Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: systemy komputerowe i technologie mobilne

Sylabus przedmiotu Programowanie sieciowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie sieciowe
Specjalność inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,40,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,60,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Biegła umiejętność programowania w dowolnym języku z rodziny C (C/C++/C#/Java)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności oprogramowania zagadnień wymagających komunikacji w sieciach TCP/IP w oparciu o gniazda BSD
C-2Zapoznanie ze standardami dokumentowania i publikowania norm regulujących strukturę i wykorzystanie współczesnych protokołów sieciowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z RFC 2045; Implementacja kodera/dekodera kodu base642
T-L-2Zapoznanie z RFC 1939; Implementacja prostego klienta protokołu POP32
T-L-3Zapoznanie z RFC 2821; implementacja prostego klienta protokołu SMTP z możliwością wysyłania załączników MIME2
T-L-4Zapoznanie z RFC 959; Implementacja klienta FTP.4
T-L-5Zapoznanie z RFC 2616; Implementacja crawlera HTTP2
T-L-6Implementacja wielowątkowego serwera HTTP3
15
wykłady
T-W-1Kodowanie i dekodowanie informacji w sieciach komputerowych - uwarunkowania historyczne, kodowanie treści binarnych w kanałach znakowych (kodowanie UU, XX, base64, MIME).3
T-W-2Podstawy teoretyczne i praktyczne wykorzystania gniazd BSD (model ISO/OSI, implementacja modelu w sieciach TCP/IP, protokoły połączeniowe i bezpołączeniowe, funkcje systemowe dotyczące gniazd reguły pisania klientów i serwerów protokołów opartych o TCP z wykorzystanie bibilioteki BSD Sockets)3
T-W-3Protokół POP3 jako przykład jednostrumieniowego protokołu pytanie-odpowiedź; API gniazd w różnych językach programowania i na różnych platformach (klasy i funkcje obudowujące w językach wysokiego poziomu – C#/Java)2
T-W-4Protokół FTP jako przykład dwustrumieniowego protokołu pytanie-odpowiedź;2
T-W-5Protokół HTTP - specyfikacja, wersji, szczegóły implementacyjne, osobliwości.2
T-W-6Protokół CGI (umiejscowienie skryptów CGI w systemie operacyjnym, metody GET i POST, odpowiedź skryptu CGI)3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2indywidualne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3implementacja zadań laboratoryjnych (praca zdalna)10
A-L-4Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
42
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań
S-2Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin ustny z obroną implementacji zadań laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/07_W01
Student potrafi definiować podstawowe pojęcia opisujące strukturę i działanie protokołow transmisyjnych w sieciach TCP/IP
I_2A_W07, I_2A_W10T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-4
I_2A_D14/07_W02
Student potrafi opisać funkcjonowanie sieciowych protokołów transmisyjnych oraz wytłumaczyć zależności i różnice pomiędzy nimi.
I_2A_W06T2A_W07C-2T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-4
I_2A_D14/07_W03
Student potrafi wskazać środki programistyczne adekwatne do postawionego problemu implementacyjnego.
I_2A_W05T2A_W04, T2A_W07C-1T-W-2M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/07_U01
Student potrafi rozwiązywać praktyczne problemy implementacji zagadnień wymagających zastosowanie niskopoziomowej komunikacji sieciowej w oparciu o protokoły rodziny TCP/IP i wyższe.
I_2A_U08T2A_U09, T2A_U18C-1T-L-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-4S-1, S-2
I_2A_D14/07_U02
Student potrafi wykorzystywać dokumenty normalizacyjne w celu podnoszenia własnych kwalifikacji i jakości wytwarzanego oprogramowania
I_2A_U16, I_2A_U02T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U10C-2T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/07_K01
Student nabywa zdolności do samodzielnego zdobywania, zgłębiania i interpretowania wiedzy zdefiniowanej w międzynarodowych dokumentach normalizacyjnych
I_2A_K02T2A_K01, T2A_K07C-2T-W-2M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/07_W01
Student potrafi definiować podstawowe pojęcia opisujące strukturę i działanie protokołow transmisyjnych w sieciach TCP/IP
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomość organizacji stosu protokołów TCP/IP oraz ich przełożenia na warstwy modelu ISO/OSI
3,5biegła znajomość organizacji stosu protokołów TCP/IP oraz ich przełożenia na warstwy modelu ISO/OSI
4,0biegła znajomość organizacji stosu protokołów TCP/IP oraz ich przełożenia na warstwy modelu ISO/OSI; znajomość przeznaczenia i zastosowań protokołów stosu TCP/IP
4,5biegła znajomość organizacji stosu protokołów TCP/IP oraz ich przełożenia na warstwy modelu ISO/OSI; biegła znajomość przeznaczenia i zastosowań protokołów stosu TCP/IP
5,0biegła znajomość organizacji stosu protokołów TCP/IP oraz ich przełożenia na warstwy modelu ISO/OSI; biegła znajomość przeznaczenia i zastosowań protokołów stosu TCP/IP; znajomość semantyki wybranych protokołów stosu TCP i warstwy aplikacji
I_2A_D14/07_W02
Student potrafi opisać funkcjonowanie sieciowych protokołów transmisyjnych oraz wytłumaczyć zależności i różnice pomiędzy nimi.
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0wiedza nt. przeznaczenia i stosowania wybranych protokołów warstwy aplikacji
3,5wyczerpująca wiedza nt. przeznaczenia i stosowania wybranych protokołów warstwy aplikacji
4,0wyczerpująca wiedza nt. przeznaczenia i stosowania wybranych protokołów warstwy aplikacji; wiedza nt. semantyki wybranych protokołów warstwy aplikacji
4,5wyczerpująca wiedza nt. przeznaczenia i stosowania wybranych protokołów warstwy aplikacji; wyczerpująca wiedza nt. semantyki wybranych protokołów warstwy aplikacji
5,0wyczerpująca wiedza nt. przeznaczenia i stosowania wybranych protokołów warstwy aplikacji; wyczerpująca wiedza nt. semantyki wybranych protokołów warstwy aplikacji; wiedza nt. sposobów implementacji wybranych protokołów warstwy aplikacji w różnych językach programowania
I_2A_D14/07_W03
Student potrafi wskazać środki programistyczne adekwatne do postawionego problemu implementacyjnego.
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomość podstawowej implementacji gniazd BSD
3,5biegła znajomość podstawowej implementacji gniazd BSD
4,0biegła znajomość podstawowej implementacji gniazd BSD; znajomość wybranej implementacji gniazd BSD w językach obiektowych
4,5biegła znajomość podstawowej implementacji gniazd BSD; biegłaznajomość wybranej implementacji gniazd BSD w językach obiektowych
5,0biegła znajomość podstawowej implementacji gniazd BSD; biegłaznajomość wybranej implementacji gniazd BSD w językach obiektowych;znajomośc wybranych klas opakowujących protokoły warstw aplikacji dostępnych w językach obiektowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/07_U01
Student potrafi rozwiązywać praktyczne problemy implementacji zagadnień wymagających zastosowanie niskopoziomowej komunikacji sieciowej w oparciu o protokoły rodziny TCP/IP i wyższe.
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0umiejętnośc powtórnego wykorzystania i modyfikowania gotowego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań
3,5wyróżniająca umiejętnośc powtórnego wykorzystania i modyfikowania gotowego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań
4,0wyróżniająca umiejętnośc powtórnego wykorzystania i modyfikowania gotowego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań; umiejętnośc pisania własnego kodu źródłowego wykorzystującego gotowe klasy opakowujące do rozwiązania postawionych zadań
4,5wyróżniająca umiejętnośc powtórnego wykorzystania i modyfikowania gotowego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań; wyróżniająca umiejętnośc pisania własnego kodu źródłowego wykorzystującego gotowe klasy opakowujące do rozwiązania postawionych zadań
5,0wyróżniająca umiejętnośc powtórnego wykorzystania i modyfikowania gotowego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań; wyróżniająca umiejętnośc pisania własnego kodu źródłowego wykorzystującego gotowe klasy opakowujące do rozwiązania postawionych zadań; umiejętnośc pisania w pełni oryginalnego własnego kodu źródłowego
I_2A_D14/07_U02
Student potrafi wykorzystywać dokumenty normalizacyjne w celu podnoszenia własnych kwalifikacji i jakości wytwarzanego oprogramowania
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0umiejętność przeszukiwania dokumentów RFC celem pozyskania informacji niezbędnych do rozwiązania postawionych zadań
3,5biegła umiejętność przeszukiwania dokumentów RFC celem pozyskania informacji niezbędnych do rozwiązania postawionych zadań
4,0biegła umiejętność przeszukiwania dokumentów RFC celem pozyskania informacji niezbędnych do rozwiązania postawionych zadań; rozumienie struktury dokumentów RFC i hierarchii uaktualnień oraz wokabulariusza dokumentów RFC
4,5biegła umiejętność przeszukiwania dokumentów RFC celem pozyskania informacji niezbędnych do rozwiązania postawionych zadań; wyróżniające rozumienie struktury dokumentów RFC i hierarchii uaktualnień oraz wokabulariusza dokumentów RFC
5,0biegła umiejętność przeszukiwania dokumentów RFC celem pozyskania informacji niezbędnych do rozwiązania postawionych zadań; wyróżniające rozumienie struktury dokumentów RFC i hierarchii uaktualnień oraz wokabulariusza dokumentów RFC; umiejętnośc tworzenia własnych dokumentów normalizacyjnych opartych o RFC

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/07_K01
Student nabywa zdolności do samodzielnego zdobywania, zgłębiania i interpretowania wiedzy zdefiniowanej w międzynarodowych dokumentach normalizacyjnych
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0zdolność do posługiwania się dokumentami normalizacyjnymi w pracach projektowych implementacyjnych
3,5biegła zdolność do posługiwania się dokumentami normalizacyjnymi w pracach projektowych implementacyjnych
4,0biegła zdolność do posługiwania się dokumentami normalizacyjnymi w pracach projektowych implementacyjnych; zdolność do kreowania własnych dokumentów normalizacyjnych spełniających powszechnie stosowane wzorce
4,5biegła zdolność do posługiwania się dokumentami normalizacyjnymi w pracach projektowych implementacyjnych; wyróżniająca zdolność do kreowania własnych dokumentów normalizacyjnych spełniających powszechnie stosowane wzorce
5,0biegła zdolność do posługiwania się dokumentami normalizacyjnymi w pracach projektowych implementacyjnych; wyróżniająca zdolność do kreowania własnych dokumentów normalizacyjnych spełniających powszechnie stosowane wzorce; zdolnośc do projektowania eksperymentów weryfikujących zgodność implementacji z dokumentami normalizacyjnymi

Literatura podstawowa

  1. Richard W. Stevens, UNIX. Programowanie usług sieciowych, WNT, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Internet Engineering Task Force, RFC Pages, 2011, http://www.ietf.org/rfc.html

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z RFC 2045; Implementacja kodera/dekodera kodu base642
T-L-2Zapoznanie z RFC 1939; Implementacja prostego klienta protokołu POP32
T-L-3Zapoznanie z RFC 2821; implementacja prostego klienta protokołu SMTP z możliwością wysyłania załączników MIME2
T-L-4Zapoznanie z RFC 959; Implementacja klienta FTP.4
T-L-5Zapoznanie z RFC 2616; Implementacja crawlera HTTP2
T-L-6Implementacja wielowątkowego serwera HTTP3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kodowanie i dekodowanie informacji w sieciach komputerowych - uwarunkowania historyczne, kodowanie treści binarnych w kanałach znakowych (kodowanie UU, XX, base64, MIME).3
T-W-2Podstawy teoretyczne i praktyczne wykorzystania gniazd BSD (model ISO/OSI, implementacja modelu w sieciach TCP/IP, protokoły połączeniowe i bezpołączeniowe, funkcje systemowe dotyczące gniazd reguły pisania klientów i serwerów protokołów opartych o TCP z wykorzystanie bibilioteki BSD Sockets)3
T-W-3Protokół POP3 jako przykład jednostrumieniowego protokołu pytanie-odpowiedź; API gniazd w różnych językach programowania i na różnych platformach (klasy i funkcje obudowujące w językach wysokiego poziomu – C#/Java)2
T-W-4Protokół FTP jako przykład dwustrumieniowego protokołu pytanie-odpowiedź;2
T-W-5Protokół HTTP - specyfikacja, wersji, szczegóły implementacyjne, osobliwości.2
T-W-6Protokół CGI (umiejscowienie skryptów CGI w systemie operacyjnym, metody GET i POST, odpowiedź skryptu CGI)3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2indywidualne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3implementacja zadań laboratoryjnych (praca zdalna)10
A-L-4Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/07_W01Student potrafi definiować podstawowe pojęcia opisujące strukturę i działanie protokołow transmisyjnych w sieciach TCP/IP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W07Posiada poszerzona wiedzę o funkcjonowaniu i modelowaniu złożonych systemów
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności oprogramowania zagadnień wymagających komunikacji w sieciach TCP/IP w oparciu o gniazda BSD
Treści programoweT-W-2Podstawy teoretyczne i praktyczne wykorzystania gniazd BSD (model ISO/OSI, implementacja modelu w sieciach TCP/IP, protokoły połączeniowe i bezpołączeniowe, funkcje systemowe dotyczące gniazd reguły pisania klientów i serwerów protokołów opartych o TCP z wykorzystanie bibilioteki BSD Sockets)
T-W-1Kodowanie i dekodowanie informacji w sieciach komputerowych - uwarunkowania historyczne, kodowanie treści binarnych w kanałach znakowych (kodowanie UU, XX, base64, MIME).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin ustny z obroną implementacji zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomość organizacji stosu protokołów TCP/IP oraz ich przełożenia na warstwy modelu ISO/OSI
3,5biegła znajomość organizacji stosu protokołów TCP/IP oraz ich przełożenia na warstwy modelu ISO/OSI
4,0biegła znajomość organizacji stosu protokołów TCP/IP oraz ich przełożenia na warstwy modelu ISO/OSI; znajomość przeznaczenia i zastosowań protokołów stosu TCP/IP
4,5biegła znajomość organizacji stosu protokołów TCP/IP oraz ich przełożenia na warstwy modelu ISO/OSI; biegła znajomość przeznaczenia i zastosowań protokołów stosu TCP/IP
5,0biegła znajomość organizacji stosu protokołów TCP/IP oraz ich przełożenia na warstwy modelu ISO/OSI; biegła znajomość przeznaczenia i zastosowań protokołów stosu TCP/IP; znajomość semantyki wybranych protokołów stosu TCP i warstwy aplikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/07_W02Student potrafi opisać funkcjonowanie sieciowych protokołów transmisyjnych oraz wytłumaczyć zależności i różnice pomiędzy nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze standardami dokumentowania i publikowania norm regulujących strukturę i wykorzystanie współczesnych protokołów sieciowych
Treści programoweT-L-2Zapoznanie z RFC 1939; Implementacja prostego klienta protokołu POP3
T-L-3Zapoznanie z RFC 2821; implementacja prostego klienta protokołu SMTP z możliwością wysyłania załączników MIME
T-L-1Zapoznanie z RFC 2045; Implementacja kodera/dekodera kodu base64
T-L-4Zapoznanie z RFC 959; Implementacja klienta FTP.
T-L-5Zapoznanie z RFC 2616; Implementacja crawlera HTTP
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin ustny z obroną implementacji zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0wiedza nt. przeznaczenia i stosowania wybranych protokołów warstwy aplikacji
3,5wyczerpująca wiedza nt. przeznaczenia i stosowania wybranych protokołów warstwy aplikacji
4,0wyczerpująca wiedza nt. przeznaczenia i stosowania wybranych protokołów warstwy aplikacji; wiedza nt. semantyki wybranych protokołów warstwy aplikacji
4,5wyczerpująca wiedza nt. przeznaczenia i stosowania wybranych protokołów warstwy aplikacji; wyczerpująca wiedza nt. semantyki wybranych protokołów warstwy aplikacji
5,0wyczerpująca wiedza nt. przeznaczenia i stosowania wybranych protokołów warstwy aplikacji; wyczerpująca wiedza nt. semantyki wybranych protokołów warstwy aplikacji; wiedza nt. sposobów implementacji wybranych protokołów warstwy aplikacji w różnych językach programowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/07_W03Student potrafi wskazać środki programistyczne adekwatne do postawionego problemu implementacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności oprogramowania zagadnień wymagających komunikacji w sieciach TCP/IP w oparciu o gniazda BSD
Treści programoweT-W-2Podstawy teoretyczne i praktyczne wykorzystania gniazd BSD (model ISO/OSI, implementacja modelu w sieciach TCP/IP, protokoły połączeniowe i bezpołączeniowe, funkcje systemowe dotyczące gniazd reguły pisania klientów i serwerów protokołów opartych o TCP z wykorzystanie bibilioteki BSD Sockets)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomość podstawowej implementacji gniazd BSD
3,5biegła znajomość podstawowej implementacji gniazd BSD
4,0biegła znajomość podstawowej implementacji gniazd BSD; znajomość wybranej implementacji gniazd BSD w językach obiektowych
4,5biegła znajomość podstawowej implementacji gniazd BSD; biegłaznajomość wybranej implementacji gniazd BSD w językach obiektowych
5,0biegła znajomość podstawowej implementacji gniazd BSD; biegłaznajomość wybranej implementacji gniazd BSD w językach obiektowych;znajomośc wybranych klas opakowujących protokoły warstw aplikacji dostępnych w językach obiektowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/07_U01Student potrafi rozwiązywać praktyczne problemy implementacji zagadnień wymagających zastosowanie niskopoziomowej komunikacji sieciowej w oparciu o protokoły rodziny TCP/IP i wyższe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności oprogramowania zagadnień wymagających komunikacji w sieciach TCP/IP w oparciu o gniazda BSD
Treści programoweT-L-6Implementacja wielowątkowego serwera HTTP
T-W-3Protokół POP3 jako przykład jednostrumieniowego protokołu pytanie-odpowiedź; API gniazd w różnych językach programowania i na różnych platformach (klasy i funkcje obudowujące w językach wysokiego poziomu – C#/Java)
T-W-4Protokół FTP jako przykład dwustrumieniowego protokołu pytanie-odpowiedź;
T-W-5Protokół HTTP - specyfikacja, wersji, szczegóły implementacyjne, osobliwości.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań
S-2Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0umiejętnośc powtórnego wykorzystania i modyfikowania gotowego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań
3,5wyróżniająca umiejętnośc powtórnego wykorzystania i modyfikowania gotowego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań
4,0wyróżniająca umiejętnośc powtórnego wykorzystania i modyfikowania gotowego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań; umiejętnośc pisania własnego kodu źródłowego wykorzystującego gotowe klasy opakowujące do rozwiązania postawionych zadań
4,5wyróżniająca umiejętnośc powtórnego wykorzystania i modyfikowania gotowego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań; wyróżniająca umiejętnośc pisania własnego kodu źródłowego wykorzystującego gotowe klasy opakowujące do rozwiązania postawionych zadań
5,0wyróżniająca umiejętnośc powtórnego wykorzystania i modyfikowania gotowego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań; wyróżniająca umiejętnośc pisania własnego kodu źródłowego wykorzystującego gotowe klasy opakowujące do rozwiązania postawionych zadań; umiejętnośc pisania w pełni oryginalnego własnego kodu źródłowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/07_U02Student potrafi wykorzystywać dokumenty normalizacyjne w celu podnoszenia własnych kwalifikacji i jakości wytwarzanego oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U16Potrafi określić kierunek dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
I_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze standardami dokumentowania i publikowania norm regulujących strukturę i wykorzystanie współczesnych protokołów sieciowych
Treści programoweT-L-2Zapoznanie z RFC 1939; Implementacja prostego klienta protokołu POP3
T-L-3Zapoznanie z RFC 2821; implementacja prostego klienta protokołu SMTP z możliwością wysyłania załączników MIME
T-L-1Zapoznanie z RFC 2045; Implementacja kodera/dekodera kodu base64
T-L-4Zapoznanie z RFC 959; Implementacja klienta FTP.
T-L-5Zapoznanie z RFC 2616; Implementacja crawlera HTTP
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań
S-2Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0umiejętność przeszukiwania dokumentów RFC celem pozyskania informacji niezbędnych do rozwiązania postawionych zadań
3,5biegła umiejętność przeszukiwania dokumentów RFC celem pozyskania informacji niezbędnych do rozwiązania postawionych zadań
4,0biegła umiejętność przeszukiwania dokumentów RFC celem pozyskania informacji niezbędnych do rozwiązania postawionych zadań; rozumienie struktury dokumentów RFC i hierarchii uaktualnień oraz wokabulariusza dokumentów RFC
4,5biegła umiejętność przeszukiwania dokumentów RFC celem pozyskania informacji niezbędnych do rozwiązania postawionych zadań; wyróżniające rozumienie struktury dokumentów RFC i hierarchii uaktualnień oraz wokabulariusza dokumentów RFC
5,0biegła umiejętność przeszukiwania dokumentów RFC celem pozyskania informacji niezbędnych do rozwiązania postawionych zadań; wyróżniające rozumienie struktury dokumentów RFC i hierarchii uaktualnień oraz wokabulariusza dokumentów RFC; umiejętnośc tworzenia własnych dokumentów normalizacyjnych opartych o RFC
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/07_K01Student nabywa zdolności do samodzielnego zdobywania, zgłębiania i interpretowania wiedzy zdefiniowanej w międzynarodowych dokumentach normalizacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze standardami dokumentowania i publikowania norm regulujących strukturę i wykorzystanie współczesnych protokołów sieciowych
Treści programoweT-W-2Podstawy teoretyczne i praktyczne wykorzystania gniazd BSD (model ISO/OSI, implementacja modelu w sieciach TCP/IP, protokoły połączeniowe i bezpołączeniowe, funkcje systemowe dotyczące gniazd reguły pisania klientów i serwerów protokołów opartych o TCP z wykorzystanie bibilioteki BSD Sockets)
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0zdolność do posługiwania się dokumentami normalizacyjnymi w pracach projektowych implementacyjnych
3,5biegła zdolność do posługiwania się dokumentami normalizacyjnymi w pracach projektowych implementacyjnych
4,0biegła zdolność do posługiwania się dokumentami normalizacyjnymi w pracach projektowych implementacyjnych; zdolność do kreowania własnych dokumentów normalizacyjnych spełniających powszechnie stosowane wzorce
4,5biegła zdolność do posługiwania się dokumentami normalizacyjnymi w pracach projektowych implementacyjnych; wyróżniająca zdolność do kreowania własnych dokumentów normalizacyjnych spełniających powszechnie stosowane wzorce
5,0biegła zdolność do posługiwania się dokumentami normalizacyjnymi w pracach projektowych implementacyjnych; wyróżniająca zdolność do kreowania własnych dokumentów normalizacyjnych spełniających powszechnie stosowane wzorce; zdolnośc do projektowania eksperymentów weryfikujących zgodność implementacji z dokumentami normalizacyjnymi