Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | I_1A_C/01_W01 | ma podstawową wiedzę dotyczącą różnych działów informatyki: programowania w języku skryptowym Bash, systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urządzeń i architektur komputerowych, podstawowych zagadnień dotyczących systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w różnych dziedzinach (w tym w przemyśle, medycynie, zarządzaniu). |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | I_1A_W16 | ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie) |
---|
I_1A_W05 | ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych |
I_1A_W04 | ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych |
I_1A_W01 | ma wiedzę z matematyki teoretycznej ze szczególnym uwzględnieniem jej stosowanych aspektów, matematyki dyskretnej oraz matematyki stosowanej |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_W01 | ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T1A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W08 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
T1A_W10 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej |
T1A_W11 | zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
Cel przedmiotu | C-1 | Wskazanie studentom wszystkich obszarów informatyki i zdefiniowanie pojęcia informatyka. |
---|
C-2 | Zapoznanie studentów z siecią komputerową Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie. |
C-4 | Zapoznanie studentów z budową i zasadą działania komputera. |
C-6 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z różnych obszarów informatyki (z oprogramowania, z architektury komputerów, z systemow operacyjnych). |
C-7 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z algorytmizacji. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozumienia zapisu liczb w różnych systemów liczbowych i arytmetyki w systemach pozycyjnych (dwójkowym, szesnastkowym). |
C-11 | Kształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów w postaci schematów blokowych dla prostych zadań algorytmicznych. |
Treści programowe | T-A-2 | Kodowanie liczb całkowitych w formatach: ZM, U1 i U2 |
---|
T-A-3 | Zapis binarny ułamków oraz liczb rzeczywistych. Zaokrąglanie w systemie binarnym |
T-A-4 | Zapis liczb rzeczywistych w binarnym systemie zmiennopozycyjnym |
T-A-5 | Schemat blokowy jako sposób reprezentacji algorytmów.
Tworzenie schematów blokowych dla wybranych problemów algorytmicznych. |
T-A-6 | Złożoność algorytmu; zacowanie złożoności czasowej wybranych algorytmów; notacja omikron |
T-A-1 | Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym. Arytmetyka w systemach dwójkowym i szesnastkowym. |
T-W-2 | Omówienie struktury siieci Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie: zasady korzystania, dostępne usługi, wyposażenie, regulamin korzystania z sal laboratoryjnych, itp. |
T-W-1 | Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, celowości przedmiotu, zakresu tematycznego, ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu, ustalenie daty egzaminu końcowego. |
T-W-3 | Pozycyjne systemy liczbowe, kody liczbowe (m.in. kody naturalne, BCD), reprezentacja liczb ze znakiem i bez znaku, realizacja operacji arytmetycznych. |
T-W-5 | Historia informatyki i komputerów. Ukształtowanie się rozwiązań bieżących. |
T-W-7 | Oprogramowanie: języki programowania – charakterystyka i przykłady, interpretery i kompilatory, translatory. |
T-W-8 | Podstawowe pojęcia algorytmizacji. Przykładowe algorytmy. Pojęcie złożoności obliczeniowej. |
T-W-6 | Budowa komputera:
1. omówienie różnych architektur,
2. procesor (cykl pracy procesora, budowa, tryby adresowania, lista rozkazów),
3. pamięci i ich rodzaje (ROM, RAM) - budowa i przeznaczenie,
4. magistrala systemowa,
5. budowa i przeznaczenie pamięci Cache,
6. pamięć virtualna w różnych systemach operacyjnych,
7. kanał DMA,
7. budowa i zasada działania pamięci masowych (dysk twardy, CD ROM, DVD ROM),
8. sposoby transmisji: łącze równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna,
9. system przerwań, współpraca komputera z urządzeniami we/wy, standardy komunikacji. |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny
wykład problemowy
wykład konwersatoryjny
metoda przypadków
ćwiczenia przedmiotowe
ćwiczenia laboratoryjne |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: wykład - egzamin w formie testu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | brak podstawowej wiedzy dziedzinowej |
3,0 | rozpoznaje poszczególne pojęcia z zakresu systemów liczbowych, algorytmizacji, architektur komputerowych, zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniować urządzenia i architektury komputerowe, zna przykłady stosowania systemów komputerowych i orientuje się w nowościach dotyczących informatyki, zna budowę i zasadę działania komputera klasy PC, zna polecenia języka skryptowego Bash |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |