Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Aplikacje internetowe i mobilne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aplikacje internetowe i mobilne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Krupiński <Robert.Krupinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>, Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl>, Robert Krupiński <Robert.Krupinski@zut.edu.pl>, Mateusz Tecław <Mateusz.Teclaw@zut.edu.pl>, Przemysław Włodarski <Przemyslaw.Wlodarski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy informatyki - znajomość podstawowych technik programowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z technologiami wykorzystywanymi do tworzenia aplikacji internetowych i mobilnych z uwzględnieniem aspektów bezpieczeństwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie prostych aplikacji internetowych z wykorzystaniem JavaScript, jQuery, języka PHP oraz technologii Flash (język ActionScript).6
T-L-2Utworzenie projektu w środowisku deweloperskim Android SDK. Kompilacja. Uruchomienie. Śledzenie działania aplikacji (debugging).2
T-L-3Wybrane przykłady wykorzystania widoków, ponierania daty i czasu od użytkownika, lokalizacji językowej aplikacji, wykorzystania OpenGL ES oraz bazy do przechowywania danych aplikacji.5
T-L-4Wybrane przykłady przechowywania i odtwarzania stanu aplikacji, wykorzystania dialogów i komunikatów dla użytkownika, elementów animacji i multimediów oraz mechanizmów testowania.5
T-L-5Wprowadzenie do MS Visual Studio wraz z Windows Phone - Software Development Kit. Tworzenie projektów i prostych aplikacji wykorzystujących komonenty GUI, elementy programowania obiektowego, bazy danych oraz wielowątkowość.6
T-L-6Implementacja oraz badanie odporności podstawowych algorytmów szyfrujących. Instalacja i zastosowanie narzędzi typu PGP. Zastosowanie biblioteki OpenSSL. Wykorzystanie metod kryptoanalizy do łamania szyfrogramów6
30
wykłady
T-W-1Struktura oraz składnia dokumentów HTML. Zastosowanie formularzy do interaktywnej komunikacji z użytkownikiem. Arkusze CSS.3
T-W-2Podstawy technologii Flash i języka Actionscript. Podstawy języków PHP i Javascript, obsługa zdarzeń3
T-W-3Wprowadzenie do jQuery.3
T-W-4Utworzenie projektu w środowisku deweloperskim Android SDK. Kompilacja. Uruchomienie. Śledzenie działania aplikacji (debugging). Zasoby aplikacji, elementy interfejsu użytkownika.3
T-W-5Przykłady lokalizacji językowej aplikacji, wykorzystania OpenGL ES i wykorzystania bazy do przechowywania danych aplikacji3
T-W-6Style i motywy. Elementy animowane. Multimedia i kamera. Mechanizmy testowania aplikacji3
T-W-7Instalacja i wprowadzenie do MS Visual Studio z Windows Phone - Software Development Kit.1
T-W-8Specyfika systemu Windows Phone na tle systemów konkurencyjnych (iOS, Android) oraz wprowadzenie do XAML. Możliwości interakcji użytkownika z urządzeniem Windows Phone (ekran dotykowy i jego elementy, dodatkowe przyciski).2
T-W-9Omówienie elementów sprzętowych, które mogą być wbudowane w telefonie (urządzenia We/Wy, pamięć, czujniki i układy przetwarzania informacji)2
T-W-10Zagadnienia programistyczne: środowisko Microsoft Visual Studio dla Windows Phone (emulator), specyfika projektowania aplikacji dla Windows Phone, przechowywanie danych, komponenty graficznego interfejsu użytkownika, bazy danych, wielowątkowość.2
T-W-11Klasyczne techniki kryptograficzne, standardy kryptograficzne. Klucze pryptograficzne, szyfrowanie RSA. Certyfikaty, PKI, podpis cyfrowy. Symetryczne algorytmy kryptograficzne stosowane w teleinformatyce (AES, DES, Blowfish). Podstawy kryptoanalizy.4
T-W-12Zaliczenie wykładów1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Samodzielna praca przy komputerze (uzupełnianie ćwiczeń laboratoryjnych).15
A-L-3Przygotowanie do zajęć15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do zajęć (przypomnienie materiału z wykładu, samodzielne studiowanie literatury, samodzielne wykonywanie ćwiczeń programistycznych)20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podająca - wykład informacyjny.
M-2Programowana - z użyciem komputera.
M-3Praktyczna - pokaz.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem rzeczywistego środowiska deweloperskiego i symulatora urządzenia mobilnego
M-5Wykład multimedialny z przykładami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie wykonanych zadań z ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C22.3.2_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii tworzenia aplikacji internetowych i mobilnych oraz bezpieczeństwa aplikacji i danych
EL_1A_W24T1A_W02C-1T-W-11, T-W-4, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-12, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-2M-1, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C22.3.2_U01
Potrafi stworzyć prostą aplikację internetową oraz prostą aplikację na urządzenia mobilne uwzględniając aspekty bezpieczeństwa danych
EL_1A_U22T1A_U09, T1A_U10InzA_U02, InzA_U03C-1T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2M-2, M-3, M-4S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C22.3.2_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii tworzenia aplikacji internetowych i mobilnych oraz bezpieczeństwa aplikacji i danych
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii tworzenia aplikacji internetowych i mobilnych oraz bezpieczeństwa aplikacji i danych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C22.3.2_U01
Potrafi stworzyć prostą aplikację internetową oraz prostą aplikację na urządzenia mobilne uwzględniając aspekty bezpieczeństwa danych
2,0
3,0Potrafi stworzyć prostą aplikację internetową oraz prostą aplikację na urządzenia mobilne uwzględniając aspekty bezpieczeństwa danych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Phil Ballard, Michael Moncur, Ajax, JavaScript i PHP. Intensywny trening, Helion, 2009
  2. Stallings W., Kryptografia i bezpieczeństwo sieci komputerowych. Matematyka szyfrów i techniki kryptologii, Helion, 2011
  3. Shawn Wildermuth, Pearson Education, Inc. (Microsoft Windows Development Series), 2013
  4. Niels Ferguson, Bruce Schneier, Kryptografia w praktyce, Helion, 2004
  5. http://developer.android.com, 2012
  6. Tom Negrino, Dori Smith, Po prostu JavaScript i Ajax., Helion, 2007, VI
  7. Satya Komatineni, Dave MacLean, Sayed Hashimi, Android 3. Tworzenie aplikacji, Helion, Gliwice, 2012
  8. Steven M. Schafer, HTML, XHTML i CSS. Biblia., Helion, 2009, IV
  9. Jeff Friesen, Java. Przygotowanie do programowania na platformę Android, Helion, Gliwice, 2011
  10. http://www.w3schools.com/, 2012
  11. http://jquery.com/, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Luke Welling, Laura Thomson, PHP i MySQL. Tworzenie stron WWW. Vademecum profesjonalisty, Helion, 2009, IV
  2. Adams C., PKI. Podstawy i zasady działania, PWN, 2007
  3. J. Sharp, Microsoft Visual C# 2005 krok po kroku, APN PROMISE Sp. z o. o., Warszawa, 2006
  4. Bruce Schneier, Kryptografia dla praktyków. Protokoły, algorytmy i programy źródłowe w języku C, WNT, 2002
  5. W. Frank Ableson, Robi Sen, Chris King, Android w akcji. Wydanie II, Helion, Gliwice, 2011
  6. Jesse Liberty, Dan Hurwitz, ASP.NET. Programowanie, Helion, 2006
  7. Robert Reinhardt, Snow Dowd, Adobe Flash CS3/CS3 PL Professional. Biblia, Helion, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie prostych aplikacji internetowych z wykorzystaniem JavaScript, jQuery, języka PHP oraz technologii Flash (język ActionScript).6
T-L-2Utworzenie projektu w środowisku deweloperskim Android SDK. Kompilacja. Uruchomienie. Śledzenie działania aplikacji (debugging).2
T-L-3Wybrane przykłady wykorzystania widoków, ponierania daty i czasu od użytkownika, lokalizacji językowej aplikacji, wykorzystania OpenGL ES oraz bazy do przechowywania danych aplikacji.5
T-L-4Wybrane przykłady przechowywania i odtwarzania stanu aplikacji, wykorzystania dialogów i komunikatów dla użytkownika, elementów animacji i multimediów oraz mechanizmów testowania.5
T-L-5Wprowadzenie do MS Visual Studio wraz z Windows Phone - Software Development Kit. Tworzenie projektów i prostych aplikacji wykorzystujących komonenty GUI, elementy programowania obiektowego, bazy danych oraz wielowątkowość.6
T-L-6Implementacja oraz badanie odporności podstawowych algorytmów szyfrujących. Instalacja i zastosowanie narzędzi typu PGP. Zastosowanie biblioteki OpenSSL. Wykorzystanie metod kryptoanalizy do łamania szyfrogramów6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura oraz składnia dokumentów HTML. Zastosowanie formularzy do interaktywnej komunikacji z użytkownikiem. Arkusze CSS.3
T-W-2Podstawy technologii Flash i języka Actionscript. Podstawy języków PHP i Javascript, obsługa zdarzeń3
T-W-3Wprowadzenie do jQuery.3
T-W-4Utworzenie projektu w środowisku deweloperskim Android SDK. Kompilacja. Uruchomienie. Śledzenie działania aplikacji (debugging). Zasoby aplikacji, elementy interfejsu użytkownika.3
T-W-5Przykłady lokalizacji językowej aplikacji, wykorzystania OpenGL ES i wykorzystania bazy do przechowywania danych aplikacji3
T-W-6Style i motywy. Elementy animowane. Multimedia i kamera. Mechanizmy testowania aplikacji3
T-W-7Instalacja i wprowadzenie do MS Visual Studio z Windows Phone - Software Development Kit.1
T-W-8Specyfika systemu Windows Phone na tle systemów konkurencyjnych (iOS, Android) oraz wprowadzenie do XAML. Możliwości interakcji użytkownika z urządzeniem Windows Phone (ekran dotykowy i jego elementy, dodatkowe przyciski).2
T-W-9Omówienie elementów sprzętowych, które mogą być wbudowane w telefonie (urządzenia We/Wy, pamięć, czujniki i układy przetwarzania informacji)2
T-W-10Zagadnienia programistyczne: środowisko Microsoft Visual Studio dla Windows Phone (emulator), specyfika projektowania aplikacji dla Windows Phone, przechowywanie danych, komponenty graficznego interfejsu użytkownika, bazy danych, wielowątkowość.2
T-W-11Klasyczne techniki kryptograficzne, standardy kryptograficzne. Klucze pryptograficzne, szyfrowanie RSA. Certyfikaty, PKI, podpis cyfrowy. Symetryczne algorytmy kryptograficzne stosowane w teleinformatyce (AES, DES, Blowfish). Podstawy kryptoanalizy.4
T-W-12Zaliczenie wykładów1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Samodzielna praca przy komputerze (uzupełnianie ćwiczeń laboratoryjnych).15
A-L-3Przygotowanie do zajęć15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do zajęć (przypomnienie materiału z wykładu, samodzielne studiowanie literatury, samodzielne wykonywanie ćwiczeń programistycznych)20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C22.3.2_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii tworzenia aplikacji internetowych i mobilnych oraz bezpieczeństwa aplikacji i danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W24Ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z pokrewnych kierunków studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technologiami wykorzystywanymi do tworzenia aplikacji internetowych i mobilnych z uwzględnieniem aspektów bezpieczeństwa
Treści programoweT-W-11Klasyczne techniki kryptograficzne, standardy kryptograficzne. Klucze pryptograficzne, szyfrowanie RSA. Certyfikaty, PKI, podpis cyfrowy. Symetryczne algorytmy kryptograficzne stosowane w teleinformatyce (AES, DES, Blowfish). Podstawy kryptoanalizy.
T-W-4Utworzenie projektu w środowisku deweloperskim Android SDK. Kompilacja. Uruchomienie. Śledzenie działania aplikacji (debugging). Zasoby aplikacji, elementy interfejsu użytkownika.
T-W-9Omówienie elementów sprzętowych, które mogą być wbudowane w telefonie (urządzenia We/Wy, pamięć, czujniki i układy przetwarzania informacji)
T-W-3Wprowadzenie do jQuery.
T-W-1Struktura oraz składnia dokumentów HTML. Zastosowanie formularzy do interaktywnej komunikacji z użytkownikiem. Arkusze CSS.
T-W-6Style i motywy. Elementy animowane. Multimedia i kamera. Mechanizmy testowania aplikacji
T-W-5Przykłady lokalizacji językowej aplikacji, wykorzystania OpenGL ES i wykorzystania bazy do przechowywania danych aplikacji
T-W-12Zaliczenie wykładów
T-W-7Instalacja i wprowadzenie do MS Visual Studio z Windows Phone - Software Development Kit.
T-W-8Specyfika systemu Windows Phone na tle systemów konkurencyjnych (iOS, Android) oraz wprowadzenie do XAML. Możliwości interakcji użytkownika z urządzeniem Windows Phone (ekran dotykowy i jego elementy, dodatkowe przyciski).
T-W-10Zagadnienia programistyczne: środowisko Microsoft Visual Studio dla Windows Phone (emulator), specyfika projektowania aplikacji dla Windows Phone, przechowywanie danych, komponenty graficznego interfejsu użytkownika, bazy danych, wielowątkowość.
T-W-2Podstawy technologii Flash i języka Actionscript. Podstawy języków PHP i Javascript, obsługa zdarzeń
Metody nauczaniaM-1Podająca - wykład informacyjny.
M-5Wykład multimedialny z przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii tworzenia aplikacji internetowych i mobilnych oraz bezpieczeństwa aplikacji i danych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C22.3.2_U01Potrafi stworzyć prostą aplikację internetową oraz prostą aplikację na urządzenia mobilne uwzględniając aspekty bezpieczeństwa danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U22Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z elektrotechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technologiami wykorzystywanymi do tworzenia aplikacji internetowych i mobilnych z uwzględnieniem aspektów bezpieczeństwa
Treści programoweT-L-5Wprowadzenie do MS Visual Studio wraz z Windows Phone - Software Development Kit. Tworzenie projektów i prostych aplikacji wykorzystujących komonenty GUI, elementy programowania obiektowego, bazy danych oraz wielowątkowość.
T-L-3Wybrane przykłady wykorzystania widoków, ponierania daty i czasu od użytkownika, lokalizacji językowej aplikacji, wykorzystania OpenGL ES oraz bazy do przechowywania danych aplikacji.
T-L-1Tworzenie prostych aplikacji internetowych z wykorzystaniem JavaScript, jQuery, języka PHP oraz technologii Flash (język ActionScript).
T-L-6Implementacja oraz badanie odporności podstawowych algorytmów szyfrujących. Instalacja i zastosowanie narzędzi typu PGP. Zastosowanie biblioteki OpenSSL. Wykorzystanie metod kryptoanalizy do łamania szyfrogramów
T-L-4Wybrane przykłady przechowywania i odtwarzania stanu aplikacji, wykorzystania dialogów i komunikatów dla użytkownika, elementów animacji i multimediów oraz mechanizmów testowania.
T-L-2Utworzenie projektu w środowisku deweloperskim Android SDK. Kompilacja. Uruchomienie. Śledzenie działania aplikacji (debugging).
Metody nauczaniaM-2Programowana - z użyciem komputera.
M-3Praktyczna - pokaz.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem rzeczywistego środowiska deweloperskiego i symulatora urządzenia mobilnego
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie wykonanych zadań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi stworzyć prostą aplikację internetową oraz prostą aplikację na urządzenia mobilne uwzględniając aspekty bezpieczeństwa danych
3,5
4,0
4,5
5,0