Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Teoria obwodów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria obwodów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Ryszard Sikora <Ryszard.Sikora@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie modułu Matematyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi |
C-2 | Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą |
C-4 | Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza prostych obwodów prądu stałego | 2 |
T-A-2 | Metoda prądów oczkowych i potencjałów węzłowych | 2 |
T-A-3 | Twierdzenie o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona) | 2 |
T-A-4 | Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego | 4 |
T-A-5 | Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi | 2 |
T-A-6 | Analiza obwodów w stanie rezonansu | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe elektrotechniki. Wielkości i jednostki używane w elektrotechnice. Pojęcia podstawowe teorii obwodów. Właściwości obwodu elektrycznego. Klasyfikacja elementów obwodów elektrycznych. Podstawy topologii obwodów elektrycznych. Klasyfikacja sygnałów elektrycznych. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe prawa w teorii obwodów elektrycznych (prawo Ohma, prawa Kirchoffa, zasada superpozycji, twierdzenie o kompensacji i podstawieniu). Przekształcenia schematów zastępczych źródeł energii. | 2 |
T-W-3 | Metoda prądów oczkowych | 3 |
T-W-4 | Metoda potencjałów węzłowych | 3 |
T-W-5 | Twierdzenia o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona) | 2 |
T-W-6 | Analiza prostych obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego | 4 |
T-W-7 | Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego - metoda symboliczna | 6 |
T-W-8 | Moc w obwodach prądu sinusoidalnie zmiennego | 2 |
T-W-9 | Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi | 2 |
T-W-10 | Analiza obwodów w stanie rezonansu, wykresy wektorowe prądów i napięć, charakterystyki częstotliwościowe | 3 |
T-W-11 | Analiza prostych obwodów z elementami nieliniowymi | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału) | 2 |
A-W-3 | Praca własna z literaturą | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody nauczania (ćwiczenia audytoryjne) - metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Metoda oceny (ćwiczenia): - okresowe pisemne sprawdziany |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C19_W01 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | EL_1A_W04, EL_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C19_U01 Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | EL_1A_U06, EL_1A_U10 | T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C19_K01 Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | EL_1A_K01, EL_1A_K04, EL_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07 | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C19_W01 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | 2,0 | |
3,0 | Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C19_U01 Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | 2,0 | |
3,0 | Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C19_K01 Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | 2,0 | |
3,0 | Student jest zdolny do samodzielnego rozwiązania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jerzy Osiowski, Jerzy Szabatin, Podstawy teorii obwodów, tom 1, 2 i 3, WNT, Warszawa, 2008
- Ryszard Sikora, Elektrotechnika Teoretyczna, tom 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990
- Kazimierz Mikołajuk, Zdzisław Trzaska, Zbiór zadań z elektrotechniki teoretycznej, PWN, Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009
- Stanisław Bolkowski, Wiesław Brociek, Henryk Rawa, Teoria obwodów elektrycznych: zadania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006