Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane zastosowania optoelektroniki użytkowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zastosowania optoelektroniki użytkowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Niesterowicz <Andrzej.Niesterowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza o własnościwości promieniowania świetlnego |
W-2 | Podstawowe wiadomości z optoelektroniki o źródłach światła, odbiornikach optycznych i światłowodach |
W-3 | Podstawowa wiedza z zakresu teorii obwodów, elektroniki i przetwarzania sygnałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wskazanie na powszechność stosowania układów optoelektronicznych w przemyśle, nauce i technice. |
C-2 | Przekazanie wiedzy na temat budowy i zasady działania urządzeń optoelektronicznych omawianych na wykładzie. |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności wykonywania pomiarów i opracowania wyników pomiarów. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności wykonania projektu prostego układu optoelektronicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne i wprowadzające. Omówienie zasad BHP na laboratorium. | 1 |
T-L-2 | Badanie fotoogniwa. | 2 |
T-L-3 | Pomiar rozkładu natężenia światła przy pomocy luksomierza. | 2 |
T-L-4 | Badanie bariery optoelektronicznej. | 2 |
T-L-5 | Pomiary przy pomocy dalmierza laserowego. | 2 |
T-L-6 | Czujnik światłowodowy zbliżenia. | 2 |
T-L-7 | Programowanie tablicy świetlnej. | 2 |
T-L-8 | Rozliczenie opracowań ćwiczeń i sprawdzian pisemny zaliczający. | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zajęcia wprowadzające. | 1 |
T-P-2 | Konsultacje związane z wyborem projektu. | 2 |
T-P-3 | Realizacja wybranego projektu prostego układu optoelektronicznego. | 10 |
T-P-4 | Złożenie gotowego projektu i zaliczenie przedmiotu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dziedziny optoelektroniki, materiały stosowane w optoelektronice. | 1 |
T-W-2 | Przypomnienie wiadomości o detektorach promieniowania (fotodiody, fotopowielacze, przetworniki CCD). Przykłady ich zastosowania. | 1 |
T-W-3 | Fotoogniwa – wykorzystanie energii słonecznej. | 1 |
T-W-4 | Techniki modulacji światła, wybrane typy modulatorów. | 1 |
T-W-5 | Wyświetlacze obrazu: plazmowe, ciekłokrystaliczne, diodowe, holograficzne. | 1 |
T-W-6 | Urządzenia optoelektroniczne powszechnego użytku: czytniki kodów paskowych, czytniki płyt DVD, piloty zdalnego sterowania na podczerwień, drukarki laserowe. | 1 |
T-W-7 | Czujniki optoelektroniczne: (a) czujki optyczne alarmowe, (b) wybrane czujniki światłowodowe. | 1 |
T-W-8 | Laserowa obróbka materiałów: (a) typy laserów stosowane przy obróbce, (b) laserowe urządzenia do cięcia i spawania, (c) mikroobróbka materiałów, (d) znakowarki laserowe. | 1 |
T-W-9 | Techniki obrazowania: (a) noktowizory pasywne i aktywne, (b) laserowe kamery skanujące, (c) koherentna tomografia optyczna. | 1 |
T-W-10 | Lasery w ochronie środowiska: lidary. Radary dopplerowskie. | 1 |
T-W-11 | Lasery w metrologii. | 1 |
T-W-12 | Wybrane zastosowania optoelektroniki i laserów w medycynie. | 2 |
T-W-13 | Wybrane zastosowania w nauce: spektroskopia laserowa, pamięci holograficzne, badanie plazmy, chłodzenie laserowe. | 1 |
T-W-14 | Kolokwium zaliczające. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo na zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratoriów | 6 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do sprawdzianu zaliczającego | 3 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Konsultacje związane z wyborem projektu. | 1 |
A-P-3 | Przegląd literatury i innych materiałów. | 3 |
A-P-4 | Praca własna nad projektem. | 10 |
A-P-5 | Zaprezentowanie gotowego projektu | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca własna - studiowanie literatury, uzupełnienie wiadomości z wykładu | 30 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium zaliczającego | 13 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Metoda podająca: wyjaśnianie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykład |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń. Sprawdziany pisemne zaliczające na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie zadania projektowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_O09.2_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat budowy, zasad działania i zastosowań wybranych urządzeń optoelektronicznych | ET_1A_W13, ET_1A_W15, ET_1A_W17 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_O09.2_U01 Student potrafi zestawić układ doświadczalny i na poziomie podstawowym dokonać analizy działania prostych układów optoelektronicznych. Umie wykonać pomiary i wyznaczyć szukane wartości parametrów. Potrafi opracować wyniki pomiarów i przedstawić je w formie graficznej posługując się w tym celu odpowiednimi narzędziami komputerowymi. Umie sformułować podstawowy wniosek dotyczący badanego układu. | ET_1A_U03, ET_1A_U10, ET_1A_U11 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09 | — | C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-8, T-L-7, T-L-4 | M-2 | S-2 |
ET_1A_O09.2_U02 Student umie dokonać na poziomie podstawowym analizy działania układu oraz zaprojektować wybrany prosty układ optoelektroniczny. | ET_1A_U03, ET_1A_U05, ET_1A_U19, ET_1A_U24 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U12, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U07 | C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_O09.2_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat budowy, zasad działania i zastosowań wybranych urządzeń optoelektronicznych | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat budowy, zasad działania i zastosowań wybranych urządzeń optoelektronicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_O09.2_U01 Student potrafi zestawić układ doświadczalny i na poziomie podstawowym dokonać analizy działania prostych układów optoelektronicznych. Umie wykonać pomiary i wyznaczyć szukane wartości parametrów. Potrafi opracować wyniki pomiarów i przedstawić je w formie graficznej posługując się w tym celu odpowiednimi narzędziami komputerowymi. Umie sformułować podstawowy wniosek dotyczący badanego układu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zestawić układ doświadczalny i na poziomie podstawowym dokonać analizy działania prostych układów optoelektronicznych. Umie wykonać pomiary i wyznaczyć szukane wartości parametrów. Potrafi opracować wyniki pomiarów i przedstawić je w formie graficznej posługując się w tym celu odpowiednimi narzędziami komputerowymi. Umie sformułować podstawowy wniosek dotyczący badanego układu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_1A_O09.2_U02 Student umie dokonać na poziomie podstawowym analizy działania układu oraz zaprojektować wybrany prosty układ optoelektroniczny. | 2,0 | |
3,0 | Student umie dokonać na poziomie podstawowym analizy działania układu oraz zaprojektować wybrany prosty układ optoelektroniczny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bernard Ziętek, Optoelektronika, UMK, Toruń, 2004
- Romuald Jóźwicki, Technika laserowa i jej zastosowania, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2009
- K. Booth, S. Hill, Optoelektronika, WKŁ, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Z. Kaczmarek, Światłowodowe czujniki i przetworniki pomiarowe, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2006
- A. Filipkowski, Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, Warszawa, 1980