Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka i programowanie obiektowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka i programowanie obiektowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony moduł Podstawy informatyki. |
W-2 | Ukończony moduł Matematyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami programowania obiektowego. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu technik programowania obiektowego w języku C#. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu procesu wytwarzania oprogramowania (tworzenie, kompilacja, debugowanie). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się ze środowiskiem Visual Studio. Tworzenie pierwszych aplikacji w języku C#. | 2 |
T-L-2 | Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli. | 2 |
T-L-3 | Deklarowanie i wywoływanie metod. Operacje na plikach tekstowych. | 2 |
T-L-4 | Debuggowanie, monitorowanie przepełnienia stosu na różnych przykładach rekurencji. | 2 |
T-L-5 | Metody. Biblioteki metod 1. | 2 |
T-L-6 | Metody. Biblioteki metod 2. | 2 |
T-L-7 | Sprawdzian 1. | 2 |
T-L-8 | Aplikacja Windows Forms. | 2 |
T-L-9 | Klasy, tworzenie obiektów. | 2 |
T-L-10 | Klasy, konstruktor. | 2 |
T-L-11 | Klasy, kopiowanie płytkie i głębokie obiektów. | 2 |
T-L-12 | Projektowanie i tworzenie prostego programu z wykorzystaniem klas i obiektów. | 2 |
T-L-13 | Klasy, dziedziczenie. | 2 |
T-L-14 | Sprawdzian 2. | 2 |
T-L-15 | Sprawdzian poprawkowy. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp. Warunki uzyskania zaliczenia. Przegląd możliwości nowoczesnego języka programowania C#. Struktura aplikacji konsolowej C#. Formatowanie. Kompilacja i uruchomienie pierwszego programu. Środowisko Visual Studio i Visual C#.NET. Typy, deklaracja zmiennych. Wyrażenia kluczowe. | 2 |
T-W-2 | Typy wartości. Typ wyliczeniowy. Prosta struktura. Typy referencyjne. Literały. Konwersje danych. Opakowywanie i rozpakowywanie. Operatory. Instrukcje sterujące. | 2 |
T-W-3 | Wyjątki. Instrukcje iteracyjne. Tablice. Tablice nieregularne. Operacje na tablicach. Klasa ArrayList. Debuggowanie. | 2 |
T-W-4 | Metody. Przesyłanie argumentów do metody: przez wartość, przez referencję, jako parametr wyjściowy. Przesyłanie dowolnej liczby argumentów. Przesyłanie tablic. Przeciążanie nazwy metody. Argumenty metody MAIN. | 2 |
T-W-5 | Algorytmy wyszukiwania liniowego i liniowego z wartownikiem. Wyszukiwanie binarne. Iteracyjne wyszukiwanie binarne. Metoda String.Compare. | 2 |
T-W-6 | Rekurencja. Zalety i wady rekurencji. Algorytmy typu "dziel-i-zwyciężaj". Algorytmy sortowania. | 2 |
T-W-7 | Struktury. Dostęp do plików. Pliki tekstowe, pliki binarne. | 2 |
T-W-8 | Programowanie obiektowe - wstęp, idea. Definicja klasy w języku C#. Ukrywanie informacji. Modyfikatory dostępu. Klasy częściowe. Metody częściowe. Język UML. | 2 |
T-W-9 | Rekurencyjne struktury danych. Lista jednokierunkowa. Lista dwukierunkowa. Diagram klas. Projektowanie klas. | 2 |
T-W-10 | Konstruktor. Lista inicjalizacyjna konstruktorów. Inicjalizacja struktur. Kolekcje zaimplementowane w Visual C#. Klasa String Bulider. | 2 |
T-W-11 | Inicjalizatory. Finalizator. Wzorce projektowe. Kopiowanie obiektów. Porady praktyczne. Wartości Null i typy Nullable. | 2 |
T-W-12 | Właściwości. Inicjalizowanie obiektów przy pomocy właściwości. Kolekcja Hashtable. Kolekcja SortedList. | 2 |
T-W-13 | Indeksatory. Enkapsulacja. Wzorzec proxy. Składowe statyczne. Konstruktor statyczny. Klasy statyczne. Metody rozszerzające. | 2 |
T-W-14 | Dziedziczenie. Idea dziedziczenia. Przykłady. Przypisywanie klasy. Metody wirtualne. | 2 |
T-W-15 | Polimorfizm. Klasy abstrakcyjne i interfejsy. Klasy i metody zamknięte. Metody i typy generyczne. Refleksja i atrybuty. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Samodzielne wykonywanie programów (zadania domowe). | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych ćwiczeń. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału) | 20 |
A-W-3 | Praca własna z literaturą | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z przykładami. |
M-2 | Praca własna w laboratorium komputerowym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B05_W13 Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#. | EL_1A_W13 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | — | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B05_U08 Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | EL_1A_U01, EL_1A_U08 | T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-2, C-3 | T-L-1 | M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B05_W13 Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B05_U08 Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | 2,0 | |
3,0 | Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Sharp, Microsoft Visual C# 2005 krok po kroku, APN PROMISE Sp. z o. o., Warszawa, 2006
- J. Liberty, B. MacDonald, C# 2005, Helion, Warszawa, 2006
- A. Stefańczyk, Sekrety języka C#, Złote Myśli Sp. z o.o., Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- M. Lis, C#. Ćwiczenia, Helion, Warszawa, 2005
- P. Wróblewski, Algorytmy struktury danych i techniki programowania, Helion, Warszawa, 2001