Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | I_1A_O8/10_U01 | potrafi określić wymagania bezpieczeństwa, zaprojektować i zaimplementować bezpieczną aplikację zgodnie z przyjętymi normami, zaleceniami i dobrymi praktykami |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | I_1A_U10 | potrafi na poziomie podstawowym administrować bezpieczeństwem i oceniać bezpieczeństwo systemów informatycznych |
---|
I_1A_U01 | potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U11 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-2 | zapoznanie studentów z zasadami projektowania bezpiecznego oprogramowania |
---|
C-3 | ukształtowanie umiejętności z zakresu implementowania bezpiecznego oprogramowania |
Treści programowe | T-L-4 | Wykorzystanie rozszerzeń języka modelowania UML do projektowania bezpiecznych aplikacji (SecureUML). |
---|
T-L-5 | Implementacja i testowanie bezpiecznego kodu. Studium przypadku dla języka C. |
T-L-6 | Implementacja i testowanie bezpiecznego kodu. Studium przypadku dla języka C. |
T-W-4 | Architektury i projektowanie bezpiecznych aplikacji. Eliminacja znanych podatności i błędów na etapie projektowania. Narzędzia do projektowania bezpiecznych aplikacji (np. SecureUML). |
T-W-5 | Implementowanie bezpiecznego oprogramowania. Normy, zalecenia i dobre praktyki. Studium przypadków dla języków C i Java. |
T-W-6 | Testowanie bezpieczeństwa oprogramowania. Analiza statyczna. Studium przypadków dla języków C i Java. |
T-W-3 | Opracowywanie wymagań projektowych dla bezpiecznego oprogramowania. Inicjatywy i zalecenia wspierające tworzenie bezpiecznego oprogramowania (np. OWASP.org i CERT.org). |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny |
---|
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie z wykonywanego zadania (ocena pracy wykonywanej na zajęciach) |
---|
S-1 | Ocena formująca: wejściówka (ocena przygotowania do zajęć) |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi określić i formalnie zapisać wymagania bezpieczeństwa dla prostego systemu oprogramowania oraz wykorzystać rozszerzenia języka UML (np. SecureUML) do przestawienia architektury oprogramowania na bazie określonych wymagań bezpieczeństwa |
3,5 | potrafi zaimplementować oprogramowanie w wybranym języku na bazie opracowanego projektu z uwzględnieniem konieczności wykorzystania mechanizmów poprawiających bezpieczeństwo w oparciu o określone wcześniej wymagania |
4,0 | potrafi praktycznie wykorzystać wskazania norm i zbiorów dobrych praktyk dotyczących implementacji bezpiecznego oprogramowania w danym języku |
4,5 | potrafi przeprowadzić w ograniczonym zakresie testy bezpieczeństwa stworzonego oprogramowania |
5,0 | potrafi przeprowadzić proces tworzenia oprogramowania wymagany na ocenę 4,5 dla alternatywnego języka oprogramowania |