Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka i programowanie obiektowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka i programowanie obiektowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>, Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony moduł Informatyka 1.
W-2Ukończony moduł Matematyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z głównymi aspektami projektowania obiektowego.
C-2Praca zespołowa, a projektowanie obiektowe: role, odpowiedzialność i współpraca.
C-3Ukształtowanie umiejętności programowania obiektowego.
C-4Ukształtowanie umiejętności nadzoru procesu wytwarzania oprogramowania (implementacja, kompilacja, debugowanie).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio.2
T-L-2Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli.2
T-L-3Sprawdzian z wykładów. Deklarowanie i wywoływanie metod.2
T-L-4Instrukcje wyboru.2
T-L-5Zaliczenie (metody, instrukcje wyboru). Operatory przypisania i instrukcje iteracji.2
T-L-6Sprawdzian z wykładów. Tworzenie własnych klas.4
T-L-7Tworzenie własnych modułów bibliotecznych.2
T-L-8Zaliczenie (klasy). Obsługa wyjątków.4
T-L-9Sprawdzian z wykładów. Debugowanie programu.4
T-L-10Pisanie programu wykorzystującego dziedziczenie klas. Polimorfzm.2
T-L-11Projektowanie i implementacja wybranej aplikacji użytkowej. Zaliczenie końcowe.4
30
wykłady
T-W-1Rozwój języków programowania, geneza programowania obiektowego. Trzy filary programowania obiektowo zorientowanego.2
T-W-2Typy, zmienne, struktura programu, operatory, instrukcje.2
T-W-3Wskaźniki, dynamiczna alokacja pamięci.2
T-W-4Obsługa wyjątków, rodzaje wyjątków, korzyści wykorzystania.2
T-W-5Tworzenie modeli w programowaniu zorientowanym obiektowo.3
T-W-6Klasy i obiekty, definiowanie klasy, relacje między klasami.4
T-W-7Metody, parametry metod, przeciążanie metod.4
T-W-8Generalizacja i specjalizacja, polimorfizm, klasy abstrakcyjne, klasy zamknięte.3
T-W-9Tablice, użycie tablic, instrukcja foreach, słowo kluczowe params.2
T-W-10Przeciążanie operatorów, tworzenie operatorów, metoda equals.2
T-W-11Delegaty i zdarzenia, delegaty zbiorowe, używanie metod anonimowych.2
T-W-12Aplikacje Windows Forms, tworzenie aplikacji, dodawanie kontrolek, okna dialogowe.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć.10
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów (zadania domowe).10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych ćwiczeń.10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału).10
A-W-3Praca własna z literaturą.10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z przykładami.
M-2Praca własna w laboratorium komputerowym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_B07_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie programowania obiektowego.
ET_1A_W06, ET_1A_W09T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_B07_U01
Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
ET_1A_U09T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09InzA_U01C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-9, T-L-8, T-L-10, T-L-11M-2S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_B07_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie programowania obiektowego.
2,0
3,0Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie programowania obiektowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_B07_U01
Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
2,0
3,0Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Wirfs-Brock, A. McKean, Projektowanie obiektowe. Role, odpowiedzialność i współpraca, Helion, Gliwice, 2006
  2. J. Sharp, Microsoft Visual C# 2005 krok po kroku, APN PROMISE Sp. z o. o., Warszawa, 2006
  3. J. Liberty, B. MacDonald, C# 2005, Helion, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. M. Lis, C#. Ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2005
  2. J. Chabik, Praktyka skutecznego programowania, Nakom, Poznań, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio.2
T-L-2Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli.2
T-L-3Sprawdzian z wykładów. Deklarowanie i wywoływanie metod.2
T-L-4Instrukcje wyboru.2
T-L-5Zaliczenie (metody, instrukcje wyboru). Operatory przypisania i instrukcje iteracji.2
T-L-6Sprawdzian z wykładów. Tworzenie własnych klas.4
T-L-7Tworzenie własnych modułów bibliotecznych.2
T-L-8Zaliczenie (klasy). Obsługa wyjątków.4
T-L-9Sprawdzian z wykładów. Debugowanie programu.4
T-L-10Pisanie programu wykorzystującego dziedziczenie klas. Polimorfzm.2
T-L-11Projektowanie i implementacja wybranej aplikacji użytkowej. Zaliczenie końcowe.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój języków programowania, geneza programowania obiektowego. Trzy filary programowania obiektowo zorientowanego.2
T-W-2Typy, zmienne, struktura programu, operatory, instrukcje.2
T-W-3Wskaźniki, dynamiczna alokacja pamięci.2
T-W-4Obsługa wyjątków, rodzaje wyjątków, korzyści wykorzystania.2
T-W-5Tworzenie modeli w programowaniu zorientowanym obiektowo.3
T-W-6Klasy i obiekty, definiowanie klasy, relacje między klasami.4
T-W-7Metody, parametry metod, przeciążanie metod.4
T-W-8Generalizacja i specjalizacja, polimorfizm, klasy abstrakcyjne, klasy zamknięte.3
T-W-9Tablice, użycie tablic, instrukcja foreach, słowo kluczowe params.2
T-W-10Przeciążanie operatorów, tworzenie operatorów, metoda equals.2
T-W-11Delegaty i zdarzenia, delegaty zbiorowe, używanie metod anonimowych.2
T-W-12Aplikacje Windows Forms, tworzenie aplikacji, dodawanie kontrolek, okna dialogowe.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć.10
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów (zadania domowe).10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych ćwiczeń.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału).10
A-W-3Praca własna z literaturą.10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_B07_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie programowania obiektowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W06Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania oraz architektury komputerów, w szczególności ich warstwy sprzętowej.
ET_1A_W09Ma podstawową wiedzę w zakresie architektury systemów i sieci komputerowych oraz systemów operacyjnych, niezbędną do wykorzystania i utrzymania narzędzi informatycznych służących do symulacji i projektowania elementów, układów i systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z głównymi aspektami projektowania obiektowego.
Treści programoweT-W-1Rozwój języków programowania, geneza programowania obiektowego. Trzy filary programowania obiektowo zorientowanego.
T-W-2Typy, zmienne, struktura programu, operatory, instrukcje.
T-W-3Wskaźniki, dynamiczna alokacja pamięci.
T-W-4Obsługa wyjątków, rodzaje wyjątków, korzyści wykorzystania.
T-W-5Tworzenie modeli w programowaniu zorientowanym obiektowo.
T-W-7Metody, parametry metod, przeciążanie metod.
T-W-6Klasy i obiekty, definiowanie klasy, relacje między klasami.
T-W-8Generalizacja i specjalizacja, polimorfizm, klasy abstrakcyjne, klasy zamknięte.
T-W-9Tablice, użycie tablic, instrukcja foreach, słowo kluczowe params.
T-W-10Przeciążanie operatorów, tworzenie operatorów, metoda equals.
T-W-11Delegaty i zdarzenia, delegaty zbiorowe, używanie metod anonimowych.
T-W-12Aplikacje Windows Forms, tworzenie aplikacji, dodawanie kontrolek, okna dialogowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie programowania obiektowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_B07_U01Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U09Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do projektowania, symulacji i weryfikacji układów elektronicznych oraz prostych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności programowania obiektowego.
C-4Ukształtowanie umiejętności nadzoru procesu wytwarzania oprogramowania (implementacja, kompilacja, debugowanie).
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio.
T-L-2Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli.
T-L-3Sprawdzian z wykładów. Deklarowanie i wywoływanie metod.
T-L-4Instrukcje wyboru.
T-L-5Zaliczenie (metody, instrukcje wyboru). Operatory przypisania i instrukcje iteracji.
T-L-7Tworzenie własnych modułów bibliotecznych.
T-L-6Sprawdzian z wykładów. Tworzenie własnych klas.
T-L-9Sprawdzian z wykładów. Debugowanie programu.
T-L-8Zaliczenie (klasy). Obsługa wyjątków.
T-L-10Pisanie programu wykorzystującego dziedziczenie klas. Polimorfzm.
T-L-11Projektowanie i implementacja wybranej aplikacji użytkowej. Zaliczenie końcowe.
Metody nauczaniaM-2Praca własna w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
3,5
4,0
4,5
5,0