Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Programowalne układy cyfrowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowalne układy cyfrowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z teorii układów logicznych |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu techniki cyfrowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową wewnętrzną programowalnych urządzeń logicznych |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami projektowania systemów cyfrowych w oparciu o technologię PLD |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności projektowania układów cyfrowych w oparciu o technologię programowalnych urządzeń logicznych |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności stosowania języka VHDL do implementacji systemów cyfrowych w układach PLD |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie stanowiska dydaktycznego i zapoznanie z narzędziami projektowymi | 1 |
T-L-2 | Implementacja PLD układów kombinacyjnych | 3 |
T-L-3 | Implementacja PLD układów rejestrowych – przerzutniki synchroniczne i rejestry przesuwne, liczniki. | 3 |
T-L-4 | Implementacja PLD automatów o skończonej liczbie stanów. | 3 |
T-L-5 | Obsługa PLD układów klawiaturowych. Eliminacja drgań styków. | 2 |
T-L-6 | Implementacja PLD systemów złożonych - układ odmierzania czasu z wyświetlaniem stanu. | 4 |
T-L-7 | Implementacja PLD systemów złożonych - generowanie obrazu w standardzie VGA na monitorze komputerowym. | 4 |
T-L-8 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
21 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoria cyfrowych systemów funkcjonalnie pełnych i jej związek z konstrukcją wewnętrzną układów PLD | 1 |
T-W-2 | Układy kombinacyjne i sekwencyjne - wymagania dot. zasobów w układach programowalnych | 1 |
T-W-3 | Przegląd technologii, rodzajów i architektur cyfrowych układów programowalnych | 1 |
T-W-4 | Konfiguracja układów PLD i FPGA - języki opisu sprzętu, standard JTAG | 2 |
T-W-5 | Język VHDL - kurs podstawowy | 7 |
T-W-6 | Automaty o skończonej liczbie stanów w języku VHDL | 1 |
T-W-7 | Zegar systemowy - dystrybucja, zarządzanie, jakość sygnału zegarowego | 1 |
T-W-8 | Systemy sprzętowo-programowe System On Chip | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 21 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 12 |
A-L-4 | Przygotowanie i powtórzenie materiału do zaliczeń | 7 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe treści zaleconych przez wykładowcę | 36 |
A-W-3 | Zaliczenie pisemne wykładu | 1 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany wstępne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu w postaci testu wyboru |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczen laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O03-G02-02_W01 Student zna strukturę wewnatrzną współczesnych programowalnych układów CPLD i FPGA, rozumie zasady ich programowania oraz zna zasady projektowania urządzeń elektronicznych z ich wykorzystaniem. | EL_1A_W24 | T1A_W02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O03-G02-02_U01 Student potrafi zaprojektować prosty układ cyfrowy z wykorzystaniem technologii PLD, zaimplementować go w języku VHDL z wykorzystaniem podstawowych cech języka oraz zasymulować jego działanie. | EL_1A_U22 | T1A_U09, T1A_U10 | InzA_U02, InzA_U03 | C-3, C-4 | T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4 | M-3, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O03-G02-02_W01 Student zna strukturę wewnatrzną współczesnych programowalnych układów CPLD i FPGA, rozumie zasady ich programowania oraz zna zasady projektowania urządzeń elektronicznych z ich wykorzystaniem. | 2,0 | |
3,0 | Student zna strukturę wewnatrzną współczesnych programowalnych układów CPLD i FPGA, rozumie zasady ich programowania oraz zna zasady projektowania urządzeń elektronicznych z ich wykorzystaniem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O03-G02-02_U01 Student potrafi zaprojektować prosty układ cyfrowy z wykorzystaniem technologii PLD, zaimplementować go w języku VHDL z wykorzystaniem podstawowych cech języka oraz zasymulować jego działanie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować prosty układ cyfrowy z wykorzystaniem technologii PLD, zaimplementować go w języku VHDL z wykorzystaniem podstawowych cech języka oraz zasymulować jego działanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Penkala, red., Specjalizowane Programowalne Układy Scalone, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001
- Mark Zwoliński, Projektowanie układów cyfrowych z wykorzystaniem języka VHDL, WKiŁ, Warszawa, 2007