Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 4,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy matematyki (wektory, podstawowe funkcje, rozwiązywanie równań) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych.
W-2Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej.
W-3Potrafi wykonać proste obliczenia posługując się komputerem lub kalkulatorem.
W-4Rozumie potrzebę kształcenia się.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi teleinformatykowi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.10
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.6
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.4
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki atomu i ciała stałego.4
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.1
30
wykłady
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne. Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego.1
T-W-2Opis ruchu i elementy rachunku różniczkowego.4
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu, elementy rachunku całkowego.4
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej.1
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.3
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki.2
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.1
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.6
T-W-9Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.3
T-W-10Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, atomy wieloelektronowe, wiązania między atomami).4
T-W-11Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.8
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.50
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.38
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych.
M-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_B02_W01
Ma wiedzę z mechaniki, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi teleinformatykowi. Ma wiedzę w zakresie elektryczności i magnetyzmu wystarczającą do podjęcia studiów na drugim semestrze.
TI_1A_W02T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_B02_U01
Potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do opisu zjawisk wystepujących w sieciach komputerowych i systemach teleinformatycznych oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
TI_1A_U02T1A_U09InzA_U02C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_B02_W01
Ma wiedzę z mechaniki, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi teleinformatykowi. Ma wiedzę w zakresie elektryczności i magnetyzmu wystarczającą do podjęcia studiów na drugim semestrze.
2,0
3,0Student ma wiedzę z mechaniki, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi teleinformatykowi. Ma wiedzę w zakresie elektryczności i magnetyzmu wystarczającą do podjęcia studiów na drugim semestrze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_B02_U01
Potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do opisu zjawisk wystepujących w sieciach komputerowych i systemach teleinformatycznych oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
2,0
3,0Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do opisu zjawisk wystepujących w sieciach komputerowych i systemach teleinformatycznych oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003, 1
  2. K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Wróblewski A.K., Zakrzewski J.A., Wstęp do fizyki, PWN, Warszawa, 1990
  2. Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.10
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.6
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.4
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki atomu i ciała stałego.4
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne. Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego.1
T-W-2Opis ruchu i elementy rachunku różniczkowego.4
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu, elementy rachunku całkowego.4
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej.1
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.3
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki.2
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.1
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.6
T-W-9Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.3
T-W-10Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, atomy wieloelektronowe, wiązania między atomami).4
T-W-11Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej.1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.8
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.50
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.38
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_B02_W01Ma wiedzę z mechaniki, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi teleinformatykowi. Ma wiedzę w zakresie elektryczności i magnetyzmu wystarczającą do podjęcia studiów na drugim semestrze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w układach elektronicznych, sieciach teleinformatycznych wraz z ich otoczeniem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi teleinformatykowi.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki atomu i ciała stałego.
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.
T-W-2Opis ruchu i elementy rachunku różniczkowego.
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu, elementy rachunku całkowego.
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne. Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego.
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki.
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.
T-W-9Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.
T-W-10Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, atomy wieloelektronowe, wiązania między atomami).
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej.
T-W-11Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych.
M-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę z mechaniki, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi teleinformatykowi. Ma wiedzę w zakresie elektryczności i magnetyzmu wystarczającą do podjęcia studiów na drugim semestrze.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_B02_U01Potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do opisu zjawisk wystepujących w sieciach komputerowych i systemach teleinformatycznych oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U02Umie wykorzystać wiedzę z zakresu fizyki do stosowania modeli matematycznych podstawowych zjawisk występujących w systemach komputerowych i sieciach teleinformatycznych oraz stosowanych w nich układach elektronicznych i ich otoczeniu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi teleinformatykowi.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki atomu i ciała stałego.
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.
T-W-2Opis ruchu i elementy rachunku różniczkowego.
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu, elementy rachunku całkowego.
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne. Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego.
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki.
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.
T-W-9Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.
T-W-10Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, atomy wieloelektronowe, wiązania między atomami).
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do opisu zjawisk wystepujących w sieciach komputerowych i systemach teleinformatycznych oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0