Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie sieci i systemów mobilnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie sieci i systemów mobilnych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i technologie mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Remigiusz Olejnik <Remigiusz.Olejnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Makles <Krzysztof.Makles@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstaw transmisji danych, technologii sieciowych oraz projektowania sieci teleinformatycznych o małej i średniej skali. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość algorytmów i metod projektowania bezprzewodowych sieci komputerowych oraz systemów mobilnych. |
C-2 | Znajomość symulatorów sieci oraz umiejętność oceny wydajności poszczególnych rozwiązań sieciowych. |
C-3 | Umiejętność projektowania sieci o średniej złożoności z użyciem narzędzi komputerowego wspomagania projektowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do komputerowego wspomagania projektowania sieci komputerowych: narzędzia i algorytmy. | 2 |
T-P-2 | Realizacja projektu sieci dla konkretnego zastosowania z przeprowadzeniem symulacji oraz analizą wydajności w środowisku ns2. | 26 |
T-P-3 | Omówienie zrealizowanych projektów. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces projektowania sieci komputerowych. | 2 |
T-W-2 | Algorytmy projektowania sieci LAN oraz WAN. | 2 |
T-W-3 | Projektowanie sieci bezprzewodowych, w tym sieci ad-hoc oraz mesh. | 2 |
T-W-4 | Metody oceny wydajności sieci komputerowych. Elementy teorii grafów i jej zastosowanie do modelowania sieci komputerowych. Elementy teorii masowej obsługi i jej zastosowanie do oceny wydajności sieci komputerowych. Twierdzenie o maksymalnym przepływie i minimalnym przekroju, algorytm cechowania Forda-Fulkersona. | 4 |
T-W-5 | Metody i narzędzia wspomagania projektowania sieci bezprzewodowych i systemów mobilnych. Optymalizacja projektów sieci. | 3 |
T-W-6 | Metody i algorytmy projektowania systemów mobilnych (GSM, 3G). | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-P-2 | Wykonanie projektu. | 45 |
A-P-3 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć. | 2 |
77 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Egzamin. | 2 |
29 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe - wykonanie projektu sieci bezprzewodowej lub systemu mobilnego dla wybranego zastosowania w zespołach dwuosobowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe - ocena wykonanego projektu sieci/systemu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/05_W01 posiada wiedzę w zakresie projektowania, modelowania i symulacji sieci i systemów mobilnych | I_2A_W05, I_2A_W09 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/05_U01 posiada umiejętność modelowania, oceny wydajności i projektowania sieci komputerowych przewodowych, bezprzewodowych oraz systemów mobilnych | I_2A_U10 | T2A_U09, T2A_U18 | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/05_K01 posiada kompetencje w zakresie projektowania sieci i systemów mobilnych oraz opracowywania odnośnej dokumentacji projektowej w zespołach dwuosobowych | I_2A_K05 | T2A_K03, T2A_K04 | C-3 | T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/05_W01 posiada wiedzę w zakresie projektowania, modelowania i symulacji sieci i systemów mobilnych | 2,0 | Brak podstawowej znajomości procesu, metod i algorytmów projektowania sieci komputerowych oraz systemów mobilnych. |
3,0 | Podstawowa znajomość procesu, metod i algorytmów projektowania sieci komputerowych oraz systemów mobilnych. Podstawowa znajomość narzędzi wspomagania projektowania. | |
3,5 | Dobra znajomość procesu, metod i algorytmów projektowania sieci komputerowych oraz systemów mobilnych, w tym projektowania sieci LAN, WAN, ad-hoc oraz mesh. Dobra znajomość narzędzi wspomagania projektowania. | |
4,0 | Bardzo dobra znajomość procesu, metod i algorytmów projektowania sieci komputerowych oraz systemów mobilnych, w tym projektowania sieci LAN, WAN, ad-hoc oraz mesh. Bardzo dobra znajomość narzędzi wspomagania projektowania. Podstawowa znajomość metod oceny wydajności sieci komputerowych. | |
4,5 | Bardzo dobra znajomość procesu, metod i algorytmów projektowania sieci komputerowych oraz systemów mobilnych, w tym projektowania sieci LAN, WAN, ad-hoc oraz mesh. Bardzo dobra znajomość narzędzi wspomagania projektowania. Bardzo dobra znajomość metod oceny wydajności sieci komputerowych. Podstawowa znajomość problematyki optymalizacji projektów sieci. | |
5,0 | Bardzo dobra znajomość procesu, metod i algorytmów projektowania sieci komputerowych oraz systemów mobilnych, w tym projektowania sieci LAN, WAN, ad-hoc oraz mesh. Bardzo dobra znajomość narzędzi wspomagania projektowania. Bardzo dobra znajomość metod oceny wydajności sieci komputerowych. Bardzo dobra znajomość problematyki optymalizacji projektów sieci. Znajomość metody parametrycznego projektowania sieci komputerowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/05_U01 posiada umiejętność modelowania, oceny wydajności i projektowania sieci komputerowych przewodowych, bezprzewodowych oraz systemów mobilnych | 2,0 | Brak podstawowej umiejętności tworzenia projektów sieci komputerowych oraz systemów mobilnych o wielkości do kilkunastu węzłów z wykorzystaniem pakietu symulacyjnego ns2. |
3,0 | Podstawowa umiejętność tworzenia projektów sieci komputerowych oraz systemów mobilnych o wielkości do kilku węzłów z wykorzystaniem pakietu symulacyjnego ns2. | |
3,5 | Umiejętność tworzenia projektów sieci komputerowych oraz systemów mobilnych o wielkości do kilkudziesięciu węzłów z wykorzystaniem pakietu symulacyjnego ns2. | |
4,0 | Umiejętność tworzenia projektów sieci komputerowych oraz systemów mobilnych o wielkości do kilkudziesięciu węzłów z wykorzystaniem pakietu symulacyjnego ns2 oraz podstawowa ocena wydajności zaproponowanego rozwiązania. | |
4,5 | Umiejętność tworzenia projektów sieci komputerowych oraz systemów mobilnych o wielkości do kilkudziesięciu węzłów z wykorzystaniem pakietu symulacyjnego ns2 oraz poszerzona ocena wydajności zaproponowanego rozwiązania. | |
5,0 | Umiejętność tworzenia projektów sieci komputerowych oraz systemów mobilnych o dużej liczbie węzłów z wykorzystaniem pakietu symulacyjnego ns2 oraz pełna ocena wydajności zaproponowanego rozwiązania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/05_K01 posiada kompetencje w zakresie projektowania sieci i systemów mobilnych oraz opracowywania odnośnej dokumentacji projektowej w zespołach dwuosobowych | 2,0 | Brak współpracy w zespole dwuosobowym. Brak dokumentacji projektowej. |
3,0 | Podstawowy zakres współpracy w zespole dwuosobowym. Ograniczona ilościowo i jakościowo dokumentacja projektowa na poziomie podstawowym. | |
3,5 | Ograniczony zakres współpracy w zespole dwuosobowym. Ograniczona ilościowo i jakościowo dokumentacja projektowa z licznymi błędami. | |
4,0 | Pełna współpraca w zespole dwuosobowym z licznymi zastrzeżeniami. Pełna dokumentacja projektowa z licznymi niedociągnięciami. | |
4,5 | Pełna współpraca w zespole dwuosobowym z drobnymi zastrzeżeniami. Pełna dokumentacja projektowa z drobnymi błędami. | |
5,0 | Pełna współpraca w zespole dwuosobowym bez żadnych zastrzeżeń. Pełna dokumentacja projektowa bez żadnych zastrzeżeń. |
Literatura podstawowa
- T. Issariyakul, E. Hossain, Introduction to Network Simulator NS2, Springer Science+Business Media, LLC, New York, 2009
- A. Graham, N. C. Kirkman, P. M. Paul, Mobile Radio Network Design in the VHF and UHF Bands: A Practical Approach, John Wiley & Sons, Chichester, 2007
- K. Nowicki, J. Woźniak, Przewodowe i bezprzewodowe sieci LAN, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
- A. Kasprzak, Projektowanie struktur rozległych sieci komputerowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
- M. Hassan, R. Jain, Wysoko wydajne sieci TCP/IP, Helion, Gliwice, 2004
- T. G. Robertazzi, Planning Telecommunication Networks, IEEE Press, Piscataway, 1999
- A. Kershenbaum, Telecommunications Network Design Algorithms, McGraw-Hill, New York, 1993