Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: grafika komputerowa i systemy multimedialne
Sylabus przedmiotu Projektowanie systemów wieloagentowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie systemów wieloagentowych | ||
Specjalność | inżynieria oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość studentów z jednym z języków programowania obiektowego (C++, C#, Java) jak również z językami programowania agentowego, widza z podsatw teorii algorytmów i struktur danych, znajomość z teorią sztucznej inteligencji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest nauczanie studentów podstawom tworzenia i realizacji architektury systemu wieloagentowego, realizacji różnych typów agentów jako obiektów interoperabilnych, tworzeniu narzędzi komunikcyjnych między agentami oraz realizacji funkcji adaptacyjnych i koalicyjnych agentów w składzie systemu wieloagentowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sieciowe narzędzia połączenia plarformy programowej do Internetu (na przykładzie platformy MS.NET) | 4 |
T-L-2 | Badania platformy tworzenia systemów wieloagentowych JADE: kompilacja i uruchomienie kodów, pakiety JADE, znajomość z usługami transportowymi. | 2 |
T-L-3 | Techniki tworzenia agentów w JADE: tworzenie agentów, opis zadań dla agentów, realizacja narzędzia do komunikacji agentów, tworzenie interfejsów dla agentów. | 2 |
T-L-4 | Programowanie w JADE: znajomość z ontologiami i językami kontentu w JADE, łączenie złożonych zadań, interakcja protokołów, uruchomienie JADE z zewnętrznej aplikacji Javy. | 2 |
T-L-5 | Realizacja projekta tworzenia klienta do usług Webowych w JADE: klient usług Webowych wywoływa usługę agentów i usługa agencka wywołuje usługę Webową. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sieciowe narzędzia programowe do łączenia składników agentów rozproszonych do Internetu (na przykładzie platformy MS.NET Framework) | 2 |
T-W-2 | Typy agentów autonomicznych, modele i zasady realizacji systemów wieloagentowych, w tym systemów agentów inteligentnych | 3 |
T-W-3 | Zasady paradygmatu programowania agentowego | 2 |
T-W-4 | Techniki tworzenia agentów reaktywnych i hybrydowych | 2 |
T-W-5 | Techniki i języki komunikacj między agentami systemu wieloagentowego | 2 |
T-W-6 | Techniki i metodologie budowy systemów wieloagentowych do wspólnego rozwiązania problemów | 2 |
T-W-7 | Przykłady zastosowania systemów wieloagentowych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Wykonanie zadań laboratoryjnych i przedsatwienie wyników wykonania tych zadań. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Znajomośc z literaturą do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Przedstawienie wyników badań wykładowcewi i zaliczenie każdego tematu u wykładowcy | 2 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczęszczanie wykładów | 15 |
A-W-2 | Znajomość ze żródłami literackimi z przedmiotu proponowanymi przez wykładowcę | 2 |
A-W-3 | Konsultacje z przedmiotu | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
22 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady, zajęcia laboratoryjne, badania naukowe z indywidualnych tematów proponowanych przez wykładowcę, konsultacje z przedmiotu, oraz samodzielna znajomość literatury, proponowanej z danego przedmiotu przez wykładowcę. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedzi na egzaminie, jakośc wykonanai zadań laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D14/12_W01 Wiedza zasad budowy i wykorzystania modelu platformy programowej, w ramach której będą działali agenci. | I_2A_W04 | T2A_W04, T2A_W07 | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D14/12_U01 Umiejętności tworzenia modelów agentów wyspecjalizowanych i implementacja programowa tych modelów w składzie systemu wieloagentowego. | I_2A_U03 | T2A_U02, T2A_U03 | C-1 | T-L-2, T-W-5, T-L-1, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D14/12_K01 Wyjawia świadomośc odpowiedzialności za kierowany zespół programistów oraz za wyniki realizacji projektów zespołowych. | I_2A_K05 | T2A_K03, T2A_K04 | C-1 | T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D14/12_W01 Wiedza zasad budowy i wykorzystania modelu platformy programowej, w ramach której będą działali agenci. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie. |
3,0 | Student wyjawia znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, ale wyjawia słabą wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, nie wyjawia kreatywności w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych. | |
3,5 | Student wyjawia wystarczającą znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, pewną wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, ale nie wyjawia kreatywności w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych. | |
4,0 | Student wyjawia dobrą znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, dobrą wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, ale nie wyjawia kreatywności w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych. | |
4,5 | Student wyjawia dobrą znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, dobrą wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, wyjawia pewną kreatywność w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych. | |
5,0 | Student wyjawia bardzo dobrą znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, bardzo dobrą wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, wyjawia bardzo dobrą kreatywność w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D14/12_U01 Umiejętności tworzenia modelów agentów wyspecjalizowanych i implementacja programowa tych modelów w składzie systemu wieloagentowego. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności przewidywane w danym dokumencie. |
3,0 | Student wyjawia umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, ale wyjawia słabe umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe | |
3,5 | Student wyjawia pewne umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, jak również wyjawia pewne umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe. | |
4,0 | Student wyjawia dobre umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, jak również wyjawia dobre umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe. | |
4,5 | Student wyjawia dobre umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, jak również wyjawia dobre umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe. Wyjawia pewne zdolność do poszukiwania rozwiązań kreatywnych niestandardowych zagadnień. | |
5,0 | Student wyjawia bardzo dobre umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, jak również wyjawia bardzo dobre umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe. Wyjawia bardzo dobrą zdolność do poszukiwania rozwiązań kreatywnych niestandardowych zagadnień. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D14/12_K01 Wyjawia świadomośc odpowiedzialności za kierowany zespół programistów oraz za wyniki realizacji projektów zespołowych. | 2,0 | Student nie posiada kompetencji społecznych i personalnych przewidywanych w danym dokumencie. |
3,0 | Student posiada pewne kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia pewną świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, ale nie wyjawia zdolności do pracy zespołowej oraz odpowiedzialności za wyniki realizacji projektów zespołowych. | |
3,5 | Student posiada pewne kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, ale nie wyjawia zdolności do pracy zespołowej wymaganej do realizacji projektów zespołowych. | |
4,0 | Student posiada dobre kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, wyjawia pewne zdolności do pracy zespołowej wymaganej do realizacji projektów zespołowych. | |
4,5 | Student posiada dobre kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, wyjawia dobre zdolności do pracy zespołowej wymaganej do realizacji projektów zespołowych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, wyjawia bardzo dobre zdolności do pracy zespołowej wymaganej do realizacji projektów zespołowych, jak również kreatywność w realizacji projektów zespołowych. |
Literatura podstawowa
- Walery Rogoza, Metody i środki projektowania obiektów interoperabilnych, Akademicka Oficyna Wydzwnicza EXIT, Warszawa, 2006
- Michael Wooldridge, MultiAgent Systems, John Wiley & Sons Ltd., Great Btitain, 2011
- Mathias Klusch (Ed.), Intelligent Information Agents. Agent-Based Information Discovery and Management on the Internet, Springer, Berlin, 1999
Literatura dodatkowa
- S. Russell and P. Norvig, Artificial Intelligence. A Modern Approach., Prentice-Hall, USA, 1995
- R.G. Smith, A Framework for Distributed Problem Solving, UMI Research Press, USA, 1980
- N.R. Jennings, On agent-base software engineering, Artificial Intelligence, USA, 2011, 117, PP. 227 - 296