Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: inteligentne aplikacje komputerowe
Sylabus przedmiotu Kodowanie danych w systemach mobilnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kodowanie danych w systemach mobilnych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i technologie mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z przedmiotów: Elementy cyfrowe i układy logiczne, Elektronika, Metody probabilistyczne i statystyka, Podstawy transmisji danych, Architektura systemów komputerowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poszerzenie wiedzy z dziedziny: teoria informacji i kodowania. |
C-2 | Zapoznanie się z pojęciami: kodowanie kanałowe, binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału, kodowanie źródłowe, detekcyjne i korekcyjne, sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne. |
C-3 | Zdobycie wiedzy o roli współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych, systemów przenośnych jako dedykowanych systemów transmisji danych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza wybranych twierdzeń z teorii informacji dotyczących kodów kanałowych. | 4 |
T-L-2 | Implementacja specyficznych kodów źródłowych (kod drzew czwórkowych). | 6 |
T-L-3 | Analiza kodów Hamminga. | 4 |
T-L-4 | Przykłady technik projektowania własnych kodów. | 8 |
T-L-5 | Analiza subiektywnej jakości transmisji danych multimedialnych w zależności od przepustowości kanału w urządzeniach przenośnych. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poszerzenie wiedzy na temat podstaw teorii informacji. | 1 |
T-W-2 | Specyficzne kody źródłowe (rozszerzony kod Huffmana, kod Tunstalla). | 2 |
T-W-3 | Przykłady bezstratnych technik kodowania strumieni danych różnego typu (kodowanie drzew czwórkowych). | 1 |
T-W-4 | Zdefiniowanie kodowania kanałowego, pojęć: binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału. | 1 |
T-W-5 | Omówienie kodowania źródłowego, detekcyjnego i korekcyjnego, ich zastosowań we współczesnych systemach komputerowych i transmisyjnych (w tym kod arytmetyczny, Tunstalla, Hamminga i inne). | 2 |
T-W-6 | Sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne (postać wielomianowa i macierzowa), dekodowanie twardo i miękkodecyzyjne, pojęcie kwantyzacji wektorowej. | 4 |
T-W-7 | Transmisja z przeplotem. Przykłady technik projektowania własnych kodów. | 2 |
T-W-8 | Rola współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych. | 1 |
T-W-9 | Systemy przenośne jako dedykowane systemy transmisji danych, pasmo a subiektywna jakość transmisji danych multimedialnych w urządzeniach przenośnych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Analiza wybranych twierdzeń z teorii informacji dotyczących kodów kanałowych. | 2 |
A-L-3 | Implementacja specyficznych kodów źródłowych (kod drzew czwórkowych). | 6 |
A-L-4 | Analiza kodów Hamminga. | 6 |
A-L-5 | Przykłady technik projektowania własnych kodów. | 6 |
A-L-6 | Analiza subiektywnej jakości transmisji danych multimedialnych w zależności od przepustowości kanału w urządzeniach przenośnych. | 6 |
A-L-7 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie sprawozdań) | 4 |
A-L-8 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Pozyskanie dodatkowej wiedzy na temat podstawowych twierdzeń z teorii informacji. | 1 |
A-W-3 | Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących specyficznych kodów źródłowych. | 3 |
A-W-4 | Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących bezstratnych metod kodowania strumieni danych różnego typu. | 3 |
A-W-5 | Próby samodzielnego projektowania kodów korekcyjnych. | 5 |
A-W-6 | Uczesnictwo w konsutacjach. | 1 |
A-W-7 | Udział w egzaminie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są zadania obliczeniowe. |
S-2 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe dotyczące sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/03_W01 Student ma rozszerzoną o teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania kodowania źródłowego i kanałowego do potrzeb projektowania systemów transmisyjnych, w tym urządzeń mobilnych. | I_2A_W05 | T2A_W04, T2A_W07 | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/03_U01 Potrafi dobrać, porównać i ocenić podstawowe metody kodowania kanałowego stosowane w systemach mobilnych. | I_2A_U13 | T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16 | C-3, C-1, C-2 | T-L-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/03_K01 Potrafi przekazać swoją wiedzę, stosując ją w doradztwie uztkownikom systemów mobilnych. | I_2A_K03 | T2A_K02, T2A_K07 | C-3 | T-L-5, T-W-8, T-W-9 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/03_W01 Student ma rozszerzoną o teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania kodowania źródłowego i kanałowego do potrzeb projektowania systemów transmisyjnych, w tym urządzeń mobilnych. | 2,0 | Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną. |
3,0 | Potrafi zdefiniować zależności między średnią bitową, entropią, efektywnością i redundancją kodu. | |
3,5 | Student dysponuje wiedzą pozwalającą na zilustrowanie zależności między źródłami bezpamięciowymi a źródłami z pamięcią. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązywać nietrywialne zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów detekcyjnych. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów korekcyjnych. | |
5,0 | Student potrafi rozwiązywać złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem kodów w kanałach symetrycznych i niesymetrycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/03_U01 Potrafi dobrać, porównać i ocenić podstawowe metody kodowania kanałowego stosowane w systemach mobilnych. | 2,0 | Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną. |
3,0 | Student potrafi wyliczyć podstawowe parametry kodów takie jak średnia bitowa i entropia źródła. | |
3,5 | Student umie powiązać ze sobą podstawowe kody w celu opracowania innych o założonych dodatkowych cechach. | |
4,0 | Student umie budować modele programowe podstawowych kodów detekcyjnych. | |
4,5 | Student umie budować modele programowe kodów korekcyjnych. | |
5,0 | Student umie proponować i uzasadniać użycie konkretnych kodów transmisyjnych w zależności od oczekiwań, dostosowując je do wymaganych sytuacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/03_K01 Potrafi przekazać swoją wiedzę, stosując ją w doradztwie uztkownikom systemów mobilnych. | 2,0 | Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną. |
3,0 | Student ma umiejętność oszacowania efektywności kodów źródłowych. | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać rodzaj danych i zasugerować zastosowanie odpowiedniego dla nich kodu. | |
4,0 | Student potrafi zmieniać cechy danych wejściowych (np. stosując odpowiednie modelowanie typu przeplot) celem ich późniejszego kodowania z większą odpornością na błędy paczkowe. | |
4,5 | Student umie analizować cechy danych wejściowych w sposób pozwalający dobranie odpowiedniego kodu i związanego z nim sprzętu transmisyjnego. | |
5,0 | Student potrafi przedstawić krytyczną ocenę poszczególnych urządzeń i zastosowanych w nich kodów transmisyjnych w odniesieniu do ich poziomu odporności na zakłócenia w kanale transmisyjnym. |
Literatura podstawowa
- Wesołowski K., Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1
- Mochnacki W., Kody korekcyjne i kryptografia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000, 2
- Ulacha G., Wybrane zagadnienia kodowania źródłowego, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007, 1
- Gajek L., Kałuszka M., Wnioskowanie statystyczne – modele i metody, WNT, Warszawa, 1, 2
- Sayood K., Kompresja danych — wprowadzenie, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2002, 2
Literatura dodatkowa
- Abramson N., Teoria informacji i kodowania, PWN, Warszawa, 1, 1
- Przelaskowski A., Kompresja danych: podstawy, metody bezstratne, kodery obrazów, Wydawnictwo BTC, Warszawa, 2005, 1
- Drozdek A., Wprowadzenie do kompresji danych, WNT, Warszawa, 1999, 1
- Skarbek W. i inni, Multimedia, algorytmy i standardy kompresji danych, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1998, 1