Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Sylabus przedmiotu Czynniki szkodliwe w środowisku pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Czynniki szkodliwe w środowisku pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Adamczyk-Pyzel <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>, Zenon Seweryn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Słuchacz realizuje indywidualną pracę, które celem jest prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP |
C-2 | Umiejetnosc identyfikacji czynników potencjalnie szkodliwych lub uciazliwych oraz ich możliwość ich eliminacji lub ograniczania skutków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Karty charakterystyki substancji i mieszanin chemicznych jako dokumentacja niezbędna do oceny ryzyka zawodowego; chemikalia sklasyfikowane jako niebezpieczne | 3 |
T-A-2 | Pomiary czynników szkodliwych; interpretacja wyników pomiarów | 4 |
T-A-3 | Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja czynników szkodliwych; pojęcia wartości dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych | 3 |
T-W-2 | Czynniki chemiczne i pyłowe | 2 |
T-W-3 | Cynniki fizyczne: hałas, drgania mechaniczne, promieniowanie, mikroklimat – środowisko termiczne | 3 |
T-W-4 | Czynniki biologiczne; klasyfikacja; rodzaje prac w narażeniu na szkodliwe działanie czynników biologicznych | 3 |
T-W-5 | Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych | 3 |
T-W-6 | Rakotwórcze i mutagenne działanie czynników środowiska pracy | 2 |
T-W-7 | Dkumentowanie narażenia pracowników na czynniki szkodliwe | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Przegląd literatury | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-A-4 | Przegląd ustawodawstwa | 5 |
A-A-5 | Zaliczenie przedmioru | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Przegląd literatury | 15 |
A-W-3 | Przegląd ustawodawstwa | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie referatu | 16 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 20 |
A-W-6 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
A-W-7 | Przegląd przekazanych materiałów do wykładów | 7 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład, opis) |
M-2 | Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat |
S-2 | Ocena formująca: Umiejętność posługiwania się wersją demonstracyjną systemu wspomagającego BHP |
S-3 | Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte |
S-4 | Ocena formująca: aktywność na wykładach |
S-5 | Ocena formująca: ocena referatu (pracy pisemnej) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_3_W01 Uzyskanie wiedzy na temat czynników środowiska pracy, których oddziaływanie na pracownika prowadzi lub może prowadzić do powstania choroby zawodowej lub innego schorzenia związanego z wykonywaną pracą | ZBHP_10A_W04 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-7, T-A-3 | M-2, M-1 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_3_U01 Umiejętność rozpoznawania czynników szkodliwych w środowisku pracy, wykorzystania wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych do oceny ryzyka zawodowego i prawidłowego prowadzenia dokumentacji (karty i rejestry pomiarów), dokonywania oceny ryzyka związanego z narażeniem pracowników na czynniki chemiczne. | ZBHP_10A_U02, ZBHP_10A_U01 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-A-1, T-W-1, T-A-3, T-W-6, T-W-5, T-A-2, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-5, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10A_3_K01 Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób wykonujących pracę w środowisku czynników szkodliwych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy | ZBHP_10A_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-A-1, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-A-3 | M-1, M-2 | S-4, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_3_W01 Uzyskanie wiedzy na temat czynników środowiska pracy, których oddziaływanie na pracownika prowadzi lub może prowadzić do powstania choroby zawodowej lub innego schorzenia związanego z wykonywaną pracą | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy. |
3,0 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy. | |
4,5 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_3_U01 Umiejętność rozpoznawania czynników szkodliwych w środowisku pracy, wykorzystania wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych do oceny ryzyka zawodowego i prawidłowego prowadzenia dokumentacji (karty i rejestry pomiarów), dokonywania oceny ryzyka związanego z narażeniem pracowników na czynniki chemiczne. | 2,0 | Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem. |
3,0 | Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe. | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10A_3_K01 Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób wykonujących pracę w środowisku czynników szkodliwych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy | 2,0 | Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Wykazuje się na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy. | |
3,5 | Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie | |
4,0 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności | |
4,5 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. 1998 nr 21 poz. 94 ze zm., 2014
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy, Dz.U. Nr 191, poz. 1596, ze zm., 2014
- Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności /Dz.U. z 2010 r. nr 138, poz. 935/, 2014
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 października 2008 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn, Dz. U. nr 199, poz. 1228 ze zm, 2014
- Jan Szlązak, Nikodem Szlązak, Bezpieczeństwo i higiena pracy, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2012
- Danuty Augustyń (red.), Czynniki szkodliwe w środowisku pracy : wartości dopuszczalne, Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2007
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, Dz.U. 2011 nr 33 poz. 166, 2014
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 listopada 2002 w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, Dz. U. 2002 nr 217 poz. 1833 ze zm., 2014
- Uzarczyk Andrzej, Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy, ODDK, 2009
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, Dz. U. Nr 89, poz. 828 ze zm., 2014
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 17 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy urządzeniach i instalacjach energetycznych, Dz.U. 1999 nr 80 poz. 912, 2014
- Bogdan Rączkowski, BHP w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2010
- Teresa Lis, Krzysztof Nowacki, Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy w zakładzie przemysłowym, Wydaw. Politechniki Śląśkiej, Gliwice, 2005
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac, Dz.U. 2004 nr 200 poz. 2047 ze zm., 2011