Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Zaawansowane systemy baz danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane systemy baz danych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Bazy danych – wykład podstawowy dla kierunku |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność tworzenia, projektowania i zastosowania post relacyjnych i obiektowych baz danych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zajęcia organizacyjne. Określenie zadań, sposobu zaliczania. | 1 |
T-A-2 | Wejściówka. Ćwiczenia w tworzeniu struktur danych obiektowej bazy danych. | 3 |
T-A-3 | Sprawdzian wiedzy z tworzenia struktur danych obiektowej bazy danych. Metody mapowania obiektowo-relacyjnego – ćwiczenia. | 3 |
T-A-4 | Sprawdzian wiedzy i umiejętności stosowania metod mapowania obiektowo-relacyjnego. Opracowanie znormalizowanego modelu przykładowej bazy danych (ewidencji magazynowej z zapisem zdarzeń w czasie. | 3 |
T-A-5 | Sprawdzian wiedzy i umiejętności projektowania temporalnej bazy danych. Analiza metod ochrony statystycznej bazy danych. | 3 |
T-A-6 | Analiza struktur przykładowej bazy danych z punktu widzenia efektywności zapytań – ćwiczenia. Sprawozdanie z ćwiczeń. | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium. Tworzenie triggerów i agentów z regułami integralności. | 4 |
T-L-2 | Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie perspektyw i analiza zapytań. | 2 |
T-L-3 | Sprawozdanie z poprzedniego labratorium. Wejściówka. Projekt bazy danych z ewidencją mutimediów i tworzenie aplikacji dostępowej do przykładowej bazy multimedialnej. | 4 |
T-L-4 | Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie przykładowej bazy wielowersyjnej. Sprawozdanie z laboratorium. | 5 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zasad zaliczenia i składania sprawozdań | 1 |
T-P-2 | Projekty z zastosowania systemów baz danych - studium przypadku | 2 |
T-P-3 | Złożenie sprawozdania z poprzedniego projektu, Projekt model danych, - studium przypadku | 4 |
T-P-4 | Złożenie sprawozdania z poprzedniego projektu, Projekt architektury systemu z bazą danych - studium przypadku | 4 |
T-P-5 | Złożenie sprawozdania z poprzedniego projektu, Projekt z zakresu wyszukiwania danych w zaawansowanym systemie - studium przypadku | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obiektowe bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Metody mapowania obiektowo-relacyjnego. | 4 |
T-W-2 | Temporalne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Modele baz temporalnych. | 4 |
T-W-3 | Multimedialne bazy danych – standardy i rozwiązania komercyjne. Zapytania w multimedialnych bazach danych. Zapytania w języku SQL-MM. | 4 |
T-W-4 | Bazy aktywne, triggery i agenty w bazach danych, reguły aktywności, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. | 2 |
T-W-5 | Geograficzne i multimedialne bazy danych - istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania, języki zapytań w multimedialnych bazach danych. | 4 |
T-W-6 | Wielowersyjne bazy danych – modele wielowersyjnych baz danych, ocena modeli, charakterystyka zastosowań, komercyjne rozwiązania, zalety wielowersyjnych baz danych, wielowersyjne hurtownie danych. | 2 |
T-W-7 | Bazy danych statystycznych – istota, problemy, metody dostępu. | 2 |
T-W-8 | Biologiczne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. | 4 |
T-W-9 | Bazy tekstowe i hipertekstowe – zadania i modele systemu zarządzania bazami tekstowymi. Słownikowe bazy danych. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie się do wejściówek, sprawdzianów, sprawozdania - studia literaturowe | 20 |
37 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratorium. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań. | 15 |
A-L-3 | Przygtowanie się do wejściówek. | 15 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
47 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach dydaktycznych formy zajęć | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie trzech projektów i sprawozdań | 24 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
41 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
A-W-4 | Konsultacje do wykładu. | 2 |
A-W-5 | Udział w egzaminie. | 2 |
64 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Metoda aktywna problemowa z analizą systemową na ćwiczeniach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; Laboratorium oraz ćwiczenia : Ogólna ocena formująca ze sprawozdanów, soawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,6 * ocena z egzaminu + 0,2 * (ocena z laboratorium + ocena z ćwiczeń) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O7/06_W01 Wiedza w zakresie metod projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia | I_1A_W08 | T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-2, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O7/06_U01 Umiejętność projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia | I_1A_U11, I_1A_U12 | T1A_U01, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O7/06_W01 Wiedza w zakresie metod projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia | 2,0 | nie zna metod projektowania i implementacji baz danych specjalnego przeznaczenia |
3,0 | zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych) | |
3,5 | zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych) i umie wskazać dodatkowe zadania dla systemów zarządzania tymi bazami danych | |
4,0 | zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych), umie wskazać dodatkowe zadania i metody dla systemów zarządzania tymi bazami danych | |
4,5 | zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych), umie wskazać dodatkowe zadania i metody dla systemów zarządzania tymi bazami danych, umie wskazać system do implementacji studium przypadku | |
5,0 | zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych), umie wskazać dodatkowe zadania i metody dla systemów zarządzania tymi bazami danych, umie wskazać system najbardziej odpowiedni system do implementacji studium przypadku, umie uzasadnić swój wybór |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O7/06_U01 Umiejętność projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia | 2,0 | nie zna i nie umie stosować żadnej metody projektowania i implementacji baz danych specjalnego przeznaczenia |
3,0 | zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami (aktywna baza danych) | |
3,5 | zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami a także zna i umie użyć metody UML do projektowania i implementacji prostej obiektowej bazy danych | |
4,0 | zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami, zna i umie zaprojektować i zaimplementacji prostą aktywną obiektową bazę danych | |
4,5 | zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami, zna i umie zaprojektować i zaimplementacji prostą aktywną obiektową bazę danych, umie zaprojektować model danych przykładowej bazy temporalnej | |
5,0 | zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami, zna i umie zaprojektować i zaimplementacji prostą aktywną obiektową bazę danych, umie zaprojektować model danych przykładowej bazy temporalnej oraz umie zaprojektować model danych przykładowej wielowersyjnej bazy danych |
Literatura podstawowa
- Smith G., Wysoko wydajny PostreSQL 9.0, Helion, 2011
- Bartczak A., Wiśniewski A., Podstawy multimedialnych systemów baz danych., VIZJA Press&It, 2009
- Figura D., Obiektowe bazy danych, AOW PLJ, Warszawa, 1996
- Kim W., Wprowadzenie do obiektowych baz danych, WNT, Waeszawa, 1996
- Lausen G.: Vossen G., Obiektowe bazy danych. Modele danych i języki, WNT, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Krosing H., Riggs S., PostgreSQL 9.0 Receptury dla administratora, Helion, 2011