Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: grafika komputerowa i systemy multimedialne

Sylabus przedmiotu Fotografia cyfrowa - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fotografia cyfrowa - Przedmiot obieralny I
Specjalność grafika komputerowa i systemy multimedialne
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Mantiuk <Radoslaw.Mantiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,40,50zaliczenie
laboratoriaL3 10 2,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1umiejętność programowania skryptów w Matlabie
W-2podstawowa wiedza z matematyki stosowanej i fizyki w zakresie obliczeń wektorowo-macierzowych, optyki, kolorymetrii, termodynamiki, mechaniki falowej i kwantowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z technologiami stosowanymi w fotografii cyfrowej
C-2zapoznanie z technologiami fotografii HDR
C-3umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w zadaniach z zakresu przetwarzania obrazów cyfrowych
C-4umiejętność zastosowania wiedzy teoretycznej w projektowaniu, programowaniu i konfigurowaniu rozwiązań technicznych
C-5komptetencje społeczne: prezentacja wykonannych prac przed grupą studentów, prowadzenie dyskusji na temat tych prac (prezentacja i ocena zdjęć)
C-6kompetencje personalne: wykonanie projektu w ramach prac domowych (cyklu zdjęć na wybrany temat, zdjęcia HDR)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z możliwościami wykorzystywanego w czasie zajęć oprogramowania do przetwarzania obrazów1
T-L-2Implementacja skryptów do wczytywania i wyświetlania obrazów HDR1
T-L-3Implementacja kalibracji kolorów obrazów HDR1
T-L-4Implementacja algorytmów kompresji tonów1
T-L-5Implementacja skryptu do tworzenia zdjęć HDR2
T-L-6Rejestracja charakterystyki aparatu2
T-L-7Indywidualne wykonanie zdjęcia HDR na zajęciach laboratoryjnych1
T-L-8Wykorzystanie filtrów do przetwarzania zdjęć1
10
wykłady
T-W-1Technologie stosowane w fotografii cyfrowej2
T-W-2Kolor w fotografii cyfrowej2
T-W-3Fizyczne i technologiczne aspekty procesu fotografowania1
T-W-4Technologia HDRI (ang. High Dynamic Range Imaging) (tworzenie obrazów HDR, wyznaczanie funkcji odpowiedzi, formaty HDR, operatory tonów)5
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2indywidualne wykonanie zdjęcia HDR60
A-L-3konsultacje2
72
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego5
A-W-3studia literaturowe10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i zajęciami laboratoryjnymi
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5rozwiązywanie praktycznych problemów związanych z przetwarzaniem fotografii cyfrowej za pomocą programowania komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena programów przygotowywanych na poszczególnych laboratoriach
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanych w ramach prac domowych zdjęć HDR
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe z wiedzy przekazanej na wykładzie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D17/O/1-2_W01
zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technologii wykorzystywanych w fotografii cyfrowej, w szczególności fotografii HDR
I_2A_W05T2A_W04, T2A_W07C-2, C-1M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D17/O/1-2_U01
umiejętność rozwiązywania konkretnych problemów technicznych związanych z technologiami przetwarzania fotografii cyfrowych
I_2A_U12T2A_U07, T2A_U14C-3, C-4M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D17/O/1-2_K01
kompetencje indywidualne w zakresie rozwiązywania problemów technicznych związanych z przetwarzaniem fotografii cyfrowej
I_2A_K02, I_2A_K01T2A_K01, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07C-6, C-5M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D17/O/1-2_W01
zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technologii wykorzystywanych w fotografii cyfrowej, w szczególności fotografii HDR
2,0niedostateczne opanowanie wiedzy
3,0dostateczne opanowanie wiedzy prezentowanej na wykładzie
3,5ponad dostateczne opanowanie wiedzy
4,0dobre opanowanie wiedzy
4,5ponad dobre opanowanie wiedzy
5,0bardzo dobre opanowanie wiedzy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D17/O/1-2_U01
umiejętność rozwiązywania konkretnych problemów technicznych związanych z technologiami przetwarzania fotografii cyfrowych
2,0brak projektu
3,0przygotowanie dostatecznego projektu
3,5przygotowanie ponad dostatecznego projektu
4,0przygotowanie typowego projektu
4,5przygotowanie projektu wykraczającego poza typowe rozwiązania
5,0przygotowanie projektu wykraczającego poza typowe rozwiązania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D17/O/1-2_K01
kompetencje indywidualne w zakresie rozwiązywania problemów technicznych związanych z przetwarzaniem fotografii cyfrowej
2,0brak projektu
3,0przygotowanie dostatecznego projektu
3,5przygotowanie ponad dostatecznego projektu
4,0przygotowanie typowego projektu
4,5przygotowanie projektu wykraczającego poza typowe rozwiązania
5,0przygotowanie projektu wykraczającego poza typowe rozwiązania

Literatura podstawowa

  1. Christian Bloch, Technika HDRI w fotografii. Od inspiracji do obrazu, Helion, Gliwice, 2010, 1
  2. Erik Reinhard, Greg Ward, Sumanta Pattanaik, Paul Debevec, High Dynamic Range Imaging, Morgan Kaufman, 2005, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z możliwościami wykorzystywanego w czasie zajęć oprogramowania do przetwarzania obrazów1
T-L-2Implementacja skryptów do wczytywania i wyświetlania obrazów HDR1
T-L-3Implementacja kalibracji kolorów obrazów HDR1
T-L-4Implementacja algorytmów kompresji tonów1
T-L-5Implementacja skryptu do tworzenia zdjęć HDR2
T-L-6Rejestracja charakterystyki aparatu2
T-L-7Indywidualne wykonanie zdjęcia HDR na zajęciach laboratoryjnych1
T-L-8Wykorzystanie filtrów do przetwarzania zdjęć1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Technologie stosowane w fotografii cyfrowej2
T-W-2Kolor w fotografii cyfrowej2
T-W-3Fizyczne i technologiczne aspekty procesu fotografowania1
T-W-4Technologia HDRI (ang. High Dynamic Range Imaging) (tworzenie obrazów HDR, wyznaczanie funkcji odpowiedzi, formaty HDR, operatory tonów)5
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2indywidualne wykonanie zdjęcia HDR60
A-L-3konsultacje2
72
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego5
A-W-3studia literaturowe10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/1-2_W01zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technologii wykorzystywanych w fotografii cyfrowej, w szczególności fotografii HDR
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z technologiami fotografii HDR
C-1zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z technologiami stosowanymi w fotografii cyfrowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i zajęciami laboratoryjnymi
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe z wiedzy przekazanej na wykładzie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niedostateczne opanowanie wiedzy
3,0dostateczne opanowanie wiedzy prezentowanej na wykładzie
3,5ponad dostateczne opanowanie wiedzy
4,0dobre opanowanie wiedzy
4,5ponad dobre opanowanie wiedzy
5,0bardzo dobre opanowanie wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/1-2_U01umiejętność rozwiązywania konkretnych problemów technicznych związanych z technologiami przetwarzania fotografii cyfrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U12Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Cel przedmiotuC-3umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w zadaniach z zakresu przetwarzania obrazów cyfrowych
C-4umiejętność zastosowania wiedzy teoretycznej w projektowaniu, programowaniu i konfigurowaniu rozwiązań technicznych
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5rozwiązywanie praktycznych problemów związanych z przetwarzaniem fotografii cyfrowej za pomocą programowania komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena programów przygotowywanych na poszczególnych laboratoriach
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanych w ramach prac domowych zdjęć HDR
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak projektu
3,0przygotowanie dostatecznego projektu
3,5przygotowanie ponad dostatecznego projektu
4,0przygotowanie typowego projektu
4,5przygotowanie projektu wykraczającego poza typowe rozwiązania
5,0przygotowanie projektu wykraczającego poza typowe rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/1-2_K01kompetencje indywidualne w zakresie rozwiązywania problemów technicznych związanych z przetwarzaniem fotografii cyfrowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-6kompetencje personalne: wykonanie projektu w ramach prac domowych (cyklu zdjęć na wybrany temat, zdjęcia HDR)
C-5komptetencje społeczne: prezentacja wykonannych prac przed grupą studentów, prowadzenie dyskusji na temat tych prac (prezentacja i ocena zdjęć)
Metody nauczaniaM-5rozwiązywanie praktycznych problemów związanych z przetwarzaniem fotografii cyfrowej za pomocą programowania komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanych w ramach prac domowych zdjęć HDR
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak projektu
3,0przygotowanie dostatecznego projektu
3,5przygotowanie ponad dostatecznego projektu
4,0przygotowanie typowego projektu
4,5przygotowanie projektu wykraczającego poza typowe rozwiązania
5,0przygotowanie projektu wykraczającego poza typowe rozwiązania