Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: systemy komputerowe i technologie mobilne

Sylabus przedmiotu Internetowe systemy kształcenia i telepracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Internetowe systemy kształcenia i telepracy
Specjalność internet w zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Różewski <Przemyslaw.Rozewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 30 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomść podstaw informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studenta z problematyką: - tworzenia kursów nauczania zdalnego - standardów i systemów nauczania zdalnego - zagadnień współpracy człowiek – komputer - zastosowania kognitywistki w systemach nauczania zdalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Narzedzia do edycji grafiki rastrowej dla kursów nauczania zdalnego2
T-L-2Narzedzia do edycji grafiki wektorowej dla kursów nauczania zdalnego2
T-L-3Narzedzia do edycji materiałów audio i wideo dla nauczania zdalnego6
T-L-4Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu synchronicznego6
T-L-5Umieszczenie kursu na platformie4
T-L-6Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu asynchronicznego8
T-L-7Działanie generatora metadanych2
30
wykłady
T-W-1Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI)3
T-W-2Zagadnienie User Interface i Graphical User Interface (GUI)2
T-W-3Tworzenie materiałów interaktywnych dla nauczania zdalnego3
T-W-4Standardy w nauczaniu zdalnym3
T-W-5Dedykowane rozwiazania programowe i systemowe w nauczaniu zdalnym6
T-W-6Analiza koncepcji OpenCourseWare Consortium2
T-W-7Platformy nauczania zdalnego4
T-W-8Podstway kognitywistyki5
T-W-9Praktyczne zastosowania kognitywistyki2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie kursu nauczania zdlanego30
A-L-3Przygotowanie od zajec laboratoryjnych10
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Konfiguracja platformy nauczania5
A-L-6Przeszukiwanie archiwów multimedialnych4
81
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-W-4Analiza kursów nauczania zdlanego umieszczonych w Internecie (wybrane)10
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaloiczenie części teoretycznej
S-2Ocena formująca: Bieżąca ocena kursów wykonywanych na laboratoriach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/08_W01
Po odbyciu tego kursu student zdobedzie wiedze pozwalajaca na projektowanie efektywnego srodowiska pracy człowiek komputer dla systemów nauczania zdalnego.
I_2A_W02, I_2A_W04, I_2A_W10T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W10C-1T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/08_U01
Po odbyciu tego kursu student zdobedzie umiejetnosci pozwalajace na projektowanie kursów nauczania zdalnego.
I_2A_U10, I_2A_U02, I_2A_U14T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19C-1T-W-9, T-L-4, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/08_W01
Po odbyciu tego kursu student zdobedzie wiedze pozwalajaca na projektowanie efektywnego srodowiska pracy człowiek komputer dla systemów nauczania zdalnego.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć związanych z nauczaniem na odległość
3,0Student posiada elementarną wiedzę w zakresie systemów nauczania na odległość
3,5Student posiada elementarną wiedzę w zakresie systemów nauczania na odległość i potrafi odnieś ją do prostych zadań projektowych
4,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie systemów nauczania na odległość i potrafi odnieś ją do typowych zadań projektowych. Potrafi interpretować standardy związane z nauczaniem na odległość.
4,5Student posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie systemów nauczania na odległość i potrafi odnieś ją do typowych zadań projektowych. Potrafi interpretować standardy związane z nauczaniem na odległość.
5,0Student posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie systemów nauczania na odległość i potrafi odnieś ją do różnych zadań projektowych. Potrafi twórczo interpretować standardy związane z nauczaniem na odległość.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/08_U01
Po odbyciu tego kursu student zdobedzie umiejetnosci pozwalajace na projektowanie kursów nauczania zdalnego.
2,0Student nie potrafi stworzyć szkieletu protego kursu nauczania na odległość.
3,0Student potrafi stworzyć szkielet protego kursu nauczania na odległość.
3,5Student potrafi stworzyć szkielet protego kursu nauczania na odległość i napełnić go treścią związaną z danym przedmiotem.
4,0Student potrafi opracować kurs nauczania na odległość dla danego przedmiotu i umieścić go na platformie systemu LMS.
4,5Student potrafi opracować kurs nauczania na odległość dla danego przedmiotu i umieścić go na platformie systemu LMS, którą potrafi skonfigurować.
5,0Student potrafi opracować kurs nauczania na odległość dla danego przedmiotu i umieścić go na platformie systemu LMS, którą potrafi skonfigurować. Dodatkowo potrafi dołączyć do opracowanego przez siebie kursu inne interaktywne moduły.

Literatura podstawowa

  1. Różewski P., Kusztina E., Tadeusiewicz R., Zaikin O., Intelligent Open Learning Systems: Concepts, models and algorithms, Springer, Berlin / Heidelberg, 2011, 1
  2. Rózewski P., Kusztina E., Zaikin O., Modele i metody zarzadzania procesem Otwartego Nauczania Zdalnego, Instytut Badan Systemowych PAN, Seria: Badania Systemowe, Warszawa- Szczecin, 2008, tom 61

Literatura dodatkowa

  1. Bednarek J., Media w nauczaniu, MIKOM, Warszawa, 2002
  2. Hyla M., Przewodnik po e-learningu, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2007, Wydanie II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Narzedzia do edycji grafiki rastrowej dla kursów nauczania zdalnego2
T-L-2Narzedzia do edycji grafiki wektorowej dla kursów nauczania zdalnego2
T-L-3Narzedzia do edycji materiałów audio i wideo dla nauczania zdalnego6
T-L-4Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu synchronicznego6
T-L-5Umieszczenie kursu na platformie4
T-L-6Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu asynchronicznego8
T-L-7Działanie generatora metadanych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI)3
T-W-2Zagadnienie User Interface i Graphical User Interface (GUI)2
T-W-3Tworzenie materiałów interaktywnych dla nauczania zdalnego3
T-W-4Standardy w nauczaniu zdalnym3
T-W-5Dedykowane rozwiazania programowe i systemowe w nauczaniu zdalnym6
T-W-6Analiza koncepcji OpenCourseWare Consortium2
T-W-7Platformy nauczania zdalnego4
T-W-8Podstway kognitywistyki5
T-W-9Praktyczne zastosowania kognitywistyki2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie kursu nauczania zdlanego30
A-L-3Przygotowanie od zajec laboratoryjnych10
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Konfiguracja platformy nauczania5
A-L-6Przeszukiwanie archiwów multimedialnych4
81
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-W-4Analiza kursów nauczania zdlanego umieszczonych w Internecie (wybrane)10
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/08_W01Po odbyciu tego kursu student zdobedzie wiedze pozwalajaca na projektowanie efektywnego srodowiska pracy człowiek komputer dla systemów nauczania zdalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
I_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studenta z problematyką: - tworzenia kursów nauczania zdalnego - standardów i systemów nauczania zdalnego - zagadnień współpracy człowiek – komputer - zastosowania kognitywistki w systemach nauczania zdalnego
Treści programoweT-W-1Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI)
T-W-7Platformy nauczania zdalnego
T-W-8Podstway kognitywistyki
T-L-5Umieszczenie kursu na platformie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaloiczenie części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć związanych z nauczaniem na odległość
3,0Student posiada elementarną wiedzę w zakresie systemów nauczania na odległość
3,5Student posiada elementarną wiedzę w zakresie systemów nauczania na odległość i potrafi odnieś ją do prostych zadań projektowych
4,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie systemów nauczania na odległość i potrafi odnieś ją do typowych zadań projektowych. Potrafi interpretować standardy związane z nauczaniem na odległość.
4,5Student posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie systemów nauczania na odległość i potrafi odnieś ją do typowych zadań projektowych. Potrafi interpretować standardy związane z nauczaniem na odległość.
5,0Student posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie systemów nauczania na odległość i potrafi odnieś ją do różnych zadań projektowych. Potrafi twórczo interpretować standardy związane z nauczaniem na odległość.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/08_U01Po odbyciu tego kursu student zdobedzie umiejetnosci pozwalajace na projektowanie kursów nauczania zdalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U10Potrafi wykorzystywać oprogramowanie wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów
I_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U14Ma umiejętność tworzenia interfejsów oraz wykorzystania różnych sposobów komunikacji międzysystemowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studenta z problematyką: - tworzenia kursów nauczania zdalnego - standardów i systemów nauczania zdalnego - zagadnień współpracy człowiek – komputer - zastosowania kognitywistki w systemach nauczania zdalnego
Treści programoweT-W-9Praktyczne zastosowania kognitywistyki
T-L-4Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu synchronicznego
T-L-6Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu asynchronicznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaloiczenie części teoretycznej
S-2Ocena formująca: Bieżąca ocena kursów wykonywanych na laboratoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stworzyć szkieletu protego kursu nauczania na odległość.
3,0Student potrafi stworzyć szkielet protego kursu nauczania na odległość.
3,5Student potrafi stworzyć szkielet protego kursu nauczania na odległość i napełnić go treścią związaną z danym przedmiotem.
4,0Student potrafi opracować kurs nauczania na odległość dla danego przedmiotu i umieścić go na platformie systemu LMS.
4,5Student potrafi opracować kurs nauczania na odległość dla danego przedmiotu i umieścić go na platformie systemu LMS, którą potrafi skonfigurować.
5,0Student potrafi opracować kurs nauczania na odległość dla danego przedmiotu i umieścić go na platformie systemu LMS, którą potrafi skonfigurować. Dodatkowo potrafi dołączyć do opracowanego przez siebie kursu inne interaktywne moduły.