Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Teoria obwodów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria obwodów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Jakub Pęksiński <Jakub.Peksinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jakub Pęksiński <Jakub.Peksinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Żegliński <Grzegorz.Zeglinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 3,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki.
W-2Podstawy fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z terią obwodów.
C-2Zapoznanie studenta z metodami rozwiązywania obwodów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obwody prądu stałego, zadania.8
T-A-2Obwody prądu sinusoidalnie zmiennego, zadania.8
T-A-3Obwody zasilane napięciem okresowo zmiennym, stan ustalony, zadania.6
T-A-4Stany nieustalone, metoda klasyczna. Przekształcenie całkowe Laplace,a.4
T-A-5Metoda zmiennych stanu, zadania.4
30
wykłady
T-W-1Modele elementów obwodów elektrycznych. Parametry statyczne i dynamiczne. Liniowość, stacjonarność, przyczynowość. Parametry skupione i linia długa. Obwody prądu stałego. Źródła energii. Prawa Kirchhoffa, prądy oczkowe i potencjały węzłowe. Dwójnik, czwórnik, wielowrotnik, trójkąt-gwiazda, superpozycja, kompensacja, wzajemność, twierdzenie Thevenin i Norton.6
T-W-2Stan ustalony, obwody prądu sinusoidalnie zmiennego. Metoda symboliczna liczb zespolonych, transmitancja zespolona. Moc chwilowa, czynna, bierna i pozorna. Przykłady obliczeń (prądy oczkowe, potencjały węzłowe). Rezonans prądów i napięć.6
T-W-3Szereg Fouriera, transformata Fouriera, widmo, sygnał analityczny. Analiza obwodów zasilanych napięciem okresowym w stanie ustalonym. Moc chwilowa, czynna, bierna, pozorna i odkształceń.6
T-W-4Przekształcenie Laplace’a, transmitancja operatorowa, schematy blokowe. Stabilność obwodu. Analiza obwodów RC, RL, RLC w stanie nieustalonym. Stany nieustalone w złożonych obwodach RLC, metoda klasyczna i metoda zmiennych stanu.6
T-W-5Obwody nieliniowe, pobudzenie stałe i sinusoidalne. Analiza liniowych, parametrycznych i nieliniowych obwodów analogowych z wykorzystaniem metod komputerowych.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie zadań omawianych na ćwiczeniach20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Analiza przykladów z zajęć20
A-W-4Przygotowanie do egzaminu25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C02_W01
Zna fizykę w zkresie pozwalającym opisać zjawiska zachodzące w obwodach elektrycznych. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych. Rozróżnia podstawowe elementy obwodu elektrycznego oraz zjawiska w nich zachodzące.
ET_1A_W01, ET_1A_W14T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C02_U01
Potrafi pozyskiwać informację z literatury, baz danych, norm technicznych i innych źródeł, potrafi obliczyć parametry prostego obwodu elektrycznego.
ET_1A_U01, ET_1A_U14T1A_U01, T1A_U12, T1A_U16InzA_U04, InzA_U08C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C02_W01
Zna fizykę w zkresie pozwalającym opisać zjawiska zachodzące w obwodach elektrycznych. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych. Rozróżnia podstawowe elementy obwodu elektrycznego oraz zjawiska w nich zachodzące.
2,0
3,0Zna fizykę w zkresie pozwalającym opisać zjawiska zachodzące w obwodach elektrycznych. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych. Rozróżnia podstawowe elementy obwodu elektrycznego oraz zjawiska w nich zachodzące.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C02_U01
Potrafi pozyskiwać informację z literatury, baz danych, norm technicznych i innych źródeł, potrafi obliczyć parametry prostego obwodu elektrycznego.
2,0
3,0Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, baz danych, norm technicznych i innych źródeł, potrafi obliczyć parametry prostego obwodu elektrycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lipiński W., Obliczenia numeryczne w teorii sygnałów i obwodów elektrycznych, ZAPOL, Szczecin, 2010, 2
  2. Bolkowski S., Teoria obwodów elektrycznych, WNT, Warszawq, 2007, 9
  3. Mikołajuk K., Trzaska Z., Elektrotechnika Teoretyczna, WNT, Warszawa, 1984, 1
  4. Tietze U. , Schenk H., Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 1997, 6

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obwody prądu stałego, zadania.8
T-A-2Obwody prądu sinusoidalnie zmiennego, zadania.8
T-A-3Obwody zasilane napięciem okresowo zmiennym, stan ustalony, zadania.6
T-A-4Stany nieustalone, metoda klasyczna. Przekształcenie całkowe Laplace,a.4
T-A-5Metoda zmiennych stanu, zadania.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele elementów obwodów elektrycznych. Parametry statyczne i dynamiczne. Liniowość, stacjonarność, przyczynowość. Parametry skupione i linia długa. Obwody prądu stałego. Źródła energii. Prawa Kirchhoffa, prądy oczkowe i potencjały węzłowe. Dwójnik, czwórnik, wielowrotnik, trójkąt-gwiazda, superpozycja, kompensacja, wzajemność, twierdzenie Thevenin i Norton.6
T-W-2Stan ustalony, obwody prądu sinusoidalnie zmiennego. Metoda symboliczna liczb zespolonych, transmitancja zespolona. Moc chwilowa, czynna, bierna i pozorna. Przykłady obliczeń (prądy oczkowe, potencjały węzłowe). Rezonans prądów i napięć.6
T-W-3Szereg Fouriera, transformata Fouriera, widmo, sygnał analityczny. Analiza obwodów zasilanych napięciem okresowym w stanie ustalonym. Moc chwilowa, czynna, bierna, pozorna i odkształceń.6
T-W-4Przekształcenie Laplace’a, transmitancja operatorowa, schematy blokowe. Stabilność obwodu. Analiza obwodów RC, RL, RLC w stanie nieustalonym. Stany nieustalone w złożonych obwodach RLC, metoda klasyczna i metoda zmiennych stanu.6
T-W-5Obwody nieliniowe, pobudzenie stałe i sinusoidalne. Analiza liniowych, parametrycznych i nieliniowych obwodów analogowych z wykorzystaniem metod komputerowych.6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie zadań omawianych na ćwiczeniach20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Analiza przykladów z zajęć20
A-W-4Przygotowanie do egzaminu25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C02_W01Zna fizykę w zkresie pozwalającym opisać zjawiska zachodzące w obwodach elektrycznych. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych. Rozróżnia podstawowe elementy obwodu elektrycznego oraz zjawiska w nich zachodzące.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą algebrę, analizę, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowanej, w tym metody matematyczne i metody numeryczne, niezbędne do: - opisu i analizy działania obwodów elektrycznych, elementów elektronicznych oraz analogowych i cyfrowych układów elektronicznych, a także podstawowych zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy przewodowych i bezprzewodowych sieci telekomunikacyjnych; - opisu i analizy działania systemów elektronicznych , w tym systemów zawierających układy programowalne; - opisu i analizy algorytmów przetwarzania sygnałów, w tym dźwięku i obrazu.
ET_1A_W14Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych oraz w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z metodami rozwiązywania obwodów.
C-1Zapoznanie studenta z terią obwodów.
Treści programoweT-W-2Stan ustalony, obwody prądu sinusoidalnie zmiennego. Metoda symboliczna liczb zespolonych, transmitancja zespolona. Moc chwilowa, czynna, bierna i pozorna. Przykłady obliczeń (prądy oczkowe, potencjały węzłowe). Rezonans prądów i napięć.
T-W-3Szereg Fouriera, transformata Fouriera, widmo, sygnał analityczny. Analiza obwodów zasilanych napięciem okresowym w stanie ustalonym. Moc chwilowa, czynna, bierna, pozorna i odkształceń.
T-W-4Przekształcenie Laplace’a, transmitancja operatorowa, schematy blokowe. Stabilność obwodu. Analiza obwodów RC, RL, RLC w stanie nieustalonym. Stany nieustalone w złożonych obwodach RLC, metoda klasyczna i metoda zmiennych stanu.
T-W-5Obwody nieliniowe, pobudzenie stałe i sinusoidalne. Analiza liniowych, parametrycznych i nieliniowych obwodów analogowych z wykorzystaniem metod komputerowych.
T-W-1Modele elementów obwodów elektrycznych. Parametry statyczne i dynamiczne. Liniowość, stacjonarność, przyczynowość. Parametry skupione i linia długa. Obwody prądu stałego. Źródła energii. Prawa Kirchhoffa, prądy oczkowe i potencjały węzłowe. Dwójnik, czwórnik, wielowrotnik, trójkąt-gwiazda, superpozycja, kompensacja, wzajemność, twierdzenie Thevenin i Norton.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna fizykę w zkresie pozwalającym opisać zjawiska zachodzące w obwodach elektrycznych. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych. Rozróżnia podstawowe elementy obwodu elektrycznego oraz zjawiska w nich zachodzące.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C02_U01Potrafi pozyskiwać informację z literatury, baz danych, norm technicznych i innych źródeł, potrafi obliczyć parametry prostego obwodu elektrycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, norm technicznych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
ET_1A_U14Potrafi zaprojektować proste analogowe i cyfrowe układy elektroniczne oraz lokalne sieci telekomunikacyjne z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z metodami rozwiązywania obwodów.
C-1Zapoznanie studenta z terią obwodów.
Treści programoweT-A-1Obwody prądu stałego, zadania.
T-A-2Obwody prądu sinusoidalnie zmiennego, zadania.
T-A-4Stany nieustalone, metoda klasyczna. Przekształcenie całkowe Laplace,a.
T-A-5Metoda zmiennych stanu, zadania.
T-A-3Obwody zasilane napięciem okresowo zmiennym, stan ustalony, zadania.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, baz danych, norm technicznych i innych źródeł, potrafi obliczyć parametry prostego obwodu elektrycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0