Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Badania operacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania operacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW7 30 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw programowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi narzędziami stosowanymi w programowaniu sieciowym.
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniem złożoności obliczeniowej.
C-3Zapoznanie studentów z metodami harmonogramowania zadań.
C-4Zapoznanie studentów z systemami masowej obsługi.
C-5Zapoznanie studentów z programowaniem dynamicznym.
C-6Poznanie metody optymalizacji stosowanych w Badaniach Operacyjnych.
C-7Zdobycie umiejętności napisania programu sterowania sekwencyjnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu z programowania sieciowego.4
T-P-2Zaprojektowanie i wykonanie robota mobilnego w ramach sterowania sekwencyjnego.11
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do badań operacyjnych.1
T-W-2Metody programowania sieciowego.3
T-W-3Sterowanie sekwencyjne.2
T-W-4Złożoność obliczeniowa problemów optymalizacji kombinatorycznej.2
T-W-5Zagadnienia alokacji w kompleksach operacji.2
T-W-6Metody przeglądu w programowaniu całkowitoliczbowym.4
T-W-7Metody odcięć w programowaniu całkowitoliczbowym.3
T-W-8Metody harmonogramowanie zadań.7
T-W-9Programowanie dynamiczne, algorytm Dijkstry.2
T-W-10Sterowanie systemami masowej obsługi.2
T-W-11Zastosowanie sztucznej inteligencji w Badaniach Operacyjnych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Wykonanie projektu z planowania przedsięwzięć.15
A-P-3Wykonanie robota mobilnego.30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do zajęć, uzupełnienie treści wykładów oraz przygotowanie się do egzaminu.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków polegająca na analizie wybranych problemów technicznych
M-4metoda projektów
M-5metoda programowana polegająca na napisaniu programu obsługującego ramiona robotów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania projektów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta oraz zrozumienia przedstawionego materiału dydaktycznego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie projektu na podstawie ocen cząstkowych z wykonanych projektów oraz zaangażowania studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz zaangażowania studenta w trakcie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C19b_W03
Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego.
AR_1A_W11T1A_W03, T1A_W04C-3, C-4, C-6, C-2, C-1, C-5T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-11, T-W-10, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7M-2, M-3, M-1S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C19b_U01
Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych.
AR_1A_U22T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10C-7, C-1T-P-2, T-P-1M-4, M-5S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C19b_W03
Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego.
2,0
3,0Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C19b_U01
Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych.
2,0
3,0Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T.Sawik, Badania operacyjne dla inżynierów zarządzania, Wyd. AGH, Kraków, 1998
  2. Z. Bubnicki, Podstawy informatycznych systemów zarządzania, Wyd. Pol. Wr., 1993
  3. Z. Banaszak, W. Muszyński, Systemy elastycznej automatyzacji dyskretnych procesów przemysłowych, Wyd. Pol. Wr, Wrocław, 1991
  4. Z. Jędrzejczak, J. Skrzypek, K. Kukuła, A. Walkosz, Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. M. Trocki, B. Grucza, K. Ogonek, Zarządzanie projektami, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  2. Tadeusz Czachórski, Modele kolejkowe w ocenie efektywności sieci i systemów komputerowych, Pracownia Komputerowa Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu z programowania sieciowego.4
T-P-2Zaprojektowanie i wykonanie robota mobilnego w ramach sterowania sekwencyjnego.11
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do badań operacyjnych.1
T-W-2Metody programowania sieciowego.3
T-W-3Sterowanie sekwencyjne.2
T-W-4Złożoność obliczeniowa problemów optymalizacji kombinatorycznej.2
T-W-5Zagadnienia alokacji w kompleksach operacji.2
T-W-6Metody przeglądu w programowaniu całkowitoliczbowym.4
T-W-7Metody odcięć w programowaniu całkowitoliczbowym.3
T-W-8Metody harmonogramowanie zadań.7
T-W-9Programowanie dynamiczne, algorytm Dijkstry.2
T-W-10Sterowanie systemami masowej obsługi.2
T-W-11Zastosowanie sztucznej inteligencji w Badaniach Operacyjnych.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Wykonanie projektu z planowania przedsięwzięć.15
A-P-3Wykonanie robota mobilnego.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do zajęć, uzupełnienie treści wykładów oraz przygotowanie się do egzaminu.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C19b_W03Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W11Ma podstawową wiedzę z zakresu metod sterowania procesami dyskretnymi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami harmonogramowania zadań.
C-4Zapoznanie studentów z systemami masowej obsługi.
C-6Poznanie metody optymalizacji stosowanych w Badaniach Operacyjnych.
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniem złożoności obliczeniowej.
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi narzędziami stosowanymi w programowaniu sieciowym.
C-5Zapoznanie studentów z programowaniem dynamicznym.
Treści programoweT-W-8Metody harmonogramowanie zadań.
T-W-6Metody przeglądu w programowaniu całkowitoliczbowym.
T-W-9Programowanie dynamiczne, algorytm Dijkstry.
T-W-4Złożoność obliczeniowa problemów optymalizacji kombinatorycznej.
T-W-11Zastosowanie sztucznej inteligencji w Badaniach Operacyjnych.
T-W-10Sterowanie systemami masowej obsługi.
T-W-1Wprowadzenie do badań operacyjnych.
T-W-5Zagadnienia alokacji w kompleksach operacji.
T-W-3Sterowanie sekwencyjne.
T-W-2Metody programowania sieciowego.
T-W-7Metody odcięć w programowaniu całkowitoliczbowym.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków polegająca na analizie wybranych problemów technicznych
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz zaangażowania studenta w trakcie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta oraz zrozumienia przedstawionego materiału dydaktycznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C19b_U01Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U22Potrafi stosować właściwe metody do sterowania kompleksem operacji w tym do harmonogramowania zadań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-7Zdobycie umiejętności napisania programu sterowania sekwencyjnego.
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi narzędziami stosowanymi w programowaniu sieciowym.
Treści programoweT-P-2Zaprojektowanie i wykonanie robota mobilnego w ramach sterowania sekwencyjnego.
T-P-1Wykonanie projektu z programowania sieciowego.
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
M-5metoda programowana polegająca na napisaniu programu obsługującego ramiona robotów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta oraz zrozumienia przedstawionego materiału dydaktycznego.
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania projektów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie projektu na podstawie ocen cząstkowych z wykonanych projektów oraz zaangażowania studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych.
3,5
4,0
4,5
5,0