Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do elektrotechniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do elektrotechniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Balcerak <Michal.Balcerak@zut.edu.pl>, Michał Bonisławski <Michal.Bonislawski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki, matematyki i informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
C-2Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych oraz doboru podstawowych przyrządów pomiarowych
C-3Student zna zasadę działania i zastosowanie podstawowych urządzeń i aparatów elektrycznych
C-4Nabycie umiejętności pracy w grupie podczas zajęć laboratoryjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Szkolenie BHP.1
T-L-2Pomiary elektryczne w obwodach prądu stałego2
T-L-3Elementy reaktancyjne2
T-L-4Pomiary elektryczne w obwodach prądu przemiennego2
T-L-5Zasada działania maszyn elektrycznych2
T-L-6Układy trójfazowe2
T-L-7Wysokie napięcie w zastosowaniach technicznych2
T-L-8Zaliczenie i odrabianie zaległości2
15
wykłady
T-W-1Obwody prądu stałego2
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.2
T-W-3Pole magnetyczne.3
T-W-4Obwody prądu przemiennego3
T-W-5Maszyny elektryczne2
T-W-6Instalacje elektryczne2
T-W-7Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Uzupełnianie wiedzy z literatury7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-3Uzupełnianie wiedzy z literatury8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - pisemny sprawdzian podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C01_W02
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien rozumieć zjawiska w obwodach prądu oraz w polach elektrycznym i magnetycznym. Powinien znać zasady działania podstawowych aparatów, urządzeń oraz maszyn elektrycznych.
C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C01_U02
Student potrafi dobierać podstawową aparaturę elektryczną do rozwiązywania problemów inżynierskich. Potrafi zdiagnozować podstawowe problemy w pracy instalacji elektrycznej i urządzeń elektrycznych
C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C01_K02
Zajęcia laboratoryjne pozwalają na analizę skutków zastosowania określonej aparatury
C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1M-1, M-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C01_W02
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien rozumieć zjawiska w obwodach prądu oraz w polach elektrycznym i magnetycznym. Powinien znać zasady działania podstawowych aparatów, urządzeń oraz maszyn elektrycznych.
2,0
3,0Student zna podstawowe zjawiska w obwodach prądu elektrycznego i w polach magnetycznym i elektrycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C01_U02
Student potrafi dobierać podstawową aparaturę elektryczną do rozwiązywania problemów inżynierskich. Potrafi zdiagnozować podstawowe problemy w pracy instalacji elektrycznej i urządzeń elektrycznych
2,0
3,0Student potrafi uruchomić proste urządzenia i podstawowe maszyny elektryczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C01_K02
Zajęcia laboratoryjne pozwalają na analizę skutków zastosowania określonej aparatury
2,0
3,0Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania sie z zakresie szeroko rozumianej elektrotechniki i elektroniki. Potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektroncznych w przemyśle.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Franciszek Przeździecki, Elektrotechnika i elektronika, PWN
  2. Ryszard Sikora, Elektrotechnika Teoretyczna, tom 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990
  3. Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, PWN, 2006
  4. Henryk Markiewicz, Instalacje elektryczne, WNT, Warszawa, 2012, 8
  5. Zygmunt Bajorek, Maszyny elektryczne, WNT, Warszawa, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Materiały do wykładów udostępnione przez prowadzącego zajęcia, 2011
  3. Producenci urządzeń, Dokumentacja techniczna, katalogi, strony internetowe producentów, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Szkolenie BHP.1
T-L-2Pomiary elektryczne w obwodach prądu stałego2
T-L-3Elementy reaktancyjne2
T-L-4Pomiary elektryczne w obwodach prądu przemiennego2
T-L-5Zasada działania maszyn elektrycznych2
T-L-6Układy trójfazowe2
T-L-7Wysokie napięcie w zastosowaniach technicznych2
T-L-8Zaliczenie i odrabianie zaległości2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obwody prądu stałego2
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.2
T-W-3Pole magnetyczne.3
T-W-4Obwody prądu przemiennego3
T-W-5Maszyny elektryczne2
T-W-6Instalacje elektryczne2
T-W-7Zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Uzupełnianie wiedzy z literatury7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-3Uzupełnianie wiedzy z literatury8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C01_W02W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien rozumieć zjawiska w obwodach prądu oraz w polach elektrycznym i magnetycznym. Powinien znać zasady działania podstawowych aparatów, urządzeń oraz maszyn elektrycznych.
Cel przedmiotuC-3Student zna zasadę działania i zastosowanie podstawowych urządzeń i aparatów elektrycznych
Treści programoweT-W-1Obwody prądu stałego
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.
T-W-3Pole magnetyczne.
T-W-4Obwody prądu przemiennego
T-W-5Maszyny elektryczne
T-W-6Instalacje elektryczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zjawiska w obwodach prądu elektrycznego i w polach magnetycznym i elektrycznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C01_U02Student potrafi dobierać podstawową aparaturę elektryczną do rozwiązywania problemów inżynierskich. Potrafi zdiagnozować podstawowe problemy w pracy instalacji elektrycznej i urządzeń elektrycznych
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności pracy w grupie podczas zajęć laboratoryjnych
Treści programoweT-W-1Obwody prądu stałego
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.
T-W-3Pole magnetyczne.
T-W-4Obwody prądu przemiennego
T-W-5Maszyny elektryczne
T-W-6Instalacje elektryczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi uruchomić proste urządzenia i podstawowe maszyny elektryczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C01_K02Zajęcia laboratoryjne pozwalają na analizę skutków zastosowania określonej aparatury
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności pracy w grupie podczas zajęć laboratoryjnych
Treści programoweT-W-1Obwody prądu stałego
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.
T-W-3Pole magnetyczne.
T-W-4Obwody prądu przemiennego
T-W-5Maszyny elektryczne
T-W-6Instalacje elektryczne
T-L-1Wprowadzenie. Szkolenie BHP.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania sie z zakresie szeroko rozumianej elektrotechniki i elektroniki. Potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektroncznych w przemyśle.
3,5
4,0
4,5
5,0