Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | I_1A_O/1/2_U01 | Umiejetnosc wskazania technik przetwarzania mowy majacych zastosowanie w podstawowych zadaniach interakcji glosowej takich jak rozpoznawania mowy izolowanej, ciągłej, rozpoznawania i weryfikacji mówcy oraz syntezy mowy. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | I_1A_U01 | potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie |
---|
I_1A_U02 | potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych |
I_1A_U14 | ma umiejętność tworzenia interfejsów użytkownika oraz wykorzystania różnych sposobów komunikacji z systemami komputerowymi |
I_1A_U19 | ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego |
I_1A_U03 | umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U11 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-4 | Zdobycie umiejetnosci tworzenia oprogramowania wykorzystujacego sygnal mowy w procesie glosowej interakcji miedzy komputerem a uzytkownikiem |
---|
C-5 | Zapoznanie sie z programowymi pakietami sluzacymi do tworzenia systemow analizy i syntezy sygnalu mowy |
Treści programowe | T-W-1 | Mechanizmy wytwarzania sygnału mowy. Budowa traktu głosowego. Metody i
warunki akwizycji sygnału mowy. |
---|
T-W-7 | Zasady projektowania glosowych systemow interakcji czlowiek-komputer. Architektura interfejsów dedykowanych komunikacji głosowej. |
T-L-1 | Implementacja podstawowych metod parametryzacji mowy w systemie MATLAB. |
T-L-2 | Budowa prostego systemu pozwalajcego na identyfikowanie mowcy na podstawie pojedynczej wypowiedzi z wykorzystaniem srodowiska MATLAB. |
T-L-3 | Zapoznanie sie z architektura systemu HTK, konfiguracja, zaznajomienie sie z formatami danych. Przykladowe zadania ekstrakcji cech i tworzenia modeli HMM. Opracowanie bazy pojedynczych slow i wykorzystanie jej do budowy systemu rozpoznawania mowy izolowanej z uzyciem pakietu HTK. |
T-L-4 | Wykorzystanie systemu FESTIVAL do realizacji przykładów syntezy mowy w języku polskim. |
T-L-5 | Wykorzystanie poznanych technik do proby sterowania interfejsem uzytkownika (reakcja na okreslonego mowce, na wydawane polecenia glosowe, potwierdzanie glosowe). |
Metody nauczania | M-1 | Wyklad informacyjny |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie oceny zaimplementowanych i zbadanych technik przetwarzania sygnału mowy |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | nie spełnia wymogów na ocenę dostateczną |
3,0 | Potrafi zrealizować prosty proces parametryzacji sygnału mowy w środowisku MATLAB. |
3,5 | jak na ocenę dostateczną oraz potrafi konfigurować i użytkować pakiet HTK w stopniu podstawowym umożliwiającym uruchamianie gotowych rozwiązań. |
4,0 | jak na ocenę 3,5 oraz potrafi wykorzystać pakiet Festival do syntezy mowy |
4,5 | jak na ocenę 4,0 oraz umie stworzyć system rozpoznawania ograniczonego podzbioru słów izolowanych z wykorzystaniem gotowego pakietu (HTK, JULIUS , SPHINX) lub własnego rozwiązania programowego. |
5,0 | jak na ocenę 4,5 oraz potrafi zbudować prosty system identyfikacji mówców. |