Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Czynniki niebezpieczne w środowisku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Czynniki niebezpieczne w środowisku pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alina Sand <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 6 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 3 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejetność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych w środowisku pracy oraz mozliwości ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-2Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagrożenia związane z pracą na wysokości, zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym, zagrożenia poparzeniem, zagrożenia pożarem lub/i wybuchem2
T-A-2Urządzenia ochronne; odległości bezpieczeństwa, dojścia i przejścia do maszyn i urządzeń, pomosty, pochylnie, drabiny, ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym, identyfikacja czynników zagrożeń oraz ocena ryzyka zawodowego1
3
wykłady
T-W-1Klasyfikacja czynników niebezpiecznych (urazowych); identyfikacja i ocena zagrożeń3
T-W-2Zagrożenia elementami ruchomymi i luźnymi1
T-W-3Zgrożenia elementami ostrymi i wystającymi1
T-W-4Zgrożenia związane z przemieszczaniem się ludzi1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach3
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3Przegląd ustwodawstwa6
A-A-4Przegląd fachowej prasy i literatury10
A-A-5Zaliczeni przedmiotu3
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach6
A-W-2Referat - przygotowanie16
A-W-3Praca z książką, analiza literatury12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-5Zaliczenie przedmiotu4
A-W-6Konsultacje z prowadzącym4
A-W-7Przegląd ustawodawstwa6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
S-2Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-3Ocena formująca: ocena referatu (pracy pisemnej)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_4_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. czynników występujących w procesach pracy, których oddziaływanie na pracującego bezpośrednio prowadzi lub może prowadzić do urazu
ZBHP_10A_W04, ZBHP_10A_W02, ZBHP_10A_W05C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-W-4, T-A-1M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_4_U01
Umiejętność identyfikacji zagrożeń i oceny narażenia na działanie czynników niebezpiecznych
ZBHP_10A_U01, ZBHP_10A_U02C-1, C-2T-W-4, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-2M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_4_K01
Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób na działanie czynników niebezpiecznych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy
ZBHP_10A_K02, ZBHP_10A_K01C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-2, T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_4_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. czynników występujących w procesach pracy, których oddziaływanie na pracującego bezpośrednio prowadzi lub może prowadzić do urazu
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_4_U01
Umiejętność identyfikacji zagrożeń i oceny narażenia na działanie czynników niebezpiecznych
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_4_K01
Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób na działanie czynników niebezpiecznych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje się na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. 1998 nr 21 poz. 94 ze zm., 2014
  2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne Dz.U. 2005 nr 157 poz. 1318, 2014
  3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych. Dz.U. 2005 nr 11 poz. 86, zm. Dz.U. z 2008 r. nr 203, poz. 1275, 2014
  4. Jan Szlązak, Nikodem Szlązak, Bezpieczeństwo i higiena pracy, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 lipca 2012 r. w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy Dz.U. 2012 poz. 890, 2014
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z ekspozycją na promieniowanie optyczne, Dz.U. 2010 nr 100 poz. 643 ze zm., 2014
  3. Bogdan Rączkowski, BHP w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagrożenia związane z pracą na wysokości, zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym, zagrożenia poparzeniem, zagrożenia pożarem lub/i wybuchem2
T-A-2Urządzenia ochronne; odległości bezpieczeństwa, dojścia i przejścia do maszyn i urządzeń, pomosty, pochylnie, drabiny, ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym, identyfikacja czynników zagrożeń oraz ocena ryzyka zawodowego1
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja czynników niebezpiecznych (urazowych); identyfikacja i ocena zagrożeń3
T-W-2Zagrożenia elementami ruchomymi i luźnymi1
T-W-3Zgrożenia elementami ostrymi i wystającymi1
T-W-4Zgrożenia związane z przemieszczaniem się ludzi1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach3
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3Przegląd ustwodawstwa6
A-A-4Przegląd fachowej prasy i literatury10
A-A-5Zaliczeni przedmiotu3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach6
A-W-2Referat - przygotowanie16
A-W-3Praca z książką, analiza literatury12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-5Zaliczenie przedmiotu4
A-W-6Konsultacje z prowadzącym4
A-W-7Przegląd ustawodawstwa6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_4_W01Słuchacz uzyska wiedzę nt. czynników występujących w procesach pracy, których oddziaływanie na pracującego bezpośrednio prowadzi lub może prowadzić do urazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie niezbędnym do zrozumienia celów i zadańsłużby BHP oraz w zakresie identyfikowania zadań służb BHP, stosowania metod odpowiednich do zadań służb BHP a także wiedzę w zakresie właściwego organizowania pracy służb BHP
ZBHP_10A_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie ochrony środowiska w tym istotnej dla służb BHP
ZBHP_10A_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie analizy wypadków przy oraz postępowania w przypadku chorób zawodowych, w zakresie oceny zagrożeń pożarowych, postępowania w przypadku pożaru, udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej i działań ratowniczo-gaśniczych, zna technologie inżynierskie związane z technicznymi działaniami na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy wiedzę w zakresie ochrony przed hałasem, wentylacji lub w zakresie np. poprawy higieny pracy
Cel przedmiotuC-2Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-1Umiejetność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych w środowisku pracy oraz mozliwości ich eliminacji lub ograniczania skutków.
Treści programoweT-W-2Zagrożenia elementami ruchomymi i luźnymi
T-W-3Zgrożenia elementami ostrymi i wystającymi
T-W-1Klasyfikacja czynników niebezpiecznych (urazowych); identyfikacja i ocena zagrożeń
T-A-2Urządzenia ochronne; odległości bezpieczeństwa, dojścia i przejścia do maszyn i urządzeń, pomosty, pochylnie, drabiny, ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym, identyfikacja czynników zagrożeń oraz ocena ryzyka zawodowego
T-W-4Zgrożenia związane z przemieszczaniem się ludzi
T-A-1Zagrożenia związane z pracą na wysokości, zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym, zagrożenia poparzeniem, zagrożenia pożarem lub/i wybuchem
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-3Ocena formująca: ocena referatu (pracy pisemnej)
S-1Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_4_U01Umiejętność identyfikacji zagrożeń i oceny narażenia na działanie czynników niebezpiecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP
ZBHP_10A_U02Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie problematyki bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia, potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego
Cel przedmiotuC-1Umiejetność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych w środowisku pracy oraz mozliwości ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-2Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-4Zgrożenia związane z przemieszczaniem się ludzi
T-A-1Zagrożenia związane z pracą na wysokości, zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym, zagrożenia poparzeniem, zagrożenia pożarem lub/i wybuchem
T-W-2Zagrożenia elementami ruchomymi i luźnymi
T-W-1Klasyfikacja czynników niebezpiecznych (urazowych); identyfikacja i ocena zagrożeń
T-W-3Zgrożenia elementami ostrymi i wystającymi
T-A-2Urządzenia ochronne; odległości bezpieczeństwa, dojścia i przejścia do maszyn i urządzeń, pomosty, pochylnie, drabiny, ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym, identyfikacja czynników zagrożeń oraz ocena ryzyka zawodowego
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena referatu (pracy pisemnej)
S-1Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_4_K01Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób na działanie czynników niebezpiecznych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i pracy oraz związaną z tym świadomość i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
ZBHP_10A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-1Umiejetność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych w środowisku pracy oraz mozliwości ich eliminacji lub ograniczania skutków.
Treści programoweT-W-2Zagrożenia elementami ruchomymi i luźnymi
T-W-4Zgrożenia związane z przemieszczaniem się ludzi
T-W-3Zgrożenia elementami ostrymi i wystającymi
T-A-2Urządzenia ochronne; odległości bezpieczeństwa, dojścia i przejścia do maszyn i urządzeń, pomosty, pochylnie, drabiny, ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym, identyfikacja czynników zagrożeń oraz ocena ryzyka zawodowego
T-W-1Klasyfikacja czynników niebezpiecznych (urazowych); identyfikacja i ocena zagrożeń
T-A-1Zagrożenia związane z pracą na wysokości, zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym, zagrożenia poparzeniem, zagrożenia pożarem lub/i wybuchem
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena referatu (pracy pisemnej)
S-2Ocena formująca: aktywność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje się na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami