Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Czynniki szkodliwe w środowisku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Czynniki szkodliwe w środowisku pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Adamczyk-Pyzel <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>, Zenon Seweryn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 3,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, które celem jest prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Umiejetnosc identyfikacji czynników potencjalnie szkodliwych lub uciazliwych oraz ich możliwość ich eliminacji lub ograniczania skutków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Karty charakterystyki substancji i mieszanin chemicznych jako dokumentacja niezbędna do oceny ryzyka zawodowego; chemikalia sklasyfikowane jako niebezpieczne3
T-A-2Pomiary czynników szkodliwych; interpretacja wyników pomiarów4
T-A-3Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych2
9
wykłady
T-W-1Klasyfikacja czynników szkodliwych; pojęcia wartości dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych3
T-W-2Czynniki chemiczne i pyłowe2
T-W-3Cynniki fizyczne: hałas, drgania mechaniczne, promieniowanie, mikroklimat – środowisko termiczne3
T-W-4Czynniki biologiczne; klasyfikacja; rodzaje prac w narażeniu na szkodliwe działanie czynników biologicznych3
T-W-5Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych3
T-W-6Rakotwórcze i mutagenne działanie czynników środowiska pracy2
T-W-7Dkumentowanie narażenia pracowników na czynniki szkodliwe2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach9
A-A-2Przegląd literatury8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Przegląd ustawodawstwa5
A-A-5Zaliczenie przedmioru3
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Przegląd literatury15
A-W-3Przegląd ustawodawstwa12
A-W-4Przygotowanie referatu16
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
A-W-6Zaliczenie przedmiotu2
A-W-7Przegląd przekazanych materiałów do wykładów7
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: Umiejętność posługiwania się wersją demonstracyjną systemu wspomagającego BHP
S-3Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
S-4Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-5Ocena formująca: ocena referatu (pracy pisemnej)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_3_W01
Uzyskanie wiedzy na temat czynników środowiska pracy, których oddziaływanie na pracownika prowadzi lub może prowadzić do powstania choroby zawodowej lub innego schorzenia związanego z wykonywaną pracą
ZBHP_10A_W04C-1, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-7, T-A-3M-2, M-1S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_3_U01
Umiejętność rozpoznawania czynników szkodliwych w środowisku pracy, wykorzystania wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych do oceny ryzyka zawodowego i prawidłowego prowadzenia dokumentacji (karty i rejestry pomiarów), dokonywania oceny ryzyka związanego z narażeniem pracowników na czynniki chemiczne.
ZBHP_10A_U02, ZBHP_10A_U01C-1, C-2T-W-4, T-A-1, T-W-1, T-A-3, T-W-6, T-W-5, T-A-2, T-W-7, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-5, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_3_K01
Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób wykonujących pracę w środowisku czynników szkodliwych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy
ZBHP_10A_K02C-1, C-2T-W-1, T-A-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-A-1, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-A-3M-1, M-2S-4, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_3_W01
Uzyskanie wiedzy na temat czynników środowiska pracy, których oddziaływanie na pracownika prowadzi lub może prowadzić do powstania choroby zawodowej lub innego schorzenia związanego z wykonywaną pracą
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_3_U01
Umiejętność rozpoznawania czynników szkodliwych w środowisku pracy, wykorzystania wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych do oceny ryzyka zawodowego i prawidłowego prowadzenia dokumentacji (karty i rejestry pomiarów), dokonywania oceny ryzyka związanego z narażeniem pracowników na czynniki chemiczne.
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_3_K01
Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób wykonujących pracę w środowisku czynników szkodliwych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje się na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. 1998 nr 21 poz. 94 ze zm., 2014
  2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy, Dz.U. Nr 191, poz. 1596, ze zm., 2014
  3. Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności /Dz.U. z 2010 r. nr 138, poz. 935/, 2014
  4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 października 2008 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn, Dz. U. nr 199, poz. 1228 ze zm, 2014
  5. Jan Szlązak, Nikodem Szlązak, Bezpieczeństwo i higiena pracy, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2012
  6. Danuty Augustyń (red.), Czynniki szkodliwe w środowisku pracy : wartości dopuszczalne, Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2007
  7. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, Dz.U. 2011 nr 33 poz. 166, 2014
  8. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 listopada 2002 w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, Dz. U. 2002 nr 217 poz. 1833 ze zm., 2014
  9. Uzarczyk Andrzej, Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy, ODDK, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, Dz. U. Nr 89, poz. 828 ze zm., 2014
  2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 17 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy urządzeniach i instalacjach energetycznych, Dz.U. 1999 nr 80 poz. 912, 2014
  3. Bogdan Rączkowski, BHP w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2010
  4. Teresa Lis, Krzysztof Nowacki, Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy w zakładzie przemysłowym, Wydaw. Politechniki Śląśkiej, Gliwice, 2005
  5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac, Dz.U. 2004 nr 200 poz. 2047 ze zm., 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Karty charakterystyki substancji i mieszanin chemicznych jako dokumentacja niezbędna do oceny ryzyka zawodowego; chemikalia sklasyfikowane jako niebezpieczne3
T-A-2Pomiary czynników szkodliwych; interpretacja wyników pomiarów4
T-A-3Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja czynników szkodliwych; pojęcia wartości dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych3
T-W-2Czynniki chemiczne i pyłowe2
T-W-3Cynniki fizyczne: hałas, drgania mechaniczne, promieniowanie, mikroklimat – środowisko termiczne3
T-W-4Czynniki biologiczne; klasyfikacja; rodzaje prac w narażeniu na szkodliwe działanie czynników biologicznych3
T-W-5Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych3
T-W-6Rakotwórcze i mutagenne działanie czynników środowiska pracy2
T-W-7Dkumentowanie narażenia pracowników na czynniki szkodliwe2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach9
A-A-2Przegląd literatury8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Przegląd ustawodawstwa5
A-A-5Zaliczenie przedmioru3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Przegląd literatury15
A-W-3Przegląd ustawodawstwa12
A-W-4Przygotowanie referatu16
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
A-W-6Zaliczenie przedmiotu2
A-W-7Przegląd przekazanych materiałów do wykładów7
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_3_W01Uzyskanie wiedzy na temat czynników środowiska pracy, których oddziaływanie na pracownika prowadzi lub może prowadzić do powstania choroby zawodowej lub innego schorzenia związanego z wykonywaną pracą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie niezbędnym do zrozumienia celów i zadańsłużby BHP oraz w zakresie identyfikowania zadań służb BHP, stosowania metod odpowiednich do zadań służb BHP a także wiedzę w zakresie właściwego organizowania pracy służb BHP
Cel przedmiotuC-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, które celem jest prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Umiejetnosc identyfikacji czynników potencjalnie szkodliwych lub uciazliwych oraz ich możliwość ich eliminacji lub ograniczania skutków.
Treści programoweT-W-3Cynniki fizyczne: hałas, drgania mechaniczne, promieniowanie, mikroklimat – środowisko termiczne
T-W-6Rakotwórcze i mutagenne działanie czynników środowiska pracy
T-W-4Czynniki biologiczne; klasyfikacja; rodzaje prac w narażeniu na szkodliwe działanie czynników biologicznych
T-W-5Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych
T-A-2Pomiary czynników szkodliwych; interpretacja wyników pomiarów
T-W-1Klasyfikacja czynników szkodliwych; pojęcia wartości dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych
T-A-1Karty charakterystyki substancji i mieszanin chemicznych jako dokumentacja niezbędna do oceny ryzyka zawodowego; chemikalia sklasyfikowane jako niebezpieczne
T-W-2Czynniki chemiczne i pyłowe
T-W-7Dkumentowanie narażenia pracowników na czynniki szkodliwe
T-A-3Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
S-4Ocena formująca: aktywność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_3_U01Umiejętność rozpoznawania czynników szkodliwych w środowisku pracy, wykorzystania wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych do oceny ryzyka zawodowego i prawidłowego prowadzenia dokumentacji (karty i rejestry pomiarów), dokonywania oceny ryzyka związanego z narażeniem pracowników na czynniki chemiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_U02Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie problematyki bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia, potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego
ZBHP_10A_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP
Cel przedmiotuC-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, które celem jest prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Umiejetnosc identyfikacji czynników potencjalnie szkodliwych lub uciazliwych oraz ich możliwość ich eliminacji lub ograniczania skutków.
Treści programoweT-W-4Czynniki biologiczne; klasyfikacja; rodzaje prac w narażeniu na szkodliwe działanie czynników biologicznych
T-A-1Karty charakterystyki substancji i mieszanin chemicznych jako dokumentacja niezbędna do oceny ryzyka zawodowego; chemikalia sklasyfikowane jako niebezpieczne
T-W-1Klasyfikacja czynników szkodliwych; pojęcia wartości dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych
T-A-3Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych
T-W-6Rakotwórcze i mutagenne działanie czynników środowiska pracy
T-W-5Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych
T-A-2Pomiary czynników szkodliwych; interpretacja wyników pomiarów
T-W-7Dkumentowanie narażenia pracowników na czynniki szkodliwe
T-W-3Cynniki fizyczne: hałas, drgania mechaniczne, promieniowanie, mikroklimat – środowisko termiczne
T-W-2Czynniki chemiczne i pyłowe
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: ocena referatu (pracy pisemnej)
S-4Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_3_K01Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób wykonujących pracę w środowisku czynników szkodliwych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i pracy oraz związaną z tym świadomość i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, które celem jest prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Umiejetnosc identyfikacji czynników potencjalnie szkodliwych lub uciazliwych oraz ich możliwość ich eliminacji lub ograniczania skutków.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja czynników szkodliwych; pojęcia wartości dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych
T-A-2Pomiary czynników szkodliwych; interpretacja wyników pomiarów
T-W-3Cynniki fizyczne: hałas, drgania mechaniczne, promieniowanie, mikroklimat – środowisko termiczne
T-W-6Rakotwórcze i mutagenne działanie czynników środowiska pracy
T-W-5Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych
T-A-1Karty charakterystyki substancji i mieszanin chemicznych jako dokumentacja niezbędna do oceny ryzyka zawodowego; chemikalia sklasyfikowane jako niebezpieczne
T-W-2Czynniki chemiczne i pyłowe
T-W-7Dkumentowanie narażenia pracowników na czynniki szkodliwe
T-W-4Czynniki biologiczne; klasyfikacja; rodzaje prac w narażeniu na szkodliwe działanie czynników biologicznych
T-A-3Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
S-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje się na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami