Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do elektroniki i telekomunikacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do elektroniki i telekomunikacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Gajda <Jerzy.Gajda@zut.edu.pl>, Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl>, Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Andrzej Niesterowicz <Andrzej.Niesterowicz@zut.edu.pl>, Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Żegliński <Grzegorz.Zeglinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy matematyki na poziomie szkoły sredniej (rachunek wektorowy, podstawowe funkcje, rozwiązywanie równań) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk i rozwiązywania problemów. |
W-2 | Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej. |
W-3 | Rozumie potrzebę kształcenia się. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie elementarnej wiedzy na temat wybranych zagadnień z podstaw elektroniki i telekomunikacji. |
C-2 | Wyrobienie wybranych umiejętności praktycznych przydatnych w elektronice i telekomunikacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe wyposażenie laboratoryjne dla początkującego elektronika: standardowy zasilacz laboratoryjny napięcia stałego, multimetr, generator, funkcyjny, oscyloskop, płyta stykowa do montażu prototypowego. | 2 |
T-L-2 | Składanie, uruchamianie i testowanie prostych obwodów elektrycznych i elektronicznych na prototypowych płytach stykowych. Dobór elementów w obwodach elementów sygnalizacyjnych i wykonawczych (żarówki, diody LED, przekaźniki). Praktyczne użycie tranzystorów różnych typów. Generacja przebiegu prostokątnego. Wzmacniacz audio. | 4 |
T-L-3 | Zaliczanie pierwszej grupy ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
T-L-4 | Badanie zjawiska całkowitego wewnętrznego odbicia. | 2 |
T-L-5 | Badanie transmisji światła w światłowodach. | 2 |
T-L-6 | Badanie podstawowych właściwości światłowodów telekomunikacyjnych. | 3 |
T-L-7 | Zaliczanie drugiej grupy ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elektronika, jako dziedzina nauki i techniki. Dziedziny nauki i techniki pokrewne do elektroniki. | 2 |
T-W-2 | Etapy rozwoju elektroniki. Podstawowe osiągnięcia elektroniki w poszczególnych etapach rozwoju. | 2 |
T-W-3 | Rozwój, stan obecny i perspektywy mikroelektroniki. | 2 |
T-W-4 | Trendy rozwojowe współczesnej elektroniki. | 1 |
T-W-5 | Telekomunikacja jako dziedzina nauki i techniki. Podstawowe sieci i sytemy telekomunikacyjne. | 2 |
T-W-6 | Media transmisyjne w telekomunikacji. Specyfika transmisji przewodowej i bezprzewodowej. | 2 |
T-W-7 | Podstawowe urządzenia optoelektroniczne i fotoniczne w telekomunikacji. | 2 |
T-W-8 | Trendy rozwojowe współczesnej telekomunikacji. | 1 |
T-W-9 | Sprawdzian zaliczający. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach - wykonywanie doświadczeń. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć, poszerzanie wiedzy. | 22 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdań. | 20 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach. | 3 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury. | 25 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do sprawdzianu. | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczający |
S-2 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C01_W01 Ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw oraz trendów rozwojowych elektroniki i telekomunikacji. | ET_1A_W07, ET_1A_W19 | T1A_W03, T1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-5 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C01_K03 Ma świadomość roli społecznej inżyniera. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą z zakresu elektroniki i telekomunikacji w sposób zrozumiały. | ET_1A_K06 | T1A_K07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C01_W01 Ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw oraz trendów rozwojowych elektroniki i telekomunikacji. | 2,0 | |
3,0 | Student ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw oraz trendów rozwojowych elektroniki i telekomunikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C01_K03 Ma świadomość roli społecznej inżyniera. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą z zakresu elektroniki i telekomunikacji w sposób zrozumiały. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość roli społecznej inżyniera. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą z zakresu elektroniki i telekomunikacji w sposób zrozumiały. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Horowitz P., Hill W., Sztuka elektroniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, Tom 1 i 2
- Richard Read, Telekomunikacja, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2000