Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Systemy sterowania procesami przemysłowymi

Sylabus przedmiotu Pomiary dynamiczne w zastosowaniach przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pomiary dynamiczne w zastosowaniach przemysłowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Żuchowski <Adam.Zuchowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Pietrzak <Przemyslaw.Pietrzak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy analizy matematycznej i algebr liniowej.
W-2Podstawy z teorii prawdobodobieństwa i procesów losowych.
W-3Podstawowa znajomość technik identyfikacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką pomiarów dynamicznych. Omówienie typowych zadań pomiarowych, źródeł powstawania błędów oraz charakterystyka metod minimalizacji tychże błędów.
C-2Ukształtowanie umiejętność z zakresu kategoryzacji zadań pomiarowych oraz posługiwania się popularnymi metodami minimalizacji błędów pomiarowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zajęcia wprowadzające; konfiguracja i kalibracja stanowiska pomiarowego. Rejestracja sygnałów pomiarowych.3
T-P-2Prace eksperymentalne na stanowisku pomiarowym.6
T-P-3Projektowanie algorytmu pomiarowego.6
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie i pojęcia podstawowe: pomiar statyczny i dynamiczny, błąd dynamiczny i jego miary, typowe zastosowania pomiarów dynamicznych.2
T-W-2Estymacja średniokwadratowa.4
T-W-3Algorytm RLS.4
T-W-4Pomiar dynamiczny na podstawie zidentyfikowanego modelu.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Opracowanie wyników badań i sporządzenie dokumentacji projektu.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatuty.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno - problemowy.
M-2Zajęcia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do realizacji ćwiczenia laboratoryjnego wystawiana na początku zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne i/lub pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C27_W01
Student potrafi scharakteryzować typowe problemy związane z realizacją pomiaru dynamicznego. Potrafi scharakteryzować popularne metody minimalizacji błędu dynamicznego.
AR_2A_W08T2A_W02, T2A_W03C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C27_U01
Student potrafi zrealizować typowy pomiar dynamiczny, wykorzystując podstawowe metody minimalizacji błędu dynamicznego.
AR_2A_U13T2A_U08, T2A_U12C-2T-P-3, T-P-1, T-P-2M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C27_W01
Student potrafi scharakteryzować typowe problemy związane z realizacją pomiaru dynamicznego. Potrafi scharakteryzować popularne metody minimalizacji błędu dynamicznego.
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować typowe problemy związane z realizacją pomiaru dynamicznego. Potrafi scharakteryzować popularne metody minimalizacji błędu dynamicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C27_U01
Student potrafi zrealizować typowy pomiar dynamiczny, wykorzystując podstawowe metody minimalizacji błędu dynamicznego.
2,0
3,0Student potrafi zrealizować typowy pomiar dynamiczny, wykorzystując podstawowe metody minimalizacji błędu dynamicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Niedźwiedzki M., Identification of Time-varying Processes, John Wiley & Sons, Chichester, 2000, 1st edition
  2. R. Pintelon, J. Schoukens, System Identification: A Frequency Domain Approach, John Wiley & Sons, 2012, 2

Literatura dodatkowa

  1. Widrow B., Stearns S.D., Adaptive Signal Processing, Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1985, 1st edition
  2. Allen R.L., Mills D.W., Signal Analysis: Time, Frequency, Scale and Structure, John Wiley & Sons, Piscataway, 2004, 1st edition

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zajęcia wprowadzające; konfiguracja i kalibracja stanowiska pomiarowego. Rejestracja sygnałów pomiarowych.3
T-P-2Prace eksperymentalne na stanowisku pomiarowym.6
T-P-3Projektowanie algorytmu pomiarowego.6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie i pojęcia podstawowe: pomiar statyczny i dynamiczny, błąd dynamiczny i jego miary, typowe zastosowania pomiarów dynamicznych.2
T-W-2Estymacja średniokwadratowa.4
T-W-3Algorytm RLS.4
T-W-4Pomiar dynamiczny na podstawie zidentyfikowanego modelu.5
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Opracowanie wyników badań i sporządzenie dokumentacji projektu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatuty.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C27_W01Student potrafi scharakteryzować typowe problemy związane z realizacją pomiaru dynamicznego. Potrafi scharakteryzować popularne metody minimalizacji błędu dynamicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_W08Zna zaawansowane przyrządy i systemy pomiarowe, w tym systemy wizyjne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką pomiarów dynamicznych. Omówienie typowych zadań pomiarowych, źródeł powstawania błędów oraz charakterystyka metod minimalizacji tychże błędów.
Treści programoweT-W-3Algorytm RLS.
T-W-2Estymacja średniokwadratowa.
T-W-4Pomiar dynamiczny na podstawie zidentyfikowanego modelu.
T-W-1Wprowadzenie i pojęcia podstawowe: pomiar statyczny i dynamiczny, błąd dynamiczny i jego miary, typowe zastosowania pomiarów dynamicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno - problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne i/lub pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować typowe problemy związane z realizacją pomiaru dynamicznego. Potrafi scharakteryzować popularne metody minimalizacji błędu dynamicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C27_U01Student potrafi zrealizować typowy pomiar dynamiczny, wykorzystując podstawowe metody minimalizacji błędu dynamicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U13Potrafi projektować zaawansowane systemy pomiarowe w tym systemy wizyjne stosowane w automatyce i robotyce.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętność z zakresu kategoryzacji zadań pomiarowych oraz posługiwania się popularnymi metodami minimalizacji błędów pomiarowych.
Treści programoweT-P-3Projektowanie algorytmu pomiarowego.
T-P-1Zajęcia wprowadzające; konfiguracja i kalibracja stanowiska pomiarowego. Rejestracja sygnałów pomiarowych.
T-P-2Prace eksperymentalne na stanowisku pomiarowym.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne i/lub pisemne.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do realizacji ćwiczenia laboratoryjnego wystawiana na początku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zrealizować typowy pomiar dynamiczny, wykorzystując podstawowe metody minimalizacji błędu dynamicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0