Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)
specjalność: Systemy elektroenergetyczne

Sylabus przedmiotu Projektowanie elektromechanicznych przetworników energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie elektromechanicznych przetworników energii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pałka <Ryszard.Palka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl>, Marcin Wardach <Marcin.Wardach@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 21 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 36 3,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy elektrotechniki
W-2Grafika inżynierska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami działania, projektowania i analizy pracy elektromechanicznych przetworników energii
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania elektromechanicznych przetworników energii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt elektromechanicznego przetwornika energii sporządzony na podstawie założeń projektowych, dokumentacji, wytycznych z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania wspomagającego czynności projektowe21
21
wykłady
T-W-1Prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych4
T-W-2Metody projektowania, optymalizacji i analizy maszyn elektrycznych4
T-W-3Maszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności4
T-W-4Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności4
T-W-5Maszyny z magnesami trwałymi - wiadomości podstawowe2
T-W-6Maszyny specjalne4
T-W-7Maszyny tarczowe4
T-W-8Maszyny reluktancyjne4
T-W-9Kinetyczne magazyny energii elektrycznej3
T-W-10Silniki liniowe3
36

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach21
A-P-2Przygotowanie projektu39
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach36
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury44
A-W-3Przygotowanie do zaliczania zajęć10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda programowana: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanego projektu oraz prezentacji studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_O04-02_W01
Student zna zasady działania i projektowania elektromechanicznych przetworników energii
EL_2A_W03, EL_2A_W10T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07C-1T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_O04-02_U01
Student potrafi wykonać projekt elektromechanicznego przetwornika energii
EL_2A_U17, EL_2A_U09, EL_2A_U15, EL_2A_U02, EL_2A_U11T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17C-2T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_O04-02_W01
Student zna zasady działania i projektowania elektromechanicznych przetworników energii
2,0
3,0Student zna zasady działania i projektowania elektromechanicznych przetworników energii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_O04-02_U01
Student potrafi wykonać projekt elektromechanicznego przetwornika energii
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt elektromechanicznego przetwornika energii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dąbrowski M., Projektowanie maszyn elektrycznych prądu przemiennego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1988
  2. Glinka T., Mikromaszyny elektryczne wzbudzane magnesami trwałymi, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1995
  3. Gratkowski S., Pałka R., Komputerowo wspomagana analiza i projektowanie urządzeń i układów elektromagnetycznych, Wydawnistwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Łukaniszyn M., Wróbel R., Jagieła M., Komputerowe modelowanie bezszczotkowych silników tarczowych wzbudzanych magnesami trwałymi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2002
  2. Wiak S., Welfle H., Silniki tarczowe w napędach lekkich pojazdów elektrycznych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2001, Monografie
  3. Karwacki W., Maszyny Elektryczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1994
  4. Koziej E., Maszyny elektryczne pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Naukowo-techniczne, Warszawa, 1986
  5. Gieras J., Silniki indukcyjne liniowe, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1990
  6. Wróbel T., Silniki skokowe, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1993

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt elektromechanicznego przetwornika energii sporządzony na podstawie założeń projektowych, dokumentacji, wytycznych z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania wspomagającego czynności projektowe21
21

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych4
T-W-2Metody projektowania, optymalizacji i analizy maszyn elektrycznych4
T-W-3Maszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności4
T-W-4Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności4
T-W-5Maszyny z magnesami trwałymi - wiadomości podstawowe2
T-W-6Maszyny specjalne4
T-W-7Maszyny tarczowe4
T-W-8Maszyny reluktancyjne4
T-W-9Kinetyczne magazyny energii elektrycznej3
T-W-10Silniki liniowe3
36

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach21
A-P-2Przygotowanie projektu39
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach36
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury44
A-W-3Przygotowanie do zaliczania zajęć10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_O04-02_W01Student zna zasady działania i projektowania elektromechanicznych przetworników energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W03Ma pogłębioną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie teorii pola elektromagnetycznego, w tym niezbędną wiedzę do zrozumienia działania złożonych maszyn i urządzeń elektrycznych oraz systemów elektrotechnicznych
EL_2A_W10Zna i rozumie metodykę projektowania elektromechanicznych systemów napędowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami działania, projektowania i analizy pracy elektromechanicznych przetworników energii
Treści programoweT-W-4Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności
T-W-6Maszyny specjalne
T-W-3Maszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności
T-W-7Maszyny tarczowe
T-W-8Maszyny reluktancyjne
T-W-9Kinetyczne magazyny energii elektrycznej
T-W-10Silniki liniowe
T-W-5Maszyny z magnesami trwałymi - wiadomości podstawowe
T-W-1Prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych
T-W-2Metody projektowania, optymalizacji i analizy maszyn elektrycznych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady działania i projektowania elektromechanicznych przetworników energii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_O04-02_U01Student potrafi wykonać projekt elektromechanicznego przetwornika energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U17Potrafi zaprojektować sieci i instalacje elektroenergetyczne i oświetleniowe oraz przygotować dokumentację budowlaną i wykonawczą z uwzględnieniem zadanych warunków technicznych, użytkowych i ekonomicznych z wykorzystaniem zaawansowanych technik projektowych
EL_2A_U09Potrafi ocenić i porównać rozwiązania projektowe oraz wynikające z nich konsekwencje użytkowe i ekonomiczne (energooszczędność, straty, szybkość działania, elastyczność, itp.) komponentów oraz układów zasilania różnego rodzaju obiektów, w tym wykorzystujących energię elektryczną ze źródeł odnawialnych
EL_2A_U15Potrafi oszacować koszt procesu projektowania i realizacji układu lub systemu elektroenergetycznego
EL_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi ocenić czasochłonność zadania, potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w określonym terminie
EL_2A_U11Potrafi sformułować specyfikę projektową złożonego układu lub systemu elektrycznego oraz napędowego z uwzględnieniem aspektów prawnych, w tym ochrony własności intelektualnej oraz innych aspektów pozatechnicznych takich jak oddziaływanie na otoczenie (np. środowisko naturalne), korzystając m.in. z norm regulujących działanie takich systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania elektromechanicznych przetworników energii
Treści programoweT-P-1Projekt elektromechanicznego przetwornika energii sporządzony na podstawie założeń projektowych, dokumentacji, wytycznych z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania wspomagającego czynności projektowe
Metody nauczaniaM-2Metoda programowana: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanego projektu oraz prezentacji studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt elektromechanicznego przetwornika energii
3,5
4,0
4,5
5,0