Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Ogólne wymagania BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Ogólne wymagania BHP dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 3 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 3 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zastosowanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wymagania dla pomieszczeń higieniczno-sanitarnych.1
T-A-2Szczególne wymagania dla niektórych pomieszczeń i stanowisk pracy.1
T-A-3Podstawowe zagadnienia dotyczące utrzymania obiektów budowlanych; obowiązki pracodawcy jako użytkownika obiektu.1
3
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące pomieszczeń pracy i innych pomieszczeń oraz terenów zakłady pracy.1
T-W-2Obiekty budowlane i teren zakładu pracy – wymagania, obowiązki pracodawcy, pomieszczenia pracy - wymagania, obowiązki pracodawcy.1
T-W-3Oświetlenie, ogrzewanie i wentylacja w pomieszczeniach pracy; instalacje związane z obiektem.1
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach3
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-3Przygotowanie referatu7
15
wykłady
A-W-1Udział w wykładach3
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3Przegląd ustwodawstwa3
A-W-4Przegląd literatury fachowej5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Praca w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_5_W01
Słuchacze uzyskają ogólną wiedzę w zakresie wymagań techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych
ZBHP_10A_W04, ZBHP_10A_W01C-1T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_5_U01
Umiejętności oceny obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych pod względem spełnienia wymagań przepisów techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny, oceny projektów stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych pod względem spełnienia wymagań przepisów bezpieczeństwa i higieny.
ZBHP_10A_U02, ZBHP_10A_U03C-1T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-W-1, T-A-3, T-A-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_5_K01
Doradztwo w zakresie ogólnych wymagań techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
ZBHP_10A_K01, ZBHP_10A_K02C-1T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_5_W01
Słuchacze uzyskają ogólną wiedzę w zakresie wymagań techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_5_U01
Umiejętności oceny obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych pod względem spełnienia wymagań przepisów techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny, oceny projektów stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych pod względem spełnienia wymagań przepisów bezpieczeństwa i higieny.
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_5_K01
Doradztwo w zakresie ogólnych wymagań techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. 1998 nr 21 poz. 94 ze zm., 2014
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650 ze zm., 2014
  3. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, tekst jednolity z dnia 12 listopada 2010 r., Dz. U. Nr 243, poz. 1623 ze zm., 2014
  4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm., 2014
  5. Halina Wojciechowska-Piskorska, Andrzej Uzarczyk, BHP w budownictwie. Poradnik, TarBonus, 2010
  6. ładysław Korzeniewski, Rafał Korzeniewski, Warunki techniczne dla budynków i ich usytuowania - Poradnik, POLCEN, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Kościukiewicz Kazimierz, BHP w budownictwie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010
  2. Klucha Waldemar, BHP na budowie, Wiedza i Praktyka, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wymagania dla pomieszczeń higieniczno-sanitarnych.1
T-A-2Szczególne wymagania dla niektórych pomieszczeń i stanowisk pracy.1
T-A-3Podstawowe zagadnienia dotyczące utrzymania obiektów budowlanych; obowiązki pracodawcy jako użytkownika obiektu.1
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące pomieszczeń pracy i innych pomieszczeń oraz terenów zakłady pracy.1
T-W-2Obiekty budowlane i teren zakładu pracy – wymagania, obowiązki pracodawcy, pomieszczenia pracy - wymagania, obowiązki pracodawcy.1
T-W-3Oświetlenie, ogrzewanie i wentylacja w pomieszczeniach pracy; instalacje związane z obiektem.1
3

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach3
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-3Przygotowanie referatu7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach3
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3Przegląd ustwodawstwa3
A-W-4Przegląd literatury fachowej5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_5_W01Słuchacze uzyskają ogólną wiedzę w zakresie wymagań techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy dla obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie niezbędnym do zrozumienia celów i zadańsłużby BHP oraz w zakresie identyfikowania zadań służb BHP, stosowania metod odpowiednich do zadań służb BHP a także wiedzę w zakresie właściwego organizowania pracy służb BHP
ZBHP_10A_W01Ma podstawową wiedzę (z dziedziny nauk społecznych, ekonomicznych, prawnych) niezbędną do zrozumienia pozatechnicznych uwarunkowań w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy
Cel przedmiotuC-1Zastosowanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-A-2Szczególne wymagania dla niektórych pomieszczeń i stanowisk pracy.
T-A-1Wymagania dla pomieszczeń higieniczno-sanitarnych.
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące pomieszczeń pracy i innych pomieszczeń oraz terenów zakłady pracy.
T-W-2Obiekty budowlane i teren zakładu pracy – wymagania, obowiązki pracodawcy, pomieszczenia pracy - wymagania, obowiązki pracodawcy.
T-A-3Podstawowe zagadnienia dotyczące utrzymania obiektów budowlanych; obowiązki pracodawcy jako użytkownika obiektu.
T-W-3Oświetlenie, ogrzewanie i wentylacja w pomieszczeniach pracy; instalacje związane z obiektem.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Praca w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_5_U01Umiejętności oceny obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych pod względem spełnienia wymagań przepisów techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny, oceny projektów stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych pod względem spełnienia wymagań przepisów bezpieczeństwa i higieny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_U02Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie problematyki bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia, potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego
ZBHP_10A_U03Potrafi zaprojektować, ocenić zgodnie z przepisami BHP rozwiązania w zakresie pomieszczeń higieniczno – sanitarnych z uwzględnieniem zróżnicowanej struktury zatrudnienia
Cel przedmiotuC-1Zastosowanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-3Oświetlenie, ogrzewanie i wentylacja w pomieszczeniach pracy; instalacje związane z obiektem.
T-W-2Obiekty budowlane i teren zakładu pracy – wymagania, obowiązki pracodawcy, pomieszczenia pracy - wymagania, obowiązki pracodawcy.
T-A-2Szczególne wymagania dla niektórych pomieszczeń i stanowisk pracy.
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące pomieszczeń pracy i innych pomieszczeń oraz terenów zakłady pracy.
T-A-3Podstawowe zagadnienia dotyczące utrzymania obiektów budowlanych; obowiązki pracodawcy jako użytkownika obiektu.
T-A-1Wymagania dla pomieszczeń higieniczno-sanitarnych.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_5_K01Doradztwo w zakresie ogólnych wymagań techniczno-budowlanych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZBHP_10A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i pracy oraz związaną z tym świadomość i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zastosowanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-A-2Szczególne wymagania dla niektórych pomieszczeń i stanowisk pracy.
T-A-3Podstawowe zagadnienia dotyczące utrzymania obiektów budowlanych; obowiązki pracodawcy jako użytkownika obiektu.
T-W-3Oświetlenie, ogrzewanie i wentylacja w pomieszczeniach pracy; instalacje związane z obiektem.
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące pomieszczeń pracy i innych pomieszczeń oraz terenów zakłady pracy.
T-W-2Obiekty budowlane i teren zakładu pracy – wymagania, obowiązki pracodawcy, pomieszczenia pracy - wymagania, obowiązki pracodawcy.
T-A-1Wymagania dla pomieszczeń higieniczno-sanitarnych.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Praca w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.