Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Wytwarzanie, przesyłanie, przetwarzanie energii elektrycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytwarzanie, przesyłanie, przetwarzanie energii elektrycznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Zeńczak <Michal.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Hołub <Marcin.Holub@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych elementów półprzewodnikowych mocy oraz ich kluczowe charakterystki i parametry |
C-2 | Znajomość technik i narzędzi przekształcania energii elektrycznej; znajomość topologi i podstawowych właściwości typowych przetwornic energoelektronicznych |
C-3 | Znajomość składu i zasad funkcjonowania systemu elektroenergetycznego |
C-4 | Umiejętność przeprowadzania podstawowych obliczeń dla systemu elektroenergetycznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium elektroenergetyki | 2 |
T-L-2 | Podstawowy obwód pomiarowy w systemie elektroenergetycznym | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie parametrów zastępczych transformatora elektroenergetycznego | 2 |
T-L-4 | Spadki napięć i straty mocy w sieci promieniowej | 2 |
T-L-5 | Spadki napięć i straty mocy w sieci dwustronnie zasilanej i pierścieniowej | 4 |
T-L-6 | Kompensacja mocy biernej | 2 |
T-L-7 | Badanie procesu regulacji napięcia w systemie elektroenergetycznym | 4 |
T-L-8 | Badanie zwarć symetrycznych i niesymetrycznych | 2 |
T-L-9 | Badanie tranzystora IGBT | 2 |
T-L-10 | Prostownik niesterowany | 2 |
T-L-11 | Tyrystorowy regulator wartości skutecznej | 2 |
T-L-12 | Przetwornica obniżająca napięcie | 2 |
T-L-13 | Falownik napięcia 4T | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System elektroenergetyczny, jego skład i zadania | 1 |
T-W-2 | Elektrownie cieplne, wodne, jądrowe, wiatrowe, słoneczne i ogniwa paliwowe | 5 |
T-W-3 | Schematy zastępcze elementów systemu elektroenergetycznego | 2 |
T-W-4 | Strata i spadek napięcia, wykresy wskazowe, straty mocy czynnej i biernej | 4 |
T-W-5 | Obliczanie rozpływów prądów i mocy w sieciach | 2 |
T-W-6 | Podstawowe zakłócenia w systemie elektroenergetycznym | 2 |
T-W-7 | Regulacja mocy czynnej i częstotliwości | 2 |
T-W-8 | Regulacja napięcia i mocy biernej | 2 |
T-W-9 | Elementy półprzewodnikowe mocy | 2 |
T-W-10 | Przekształtniki AC/DC; AC/AC; DC/DC oraz DC/AC | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajeć | 15 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z laboratoriów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_O1.EL.1_W01 Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów wytwarzania i przesyłania energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, zna podstawowe elementy półprzewodnikowe mocy oraz typowe przekształtniki energoelektroniczne. | AR_1A_W25 | T1A_W02 | — | C-4, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_O1.EL.1_U01 Umiejętność przeprowadzania podstawowych obliczeń i badań w systemie elektroenergetycznym, umiejętność interpretacji wyników ekperymentów laboratoryjnych oraz określenia właściwości elementow półprzewodnikowych mocy jak i przetwornic energoelektronicznych. | AR_1A_U26 | T1A_U09, T1A_U10 | InzA_U02, InzA_U03 | C-1, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-9, T-L-7, T-L-1, T-L-3, T-L-13, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-8, T-L-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_O1.EL.1_W01 Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów wytwarzania i przesyłania energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, zna podstawowe elementy półprzewodnikowe mocy oraz typowe przekształtniki energoelektroniczne. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów wytwarzania i przesyłania energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, zna podstawowe elementy półprzewodnikowe mocy oraz typowe przekształtniki energoelektroniczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_O1.EL.1_U01 Umiejętność przeprowadzania podstawowych obliczeń i badań w systemie elektroenergetycznym, umiejętność interpretacji wyników ekperymentów laboratoryjnych oraz określenia właściwości elementow półprzewodnikowych mocy jak i przetwornic energoelektronicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych obliczeń i badań w systemie elektroenergetycznym, umiejętność interpretacji wyników ekperymentów laboratoryjnych oraz określenia właściwości elementow półprzewodnikowych mocy jak i przetwornic energoelektronicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kaźmierkowski M.P., Matysik J.T., Wprowadzenie do elektroniki i energoelektroniki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszwa, 2005, I
- Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WN-T, Warszawa, 2009, 6
- Kinsner K., Sobierajski M., Sieci elektroenergetyczne, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocłamw, 1993, 1
- Machowski J., Regulacja i stabilność systemu elektroenergetycznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1, 2007
- Kacejko P., Machowski J., Zwarcia w systemach elektroenergetycznych, WN-T, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Nowak M., Barlik R., Poradnik inżyniera energoelektronika, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 1998, I
- Kahl T., Sieci elektroenergetyczne, WN-T, Warszawa, 1984