczne do budowy systemów informatycznych. e) Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Metodyka Scrum, FDD, programowanie ekstremalne, projektowanie adaptacyjne, f) Projektowanie systemów informatycznych z użyciem wielokrotnym.12
T-W-4Szacowanie czasu realizacji systemów informatycznych, kosztów, efektów, zagrożeń i ryzyka w procesie wytwarzania systemu informatycznego. Jakość systemów informatycznych i jakość procesów jego budowy. Bezpieczeństwo systemów informatycznych Korzyści z inwestycji informatycznych. Metody testowania oprogramowania.8
T-W-5Techniki wspomagające procesy wytwarzania oprogramowania.2
T-W-6zaliczenie wykładu1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratorium30
A-L-2Konsultacje z nauczycielem realizującym zajęcia laboratoryjne2
A-L-3Praca własna - przygotowanie się do laboratorium - studia literaturowe28
A-L-4Praca nad projektem indywidualnym i dokumentacją do tego projektu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie i zaliczeniu przedmiotu30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie się studenta do zaliczenia przedmiotu oraz studia literaturowe przedmiotu13
A-W-4wykonywanie prac projektowych własnych niezbędnych do nabycia umiejętności weryfikowanych na zaliczenie przedmiotu.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_W01Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych w systemach informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W07Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności definiowania wymagań i zakresu funkcjonalnego systemu informatycznego na tle ogólnego systemu informacyjnego dziedziny przedmiotowej
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia (system informacyjny, informatyczny, inżynieria systemów informatycznych). Relacje miedzy systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w organizacji. System informatyczny jako obiekt techniczny. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Modele cyklu życia systemu informatycznego.
Metody nauczaniaM-1Metoda analizy przypadków
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody przetwarzania i gromadzenia danych w systemach informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_W02Zna podstawowe techniki, metody i metodyki tworzenia systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W11Zna narzędzia informatyczne wykorzystywane w inżynierii oprogramowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia (system informacyjny, informatyczny, inżynieria systemów informatycznych). Relacje miedzy systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w organizacji. System informatyczny jako obiekt techniczny. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Modele cyklu życia systemu informatycznego.
T-W-2Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego organizacji. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy i projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.
T-W-3Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. a) Metody strukturalne. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady. b) Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Metody analizy i projektowania obiektowego. UML. c) Metody wytwarzania systemów informatycznych uwarunkowanych czasem. d) Podejście socjo-społeczne do budowy systemów informatycznych. e) Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Metodyka Scrum, FDD, programowanie ekstremalne, projektowanie adaptacyjne, f) Projektowanie systemów informatycznych z użyciem wielokrotnym.
T-W-5Techniki wspomagające procesy wytwarzania oprogramowania.
Metody nauczaniaM-1Metoda analizy przypadków
M-2Metoda projektów
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody tworzenia systemów informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_W03Zna metody strukturalne, obiektowe i elastyczne projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z modelami cyklu życia i podstawowymi metodami analizy oraz projektowania systemów informatycznych
C-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań
Treści programoweT-W-2Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego organizacji. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy i projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.
T-W-3Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. a) Metody strukturalne. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady. b) Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Metody analizy i projektowania obiektowego. UML. c) Metody wytwarzania systemów informatycznych uwarunkowanych czasem. d) Podejście socjo-społeczne do budowy systemów informatycznych. e) Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Metodyka Scrum, FDD, programowanie ekstremalne, projektowanie adaptacyjne, f) Projektowanie systemów informatycznych z użyciem wielokrotnym.
T-W-4Szacowanie czasu realizacji systemów informatycznych, kosztów, efektów, zagrożeń i ryzyka w procesie wytwarzania systemu informatycznego. Jakość systemów informatycznych i jakość procesów jego budowy. Bezpieczeństwo systemów informatycznych Korzyści z inwestycji informatycznych. Metody testowania oprogramowania.
T-W-5Techniki wspomagające procesy wytwarzania oprogramowania.
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować metody strukturalne, obiektowe i elastyczne projektowania systemów informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_W04Zna zastosowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia (system informacyjny, informatyczny, inżynieria systemów informatycznych). Relacje miedzy systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w organizacji. System informatyczny jako obiekt techniczny. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Modele cyklu życia systemu informatycznego.
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe zastosowania systemów informatycznych w firmie usługowej i produkcyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_U01Potrafi przeprowadzić proces analizy systemu informatycznego z użyciem wybranej metody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U19Potrafi wykorzystać w przedsięwzięciach informatycznych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z modelami cyklu życia i podstawowymi metodami analizy oraz projektowania systemów informatycznych
C-2Kształtowanie umiejętności definiowania wymagań i zakresu funkcjonalnego systemu informatycznego na tle ogólnego systemu informacyjnego dziedziny przedmiotowej
C-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań
Treści programoweT-W-2Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego organizacji. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy i projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.
T-W-4Szacowanie czasu realizacji systemów informatycznych, kosztów, efektów, zagrożeń i ryzyka w procesie wytwarzania systemu informatycznego. Jakość systemów informatycznych i jakość procesów jego budowy. Bezpieczeństwo systemów informatycznych Korzyści z inwestycji informatycznych. Metody testowania oprogramowania.
T-L-1Opracowywanie założeń do przykładowych projektów systemów informatycznych. Sporządzenie dokumentacji wymagań. Sporządzenie dokumentacji wymagań
T-L-3Analiza i projektowanie obiektowe – ćwiczenia w tworzenie diagramów UML dla przykładowego projektu systemu informatycznego
T-L-6Realizacja indywidualnego projektu systemu informatycznego wybraną metodą
Metody nauczaniaM-1Metoda analizy przypadków
M-2Metoda projektów
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić założenia funkcjonalne dla przykładowego prostego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_U02Potrafi przeprowadzić proces projektowania systemu informatycznego z użyciem wybranej metodologii oraz metodyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań
Treści programoweT-W-2Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego organizacji. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy i projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.
T-W-3Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. a) Metody strukturalne. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady. b) Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Metody analizy i projektowania obiektowego. UML. c) Metody wytwarzania systemów informatycznych uwarunkowanych czasem. d) Podejście socjo-społeczne do budowy systemów informatycznych. e) Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Metodyka Scrum, FDD, programowanie ekstremalne, projektowanie adaptacyjne, f) Projektowanie systemów informatycznych z użyciem wielokrotnym.
T-W-4Szacowanie czasu realizacji systemów informatycznych, kosztów, efektów, zagrożeń i ryzyka w procesie wytwarzania systemu informatycznego. Jakość systemów informatycznych i jakość procesów jego budowy. Bezpieczeństwo systemów informatycznych Korzyści z inwestycji informatycznych. Metody testowania oprogramowania.
T-W-5Techniki wspomagające procesy wytwarzania oprogramowania.
T-L-1Opracowywanie założeń do przykładowych projektów systemów informatycznych. Sporządzenie dokumentacji wymagań. Sporządzenie dokumentacji wymagań
T-L-2Opracowanie dla przykładowego zadania projektowego diagramów przypadków użycia, diagramów związków encji i diagramów DFD
T-L-3Analiza i projektowanie obiektowe – ćwiczenia w tworzenie diagramów UML dla przykładowego projektu systemu informatycznego
T-L-4Tworzenie systemów z komponentów
T-L-5Szacowanie harmonogramu realizacji przykładowych systemów informatycznych. Szacowanie zagrożeń i ryzyka
T-L-6Realizacja indywidualnego projektu systemu informatycznego wybraną metodą
Metody nauczaniaM-1Metoda analizy przypadków
M-2Metoda projektów
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot = 0.5 * ocena za wykład + 0.5 * ocena za laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować projekt przykładowego prostego systemu informatycznego zgodnie z wybraną metodyką (zaliczył projekt w ramach laboratorium)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_U03Potrafi sporządzić prototyp systemu informatycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U04Ma umiejętności w zakresie prototypowania podstawowych systemów usprawniania i automatyzacji procesów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań
Treści programoweT-W-3Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. a) Metody strukturalne. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady. b) Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Metody analizy i projektowania obiektowego. UML. c) Metody wytwarzania systemów informatycznych uwarunkowanych czasem. d) Podejście socjo-społeczne do budowy systemów informatycznych. e) Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Metodyka Scrum, FDD, programowanie ekstremalne, projektowanie adaptacyjne, f) Projektowanie systemów informatycznych z użyciem wielokrotnym.
T-W-5Techniki wspomagające procesy wytwarzania oprogramowania.
T-L-6Realizacja indywidualnego projektu systemu informatycznego wybraną metodą
Metody nauczaniaM-1Metoda analizy przypadków
M-2Metoda projektów
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować prototyp przykładowego prostego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_U04Potrafi opracować odpowiednią do etapu cyklu życia systemu informatycznego dokumentację techniczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U03Opracowywania dokumentacji związanej z procesem projektowania, wdrażania, integrowania i testowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z modelami cyklu życia i podstawowymi metodami analizy oraz projektowania systemów informatycznych
C-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań
Treści programoweT-L-6Realizacja indywidualnego projektu systemu informatycznego wybraną metodą
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przygotować dokumentację do realizacji wybranego etapu cyklu życia prostego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_K01Rozumie potrzebę stosowania obowiązujących zasad prawnych i aspektów związanych z dziedziną przedmiotową w procesie wytwarzania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K06Rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności definiowania wymagań i zakresu funkcjonalnego systemu informatycznego na tle ogólnego systemu informacyjnego dziedziny przedmiotowej
Treści programoweT-W-2Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego organizacji. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy i projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.
T-W-5Techniki wspomagające procesy wytwarzania oprogramowania.
T-L-1Opracowywanie założeń do przykładowych projektów systemów informatycznych. Sporządzenie dokumentacji wymagań. Sporządzenie dokumentacji wymagań
T-L-6Realizacja indywidualnego projektu systemu informatycznego wybraną metodą
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi uwzględnić aspekty prawne i związane z dziedziną przedmiotowa prostego projektowanego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0