Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: inteligentne aplikacje komputerowe

Sylabus przedmiotu Budowanie aplikacji w systemach mobilnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowanie aplikacji w systemach mobilnych
Specjalność systemy komputerowe i technologie mobilne
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,70,44zaliczenie
wykładyW1 15 1,30,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy programowania w języku JAVA, C# lub C++
W-2Znajomość podstawowych technologii bezprzewodowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z własnościamu systemów operacyjnych stosowanych w systemach mobilnych.
C-2Zapoznanie z ograniczeniami systemów mobilnych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia projektów na urządzenia mobilne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zajęcia wprowadzające2
T-P-2Wykonanie projektu aplikacji działąjącej pod wybranym systemem mobilnym.24
T-P-3Prezentacja projektów4
30
wykłady
T-W-1Specyfika architektur systemów mobilnych. Porównanie do systemów stacjonarnych3
T-W-2Charakterystyka interfejsów programowych w zastosowaniach dla systemów mobilnych.2
T-W-3Języki programowania dedykowane dla systemów mobilnych2
T-W-4Systemy operacyjne stosowane w systemach mobilnych2
T-W-5Cechy charakterystyczne systemu Android4
T-W-6Bezpieczeństwo aplikacji i systemów mobilnych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Wykonanie projektu aplikacji25
A-P-3Wykonanie dokumentacji do projektu15
A-P-4Przygotowanie i wykonanie prezentacji projektu5
A-P-5Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
77
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w Wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu1
A-W-4Studiowanie literatury10
A-W-5Udział w zaliczeniu wykładu2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: zajęcia projektowe
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie przygotowania do zajęć i realizacji ćwiczeń, oceny jakości wykonania projektu oraz sposobu jego preznetacji.
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/02_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna wiedzę z zakresu systemów mobilnych i urządzeń niskomocowych
I_2A_W06, I_2A_W10T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiądzie umiejętność budowania aplikacji dla urządzeń przenośnych przy uwzględnieniu zalet i ograniczeń tych urządzeń.
I_2A_U02, I_2A_U03, I_2A_U12T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U14C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie rozumie konieczność dokształcania się, ponieważ kolejne generacje systemów mobilnych a także technologii bezprzewodowych będą wnosiły nowe rozwiązania.
I_2A_K02T2A_K01, T2A_K07C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/02_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna wiedzę z zakresu systemów mobilnych i urządzeń niskomocowych
2,0nie posiada wiedzy wymaganej na ocene dostateczną
3,0ma podstawową wiedze o urządzeniach mobilnych, wymaganiach i ograniczeniach, sposobach interakcji
3,5to co na ocene dostateczną oraz wie o możliwościach progamowania urządzeń przenośnych
4,0to co na ocene dostateczną plus oraz wie jak progamowo obsługiwać podstawowe czujnki
4,5to co na ocene dobrą oraz wie jak skomunikować różne urządzenia mobilne
5,0to co na ocenę dobrą plus oraz wie jak oprogować wymianą danych pomiedzy różnymi systemami moblinymi i stacjonarnymi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiądzie umiejętność budowania aplikacji dla urządzeń przenośnych przy uwzględnieniu zalet i ograniczeń tych urządzeń.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student napisał aplikację z minimalnymi wymogami i ją udokumentował
3,5Student napisał poprawnie aplikacje uwzględniając wszystkie wymagania początkowe, przetestował ją, i udokumentował. Prezetnacja aplikacji wypadła dobrze.
4,0Student napisał poprawnie aplikacje uwzględniając wszystkie wymagania początkowe jak i wymagania dodatkowe, udokumentował ją. Prezetnacja aplikacji wypadła wzorowo.
4,5Student napisał poprawnie aplikacje uwzględniając wszystkie wymagania początkowe jak i wymagania dodatkowe, przetestował ją, i udokumentował. Prezetnacja aplikacji wypadła dobrze.
5,0Student napisał poprawnie aplikacje uwzględniając wszystkie wymagania początkowe jak i wymagania dodatkowe, przetestował ją, i udokumentował. Prezetnacja aplikacji wypadła wzorowo.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie rozumie konieczność dokształcania się, ponieważ kolejne generacje systemów mobilnych a także technologii bezprzewodowych będą wnosiły nowe rozwiązania.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma podstawową wiedze na temat nowych rozwiązań.
3,5To co na 3 oraz, Student potrafi określić różnicę pomiedzy nowym rozwiązaniem a poprzednim.
4,0To co na 3,5 oraz, Student potrafi potrafi określić słabe i mocne strony nowych rozwiązań.
4,5To co na 4 oraz Student potrafi wykazać potencjalne zastosowania nowej technologii.
5,0To co na 4,5 oraz potrafi określić ewentualny kierunek rozwoju nowej technologii.

Literatura podstawowa

  1. Sayed Hashimi, Satya Komatineni, Dave MacLean, Android 2. Tworzenie aplikacji, Helion, Gliwice, 2010
  2. Gail Rahn Frederick, Rajesh Lal, Projektowanie witryn internetowych dla urządzeń mobilnych, Helion, Gliwice, 2010
  3. Jeff Friesen, ava. Przygotowanie do programowania na platformę Android, Helion, Gliwice, 2011
  4. W. Frank Ableson, Robi Sen, Chris King, Android w akcji. Wydanie II, Helion, Gliwice, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zajęcia wprowadzające2
T-P-2Wykonanie projektu aplikacji działąjącej pod wybranym systemem mobilnym.24
T-P-3Prezentacja projektów4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Specyfika architektur systemów mobilnych. Porównanie do systemów stacjonarnych3
T-W-2Charakterystyka interfejsów programowych w zastosowaniach dla systemów mobilnych.2
T-W-3Języki programowania dedykowane dla systemów mobilnych2
T-W-4Systemy operacyjne stosowane w systemach mobilnych2
T-W-5Cechy charakterystyczne systemu Android4
T-W-6Bezpieczeństwo aplikacji i systemów mobilnych2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Wykonanie projektu aplikacji25
A-P-3Wykonanie dokumentacji do projektu15
A-P-4Przygotowanie i wykonanie prezentacji projektu5
A-P-5Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
77
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w Wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu1
A-W-4Studiowanie literatury10
A-W-5Udział w zaliczeniu wykładu2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/02_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna wiedzę z zakresu systemów mobilnych i urządzeń niskomocowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z własnościamu systemów operacyjnych stosowanych w systemach mobilnych.
C-2Zapoznanie z ograniczeniami systemów mobilnych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia projektów na urządzenia mobilne.
Treści programoweT-P-1Zajęcia wprowadzające
T-P-3Prezentacja projektów
T-P-2Wykonanie projektu aplikacji działąjącej pod wybranym systemem mobilnym.
T-W-2Charakterystyka interfejsów programowych w zastosowaniach dla systemów mobilnych.
T-W-3Języki programowania dedykowane dla systemów mobilnych
T-W-4Systemy operacyjne stosowane w systemach mobilnych
T-W-6Bezpieczeństwo aplikacji i systemów mobilnych
T-W-1Specyfika architektur systemów mobilnych. Porównanie do systemów stacjonarnych
T-W-5Cechy charakterystyczne systemu Android
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: zajęcia projektowe
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie przygotowania do zajęć i realizacji ćwiczeń, oceny jakości wykonania projektu oraz sposobu jego preznetacji.
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy wymaganej na ocene dostateczną
3,0ma podstawową wiedze o urządzeniach mobilnych, wymaganiach i ograniczeniach, sposobach interakcji
3,5to co na ocene dostateczną oraz wie o możliwościach progamowania urządzeń przenośnych
4,0to co na ocene dostateczną plus oraz wie jak progamowo obsługiwać podstawowe czujnki
4,5to co na ocene dobrą oraz wie jak skomunikować różne urządzenia mobilne
5,0to co na ocenę dobrą plus oraz wie jak oprogować wymianą danych pomiedzy różnymi systemami moblinymi i stacjonarnymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/02_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiądzie umiejętność budowania aplikacji dla urządzeń przenośnych przy uwzględnieniu zalet i ograniczeń tych urządzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U12Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z własnościamu systemów operacyjnych stosowanych w systemach mobilnych.
C-2Zapoznanie z ograniczeniami systemów mobilnych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia projektów na urządzenia mobilne.
Treści programoweT-P-1Zajęcia wprowadzające
T-P-3Prezentacja projektów
T-P-2Wykonanie projektu aplikacji działąjącej pod wybranym systemem mobilnym.
T-W-2Charakterystyka interfejsów programowych w zastosowaniach dla systemów mobilnych.
T-W-3Języki programowania dedykowane dla systemów mobilnych
T-W-4Systemy operacyjne stosowane w systemach mobilnych
T-W-6Bezpieczeństwo aplikacji i systemów mobilnych
T-W-1Specyfika architektur systemów mobilnych. Porównanie do systemów stacjonarnych
T-W-5Cechy charakterystyczne systemu Android
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: zajęcia projektowe
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie przygotowania do zajęć i realizacji ćwiczeń, oceny jakości wykonania projektu oraz sposobu jego preznetacji.
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student napisał aplikację z minimalnymi wymogami i ją udokumentował
3,5Student napisał poprawnie aplikacje uwzględniając wszystkie wymagania początkowe, przetestował ją, i udokumentował. Prezetnacja aplikacji wypadła dobrze.
4,0Student napisał poprawnie aplikacje uwzględniając wszystkie wymagania początkowe jak i wymagania dodatkowe, udokumentował ją. Prezetnacja aplikacji wypadła wzorowo.
4,5Student napisał poprawnie aplikacje uwzględniając wszystkie wymagania początkowe jak i wymagania dodatkowe, przetestował ją, i udokumentował. Prezetnacja aplikacji wypadła dobrze.
5,0Student napisał poprawnie aplikacje uwzględniając wszystkie wymagania początkowe jak i wymagania dodatkowe, przetestował ją, i udokumentował. Prezetnacja aplikacji wypadła wzorowo.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/02_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie rozumie konieczność dokształcania się, ponieważ kolejne generacje systemów mobilnych a także technologii bezprzewodowych będą wnosiły nowe rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z własnościamu systemów operacyjnych stosowanych w systemach mobilnych.
C-2Zapoznanie z ograniczeniami systemów mobilnych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia projektów na urządzenia mobilne.
Treści programoweT-P-1Zajęcia wprowadzające
T-P-3Prezentacja projektów
T-P-2Wykonanie projektu aplikacji działąjącej pod wybranym systemem mobilnym.
T-W-2Charakterystyka interfejsów programowych w zastosowaniach dla systemów mobilnych.
T-W-3Języki programowania dedykowane dla systemów mobilnych
T-W-4Systemy operacyjne stosowane w systemach mobilnych
T-W-6Bezpieczeństwo aplikacji i systemów mobilnych
T-W-1Specyfika architektur systemów mobilnych. Porównanie do systemów stacjonarnych
T-W-5Cechy charakterystyczne systemu Android
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: zajęcia projektowe
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie przygotowania do zajęć i realizacji ćwiczeń, oceny jakości wykonania projektu oraz sposobu jego preznetacji.
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma podstawową wiedze na temat nowych rozwiązań.
3,5To co na 3 oraz, Student potrafi określić różnicę pomiedzy nowym rozwiązaniem a poprzednim.
4,0To co na 3,5 oraz, Student potrafi potrafi określić słabe i mocne strony nowych rozwiązań.
4,5To co na 4 oraz Student potrafi wykazać potencjalne zastosowania nowej technologii.
5,0To co na 4,5 oraz potrafi określić ewentualny kierunek rozwoju nowej technologii.