Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka i techniki programowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka i techniki programowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl>, Barbara Grochowalska <Barbara.Szymanik@zut.edu.pl>, Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony moduł Podstawy informatyki. |
W-2 | Ukończony moduł Matematyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami programowania, w tym programowania obiektowego. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu technik programowania w języku obiektowym c# oraz Visual C#. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu procesu wytwarzania oprogramowania (tworzenie, kompilacja, debugowanie). |
C-4 | Zdobycie podstawowej wiedzy i nabycie umiejętności z zakresu wykorzystania podstawowych technik komputerowych do tworzenia i zarządzania projektami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio | 2 |
T-L-2 | Tworzenie i kompilowanie aplikacji w konsoli oraz w "Windows Application". | 4 |
T-L-3 | Sprawdzian z wykładów. Deklarowanie i wywoływanie metod. | 3 |
T-L-4 | Instrukcje wyboru. | 3 |
T-L-5 | Zaliczenie (metody, instrukcje wyboru). Operatory przypisania i instrukcje iteracji. | 3 |
T-L-6 | Sprawdzian z wykładów. Tworzenie własnych klas. | 4 |
T-L-7 | Tworzenie własnych modułów bibliotecznych. | 5 |
T-L-8 | Zaliczenie (klasy). Obsługa wyjątków. | 5 |
T-L-9 | Sprawdzian z wykładów. Debugowanie programu. | 4 |
T-L-10 | Pisanie programu wykorzystującego dziedziczenie klas. | 4 |
T-L-11 | Projektowanie i implementacja wybranej aplikacji użytkowej. Zaliczenie końcowe. | 8 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp. Warunki uzyskania zaliczenia. Przegląd możliwości nowoczesnego języka programowania C#. Struktura aplikacji konsolowej C#. Formatowanie. Kompilacja i uruchomienie pierwszego programu. Środowisko Visual Studio i Visual C#.NET. Typy, deklaracja zmiennych. Wyrażenia kluczowe. | 2 |
T-W-2 | Typy wartości. Typ wyliczeniowy. Prosta struktura. Typy referencyjne. Literały. Konwersje danych. Opakowywanie i rozpakowywanie. Operatory. Instrukcje sterujące. | 2 |
T-W-3 | Wyjątki. Instrukcje iteracyjne. Tablice. Tablice nieregularne. Operacje na tablicach. Klasa ArrayList. Debuggowanie. | 2 |
T-W-4 | Metody. Przesyłanie argumentów do metody: przez wartość, przez referencję, jako parametr wyjściowy. Przesyłanie dowolnej liczby argumentów. Przesyłanie tablic. Przeciążanie nazwy metody. Argumenty metody MAIN. | 2 |
T-W-5 | Algorytmy wyszukiwania liniowego i liniowego z wartownikiem. Wyszukiwanie binarne. Iteracyjne wyszukiwanie binarne. Metoda String.Compare. | 2 |
T-W-6 | Rekurencja. Zalety i wady rekurencji. Algorytmy typu "dziel-i-zwyciężaj". Algorytmy sortowania. | 2 |
T-W-7 | Struktury. Dostęp do plików. Pliki tekstowe, pliki binarne. | 2 |
T-W-8 | Programowanie obiektowe - wstęp, idea. Definicja klasy w języku C#. Ukrywanie informacji. Modyfikatory dostępu. Klasy częściowe. Metody częściowe. Język UML. | 2 |
T-W-9 | Rekurencyjne struktury danych. Lista jednokierunkowa. Lista dwukierunkowa. Diagram klas. Projektowanie klas. | 2 |
T-W-10 | Konstruktor. Lista inicjalizacyjna konstruktorów. Inicjalizacja struktur. Kolekcje zaimplementowane w Visual C#. Klasa String Bulider. | 2 |
T-W-11 | Inicjalizatory. Finalizator. Wzorce projektowe. Kopiowanie obiektów. Porady praktyczne. Wartości Null i typy Nullable. | 2 |
T-W-12 | Właściwości. Inicjalizowanie obiektów przy pomocy właściwości. Kolekcja Hashtable. Kolekcja SortedList. | 2 |
T-W-13 | Indeksatory. Enkapsulacja. Wzorzec proxy. Składowe statyczne. Konstruktor statyczny. Klasy statyczne. Metody rozszerzające. | 2 |
T-W-14 | Dziedziczenie. Idea dziedziczenia. Przykłady. Przypisywanie klasy. Metody wirtualne. | 2 |
T-W-15 | Polimorfizm. Klasy abstrakcyjne i interfejsy. Klasy i metody zamknięte. Metody i typy generyczne. Refleksja i atrybuty. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 20 |
A-L-3 | Samodzielne wykonywanie zadań i programów (zadania domowe). | 25 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 30 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału) | 10 |
A-W-3 | Praca własna z literaturą | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z przykładami. |
M-2 | Praca własna w laboratorium komputerowym (metody programowane, metody praktyczne). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C05_W01 Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C# oraz Visual C#. | TI_1A_W08, TI_1A_W09 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | — | M-1 | S-3, S-1 |
TI_1A_C05_W02 Student zna podstawowe techniki komputerowe wspomagające proces tworzenia i zarządzania projektami i ma wiedzę umożliwiającą wskazanie prostej metody rozwiązywania standardowych problemów. | TI_1A_W20 | T1A_W02, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W02 | C-4 | — | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C05_U01 Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C# oraz Visual C#. | TI_1A_U05, TI_1A_U07 | T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-2 | T-L-9, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-10, T-L-2 | M-2 | S-2, S-4 |
TI_1A_C05_U02 Student potrafi stosować podstawowe techniki komputerowe wspomagające proces tworzenia i zarządzania projektami i umie zastosować prostą metodę rozwiązywania standardowych problemów | TI_1A_U20 | T1A_U02 | — | C-4 | — | M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C05_W01 Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C# oraz Visual C#. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C# oraz Visual C#. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_C05_W02 Student zna podstawowe techniki komputerowe wspomagające proces tworzenia i zarządzania projektami i ma wiedzę umożliwiającą wskazanie prostej metody rozwiązywania standardowych problemów. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe techniki komputerowe wspomagające proces tworzenia i zarządzania projektami i ma wiedzę umożliwiającą wskazanie prostej metody rozwiązywania standardowych problemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C05_U01 Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C# oraz Visual C#. | 2,0 | |
3,0 | Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C# oraz Visual C#. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_C05_U02 Student potrafi stosować podstawowe techniki komputerowe wspomagające proces tworzenia i zarządzania projektami i umie zastosować prostą metodę rozwiązywania standardowych problemów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi stosować podstawowe techniki komputerowe wspomagające proces tworzenia i zarządzania projektami i umie zastosować prostą metodę rozwiązywania standardowych problemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Sharp, Microsoft Visual C# 2005 krok po kroku, APN PROMISE Sp. z o. o., Warszawa, 2006
- J. Liberty, B. MacDonald, C# 2005, Helion, Warszawa, 2006
- A. Stefańczyk, Sekrety języka C#, Złote Myśli Sp. z o.o., Warszawa, 2007
- Sebastain Wilczewski, MS Project 2010 i MS Project Server 2010. Efektywne zarządzanie projektem i portfelem projektów, Helion, 2011
Literatura dodatkowa
- M. Lis, C#. Ćwiczenia, Helion, Warszawa, 2005
- P. Wróblewski, Algorytmy struktury danych i techniki programowania, Helion, Warszawa, 2001
- Sebastian Wilczewski, MS Project 2007. Ćwiczenia praktyczne, Helion, 2009