Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)
Sylabus przedmiotu Systemy telekomunikacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy telekomunikacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lipiński <Wojciech.Lipinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Gajda <Jerzy.Gajda@zut.edu.pl>, Jakub Pęksiński <Jakub.Peksinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy telekomunikacji. |
W-2 | Podstawy matematyki. |
W-3 | Podstawy teorii sygnałów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z cyfrową transmisją pasmową. |
C-2 | Zapoznanie studentów z modulacją o widmie rozproszonym. |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi ograniczeniami wynikającymi z teorii informacji oraz kodowaniem z korekcją błędów. |
C-4 | Zapoznanie studentów z systemami plezjochronicznymi PDH i synchronicznymi SDH/SONET. |
C-5 | Zapoznanie studentów z sieciami IP i usługami w tych sieciach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające. Szkolenie BHP. | 1 |
T-L-2 | Podstawy programu OPNET. | 2 |
T-L-3 | Konfiguracja sieci LAN w budynku wielopiętrowym. | 2 |
T-L-4 | Analiza wydajności sieci LAN. | 2 |
T-L-5 | Analiza wydajności sieci WAN. | 2 |
T-L-6 | Implementacja Firewall. | 2 |
T-L-7 | VPN (Virtual Private Network). | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych. | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zadanie projektowe - Właściwości kanału transmisyjnego w systemach radiokomunikacji ruchomej. | 3 |
T-P-2 | Zadanie projektowe - Zaprojektować oraz zasymulować działanie sieci LAN w budynku mieszkaniowym. | 3 |
T-P-3 | Zadanie projektowe - Projekt bezprzewodowej sieci dostępowej wraz z badaniem jakości usług QOS | 3 |
T-P-4 | Zadanie projektowe - Projekt sieci inteligentnej. | 3 |
T-P-5 | Zadanie projektowe - Modulacje w systemach bezprzewodowych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cyfrowa transmisja pasmowa (model transmisji pasmowej, koherentna detekcja sygnałów w obecności szumów, koherentne techniki binarne: ASK, PSK, FSK; M – wartościowe techniki modulacyjne QPSK; hybrydowe formy łączenia różnych metod modulacji – APK, M – wartościowa modulacja QAM; systemy niekoherentne: ASK, FSK, DPSK, niekoherentne techniki M - wartościowe: M – ASK, M – FSK, M – DPSK). | 6 |
T-W-2 | Modulacja o widmie rozproszonym (ciągi pseudolosowe,pojęcie widma rozproszonego,przykłady zastosowania modulacji o widmie rozproszonym). | 3 |
T-W-3 | Podstawowe ograniczenia wynikające z teorii informacji (definicja matematyczna entropii źródła informacji i pojemności kanału zaszumionego, podstawowe ograniczenia na właściwości systemu telekomunikacyjnego, wyrażone w postaci: minimalnej liczby bitów na symbol wymaganej dla pełnej reprezentacji źródła oraz maksymalnej szybkości, z jaką informacja może być przesyłana przez kanał; kompresja sygnału). | 3 |
T-W-4 | Kodowanie z korekcją błędów (pojęcie kodowania z korekcją błędów, przykłady stosowanych kodów). | 3 |
T-W-5 | Wprowadzenie do systemów telekomunikacyjnych (telekomunikacja satelitarna, radiokomunikacja ruchoma, telekomunikacja optyczna, szerokopasmowa zintegrowana sieć cyfrowa: ISDN, B – ISDN, ATM, SONET). | 2 |
T-W-6 | Systemy plezjochroniczne PDH (zwielokrotnianie w hierarchii europejskiej PDH, algorytmy fazowania ramek, nadzór i utrzymanie systemów PDH). | 2 |
T-W-7 | Systemy synchroniczne SDH/SONET (struktury zwielokrotniania SDH, pojęcia sieciowe, systemowe struktury informacyjne, zasady adresowania dopełniania, łączenia kontenerów, rozmiar pamięci buforowej, klasyczne urządzenia używane w sieciach SDH, struktury pierścieniowe, linie i trakty teletransmisyjne, synchronizacja elementów sieci SDH, warstwa usługowa systemów i sieci SDH, integracja sieci telekomunikacyjnych i informatycznych, uruchamianie i utrzymanie urządzeń i połączeń w sieciach SDH). | 6 |
T-W-8 | Sieci IP (architektura sieci IP, protokoły warstwy sieciowej i transportowej,protokoły rutingu w sieciach IP). | 2 |
T-W-9 | Usługi sieci IP (transfer plików, usługi WWW, poczta elektroniczna, bezpieczeństwo w sieciach IP). | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 6 |
A-L-3 | Sporządzenie sprawozdań. | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych. | 3 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Samodzielne wykonywanie projektów. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu wystawiana na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Oceny z dwóch kolokwiów. |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie projektu |
S-4 | Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C10_W10 Ma szczegółową wiedzę w zakresie systemów i sieci telekomunikacyjnych. | ET_1A_W10, ET_1A_W11 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | — | C-1, C-2, C-4, C-3, C-5 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C10_U01 Zna zasady obowiązujące przy projektowaniu układów elektronicznych i systemów telekomunikacyjnych. Zna specyfikację techniczną prostych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych. | ET_1A_U08, ET_1A_U13 | T1A_U09, T1A_U12, T1A_U14 | InzA_U05, InzA_U06 | C-1, C-4 | T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-3, T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C10_K02 Ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera w swojej specjalności, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzej. | ET_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-4, C-3, C-5 | T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C10_W10 Ma szczegółową wiedzę w zakresie systemów i sieci telekomunikacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma szczegółową wiedzę w zakresie systemów i sieci telekomunikacyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C10_U01 Zna zasady obowiązujące przy projektowaniu układów elektronicznych i systemów telekomunikacyjnych. Zna specyfikację techniczną prostych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady obowiązujące przy projektowaniu układów elektronicznych i systemów telekomunikacyjnych. Zna specyfikację techniczną prostych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C10_K02 Ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera w swojej specjalności, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działań inżyniera. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Simon Haykin, Systemy telekomunikacyjne, tom 2, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1998, Wydanie 1
- Sławomir Kula, Systemy teletransmisyjne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006, Wydanie 1
- Wojciech Kabaciński, Mariusz Żal, Sieci telekomunikacyjne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008, Wydanie 1
- Dąbrowski A,, Kula S., Systemy i siecj SDH, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1996, Wydanie 1
- Wesołowski K., Systemy radiokomunikacji ruchomej, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1998, Wydanie 1
Literatura dodatkowa
- Kościelnik D., ISDN. Cyfrowe sieci zintegrowane usługowo, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1997, Wydanie 2