Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S3)

Sylabus przedmiotu Heterostruktury półprzewodnikowe i ich zastosowania w fotonice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Heterostruktury półprzewodnikowe i ich zastosowania w fotonice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 24 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki i fizyki na poziomie absolwenta studiów technicznych drugiego stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie specjalistycznej wiedzy dotyczącej heterostruktur półprzewodnikowych i ich nieliniowych właściowości optycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Struktura krystaliczna i pasma energetyczne w półprzewodnikach4
T-W-2Międzypasmowe przejścia optyczne2
T-W-3Efekty ekscytonowe w widmach optycznych2
T-W-4Przejścia optyczne z udziałem defektów i domieszek2
T-W-5Zjawiska optyczne związane ze swobodnymi nośnikami2
T-W-6Oddziaływanie światla z drganiami sieci krystalicznej2
T-W-7Nielestyczne rozpraszanie światła2
T-W-8Rodzaje i budowa heterostruktur półprzewodnikowych2
T-W-9Liniowe i nieliniowe właściwości optyczne heterostruktur półprzewodnikowych2
T-W-10Półizolacyjne heterostruktury połprzewodnikowe i ich właściwości fotofefrakcyjne4
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.24
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.50
A-W-3Udział w konsultacjach.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.12
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.2g_W01
Zdobycie specjalistycznej wiedzy na temat właściwości optycznych heterostruktur półprzewodnikowych
EL_3A_W01, EL_3A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.2g_U01
Umiejętność samodzielnego zdobywania i krytycznej oceny informacji z różnych źródeł.
EL_3A_U04, EL_3A_U03, EL_3A_U05, EL_3A_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.2g_K01
Świadomość znaczenia współczesnej fotoniki w technice.
EL_3A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.2g_W01
Zdobycie specjalistycznej wiedzy na temat właściwości optycznych heterostruktur półprzewodnikowych
2,0
3,0Ma specjalistyczną wiedzę na temat właściwości optycznych heterostruktur półprzewodnikowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.2g_U01
Umiejętność samodzielnego zdobywania i krytycznej oceny informacji z różnych źródeł.
2,0
3,0Umie samodzielnie zdobywać i krytycznie oceniać informacje z różnych źródeł.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.2g_K01
Świadomość znaczenia współczesnej fotoniki w technice.
2,0
3,0Ma świadomość znaczenia współczesnej fotoniki we technice.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rajmund Bacewicz, Optyka ciała stałego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995, 1
  2. Sadao Adachi, Physical properties of III-V semiconductors, Wiel, Nowy Jork, 1992
  3. Pochi Yeh, Introduction to Photorefractive Nonlinear Optics, Wiley, Nowy Jork, 1993

Literatura dodatkowa

  1. David Nolte, Semi-insulating semiconductor heterostructures, Applied Physics Reviews, Journal of Applied Physics 85, 6259, American Institute of Physics, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura krystaliczna i pasma energetyczne w półprzewodnikach4
T-W-2Międzypasmowe przejścia optyczne2
T-W-3Efekty ekscytonowe w widmach optycznych2
T-W-4Przejścia optyczne z udziałem defektów i domieszek2
T-W-5Zjawiska optyczne związane ze swobodnymi nośnikami2
T-W-6Oddziaływanie światla z drganiami sieci krystalicznej2
T-W-7Nielestyczne rozpraszanie światła2
T-W-8Rodzaje i budowa heterostruktur półprzewodnikowych2
T-W-9Liniowe i nieliniowe właściwości optyczne heterostruktur półprzewodnikowych2
T-W-10Półizolacyjne heterostruktury połprzewodnikowe i ich właściwości fotofefrakcyjne4
24

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.24
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.50
A-W-3Udział w konsultacjach.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.12
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.2g_W01Zdobycie specjalistycznej wiedzy na temat właściwości optycznych heterostruktur półprzewodnikowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika.
EL_3A_W02Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie specjalistycznej wiedzy dotyczącej heterostruktur półprzewodnikowych i ich nieliniowych właściowości optycznych
Treści programoweT-W-1Struktura krystaliczna i pasma energetyczne w półprzewodnikach
T-W-2Międzypasmowe przejścia optyczne
T-W-3Efekty ekscytonowe w widmach optycznych
T-W-4Przejścia optyczne z udziałem defektów i domieszek
T-W-5Zjawiska optyczne związane ze swobodnymi nośnikami
T-W-6Oddziaływanie światla z drganiami sieci krystalicznej
T-W-7Nielestyczne rozpraszanie światła
T-W-8Rodzaje i budowa heterostruktur półprzewodnikowych
T-W-9Liniowe i nieliniowe właściwości optyczne heterostruktur półprzewodnikowych
T-W-10Półizolacyjne heterostruktury połprzewodnikowe i ich właściwości fotofefrakcyjne
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma specjalistyczną wiedzę na temat właściwości optycznych heterostruktur półprzewodnikowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.2g_U01Umiejętność samodzielnego zdobywania i krytycznej oceny informacji z różnych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_U04Potrafi poddać krytycznej analizie wyniki własnych badań naukowych oraz wyniki innych twórców w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, a także ocenić możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce.
EL_3A_U03Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika.
EL_3A_U05Potrafi formułować złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania wcześniej nieznane, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych.
EL_3A_U06Potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie specjalistycznej wiedzy dotyczącej heterostruktur półprzewodnikowych i ich nieliniowych właściowości optycznych
Treści programoweT-W-1Struktura krystaliczna i pasma energetyczne w półprzewodnikach
T-W-2Międzypasmowe przejścia optyczne
T-W-3Efekty ekscytonowe w widmach optycznych
T-W-4Przejścia optyczne z udziałem defektów i domieszek
T-W-5Zjawiska optyczne związane ze swobodnymi nośnikami
T-W-6Oddziaływanie światla z drganiami sieci krystalicznej
T-W-7Nielestyczne rozpraszanie światła
T-W-8Rodzaje i budowa heterostruktur półprzewodnikowych
T-W-9Liniowe i nieliniowe właściwości optyczne heterostruktur półprzewodnikowych
T-W-10Półizolacyjne heterostruktury połprzewodnikowe i ich właściwości fotofefrakcyjne
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie samodzielnie zdobywać i krytycznie oceniać informacje z różnych źródeł.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.2g_K01Świadomość znaczenia współczesnej fotoniki w technice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_K03Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinach Elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie specjalistycznej wiedzy dotyczącej heterostruktur półprzewodnikowych i ich nieliniowych właściowości optycznych
Treści programoweT-W-1Struktura krystaliczna i pasma energetyczne w półprzewodnikach
T-W-2Międzypasmowe przejścia optyczne
T-W-3Efekty ekscytonowe w widmach optycznych
T-W-4Przejścia optyczne z udziałem defektów i domieszek
T-W-5Zjawiska optyczne związane ze swobodnymi nośnikami
T-W-6Oddziaływanie światla z drganiami sieci krystalicznej
T-W-7Nielestyczne rozpraszanie światła
T-W-8Rodzaje i budowa heterostruktur półprzewodnikowych
T-W-9Liniowe i nieliniowe właściwości optyczne heterostruktur półprzewodnikowych
T-W-10Półizolacyjne heterostruktury połprzewodnikowe i ich właściwości fotofefrakcyjne
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość znaczenia współczesnej fotoniki we technice.
3,5
4,0
4,5
5,0