Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Metodyka pracy naukowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodyka pracy naukowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Sikora <Ryszard.Sikora@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 27 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Podstawy elektrotechniki, elektrotechnika teoretyczna
W-3Fizyka
W-4Filozofia
W-5Znajomość procesów zachodzących podczas badań naukowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość prawa autorskiego, prawa patentowego
C-2Umiejętność pracy naukowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Prawo autorskie1
T-W-2Prawo patentowe1
T-W-3Przygotowanie do pracy naukowej5
T-W-4Metoda nieinterwencyjna polegająca na obserwacji bez interwencji w obserwowane środowisko1
T-W-5Metody doświadczalne - materialne lub niematerialne doświadczenie umożliwia poznanie istoty zachodzących zjawisk lub stanu ośrodka1
T-W-6Badanie statystyczne polegajace na zbieraniu i analizie danych statystycznych1
T-W-7Badanie porównawcze polegajace na porównaniu zjawisk lub stanu środowisk1
T-W-8Badanie przypadków polegajace na analizie przypadków w celu tworzenia uogólnień1
T-W-9Krytyczna analiza źródeł w celu stwierdzenia ich stanu i tworzenia uogólnień1
T-W-10Badania ankietowe - zebranie danych w oparciu o stawiane pytania i formułowanie uogólnień1
T-W-11Badania spekulacji - dochodzenie do wniosków na podstawie spekulacji1
T-W-12Badania krytyczne polegające na poszukiwaniu niedoskonałości a następnie udoskonalaniu1
T-W-13Burza mózgów polegająca na tworzeniu uogólnień w wyniku dyskusji2
T-W-14Przykład pracy naukowej w dziedzinie elektrotechniki teoretycznej2
T-W-15Przykład pracy naukowej w dziedzinie NDT2
T-W-16Przykład pracy naukowej w elektroenergetyce2
T-W-17Przykład pracy naukowej w telekomunikacji2
T-W-18Przygotowanie pracy naukowej w formie pisemnej1
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury23
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia40
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_O09-01_W01
Orientuje się jak posługiwać się prawem autorskim i patentowym
EL_2A_W08T2A_W05, T2A_W08C-2, C-1T-W-17, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-15, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-16, T-W-14, T-W-18, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_O09-01_U01
Orientuje się jak przedstawić wyniki pracy naukowej
EL_2A_U05, EL_2A_U16T2A_U05, T2A_U13C-2, C-1T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_O09-01_K01
Wie ogólnie jak wykonuje się pracę naukową
EL_2A_K02, EL_2A_K01T2A_K01, T2A_K02, T2A_K07C-2, C-1T-W-17, T-W-6, T-W-10, T-W-15, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-16, T-W-14, T-W-18, T-W-13, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_O09-01_W01
Orientuje się jak posługiwać się prawem autorskim i patentowym
2,0
3,0Orientuje się jak posługiwać się prawem autorskim i patentowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_O09-01_U01
Orientuje się jak przedstawić wyniki pracy naukowej
2,0
3,0Orientuje się jak przedstawić wyniki pracy naukowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_O09-01_K01
Wie ogólnie jak wykonuje się pracę naukową
2,0
3,0Wie ogólnie jak wykonuje się pracę naukową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieter Józef, Ogólne metody pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, 1967
  2. Nęcka Edward, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005
  3. Nęcka Edward, Inteligencja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003
  4. Wyniki badań naukowych grup badawczych, Wydział Elektryczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Żernicki Bogusław, Mózg, Ossolineum, 1983
  2. Howard Gardner, Mindy L.Kornhaber, Warren K.Wake, Inteligencja, WSiP, 2001
  3. Klawiter Andrzej, Formy aktywności umysłu, PWN, 2008
  4. McCleary Larry, Trening mózgu, Laurum, 2008
  5. Damasio Antonio, Jak umysł zyskał jaźń, Rebis, 2011
  6. Damasio Antonio, Błąd kartezjusza, Rebis, 2010
  7. Sun Tzu, Sun Pin, Sztuka wojny, Helion, 2008
  8. Joel Garreau, Radykalna ewolucja, Prószyński i s-ka, 2005
  9. Rutkowski Leszek, Metody i techniki sztucznej inteligencji, PWN, Warszawa, 2005
  10. Piegat Andrzej, Modelowanie rozmyte, EXIT, 1999
  11. Casacuberta David, Umysł, Świat książki, 2005
  12. Penrose Roger, Nowy umysł cesarza, PWN, Warszawa, 2000
  13. Zieliński Jarosław - internet, Praca naukowa, Wikidot.com, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawo autorskie1
T-W-2Prawo patentowe1
T-W-3Przygotowanie do pracy naukowej5
T-W-4Metoda nieinterwencyjna polegająca na obserwacji bez interwencji w obserwowane środowisko1
T-W-5Metody doświadczalne - materialne lub niematerialne doświadczenie umożliwia poznanie istoty zachodzących zjawisk lub stanu ośrodka1
T-W-6Badanie statystyczne polegajace na zbieraniu i analizie danych statystycznych1
T-W-7Badanie porównawcze polegajace na porównaniu zjawisk lub stanu środowisk1
T-W-8Badanie przypadków polegajace na analizie przypadków w celu tworzenia uogólnień1
T-W-9Krytyczna analiza źródeł w celu stwierdzenia ich stanu i tworzenia uogólnień1
T-W-10Badania ankietowe - zebranie danych w oparciu o stawiane pytania i formułowanie uogólnień1
T-W-11Badania spekulacji - dochodzenie do wniosków na podstawie spekulacji1
T-W-12Badania krytyczne polegające na poszukiwaniu niedoskonałości a następnie udoskonalaniu1
T-W-13Burza mózgów polegająca na tworzeniu uogólnień w wyniku dyskusji2
T-W-14Przykład pracy naukowej w dziedzinie elektrotechniki teoretycznej2
T-W-15Przykład pracy naukowej w dziedzinie NDT2
T-W-16Przykład pracy naukowej w elektroenergetyce2
T-W-17Przykład pracy naukowej w telekomunikacji2
T-W-18Przygotowanie pracy naukowej w formie pisemnej1
27

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury23
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia40
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_O09-01_W01Orientuje się jak posługiwać się prawem autorskim i patentowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W08Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektrotechniki, elektroenergetyki, energoelektroniki i - w mniejszym stopniu – elektroniki, telekomunikacji, informatyki i automatyki oraz rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność pracy naukowej
C-1Znajomość prawa autorskiego, prawa patentowego
Treści programoweT-W-17Przykład pracy naukowej w telekomunikacji
T-W-3Przygotowanie do pracy naukowej
T-W-6Badanie statystyczne polegajace na zbieraniu i analizie danych statystycznych
T-W-10Badania ankietowe - zebranie danych w oparciu o stawiane pytania i formułowanie uogólnień
T-W-15Przykład pracy naukowej w dziedzinie NDT
T-W-5Metody doświadczalne - materialne lub niematerialne doświadczenie umożliwia poznanie istoty zachodzących zjawisk lub stanu ośrodka
T-W-7Badanie porównawcze polegajace na porównaniu zjawisk lub stanu środowisk
T-W-11Badania spekulacji - dochodzenie do wniosków na podstawie spekulacji
T-W-16Przykład pracy naukowej w elektroenergetyce
T-W-14Przykład pracy naukowej w dziedzinie elektrotechniki teoretycznej
T-W-18Przygotowanie pracy naukowej w formie pisemnej
T-W-13Burza mózgów polegająca na tworzeniu uogólnień w wyniku dyskusji
T-W-1Prawo autorskie
T-W-2Prawo patentowe
T-W-9Krytyczna analiza źródeł w celu stwierdzenia ich stanu i tworzenia uogólnień
T-W-8Badanie przypadków polegajace na analizie przypadków w celu tworzenia uogólnień
T-W-12Badania krytyczne polegające na poszukiwaniu niedoskonałości a następnie udoskonalaniu
T-W-4Metoda nieinterwencyjna polegająca na obserwacji bez interwencji w obserwowane środowisko
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Orientuje się jak posługiwać się prawem autorskim i patentowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_O09-01_U01Orientuje się jak przedstawić wyniki pracy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces kształcenia
EL_2A_U16Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym lub laboratoriach badawczych oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-2Umiejętność pracy naukowej
C-1Znajomość prawa autorskiego, prawa patentowego
Treści programoweT-W-1Prawo autorskie
T-W-2Prawo patentowe
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Orientuje się jak przedstawić wyniki pracy naukowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_O09-01_K01Wie ogólnie jak wykonuje się pracę naukową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzji
EL_2A_K01Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały przedstawiając różne punkty widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Umiejętność pracy naukowej
C-1Znajomość prawa autorskiego, prawa patentowego
Treści programoweT-W-17Przykład pracy naukowej w telekomunikacji
T-W-6Badanie statystyczne polegajace na zbieraniu i analizie danych statystycznych
T-W-10Badania ankietowe - zebranie danych w oparciu o stawiane pytania i formułowanie uogólnień
T-W-15Przykład pracy naukowej w dziedzinie NDT
T-W-5Metody doświadczalne - materialne lub niematerialne doświadczenie umożliwia poznanie istoty zachodzących zjawisk lub stanu ośrodka
T-W-7Badanie porównawcze polegajace na porównaniu zjawisk lub stanu środowisk
T-W-11Badania spekulacji - dochodzenie do wniosków na podstawie spekulacji
T-W-16Przykład pracy naukowej w elektroenergetyce
T-W-14Przykład pracy naukowej w dziedzinie elektrotechniki teoretycznej
T-W-18Przygotowanie pracy naukowej w formie pisemnej
T-W-13Burza mózgów polegająca na tworzeniu uogólnień w wyniku dyskusji
T-W-9Krytyczna analiza źródeł w celu stwierdzenia ich stanu i tworzenia uogólnień
T-W-8Badanie przypadków polegajace na analizie przypadków w celu tworzenia uogólnień
T-W-12Badania krytyczne polegające na poszukiwaniu niedoskonałości a następnie udoskonalaniu
T-W-4Metoda nieinterwencyjna polegająca na obserwacji bez interwencji w obserwowane środowisko
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie ogólnie jak wykonuje się pracę naukową
3,5
4,0
4,5
5,0