Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S3)

Sylabus przedmiotu Pedagogiczna praktyka zawodowa doktoranta (zajęcia dydaktyczne):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Pedagogiczna praktyka zawodowa doktoranta (zajęcia dydaktyczne)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>, Włodzimierz Bielecki <Wlodzimierz.Bielecki@zut.edu.pl>, Ryszard Budziński <Ryszard.Budzinski@zut.edu.pl>, Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>, Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Georgy Kukharev <Georgy.Kukharev@zut.edu.pl>, Antoni Nowakowski <Antoni.Nowakowski@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl>, Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>, Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>, Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl>, Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR2 15 1,01,00zaliczenie
praktykiPR4 15 1,01,00zaliczenie
praktykiPR6 15 1,01,00zaliczenie
praktykiPR8 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Uczestnictwo i zaliczenie przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej" prowadzonego na-szym roku studiów doktoranckich.
W-2Wyznaczenie przedmiotu dla doktoranta przez katedrę jego opiekuna naukowego i przygotowanie sie doktoranta do prowadzenia tego przedmiotu (ćwiczenia lub laboratoria) w konsultacji z wykładowcą przedmiotu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabranie praktycznych umiejętności przekazywania własnej wiedzy innym osobom i poznanie trudności jakie moga przy tym wystepować. Praktyczna weryfikacja wiedzy nabytej w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej" na pierwszym semestrze studiów doktoranckich. Zdobycie podstawowych umiejętności pedadogicznych umozliwiajacych ewentualne zatrudnienie na uczelni po skończeniu studiów doktoranckich i prowadzenie na niej zajęć dydaktycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Praktyczna weryfikacja efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania slużacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.15
15
praktyki
T-PR-1Sprawdzanie w praktyce efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi w prowadzeniu zajeć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania służacych do lub wspomagających prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.15
15
praktyki
T-PR-1Sprawdzanie w praktyce efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i doświadczenia w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania służącego do, lub wspomagajacego prowadzenie zajęć dudaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.15
15
praktyki
T-PR-1Sprawdzanie w praktyce efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania służacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych przez doktoranta.15
A-PR-2Prowadzenie zajęć przez doktoranta.15
30
praktyki
A-PR-1Prowadzenie zajęć dydaktycznych przez doktoranta.15
A-PR-2Przygotowanie się do zajęć przez doktoranta.30
45
praktyki
A-PR-1Prowadzenie wyznaczonych zajęć dydaktycznych przez doktoranta.15
A-PR-2Przygotowanie się do zajęć przez doktoranta.30
45
praktyki
A-PR-1Prowadzenie wyznaczonych zajęć dydaktycznych przez doktoranta.15
A-PR-2Przygotowanie się do zajęć przez doktoranta.30
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Samouczenie się przez praktykę. Konsulatcje z opiekunem naukowym i/lub wykładowcą przedmiotu w którego nauczaniu doktorant uczestniczy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie lub niezaliczenie praktyki na podstawie informacji o jakości prowadzenia powierzonyc zajęć wynikających z hospitacji zajęć prowadzonych przez doktoranta, ankietyzacji studentów i innych ewentualnych informacji uzyskiwanych przez opiekuna naukowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_P_W01
Wiedza o praktycznych aspektach prowadzenia trudnych zajęć teoretycznych i laboratoryjnych ze studentami na uczelni wyższej.
I_3A_W04C-1T-PR-1, T-PR-1, T-PR-1, T-PR-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_P_U01
Absolwent posiada podstawowe, praktyczne umiejetności umożliwiające mu prowadzenie zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej po skończeniu studió doktoranckich.
I_3A_U02, I_3A_U03C-1T-PR-1, T-PR-1, T-PR-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_P_K01
Absolwent posiada podstawowe kompetencje w przekazywaniu wiedzy studentom i innym osobom pragnacym nabywac wiedzę, podstawowe kompetencje dydaktyczne umożliwiające jego zatrudnienie na uczelni po skończeniu studiów doktoranckich jako pracownika naukowo-dydaktycznego.
I_3A_K01, I_3A_K02C-1T-PR-1, T-PR-1, T-PR-1, T-PR-1M-1S-1

Literatura podstawowa

  1. Nowacki T.W., Aktywizujące metody w kształceniu., CODN, Warszawa, 2000
  2. Szymański M.S., O metodzie projektów., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2000
  3. Wykładowca przedmiotu w którego nauczaniu doktorant uczestniczy, matriały pomocnicze i literatura do prowadzenia wyznaczonego przedmiotu, xxx, xxx, 2012

Literatura dodatkowa

  1. xxx, Strony internetowe poświęcone metodyce nauczania poszczególnych przedmiotów, xxx, xxx, 2012

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Praktyczna weryfikacja efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania slużacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.15
15

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Sprawdzanie w praktyce efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi w prowadzeniu zajeć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania służacych do lub wspomagających prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.15
15

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Sprawdzanie w praktyce efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i doświadczenia w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania służącego do, lub wspomagajacego prowadzenie zajęć dudaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.15
15

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Sprawdzanie w praktyce efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania służacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.15
15

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych przez doktoranta.15
A-PR-2Prowadzenie zajęć przez doktoranta.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Prowadzenie zajęć dydaktycznych przez doktoranta.15
A-PR-2Przygotowanie się do zajęć przez doktoranta.30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Prowadzenie wyznaczonych zajęć dydaktycznych przez doktoranta.15
A-PR-2Przygotowanie się do zajęć przez doktoranta.30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Prowadzenie wyznaczonych zajęć dydaktycznych przez doktoranta.15
A-PR-2Przygotowanie się do zajęć przez doktoranta.30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_P_W01Wiedza o praktycznych aspektach prowadzenia trudnych zajęć teoretycznych i laboratoryjnych ze studentami na uczelni wyższej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_W04Absolwent posiada podstawową wiedzę w zakresie dydaktyki i metod nauczania w szkole wyższej przygotowującą do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego uwzględniającą nowe technologie kształcenia studentów.
Cel przedmiotuC-1Nabranie praktycznych umiejętności przekazywania własnej wiedzy innym osobom i poznanie trudności jakie moga przy tym wystepować. Praktyczna weryfikacja wiedzy nabytej w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej" na pierwszym semestrze studiów doktoranckich. Zdobycie podstawowych umiejętności pedadogicznych umozliwiajacych ewentualne zatrudnienie na uczelni po skończeniu studiów doktoranckich i prowadzenie na niej zajęć dydaktycznych.
Treści programoweT-PR-1Praktyczna weryfikacja efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania slużacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.
T-PR-1Sprawdzanie w praktyce efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi w prowadzeniu zajeć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania służacych do lub wspomagających prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.
T-PR-1Sprawdzanie w praktyce efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania służacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.
T-PR-1Sprawdzanie w praktyce efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i doświadczenia w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania służącego do, lub wspomagajacego prowadzenie zajęć dudaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.
Metody nauczaniaM-1Samouczenie się przez praktykę. Konsulatcje z opiekunem naukowym i/lub wykładowcą przedmiotu w którego nauczaniu doktorant uczestniczy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie lub niezaliczenie praktyki na podstawie informacji o jakości prowadzenia powierzonyc zajęć wynikających z hospitacji zajęć prowadzonych przez doktoranta, ankietyzacji studentów i innych ewentualnych informacji uzyskiwanych przez opiekuna naukowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_P_U01Absolwent posiada podstawowe, praktyczne umiejetności umożliwiające mu prowadzenie zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej po skończeniu studió doktoranckich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_U02Absolwent potrafi prowadzić zajęcia dydaktyczne w szkole wyższej z wykorzystaniem najnowszych technologii kształcenia.
I_3A_U03Absolwent posiada umiejętność prezentowania, tłumaczenia i obrony własnych osiągnięć naukowych.
Cel przedmiotuC-1Nabranie praktycznych umiejętności przekazywania własnej wiedzy innym osobom i poznanie trudności jakie moga przy tym wystepować. Praktyczna weryfikacja wiedzy nabytej w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej" na pierwszym semestrze studiów doktoranckich. Zdobycie podstawowych umiejętności pedadogicznych umozliwiajacych ewentualne zatrudnienie na uczelni po skończeniu studiów doktoranckich i prowadzenie na niej zajęć dydaktycznych.
Treści programoweT-PR-1Praktyczna weryfikacja efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania slużacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.
T-PR-1Sprawdzanie w praktyce efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi w prowadzeniu zajeć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania służacych do lub wspomagających prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.
T-PR-1Sprawdzanie w praktyce efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania służacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.
Metody nauczaniaM-1Samouczenie się przez praktykę. Konsulatcje z opiekunem naukowym i/lub wykładowcą przedmiotu w którego nauczaniu doktorant uczestniczy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie lub niezaliczenie praktyki na podstawie informacji o jakości prowadzenia powierzonyc zajęć wynikających z hospitacji zajęć prowadzonych przez doktoranta, ankietyzacji studentów i innych ewentualnych informacji uzyskiwanych przez opiekuna naukowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_P_K01Absolwent posiada podstawowe kompetencje w przekazywaniu wiedzy studentom i innym osobom pragnacym nabywac wiedzę, podstawowe kompetencje dydaktyczne umożliwiające jego zatrudnienie na uczelni po skończeniu studiów doktoranckich jako pracownika naukowo-dydaktycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_K01Absolwent ma świadomość społecznej roli uczonego a zwłaszcza rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu najnowszych osiągnięć z dziedziny Informatyka.
I_3A_K02Absolwent rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zapoznawania się z najnowszymi osiągnięciami nauki i wdrażania ich do praktyki.
Cel przedmiotuC-1Nabranie praktycznych umiejętności przekazywania własnej wiedzy innym osobom i poznanie trudności jakie moga przy tym wystepować. Praktyczna weryfikacja wiedzy nabytej w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej" na pierwszym semestrze studiów doktoranckich. Zdobycie podstawowych umiejętności pedadogicznych umozliwiajacych ewentualne zatrudnienie na uczelni po skończeniu studiów doktoranckich i prowadzenie na niej zajęć dydaktycznych.
Treści programoweT-PR-1Praktyczna weryfikacja efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania slużacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.
T-PR-1Sprawdzanie w praktyce efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi w prowadzeniu zajeć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania służacych do lub wspomagających prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.
T-PR-1Sprawdzanie w praktyce efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i wprawy w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania służacych do, lub wspomagajacych prowadzenie zajęć dydaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.
T-PR-1Sprawdzanie w praktyce efektywności metod nauczania poznanych w trakcie studiowania przedmiotu "Dydaktyka i metodyka nauczania w szkole wyższej". Nabranie odwagi i doświadczenia w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i obcowaniu ze studentami. Poznanie technicznych urządzeń i oprogramowania służącego do, lub wspomagajacego prowadzenie zajęć dudaktycznych. Poznanie organizacyjnych aspektów prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni wyższej.
Metody nauczaniaM-1Samouczenie się przez praktykę. Konsulatcje z opiekunem naukowym i/lub wykładowcą przedmiotu w którego nauczaniu doktorant uczestniczy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie lub niezaliczenie praktyki na podstawie informacji o jakości prowadzenia powierzonyc zajęć wynikających z hospitacji zajęć prowadzonych przez doktoranta, ankietyzacji studentów i innych ewentualnych informacji uzyskiwanych przez opiekuna naukowego.