Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Sylabus przedmiotu Identyfikacja zagrożeń oraz analiza i ocena ryzyka zawodowego w aspekcie zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Identyfikacja zagrożeń oraz analiza i ocena ryzyka zawodowego w aspekcie zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Urbanek <jmyszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP, w tym oceny i ograniczania ryzyka zawodowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy. | 2 |
T-A-2 | Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego, | 1 |
T-A-3 | Ocena ryzyka zawodowego | 2 |
T-A-4 | Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych. | 1 |
T-A-5 | Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń. | 2 |
T-A-6 | Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego | 2 |
T-W-2 | Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą | 2 |
T-W-3 | Cele oceny ryzyka zawodowego | 1 |
T-W-4 | Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania | 2 |
T-W-5 | Analiza ryzyka zawodowego | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Przegląd literatury | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie referatu | 16 |
A-A-4 | Przegląd ustawodawstwa | 10 |
A-A-5 | Zaliczenie przedmioru | 2 |
A-A-6 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | Przegląd literatury | 12 |
A-W-3 | Przegląd ustawodawstwa | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu | 20 |
A-W-5 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
A-W-6 | Przegląd przekazanych materiałów do wykładów | 7 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład, opis) |
M-2 | Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_10_W01 Słuchacz uzyska wiedzę nt. identyfikacji zagrożeń, skutków zagrożeń, wymagań dla procesu oceny ryzyka zawodowego oraz optymalnych działań profilaktycznych. | ZBHP_10A_W04 | — | C-1 | T-A-5, T-W-1, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-W-5, T-A-2, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_10_U01 Umiejętności identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy, doboru właściwych metod oceny ryzyka zawodowego, analizy i ocena ryzyka zawodowego, doboru właściwych środków profilaktycznych w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, przygotowania wstępnych koncepcji systemu zarządzania bhp | ZBHP_10A_U01, ZBHP_10A_U02 | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-A-6, T-A-5, T-W-4, T-A-3, T-W-1, T-A-4, T-W-5, T-A-2 | M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_10_K01 Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą | ZBHP_10A_K01, ZBHP_10A_K02 | — | C-1 | T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-A-5, T-A-4, T-W-3, T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_10_W01 Słuchacz uzyska wiedzę nt. identyfikacji zagrożeń, skutków zagrożeń, wymagań dla procesu oceny ryzyka zawodowego oraz optymalnych działań profilaktycznych. | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy. |
3,0 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy | |
3,5 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy. | |
4,5 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_10_U01 Umiejętności identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy, doboru właściwych metod oceny ryzyka zawodowego, analizy i ocena ryzyka zawodowego, doboru właściwych środków profilaktycznych w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, przygotowania wstępnych koncepcji systemu zarządzania bhp | 2,0 | Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe. | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_10_K01 Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą | 2,0 | Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie | |
4,0 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności | |
4,5 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami |
Literatura podstawowa
- Mateusz Warchał, Ocena ryzyka zawodowego: czynniki psychospołeczne, Państwowa Inspekcja Pracy: Główny Inspektorat Pracy, Warszawa, 2010
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650 ze zm., 2014
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne Dz.U. 2005 nr 157 poz. 1318, 2014
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. 1998 nr 21 poz. 94 ze zm, 2014
Literatura dodatkowa
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. 1998 nr 21 poz. 94 ze zm, 2014
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650 ze zm, 2014
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne Dz.U. 2005 nr 157 poz. 1318, 2014
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki, Dz.U. 2005 nr 81 poz. 716 zm. Dz.U. z 2008 r. nr 48, poz. 288, 2014
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych. Dz.U. 2005 nr 11 poz. 86, zm. Dz.U. z 2008 r. nr 203, poz. 1275, 2014
- Jerzy Karczewski, Bogdan Rączkowski, Ocena ryzyka zawodowego. Dokumentacja. Brukarz, bitumiarz, robotnik drogow, ODDK, 2002
- PN-N-18001:2004 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy – Wymagania, 2004
- PN-N-18002:2011 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy – Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego, 2011