Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Aplikacje internetowe i mobilne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aplikacje internetowe i mobilne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Krupiński <Robert.Krupinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>, Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl>, Robert Krupiński <Robert.Krupinski@zut.edu.pl>, Mateusz Tecław <Mateusz.Teclaw@zut.edu.pl>, Przemysław Włodarski <Przemyslaw.Wlodarski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy informatyki - znajomość podstawowych technik programowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z technologiami wykorzystywanymi do tworzenia aplikacji internetowych i mobilnych z uwzględnieniem aspektów bezpieczeństwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tworzenie prostych aplikacji internetowych z wykorzystaniem JavaScript, jQuery, języka PHP oraz technologii Flash (język ActionScript). | 6 |
T-L-2 | Utworzenie projektu w środowisku deweloperskim Android SDK. Kompilacja. Uruchomienie. Śledzenie działania aplikacji (debugging). | 2 |
T-L-3 | Wybrane przykłady wykorzystania widoków, ponierania daty i czasu od użytkownika, lokalizacji językowej aplikacji, wykorzystania OpenGL ES oraz bazy do przechowywania danych aplikacji. | 5 |
T-L-4 | Wybrane przykłady przechowywania i odtwarzania stanu aplikacji, wykorzystania dialogów i komunikatów dla użytkownika, elementów animacji i multimediów oraz mechanizmów testowania. | 5 |
T-L-5 | Wprowadzenie do MS Visual Studio wraz z Windows Phone - Software Development Kit. Tworzenie projektów i prostych aplikacji wykorzystujących komonenty GUI, elementy programowania obiektowego, bazy danych oraz wielowątkowość. | 6 |
T-L-6 | Implementacja oraz badanie odporności podstawowych algorytmów szyfrujących. Instalacja i zastosowanie narzędzi typu PGP. Zastosowanie biblioteki OpenSSL. Wykorzystanie metod kryptoanalizy do łamania szyfrogramów | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura oraz składnia dokumentów HTML. Zastosowanie formularzy do interaktywnej komunikacji z użytkownikiem. Arkusze CSS. | 3 |
T-W-2 | Podstawy technologii Flash i języka Actionscript. Podstawy języków PHP i Javascript, obsługa zdarzeń | 3 |
T-W-3 | Wprowadzenie do jQuery. | 3 |
T-W-4 | Utworzenie projektu w środowisku deweloperskim Android SDK. Kompilacja. Uruchomienie. Śledzenie działania aplikacji (debugging). Zasoby aplikacji, elementy interfejsu użytkownika. | 3 |
T-W-5 | Przykłady lokalizacji językowej aplikacji, wykorzystania OpenGL ES i wykorzystania bazy do przechowywania danych aplikacji | 3 |
T-W-6 | Style i motywy. Elementy animowane. Multimedia i kamera. Mechanizmy testowania aplikacji | 3 |
T-W-7 | Instalacja i wprowadzenie do MS Visual Studio z Windows Phone - Software Development Kit. | 1 |
T-W-8 | Specyfika systemu Windows Phone na tle systemów konkurencyjnych (iOS, Android) oraz wprowadzenie do XAML. Możliwości interakcji użytkownika z urządzeniem Windows Phone (ekran dotykowy i jego elementy, dodatkowe przyciski). | 2 |
T-W-9 | Omówienie elementów sprzętowych, które mogą być wbudowane w telefonie (urządzenia We/Wy, pamięć, czujniki i układy przetwarzania informacji) | 2 |
T-W-10 | Zagadnienia programistyczne: środowisko Microsoft Visual Studio dla Windows Phone (emulator), specyfika projektowania aplikacji dla Windows Phone, przechowywanie danych, komponenty graficznego interfejsu użytkownika, bazy danych, wielowątkowość. | 2 |
T-W-11 | Klasyczne techniki kryptograficzne, standardy kryptograficzne. Klucze pryptograficzne, szyfrowanie RSA. Certyfikaty, PKI, podpis cyfrowy. Symetryczne algorytmy kryptograficzne stosowane w teleinformatyce (AES, DES, Blowfish). Podstawy kryptoanalizy. | 4 |
T-W-12 | Zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Samodzielna praca przy komputerze (uzupełnianie ćwiczeń laboratoryjnych). | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (przypomnienie materiału z wykładu, samodzielne studiowanie literatury, samodzielne wykonywanie ćwiczeń programistycznych) | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Podająca - wykład informacyjny. |
M-2 | Programowana - z użyciem komputera. |
M-3 | Praktyczna - pokaz. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem rzeczywistego środowiska deweloperskiego i symulatora urządzenia mobilnego |
M-5 | Wykład multimedialny z przykładami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie wykonanych zadań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C22.3.2_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii tworzenia aplikacji internetowych i mobilnych oraz bezpieczeństwa aplikacji i danych | EL_1A_W24 | T1A_W02 | — | C-1 | T-W-11, T-W-4, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-12, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-2 | M-1, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C22.3.2_U01 Potrafi stworzyć prostą aplikację internetową oraz prostą aplikację na urządzenia mobilne uwzględniając aspekty bezpieczeństwa danych | EL_1A_U22 | T1A_U09, T1A_U10 | InzA_U02, InzA_U03 | C-1 | T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2 | M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C22.3.2_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii tworzenia aplikacji internetowych i mobilnych oraz bezpieczeństwa aplikacji i danych | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii tworzenia aplikacji internetowych i mobilnych oraz bezpieczeństwa aplikacji i danych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C22.3.2_U01 Potrafi stworzyć prostą aplikację internetową oraz prostą aplikację na urządzenia mobilne uwzględniając aspekty bezpieczeństwa danych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi stworzyć prostą aplikację internetową oraz prostą aplikację na urządzenia mobilne uwzględniając aspekty bezpieczeństwa danych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Phil Ballard, Michael Moncur, Ajax, JavaScript i PHP. Intensywny trening, Helion, 2009
- Stallings W., Kryptografia i bezpieczeństwo sieci komputerowych. Matematyka szyfrów i techniki kryptologii, Helion, 2011
- Shawn Wildermuth, Pearson Education, Inc. (Microsoft Windows Development Series), 2013
- Niels Ferguson, Bruce Schneier, Kryptografia w praktyce, Helion, 2004
- http://developer.android.com, 2012
- Tom Negrino, Dori Smith, Po prostu JavaScript i Ajax., Helion, 2007, VI
- Satya Komatineni, Dave MacLean, Sayed Hashimi, Android 3. Tworzenie aplikacji, Helion, Gliwice, 2012
- Steven M. Schafer, HTML, XHTML i CSS. Biblia., Helion, 2009, IV
- Jeff Friesen, Java. Przygotowanie do programowania na platformę Android, Helion, Gliwice, 2011
- http://www.w3schools.com/, 2012
- http://jquery.com/, 2012
Literatura dodatkowa
- Luke Welling, Laura Thomson, PHP i MySQL. Tworzenie stron WWW. Vademecum profesjonalisty, Helion, 2009, IV
- Adams C., PKI. Podstawy i zasady działania, PWN, 2007
- J. Sharp, Microsoft Visual C# 2005 krok po kroku, APN PROMISE Sp. z o. o., Warszawa, 2006
- Bruce Schneier, Kryptografia dla praktyków. Protokoły, algorytmy i programy źródłowe w języku C, WNT, 2002
- W. Frank Ableson, Robi Sen, Chris King, Android w akcji. Wydanie II, Helion, Gliwice, 2011
- Jesse Liberty, Dan Hurwitz, ASP.NET. Programowanie, Helion, 2006
- Robert Reinhardt, Snow Dowd, Adobe Flash CS3/CS3 PL Professional. Biblia, Helion, 2009