Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S3)

Sylabus przedmiotu Seminarium doktoranckie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Seminarium doktoranckie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>, Włodzimierz Bielecki <Wlodzimierz.Bielecki@zut.edu.pl>, Ryszard Budziński <Ryszard.Budzinski@zut.edu.pl>, Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>, Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>, Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Georgy Kukharev <Georgy.Kukharev@zut.edu.pl>, Emma Kusztina <Emma.Kusztina@zut.edu.pl>, Antoni Nowakowski <Antoni.Nowakowski@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl>, Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>, Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>, Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl>, Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 7 0,01,00zaliczenie
seminariaS2 7 0,01,00zaliczenie
seminariaS3 7 0,01,00zaliczenie
seminariaS4 7 0,01,00zaliczenie
seminariaS5 7 0,01,00zaliczenie
seminariaS6 7 0,01,00zaliczenie
seminariaS7 9 0,01,00zaliczenie
seminariaS8 9 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna, dobra znajomość problemów informatyki.
W-2Przynajmniej dostateczna znajomość języka angielskiego umożliwiająca studiowanie światowej z zakresu doktoratu.
W-3Zainteresowania naukowe w zakresie informatyki i chęć realizacji badań naukowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w zakresie informatyki i ze sposobami ich skutecznej realizacji.
C-2Wdrożenie doktoranta do obserwacji aktualnych, światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i uwzględnianie ich w realizacji jego badań związanych z rozprawa doktorską.
C-3Wdrożenie doktoranta do publikowania wyników własnych badań i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych i do starań o załatwianie pobytów naukowych w światowych ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych.
C-4Wdrożenie doktoranta w proces ciągłych starań o zdobywanie środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Konsultacje opiekuna naukowego z doktorantem majace na celu identyfikację naukowych zainteresowań i preferencji doktoranta i określenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Identyfikacja głównych swiatowych specjalistów z dziedziny doktoratu i ich najważniejszych prac nakowych. Identyfikacja światowych i krajowych czasopism naukowych publikujacych prace z tematyki doktoratu. Identyfikacja głównych światowych ośrodków naukowych i głównych konderencji naukowych prezentujacych prace z dziedziny doktoratu. Rozpoczęcie zbierania literatury z dziedziny doktoratu i jej studiowania. Rozpoczęcie własnych, wstępnych badań naukowych z zakresu doktoratu.7
7
seminaria
T-S-1Ostateczne, wspólne ustalenie przez opiekuna i doktoranta tematu doktoratu. Bieżace konsultowanie się doktoranta z opiekunem w sprawie wszelkich problemów pojawiających się w trakcie realizacji prowadzonych badań oraz pojawiajacych sie nowych osiągnięć swiatowych w zakresie tematyki doktoratu. Pierwsze publikacje dotoranta, uczestnictwa w konferencjach, seminariach, etc. Kontynuacja badań naukowych. Próby uzyskania uczelnianych badż zewnetrznych grantów na wsparcie badań prowadzonych przez doktoranta. Próby załatwienia wyjazdów do ośrodków naukowych krajowych bądż zagranicznych prowadzących badania o podobnej tematyce.7
7
seminaria
T-S-1Kontynuowanie prac naukowych nad doktoratem i studiów literaturowych najnowszych osiagnięć z zakresu doktoratu. Kontynuowanie aktywności publikacyjnej i konferencyjnej doktoranta w celu zaprezentowania swych osiagnięć. Kontynuacja starań majacych na celu uzyskanie grantów i naukowych pobytów zagranicznych i ewentualna ich realizacja. Bieżące konsultowanie z promotorem uzyskiwanych wyników naukowych i uzgadnianie przebiegu dalszych badań.7
7
seminaria
T-S-1Kontynuacja badań naukowych nad doktoratem. Przygotowywanie publikacji z wynikami badań, prezentowanie uzyskanych wyników na konferencjach i seminariach, w miare możności w zewnętrznych ośrodkach naukowych. Staranie się doktoranta o granty naukowe i o pobyty naukowe w zewnętrznych osrodkach. Kontynuacja studiów literaturowych w celu wykrycia najnowszych osiagnieć naukowych z dziedziny doktoratu. Bieżące konsultowanie uzyskiwanych wyników badań i różnych problemów z opiekunem naukowych doktoratu.7
7
seminaria
T-S-1Kontynuacja badań związanych z doktoratem i obserwacji nowych publikacji naukowych z zakresu doktoratu. Konsultowanie z opiekunem wszelkich problemów pojawiających się w trakcie realizacji doktoratu. Kontynuacja publikowania wyników własnych osiagnięć naukowych doktoranta. Rozpoczęcie opracowywania pierwszych rozdziałów rozprawy doktorskiej. Ewentualna realizacja krótkich pobytów naukowych w zewnętrznych ośrodkach naukowych. Przygotowywanie sie do egzaminów doktorskich i ich zdawanie. Wstępne prezentacje rozprawy doktorskiej w katedrze doktoranta.9
9
seminaria
T-S-1Kończenie ostatnich badań naukowych i kończenie opracowywania rozprawy doktorskiej. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowywanie sie doktoranta do obrony i prezentacji wyników rozprawy doktorskiej na forum wydziałowym. Konsultowanie wszelkich problemów pojawiających sie w trakcie konczena rozprawy z promotorem. Obrona rozprawy doktorskie i zakonczenie studiów doktoranckich.9
9
seminaria
T-S-1Kontynuacja badań naukowych związanych z realizowana rozprawą doktorska i kontynuacja obserwacji pojawiających się najnowszych publikacji z zakresu doktoratu. Kontynuacja własnej działalności publikacyjnej, udziału w konferencjach, starań o uzyskanie grantów naukowych i pobytów studialnych w zaawansowanych zewnętrznych ośrodkach naukowych. Przygotowywanie się do otwarcia rozprawy doktorskiej. Określenie propozycji dokładnego tematu, celu i hipotezy rozprawy doktorskiej. Wystąpienie przed Komisja Przewodu Doktorskiego z koncepcją rozprawy i dotychczasowego dorobku. Dyskusja, ewentualne korekty i zatwierdzenie ostatecznej formy tematu, celu i hipotezy rozprawy doktorskiej. Bieżące konsultowanie wszystkich problemów pojawiajacych się w trakcie realizacji doktoratu z promotorem.7
7
seminaria
T-S-1Konsultowanie przez doktoranta z promotorem problemów pytań pojawiających się w trakcie rozpoczętych badań naukowych i w związku ze studiami literaturowymi przeprowadzanymi przez doktoranta. Przygotowywanie pierwszych publikacji naukowych w czasopismach i referatów na konferencje bądż wydziałowe seminaria naukowe w celu zaprezentowania i przedyskutowania pierwszych uzyskanych wyników naukowych i przedyskutowania wartości i zasadności podjętego tematu rozprawy doktorskiej. Studiowanie nowych prac naukowych pojawiających sie na rynku wydawniczym w celu uwzględnienia ich wyników w prowadzonym doktoracie.7
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w seminariach doktoranckich7
A-S-2Wyszukiwanie i studiowanie literatury związanej z tematyka doktoratu.15
A-S-3Wstępne badania naukowe związane z tematyką rozprawy doktorskiej.15
37
seminaria
A-S-1Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych światowych osiagnięć z zakresu tematyki doktoratu.5
A-S-2Badania własne doktoranta w zakresie rozprawy doktorskiej.20
A-S-3Opracowywanie publikacji prezentujacych wyniki badań doktoranta.5
A-S-4Uczestnictwo w seminariach doktoranckich- dyskusje i uzgadnianie dalszych badań z opiekunem naukowym.7
37
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w seminariach doktoranckich- bezpośrednie konsultacje z opiekunem naukowym.7
A-S-2Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych osiągnięć naukowych z zakresu tematyki doktoratu.5
A-S-3Badania własne doktoranta związane z tematyką doktoratu.20
A-S-4Przygotowywanie publikacji prezentujących naukowe wyniki doktoranta.5
37
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w seminariach doktoranckich- dyskutowanie uzyskanych wyników i ustalanie dalszych badań z opiekunem rozprawy.7
A-S-2Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie tematyki doktoratu.5
A-S-3Badania własne doktoranta w zakresie tematyki rozprawy doktorskiej.20
A-S-4Opracowywanie publikacji prezentujacych naukowe wyniki badań uzyskane przez doktoranta.5
37
seminaria
A-S-1Bezpośrednie konsultacje doktoranta z opiekunem naukowym.9
A-S-2Wyszukiwanie publikacji światowych z zakresu tematyki doktoratu i ich studiowanie.3
A-S-3Przygotowywanie publikacji prezentujacych wyniki badań przeprowadzonych przez doktoranta.5
A-S-4Badania własne doktoranta w zakresie tematyki doktoratu.12
A-S-5Przygotowywanie się i zdawanie egzaminów doktorskich.8
37
seminaria
A-S-1Bezpośrednie uczestnictwo w konsultacjach z opiekunem naukowym.7
A-S-2Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych osiągnięć z tematyki doktoratu.5
A-S-3Badania własne doktoranta w zakresie tematyki doktoratu.12
A-S-4Przygotowywanie publikacji prezentujacych wyniki badań zrealizowanych przez doktoranta.5
A-S-5Przygotowanie się i przeprowadzenie otwarcia doktoratu.8
37
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w seminariach doktoranckich - konsultacje i uzgodnienia z opiekunem naukowycm.7
A-S-2Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych światowych osiągnięć w zakresie doktoratu.10
A-S-3Badania naukowe w zakresie tematyki doktoratu.15
A-S-4Przygotowywanie publikacji prezentujacych wyniki badań własnych doktoranta.5
37
seminaria
A-S-1Bezpośrednie konsultacje naukowe z opiekunem naukowym.9
A-S-2Przygotowywanie się i zdawanie egzaminów doktorskich.8
A-S-3Przygotowywanie tekstu i wydania rozprawy doktorskiej.15
A-S-4Przygotowywanie się do obrony rozprawy doktorskiej.5
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja w ramach konsultacji z opiekunem naukowym.
M-2Samokształcenie przez studiowanie literatury światowej z dziedziny doktoratu.
M-3Samokształcenie w procesie realizacji własnych badań naukowych, analizy uzyskiwanych wyników i porównywania ich z wynikami innych naukowców.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta dokonywana w trakcie prowadzenia badań naukowych i dyskusji z opiekunem naukowym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników naukowych, pracowitości w zakresie prowadzenia badań, publikowania ich wyników, starania się o granty, wyjazdy studyjne do światowych ośrodkó naukowych, zapoznawania się z najnowszymi publikacjami z zakresu doktoratu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/04_W01
Pogłębiona wiedza w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujacych wyniki własnych badań, zródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych osrodków naukowych i osobistości naukowych w zakresie tematyki doktoratu.
I_3A_W01, I_3A_W02, I_3A_W03, I_3A_W05C-1, C-2, C-4, C-3T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/04_U01
Umiejętność efektywnej czasowo analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do waznych, wiodacych czasopism o podwyższonych wymaganiach, umiejetność prezentowania własnych osiagnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym.
I_3A_U01, I_3A_U03, I_3A_U04, I_3A_U05C-1, C-2, C-4, C-3T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/04_K01
Doktorant potrafi w sposób kreatywny poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem gospodarek innych krajów, świadomość szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej.
I_3A_K01, I_3A_K02, I_3A_K03, I_3A_K04, I_3A_K05C-1, C-2, C-4, C-3T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/04_W01
Pogłębiona wiedza w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujacych wyniki własnych badań, zródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych osrodków naukowych i osobistości naukowych w zakresie tematyki doktoratu.
2,0
3,0Doktorant posiada podstawową wiedzę w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujących wyniki własnych badań, żródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych ośrodkó naukowych i osobistości naukowych z zakresu tematyki doktoratu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/04_U01
Umiejętność efektywnej czasowo analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do waznych, wiodacych czasopism o podwyższonych wymaganiach, umiejetność prezentowania własnych osiagnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym.
2,0
3,0Doktorant wykazuje podstawowe, akceptowalne umiejętności efektywnej czasow analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do ważnych wiodących czasopism o podwyższonych wymaganiach, akceptowalną umiejętność prezentowania własnych osiągnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/04_K01
Doktorant potrafi w sposób kreatywny poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem gospodarek innych krajów, świadomość szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej.
2,0
3,0Doktorant potrafi z akceptowalna kreatywnością poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada podstawową świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem godpodarek innych krajów, posiada akceptowalna świadomość konieczności szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kolman Romuald, Poradnik dla doktorantów i habilitantów, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz, 2000
  2. Mendel Tadeusz, Metodyka pisania prac doktorskich, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, 1999
  3. Gambarelli G., Lucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków, 1996
  4. Apanowicz Jerzy, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej: prace doktorskie i habilitacyjne, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Bolesław Wojciechowicz (redaktor), Praca promotora z doktorantem: materiały konwersatorium, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1997

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Konsultacje opiekuna naukowego z doktorantem majace na celu identyfikację naukowych zainteresowań i preferencji doktoranta i określenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Identyfikacja głównych swiatowych specjalistów z dziedziny doktoratu i ich najważniejszych prac nakowych. Identyfikacja światowych i krajowych czasopism naukowych publikujacych prace z tematyki doktoratu. Identyfikacja głównych światowych ośrodków naukowych i głównych konderencji naukowych prezentujacych prace z dziedziny doktoratu. Rozpoczęcie zbierania literatury z dziedziny doktoratu i jej studiowania. Rozpoczęcie własnych, wstępnych badań naukowych z zakresu doktoratu.7
7

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Ostateczne, wspólne ustalenie przez opiekuna i doktoranta tematu doktoratu. Bieżace konsultowanie się doktoranta z opiekunem w sprawie wszelkich problemów pojawiających się w trakcie realizacji prowadzonych badań oraz pojawiajacych sie nowych osiągnięć swiatowych w zakresie tematyki doktoratu. Pierwsze publikacje dotoranta, uczestnictwa w konferencjach, seminariach, etc. Kontynuacja badań naukowych. Próby uzyskania uczelnianych badż zewnetrznych grantów na wsparcie badań prowadzonych przez doktoranta. Próby załatwienia wyjazdów do ośrodków naukowych krajowych bądż zagranicznych prowadzących badania o podobnej tematyce.7
7

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Kontynuowanie prac naukowych nad doktoratem i studiów literaturowych najnowszych osiagnięć z zakresu doktoratu. Kontynuowanie aktywności publikacyjnej i konferencyjnej doktoranta w celu zaprezentowania swych osiagnięć. Kontynuacja starań majacych na celu uzyskanie grantów i naukowych pobytów zagranicznych i ewentualna ich realizacja. Bieżące konsultowanie z promotorem uzyskiwanych wyników naukowych i uzgadnianie przebiegu dalszych badań.7
7

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Kontynuacja badań naukowych nad doktoratem. Przygotowywanie publikacji z wynikami badań, prezentowanie uzyskanych wyników na konferencjach i seminariach, w miare możności w zewnętrznych ośrodkach naukowych. Staranie się doktoranta o granty naukowe i o pobyty naukowe w zewnętrznych osrodkach. Kontynuacja studiów literaturowych w celu wykrycia najnowszych osiagnieć naukowych z dziedziny doktoratu. Bieżące konsultowanie uzyskiwanych wyników badań i różnych problemów z opiekunem naukowych doktoratu.7
7

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Kontynuacja badań związanych z doktoratem i obserwacji nowych publikacji naukowych z zakresu doktoratu. Konsultowanie z opiekunem wszelkich problemów pojawiających się w trakcie realizacji doktoratu. Kontynuacja publikowania wyników własnych osiagnięć naukowych doktoranta. Rozpoczęcie opracowywania pierwszych rozdziałów rozprawy doktorskiej. Ewentualna realizacja krótkich pobytów naukowych w zewnętrznych ośrodkach naukowych. Przygotowywanie sie do egzaminów doktorskich i ich zdawanie. Wstępne prezentacje rozprawy doktorskiej w katedrze doktoranta.9
9

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Kończenie ostatnich badań naukowych i kończenie opracowywania rozprawy doktorskiej. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowywanie sie doktoranta do obrony i prezentacji wyników rozprawy doktorskiej na forum wydziałowym. Konsultowanie wszelkich problemów pojawiających sie w trakcie konczena rozprawy z promotorem. Obrona rozprawy doktorskie i zakonczenie studiów doktoranckich.9
9

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Kontynuacja badań naukowych związanych z realizowana rozprawą doktorska i kontynuacja obserwacji pojawiających się najnowszych publikacji z zakresu doktoratu. Kontynuacja własnej działalności publikacyjnej, udziału w konferencjach, starań o uzyskanie grantów naukowych i pobytów studialnych w zaawansowanych zewnętrznych ośrodkach naukowych. Przygotowywanie się do otwarcia rozprawy doktorskiej. Określenie propozycji dokładnego tematu, celu i hipotezy rozprawy doktorskiej. Wystąpienie przed Komisja Przewodu Doktorskiego z koncepcją rozprawy i dotychczasowego dorobku. Dyskusja, ewentualne korekty i zatwierdzenie ostatecznej formy tematu, celu i hipotezy rozprawy doktorskiej. Bieżące konsultowanie wszystkich problemów pojawiajacych się w trakcie realizacji doktoratu z promotorem.7
7

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Konsultowanie przez doktoranta z promotorem problemów pytań pojawiających się w trakcie rozpoczętych badań naukowych i w związku ze studiami literaturowymi przeprowadzanymi przez doktoranta. Przygotowywanie pierwszych publikacji naukowych w czasopismach i referatów na konferencje bądż wydziałowe seminaria naukowe w celu zaprezentowania i przedyskutowania pierwszych uzyskanych wyników naukowych i przedyskutowania wartości i zasadności podjętego tematu rozprawy doktorskiej. Studiowanie nowych prac naukowych pojawiających sie na rynku wydawniczym w celu uwzględnienia ich wyników w prowadzonym doktoracie.7
7

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w seminariach doktoranckich7
A-S-2Wyszukiwanie i studiowanie literatury związanej z tematyka doktoratu.15
A-S-3Wstępne badania naukowe związane z tematyką rozprawy doktorskiej.15
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych światowych osiagnięć z zakresu tematyki doktoratu.5
A-S-2Badania własne doktoranta w zakresie rozprawy doktorskiej.20
A-S-3Opracowywanie publikacji prezentujacych wyniki badań doktoranta.5
A-S-4Uczestnictwo w seminariach doktoranckich- dyskusje i uzgadnianie dalszych badań z opiekunem naukowym.7
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w seminariach doktoranckich- bezpośrednie konsultacje z opiekunem naukowym.7
A-S-2Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych osiągnięć naukowych z zakresu tematyki doktoratu.5
A-S-3Badania własne doktoranta związane z tematyką doktoratu.20
A-S-4Przygotowywanie publikacji prezentujących naukowe wyniki doktoranta.5
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w seminariach doktoranckich- dyskutowanie uzyskanych wyników i ustalanie dalszych badań z opiekunem rozprawy.7
A-S-2Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie tematyki doktoratu.5
A-S-3Badania własne doktoranta w zakresie tematyki rozprawy doktorskiej.20
A-S-4Opracowywanie publikacji prezentujacych naukowe wyniki badań uzyskane przez doktoranta.5
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Bezpośrednie konsultacje doktoranta z opiekunem naukowym.9
A-S-2Wyszukiwanie publikacji światowych z zakresu tematyki doktoratu i ich studiowanie.3
A-S-3Przygotowywanie publikacji prezentujacych wyniki badań przeprowadzonych przez doktoranta.5
A-S-4Badania własne doktoranta w zakresie tematyki doktoratu.12
A-S-5Przygotowywanie się i zdawanie egzaminów doktorskich.8
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Bezpośrednie uczestnictwo w konsultacjach z opiekunem naukowym.7
A-S-2Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych osiągnięć z tematyki doktoratu.5
A-S-3Badania własne doktoranta w zakresie tematyki doktoratu.12
A-S-4Przygotowywanie publikacji prezentujacych wyniki badań zrealizowanych przez doktoranta.5
A-S-5Przygotowanie się i przeprowadzenie otwarcia doktoratu.8
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w seminariach doktoranckich - konsultacje i uzgodnienia z opiekunem naukowycm.7
A-S-2Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych światowych osiągnięć w zakresie doktoratu.10
A-S-3Badania naukowe w zakresie tematyki doktoratu.15
A-S-4Przygotowywanie publikacji prezentujacych wyniki badań własnych doktoranta.5
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Bezpośrednie konsultacje naukowe z opiekunem naukowym.9
A-S-2Przygotowywanie się i zdawanie egzaminów doktorskich.8
A-S-3Przygotowywanie tekstu i wydania rozprawy doktorskiej.15
A-S-4Przygotowywanie się do obrony rozprawy doktorskiej.5
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/04_W01Pogłębiona wiedza w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujacych wyniki własnych badań, zródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych osrodków naukowych i osobistości naukowych w zakresie tematyki doktoratu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_W01Absolwent posiada zaawansowaną wiedzę o charakterze podstawowym dla dziedziny Informatyka związana z obszarem prowadzonych badań naukowych obejmująca najnowsze osiągnięcia
I_3A_W02Absolwent posiada zaawansowaną wiedzę o charakterze szczegółowym odpowiadającą obszarowi Informatyka, obejmującą najnowsze osiągnięcia.
I_3A_W03Absolwent posiada wiedzę o metodyce i metodologii prowadzenia badań naukowych.
I_3A_W05Absolwent posiada wiedzę o słownictwie i gramatyce języka międzynarodowego umożliwiającą mu studiowanie literatury z zakresu informatyki, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w zakresie informatyki i ze sposobami ich skutecznej realizacji.
C-2Wdrożenie doktoranta do obserwacji aktualnych, światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i uwzględnianie ich w realizacji jego badań związanych z rozprawa doktorską.
C-4Wdrożenie doktoranta w proces ciągłych starań o zdobywanie środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych.
C-3Wdrożenie doktoranta do publikowania wyników własnych badań i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych i do starań o załatwianie pobytów naukowych w światowych ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych.
Treści programoweT-S-1Konsultacje opiekuna naukowego z doktorantem majace na celu identyfikację naukowych zainteresowań i preferencji doktoranta i określenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Identyfikacja głównych swiatowych specjalistów z dziedziny doktoratu i ich najważniejszych prac nakowych. Identyfikacja światowych i krajowych czasopism naukowych publikujacych prace z tematyki doktoratu. Identyfikacja głównych światowych ośrodków naukowych i głównych konderencji naukowych prezentujacych prace z dziedziny doktoratu. Rozpoczęcie zbierania literatury z dziedziny doktoratu i jej studiowania. Rozpoczęcie własnych, wstępnych badań naukowych z zakresu doktoratu.
T-S-1Ostateczne, wspólne ustalenie przez opiekuna i doktoranta tematu doktoratu. Bieżace konsultowanie się doktoranta z opiekunem w sprawie wszelkich problemów pojawiających się w trakcie realizacji prowadzonych badań oraz pojawiajacych sie nowych osiągnięć swiatowych w zakresie tematyki doktoratu. Pierwsze publikacje dotoranta, uczestnictwa w konferencjach, seminariach, etc. Kontynuacja badań naukowych. Próby uzyskania uczelnianych badż zewnetrznych grantów na wsparcie badań prowadzonych przez doktoranta. Próby załatwienia wyjazdów do ośrodków naukowych krajowych bądż zagranicznych prowadzących badania o podobnej tematyce.
T-S-1Kontynuowanie prac naukowych nad doktoratem i studiów literaturowych najnowszych osiagnięć z zakresu doktoratu. Kontynuowanie aktywności publikacyjnej i konferencyjnej doktoranta w celu zaprezentowania swych osiagnięć. Kontynuacja starań majacych na celu uzyskanie grantów i naukowych pobytów zagranicznych i ewentualna ich realizacja. Bieżące konsultowanie z promotorem uzyskiwanych wyników naukowych i uzgadnianie przebiegu dalszych badań.
T-S-1Kontynuacja badań naukowych związanych z realizowana rozprawą doktorska i kontynuacja obserwacji pojawiających się najnowszych publikacji z zakresu doktoratu. Kontynuacja własnej działalności publikacyjnej, udziału w konferencjach, starań o uzyskanie grantów naukowych i pobytów studialnych w zaawansowanych zewnętrznych ośrodkach naukowych. Przygotowywanie się do otwarcia rozprawy doktorskiej. Określenie propozycji dokładnego tematu, celu i hipotezy rozprawy doktorskiej. Wystąpienie przed Komisja Przewodu Doktorskiego z koncepcją rozprawy i dotychczasowego dorobku. Dyskusja, ewentualne korekty i zatwierdzenie ostatecznej formy tematu, celu i hipotezy rozprawy doktorskiej. Bieżące konsultowanie wszystkich problemów pojawiajacych się w trakcie realizacji doktoratu z promotorem.
T-S-1Kontynuacja badań naukowych nad doktoratem. Przygotowywanie publikacji z wynikami badań, prezentowanie uzyskanych wyników na konferencjach i seminariach, w miare możności w zewnętrznych ośrodkach naukowych. Staranie się doktoranta o granty naukowe i o pobyty naukowe w zewnętrznych osrodkach. Kontynuacja studiów literaturowych w celu wykrycia najnowszych osiagnieć naukowych z dziedziny doktoratu. Bieżące konsultowanie uzyskiwanych wyników badań i różnych problemów z opiekunem naukowych doktoratu.
T-S-1Kończenie ostatnich badań naukowych i kończenie opracowywania rozprawy doktorskiej. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowywanie sie doktoranta do obrony i prezentacji wyników rozprawy doktorskiej na forum wydziałowym. Konsultowanie wszelkich problemów pojawiających sie w trakcie konczena rozprawy z promotorem. Obrona rozprawy doktorskie i zakonczenie studiów doktoranckich.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja w ramach konsultacji z opiekunem naukowym.
M-2Samokształcenie przez studiowanie literatury światowej z dziedziny doktoratu.
M-3Samokształcenie w procesie realizacji własnych badań naukowych, analizy uzyskiwanych wyników i porównywania ich z wynikami innych naukowców.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta dokonywana w trakcie prowadzenia badań naukowych i dyskusji z opiekunem naukowym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników naukowych, pracowitości w zakresie prowadzenia badań, publikowania ich wyników, starania się o granty, wyjazdy studyjne do światowych ośrodkó naukowych, zapoznawania się z najnowszymi publikacjami z zakresu doktoratu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant posiada podstawową wiedzę w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujących wyniki własnych badań, żródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych ośrodkó naukowych i osobistości naukowych z zakresu tematyki doktoratu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/04_U01Umiejętność efektywnej czasowo analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do waznych, wiodacych czasopism o podwyższonych wymaganiach, umiejetność prezentowania własnych osiagnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_U01Absolwent posiada umiejętność prowadzenia badań naukowych w zakresie Informatyka z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
I_3A_U03Absolwent posiada umiejętność prezentowania, tłumaczenia i obrony własnych osiągnięć naukowych.
I_3A_U04Absolwent posiada umiejętność wykorzystywania nowych narzędzi informatycznych do realizacji badań naukowych.
I_3A_U05Absolwent posiada umiejętność posługiwania się językiem międzynarodowym umożliwiającą mu korzystanie z literatury zagranicznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac zagranicą.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w zakresie informatyki i ze sposobami ich skutecznej realizacji.
C-2Wdrożenie doktoranta do obserwacji aktualnych, światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i uwzględnianie ich w realizacji jego badań związanych z rozprawa doktorską.
C-4Wdrożenie doktoranta w proces ciągłych starań o zdobywanie środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych.
C-3Wdrożenie doktoranta do publikowania wyników własnych badań i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych i do starań o załatwianie pobytów naukowych w światowych ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych.
Treści programoweT-S-1Konsultacje opiekuna naukowego z doktorantem majace na celu identyfikację naukowych zainteresowań i preferencji doktoranta i określenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Identyfikacja głównych swiatowych specjalistów z dziedziny doktoratu i ich najważniejszych prac nakowych. Identyfikacja światowych i krajowych czasopism naukowych publikujacych prace z tematyki doktoratu. Identyfikacja głównych światowych ośrodków naukowych i głównych konderencji naukowych prezentujacych prace z dziedziny doktoratu. Rozpoczęcie zbierania literatury z dziedziny doktoratu i jej studiowania. Rozpoczęcie własnych, wstępnych badań naukowych z zakresu doktoratu.
T-S-1Ostateczne, wspólne ustalenie przez opiekuna i doktoranta tematu doktoratu. Bieżace konsultowanie się doktoranta z opiekunem w sprawie wszelkich problemów pojawiających się w trakcie realizacji prowadzonych badań oraz pojawiajacych sie nowych osiągnięć swiatowych w zakresie tematyki doktoratu. Pierwsze publikacje dotoranta, uczestnictwa w konferencjach, seminariach, etc. Kontynuacja badań naukowych. Próby uzyskania uczelnianych badż zewnetrznych grantów na wsparcie badań prowadzonych przez doktoranta. Próby załatwienia wyjazdów do ośrodków naukowych krajowych bądż zagranicznych prowadzących badania o podobnej tematyce.
T-S-1Kontynuowanie prac naukowych nad doktoratem i studiów literaturowych najnowszych osiagnięć z zakresu doktoratu. Kontynuowanie aktywności publikacyjnej i konferencyjnej doktoranta w celu zaprezentowania swych osiagnięć. Kontynuacja starań majacych na celu uzyskanie grantów i naukowych pobytów zagranicznych i ewentualna ich realizacja. Bieżące konsultowanie z promotorem uzyskiwanych wyników naukowych i uzgadnianie przebiegu dalszych badań.
T-S-1Kontynuacja badań naukowych związanych z realizowana rozprawą doktorska i kontynuacja obserwacji pojawiających się najnowszych publikacji z zakresu doktoratu. Kontynuacja własnej działalności publikacyjnej, udziału w konferencjach, starań o uzyskanie grantów naukowych i pobytów studialnych w zaawansowanych zewnętrznych ośrodkach naukowych. Przygotowywanie się do otwarcia rozprawy doktorskiej. Określenie propozycji dokładnego tematu, celu i hipotezy rozprawy doktorskiej. Wystąpienie przed Komisja Przewodu Doktorskiego z koncepcją rozprawy i dotychczasowego dorobku. Dyskusja, ewentualne korekty i zatwierdzenie ostatecznej formy tematu, celu i hipotezy rozprawy doktorskiej. Bieżące konsultowanie wszystkich problemów pojawiajacych się w trakcie realizacji doktoratu z promotorem.
T-S-1Konsultowanie przez doktoranta z promotorem problemów pytań pojawiających się w trakcie rozpoczętych badań naukowych i w związku ze studiami literaturowymi przeprowadzanymi przez doktoranta. Przygotowywanie pierwszych publikacji naukowych w czasopismach i referatów na konferencje bądż wydziałowe seminaria naukowe w celu zaprezentowania i przedyskutowania pierwszych uzyskanych wyników naukowych i przedyskutowania wartości i zasadności podjętego tematu rozprawy doktorskiej. Studiowanie nowych prac naukowych pojawiających sie na rynku wydawniczym w celu uwzględnienia ich wyników w prowadzonym doktoracie.
T-S-1Kontynuacja badań naukowych nad doktoratem. Przygotowywanie publikacji z wynikami badań, prezentowanie uzyskanych wyników na konferencjach i seminariach, w miare możności w zewnętrznych ośrodkach naukowych. Staranie się doktoranta o granty naukowe i o pobyty naukowe w zewnętrznych osrodkach. Kontynuacja studiów literaturowych w celu wykrycia najnowszych osiagnieć naukowych z dziedziny doktoratu. Bieżące konsultowanie uzyskiwanych wyników badań i różnych problemów z opiekunem naukowych doktoratu.
T-S-1Kontynuacja badań związanych z doktoratem i obserwacji nowych publikacji naukowych z zakresu doktoratu. Konsultowanie z opiekunem wszelkich problemów pojawiających się w trakcie realizacji doktoratu. Kontynuacja publikowania wyników własnych osiagnięć naukowych doktoranta. Rozpoczęcie opracowywania pierwszych rozdziałów rozprawy doktorskiej. Ewentualna realizacja krótkich pobytów naukowych w zewnętrznych ośrodkach naukowych. Przygotowywanie sie do egzaminów doktorskich i ich zdawanie. Wstępne prezentacje rozprawy doktorskiej w katedrze doktoranta.
T-S-1Kończenie ostatnich badań naukowych i kończenie opracowywania rozprawy doktorskiej. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowywanie sie doktoranta do obrony i prezentacji wyników rozprawy doktorskiej na forum wydziałowym. Konsultowanie wszelkich problemów pojawiających sie w trakcie konczena rozprawy z promotorem. Obrona rozprawy doktorskie i zakonczenie studiów doktoranckich.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja w ramach konsultacji z opiekunem naukowym.
M-2Samokształcenie przez studiowanie literatury światowej z dziedziny doktoratu.
M-3Samokształcenie w procesie realizacji własnych badań naukowych, analizy uzyskiwanych wyników i porównywania ich z wynikami innych naukowców.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta dokonywana w trakcie prowadzenia badań naukowych i dyskusji z opiekunem naukowym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników naukowych, pracowitości w zakresie prowadzenia badań, publikowania ich wyników, starania się o granty, wyjazdy studyjne do światowych ośrodkó naukowych, zapoznawania się z najnowszymi publikacjami z zakresu doktoratu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje podstawowe, akceptowalne umiejętności efektywnej czasow analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do ważnych wiodących czasopism o podwyższonych wymaganiach, akceptowalną umiejętność prezentowania własnych osiągnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/04_K01Doktorant potrafi w sposób kreatywny poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem gospodarek innych krajów, świadomość szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_K01Absolwent ma świadomość społecznej roli uczonego a zwłaszcza rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu najnowszych osiągnięć z dziedziny Informatyka.
I_3A_K02Absolwent rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zapoznawania się z najnowszymi osiągnięciami nauki i wdrażania ich do praktyki.
I_3A_K03Absolwent potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny.
I_3A_K04Absolwent rozumie znaczenie nauki dla konkurencji rynkowej z innymi krajami, dla postępu technicznego i dla utrzymania odpowiedniego poziomu stopy życiowej w naszym kraju.
I_3A_K05Absolwent rozumie znaczenie znajomości języka międzynarodowego w pracy naukowej i zawodowej informatyka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w zakresie informatyki i ze sposobami ich skutecznej realizacji.
C-2Wdrożenie doktoranta do obserwacji aktualnych, światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i uwzględnianie ich w realizacji jego badań związanych z rozprawa doktorską.
C-4Wdrożenie doktoranta w proces ciągłych starań o zdobywanie środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych.
C-3Wdrożenie doktoranta do publikowania wyników własnych badań i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych i do starań o załatwianie pobytów naukowych w światowych ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych.
Treści programoweT-S-1Konsultacje opiekuna naukowego z doktorantem majace na celu identyfikację naukowych zainteresowań i preferencji doktoranta i określenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Identyfikacja głównych swiatowych specjalistów z dziedziny doktoratu i ich najważniejszych prac nakowych. Identyfikacja światowych i krajowych czasopism naukowych publikujacych prace z tematyki doktoratu. Identyfikacja głównych światowych ośrodków naukowych i głównych konderencji naukowych prezentujacych prace z dziedziny doktoratu. Rozpoczęcie zbierania literatury z dziedziny doktoratu i jej studiowania. Rozpoczęcie własnych, wstępnych badań naukowych z zakresu doktoratu.
T-S-1Ostateczne, wspólne ustalenie przez opiekuna i doktoranta tematu doktoratu. Bieżace konsultowanie się doktoranta z opiekunem w sprawie wszelkich problemów pojawiających się w trakcie realizacji prowadzonych badań oraz pojawiajacych sie nowych osiągnięć swiatowych w zakresie tematyki doktoratu. Pierwsze publikacje dotoranta, uczestnictwa w konferencjach, seminariach, etc. Kontynuacja badań naukowych. Próby uzyskania uczelnianych badż zewnetrznych grantów na wsparcie badań prowadzonych przez doktoranta. Próby załatwienia wyjazdów do ośrodków naukowych krajowych bądż zagranicznych prowadzących badania o podobnej tematyce.
T-S-1Kontynuowanie prac naukowych nad doktoratem i studiów literaturowych najnowszych osiagnięć z zakresu doktoratu. Kontynuowanie aktywności publikacyjnej i konferencyjnej doktoranta w celu zaprezentowania swych osiagnięć. Kontynuacja starań majacych na celu uzyskanie grantów i naukowych pobytów zagranicznych i ewentualna ich realizacja. Bieżące konsultowanie z promotorem uzyskiwanych wyników naukowych i uzgadnianie przebiegu dalszych badań.
T-S-1Kontynuacja badań naukowych związanych z realizowana rozprawą doktorska i kontynuacja obserwacji pojawiających się najnowszych publikacji z zakresu doktoratu. Kontynuacja własnej działalności publikacyjnej, udziału w konferencjach, starań o uzyskanie grantów naukowych i pobytów studialnych w zaawansowanych zewnętrznych ośrodkach naukowych. Przygotowywanie się do otwarcia rozprawy doktorskiej. Określenie propozycji dokładnego tematu, celu i hipotezy rozprawy doktorskiej. Wystąpienie przed Komisja Przewodu Doktorskiego z koncepcją rozprawy i dotychczasowego dorobku. Dyskusja, ewentualne korekty i zatwierdzenie ostatecznej formy tematu, celu i hipotezy rozprawy doktorskiej. Bieżące konsultowanie wszystkich problemów pojawiajacych się w trakcie realizacji doktoratu z promotorem.
T-S-1Konsultowanie przez doktoranta z promotorem problemów pytań pojawiających się w trakcie rozpoczętych badań naukowych i w związku ze studiami literaturowymi przeprowadzanymi przez doktoranta. Przygotowywanie pierwszych publikacji naukowych w czasopismach i referatów na konferencje bądż wydziałowe seminaria naukowe w celu zaprezentowania i przedyskutowania pierwszych uzyskanych wyników naukowych i przedyskutowania wartości i zasadności podjętego tematu rozprawy doktorskiej. Studiowanie nowych prac naukowych pojawiających sie na rynku wydawniczym w celu uwzględnienia ich wyników w prowadzonym doktoracie.
T-S-1Kontynuacja badań naukowych nad doktoratem. Przygotowywanie publikacji z wynikami badań, prezentowanie uzyskanych wyników na konferencjach i seminariach, w miare możności w zewnętrznych ośrodkach naukowych. Staranie się doktoranta o granty naukowe i o pobyty naukowe w zewnętrznych osrodkach. Kontynuacja studiów literaturowych w celu wykrycia najnowszych osiagnieć naukowych z dziedziny doktoratu. Bieżące konsultowanie uzyskiwanych wyników badań i różnych problemów z opiekunem naukowych doktoratu.
T-S-1Kontynuacja badań związanych z doktoratem i obserwacji nowych publikacji naukowych z zakresu doktoratu. Konsultowanie z opiekunem wszelkich problemów pojawiających się w trakcie realizacji doktoratu. Kontynuacja publikowania wyników własnych osiagnięć naukowych doktoranta. Rozpoczęcie opracowywania pierwszych rozdziałów rozprawy doktorskiej. Ewentualna realizacja krótkich pobytów naukowych w zewnętrznych ośrodkach naukowych. Przygotowywanie sie do egzaminów doktorskich i ich zdawanie. Wstępne prezentacje rozprawy doktorskiej w katedrze doktoranta.
T-S-1Kończenie ostatnich badań naukowych i kończenie opracowywania rozprawy doktorskiej. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowywanie sie doktoranta do obrony i prezentacji wyników rozprawy doktorskiej na forum wydziałowym. Konsultowanie wszelkich problemów pojawiających sie w trakcie konczena rozprawy z promotorem. Obrona rozprawy doktorskie i zakonczenie studiów doktoranckich.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja w ramach konsultacji z opiekunem naukowym.
M-3Samokształcenie w procesie realizacji własnych badań naukowych, analizy uzyskiwanych wyników i porównywania ich z wynikami innych naukowców.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta dokonywana w trakcie prowadzenia badań naukowych i dyskusji z opiekunem naukowym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników naukowych, pracowitości w zakresie prowadzenia badań, publikowania ich wyników, starania się o granty, wyjazdy studyjne do światowych ośrodkó naukowych, zapoznawania się z najnowszymi publikacjami z zakresu doktoratu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi z akceptowalna kreatywnością poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada podstawową świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem godpodarek innych krajów, posiada akceptowalna świadomość konieczności szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0