Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Podstawy psychologii i socjologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy psychologii i socjologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Glinka <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Użycie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Geneza pojęcia psychologia, przynajmniej w trzech aspektach tj. etymologicznym, behawioralnym, współczesnym. Miejsce psychologii pośród nauk podstawowych i podział nauk psychologicznych na teoretyczne i stosowane.2
T-W-2Zakres przedmiotowy psychologii racy.1
T-W-3Definicja pracy motorycznej i umysłowej.1
T-W-4Podstawowe elementy budowy układu nerwowego w aspekcie fizjologicznym i czynnościowym.1
T-W-5Typologia układu nerwowego w aspekcie stylu działania (podstawowa wiedza o osobowości i różnicach indywidualnych )- podstawowe mechanizmy obronne.1
T-W-6Znaczenie i podział podstawowych procesów psychicznych tj. poznawczych, pobudzeniowych i działaniowych.1
T-W-7Komunikacja interpersonalna – ingracjacyjne sposoby przeciwdziałania konfliktom w środowisku pracy.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przegląd fachowej literatury19
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4Zaliczenie przedmioru2
A-W-5Konatakt z prowadzącym3
A-W-6Przygotowanie zleconego zadania - w grupie15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy na zadany temat
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_9_W01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz powinien znać genezę pojęcia psychologia, przynajmniej w trzech aspektach tj. etymologicznym, behawioralnym, współczesnym, miejsce psychologii pośród nauk podstawowych i podział nauk psychologicznych na teoretyczne i stosowane, elementarną definicję pracy motorycznej i umysłowej
ZBHP_10A_W01C-1T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_9_U01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie umiał wskazać zakres przedmiotowy psychologii pracy, znaczenie i podział podstawowych procesów psychicznych człowieka
ZBHP_10A_U02C-1T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_9_K01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie zdawał sobie sprawę ze znaczenia i konieczności rozumienia podstawowych psychologicznych uwarunkowań zachowania się człowieka w procesie pracy.
ZBHP_10A_K01C-1T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_9_W01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz powinien znać genezę pojęcia psychologia, przynajmniej w trzech aspektach tj. etymologicznym, behawioralnym, współczesnym, miejsce psychologii pośród nauk podstawowych i podział nauk psychologicznych na teoretyczne i stosowane, elementarną definicję pracy motorycznej i umysłowej
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_9_U01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie umiał wskazać zakres przedmiotowy psychologii pracy, znaczenie i podział podstawowych procesów psychicznych człowieka
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_9_K01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie zdawał sobie sprawę ze znaczenia i konieczności rozumienia podstawowych psychologicznych uwarunkowań zachowania się człowieka w procesie pracy.
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Żarczyńska- Dobiesz A., Adaptacja pracownika do pracy w przedsiębiorstwie, Oficyna a Wolters Kluwer Bussines, Kraków, 2008
  2. Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2007
  3. Sztumski J., Socjologia pracy, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Bańka A., Psychopatologia pracy, Gemini, Poznań, 1996
  2. Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, PWN, Warszawa, 1996

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza pojęcia psychologia, przynajmniej w trzech aspektach tj. etymologicznym, behawioralnym, współczesnym. Miejsce psychologii pośród nauk podstawowych i podział nauk psychologicznych na teoretyczne i stosowane.2
T-W-2Zakres przedmiotowy psychologii racy.1
T-W-3Definicja pracy motorycznej i umysłowej.1
T-W-4Podstawowe elementy budowy układu nerwowego w aspekcie fizjologicznym i czynnościowym.1
T-W-5Typologia układu nerwowego w aspekcie stylu działania (podstawowa wiedza o osobowości i różnicach indywidualnych )- podstawowe mechanizmy obronne.1
T-W-6Znaczenie i podział podstawowych procesów psychicznych tj. poznawczych, pobudzeniowych i działaniowych.1
T-W-7Komunikacja interpersonalna – ingracjacyjne sposoby przeciwdziałania konfliktom w środowisku pracy.2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przegląd fachowej literatury19
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4Zaliczenie przedmioru2
A-W-5Konatakt z prowadzącym3
A-W-6Przygotowanie zleconego zadania - w grupie15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_9_W01W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz powinien znać genezę pojęcia psychologia, przynajmniej w trzech aspektach tj. etymologicznym, behawioralnym, współczesnym, miejsce psychologii pośród nauk podstawowych i podział nauk psychologicznych na teoretyczne i stosowane, elementarną definicję pracy motorycznej i umysłowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_W01Ma podstawową wiedzę (z dziedziny nauk społecznych, ekonomicznych, prawnych) niezbędną do zrozumienia pozatechnicznych uwarunkowań w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy
Cel przedmiotuC-1Użycie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-3Definicja pracy motorycznej i umysłowej.
T-W-7Komunikacja interpersonalna – ingracjacyjne sposoby przeciwdziałania konfliktom w środowisku pracy.
T-W-4Podstawowe elementy budowy układu nerwowego w aspekcie fizjologicznym i czynnościowym.
T-W-6Znaczenie i podział podstawowych procesów psychicznych tj. poznawczych, pobudzeniowych i działaniowych.
T-W-1Geneza pojęcia psychologia, przynajmniej w trzech aspektach tj. etymologicznym, behawioralnym, współczesnym. Miejsce psychologii pośród nauk podstawowych i podział nauk psychologicznych na teoretyczne i stosowane.
T-W-2Zakres przedmiotowy psychologii racy.
T-W-5Typologia układu nerwowego w aspekcie stylu działania (podstawowa wiedza o osobowości i różnicach indywidualnych )- podstawowe mechanizmy obronne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy na zadany temat
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_9_U01W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie umiał wskazać zakres przedmiotowy psychologii pracy, znaczenie i podział podstawowych procesów psychicznych człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_U02Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie problematyki bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia, potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego
Cel przedmiotuC-1Użycie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-5Typologia układu nerwowego w aspekcie stylu działania (podstawowa wiedza o osobowości i różnicach indywidualnych )- podstawowe mechanizmy obronne.
T-W-2Zakres przedmiotowy psychologii racy.
T-W-6Znaczenie i podział podstawowych procesów psychicznych tj. poznawczych, pobudzeniowych i działaniowych.
T-W-4Podstawowe elementy budowy układu nerwowego w aspekcie fizjologicznym i czynnościowym.
T-W-1Geneza pojęcia psychologia, przynajmniej w trzech aspektach tj. etymologicznym, behawioralnym, współczesnym. Miejsce psychologii pośród nauk podstawowych i podział nauk psychologicznych na teoretyczne i stosowane.
T-W-7Komunikacja interpersonalna – ingracjacyjne sposoby przeciwdziałania konfliktom w środowisku pracy.
T-W-3Definicja pracy motorycznej i umysłowej.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy na zadany temat
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_9_K01W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie zdawał sobie sprawę ze znaczenia i konieczności rozumienia podstawowych psychologicznych uwarunkowań zachowania się człowieka w procesie pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Użycie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-3Definicja pracy motorycznej i umysłowej.
T-W-6Znaczenie i podział podstawowych procesów psychicznych tj. poznawczych, pobudzeniowych i działaniowych.
T-W-1Geneza pojęcia psychologia, przynajmniej w trzech aspektach tj. etymologicznym, behawioralnym, współczesnym. Miejsce psychologii pośród nauk podstawowych i podział nauk psychologicznych na teoretyczne i stosowane.
T-W-2Zakres przedmiotowy psychologii racy.
T-W-7Komunikacja interpersonalna – ingracjacyjne sposoby przeciwdziałania konfliktom w środowisku pracy.
T-W-4Podstawowe elementy budowy układu nerwowego w aspekcie fizjologicznym i czynnościowym.
T-W-5Typologia układu nerwowego w aspekcie stylu działania (podstawowa wiedza o osobowości i różnicach indywidualnych )- podstawowe mechanizmy obronne.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.