Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: systemy komputerowe i technologie mobilne
Sylabus przedmiotu Pracownia dyplomowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pracownia dyplomowa | ||
Specjalność | inteligentne aplikacje komputerowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zatwierdzony temat pracy dyplomowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z wymogami dotyczącymi treści i struktury pracy dyplomowej. |
C-2 | Zapoznanie się z przebiegiem obrony pracy dyplowej, egzaminu dyplomowego i wymaganiami stawianymi podczas obrony i egzaminu studentowi. |
C-3 | Sformułowanie przez studenta tematu, celu i hipotezy pracy dyplomowej we wspołpracy z opiekunem naukowym. |
C-4 | Trening studenta w prezentowaniu i obronie wyników własnych prac i projektów. |
C-5 | Wykształcenie umiejętności doboru metod badawczych oraz definiowania hipotez i celów adekwatnych do postawionego problemu badawczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie celów dydaktycznych Pracowni Dyplomowej. Przedstawienie metodyki realizacji pracy dyplomowej magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Kwestiia wyboru problemu badawczego, który realizowany będzie w pracy magisterskiej. Omówienie sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej. Omówienie metod badawczych realizacji celu ze szczególnym uwzględnieniem sposobu wykazania hipotezy pracy. Omówienie znaczenia wkładu pracy własnej dyplomanta w pracy magisterskiej. Omówienie konieczności przeprowadzenie analizy osiagnięć światowych opisanych w literaturze naukowej i techniczej w zakresie tematu pracy magistrskiej. Prezentacja przez poszczególnych studentów wybranych przez nich tematów prac dyplomowych, ocena aktualności tematyki pracy, możliwości jej udoskonalenia, wartości stosowanych narzędzi naukowych i jakości jej przedstawiania przez dyplomanta. Omówienie cech dobrze przygotowanej pracy do obrony. Omówienie etapów obrony pracy magisterskiej na Wydziale Informatyki ZUT. | 4 |
T-P-2 | Przedstawienie metodyki realizacji pracy magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Omówienie kwestii wyboru problemu badawczego; sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej; metod badawczych pozwalających na realizację celu pracy; znaczenia wkładu pracy własnej dyplomanta w pracy magisterskiej; konieczności przeprowadzenia analizy osiągnięć światowych opisanych w literaturze naukowej w zakresie tematu pracy magisterskiej. | 4 |
T-P-3 | Prezentacja przez studentów tematów prac dyplomowych, a następnie ich omówienie z punktu widzenia aktualności tematyki pracy, doboru tematu pracy do postawionej hipotezy badawczej i celu pracy, planowanego zakresu pracy, wybranych narzędzi badawczych. | 18 |
T-P-4 | Omówienie etapów obrony pracy magisterskiej. Opis układu pracy. Omówienie przebiegu egzaminu dyplomowego. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach z opiekunem pracy | 5 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Referowanie wybranych tematów przez prowadzącego połączone z prezentacją materiałów pomocniczych. |
M-2 | Samodzielne referowanie tematów związanych z pracami dyplomowymi prze studentów połączone z krytycznymi dyskusjami. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Wykład informacyjny |
M-5 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ogólna ocena podsumowująca wystawiona studentowi na podstawie jakości sformułowanego przez niego tematu, celu i hipotezy oraz planu pracy dyplomowej uwzględniająca jakość prezentowania przez studenta planów tej pracy i aktywność dyskusyjną na zajęciach pracowni dotyczących problemetyki prac innych studentów. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas dyskusji dydaktycznych prowadzonych w odniesieniu do prezentowanych tematów prac dyplomowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania końcowego, w którym zostaną zdefiniowane podstawowe elementy pracy dyplomowej studenta. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/10_W01 Ma wiedzę umożliwiającą samodzielne formułowanie zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i narzędzi informatycznych koniecznych do realizacji tych zadań i oceny realności ich wykonania, wiedzę o skutkach łamania praw autorskich nawet w sposób nieświadomy, wiedzę o wymaganej strukturze i merytorycznym sensie poszczególnych elementów pracy dyplomowej, wiedzę o konieczności wykazania wkładu pracy własnej wpracy, wiedzę o najważniejszych składnikach pracy dyplomowej, które należy umieścic w jej prezentacji z uwzględnieniem krótkiego czasu trwania prezentacji na obronie pracy. | I_2A_W02, I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W10 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W10 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-P-4, T-P-2, T-P-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność formułowania złożonych zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i narzędzi informatycznych koniecznych do ich realizacji, umiejętność opracowania raportu z wykonanego zadania i, jego własciwej prezentacji przed większym gronem odbiorców, umiejętność definiowania celów i hipotez badawczych adekwatnych do postawionych zadań. | I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U05, I_2A_U07, I_2A_U08 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18 | C-5 | T-P-3, T-P-2 | M-3, M-5, M-4 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/10_K01 Student ma świadomość znaczenia pracy dyplomowej jako zamykającej proces kształcenia na WI ZUT oraz znaczenie tej pracy dla wdrożenia się do poważnych zadań w przyszłym zakładzie pracy. | I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K05 | T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07 | C-3, C-5 | T-P-1 | M-3, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/10_W01 Ma wiedzę umożliwiającą samodzielne formułowanie zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i narzędzi informatycznych koniecznych do realizacji tych zadań i oceny realności ich wykonania, wiedzę o skutkach łamania praw autorskich nawet w sposób nieświadomy, wiedzę o wymaganej strukturze i merytorycznym sensie poszczególnych elementów pracy dyplomowej, wiedzę o konieczności wykazania wkładu pracy własnej wpracy, wiedzę o najważniejszych składnikach pracy dyplomowej, które należy umieścic w jej prezentacji z uwzględnieniem krótkiego czasu trwania prezentacji na obronie pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę o istocie pracy dyplomowej, wymaganiach względem pracy i składnikach pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność formułowania złożonych zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i narzędzi informatycznych koniecznych do ich realizacji, umiejętność opracowania raportu z wykonanego zadania i, jego własciwej prezentacji przed większym gronem odbiorców, umiejętność definiowania celów i hipotez badawczych adekwatnych do postawionych zadań. | 2,0 | Student nie jest w stanie sformułować celu, hipotez oraz zakresu swojej pracy dyplomowej |
3,0 | Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy oraz zakres swojej pracy dyplomowej | |
3,5 | Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy i zakres pracy dyplomowej oraz ułożyć ogólny harmonogram pracy | |
4,0 | Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy, zakres i harmonogram pracy oraz potrafi dobrać pozycje bibliograficzne adekwatne do poruszanych problemów | |
4,5 | Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy, zakres i harmonogram pracy, potrafi dobrać właściwe pozycje bibliograficzne oraz jest w stanie dobrać metody badawcze najbardziej adekwatne do rozwiązania zagadnień poruszanych w pracy | |
5,0 | Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy, zakres i harmonogram pracy, potrafi dobrać właściwe pozycje bibliograficzne i metody badawcze oraz jest w stanie wskazać w jaki sposób można zaadoptować wybrane metody, tak, żeby dokładniej odzwierciedlały charakterystykę problemów poruszanych w pracy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/10_K01 Student ma świadomość znaczenia pracy dyplomowej jako zamykającej proces kształcenia na WI ZUT oraz znaczenie tej pracy dla wdrożenia się do poważnych zadań w przyszłym zakładzie pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczna świadomość znaczenia pracy dyplomowej w procesie kształcenia i w przyszłej pracy w firmie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kolman Romuald, Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje)., Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk, 2004, 1
- Żenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej., CeDeWu, Warszawa, 2009, 1
- Dawidziuk S., Pisanie pracy dyplomowej: licencjackiej, inżynierskiej i magisterskiej: Poradnik, Oficyna Wydawnicza WSM, Wyższa Szkoła Menedżerska, Warszawa, 2007, 1
- Hindle T., Sztuka prezentacji., Wiedza i Życie, Warszawa, 2000, 1
Literatura dodatkowa
- Negrino T., PowerPoint. Tworzenie prezentacji. Projekty, Helion, Gliwice, 2005, 1