Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Informatyka w zarządzaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka w zarządzaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Ogonowski <Piotr.Ogonowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mirosława Marciniak <Miroslawa.Marciniak@zut.edu.pl>, Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu realizacji programu przedmiotu „Technologie informacyjne”

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką systemu informacyjnego w organizacji.
C-2Budowanie umiejętności stosowanych technologii informacynych do przetwarzania danych organizacji
C-3Zapoznanie studentów z rodzajami systemów informatycznych zarzadzania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rodzaje i formatowanie danych2
T-L-2Tworzenie wykresów kolumnowych, liniowych, kołowych, własnych.1
T-L-3Analiza i ocena danych wykorzytania zasobów organizacji1
T-L-4Modelowanie w arkuszu kalkulacyjnym2
T-L-5Funkcje decyzyjne w arkuszu kalkulacyjnym2
T-L-6Tworzenie raportów1
9
wykłady
T-W-1Istota i podstawowe pojęcia2
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem1
T-W-3Obiekt gospodarczy i system informacyjny2
T-W-4System informacyjny a system informatyczny1
T-W-5System informatyczny w organizacji, architektura, klasyfikacja.2
T-W-6Ewolucja systemów informatycznych do wspomagania zarządzania1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych24
A-L-3Czytanie wskazanej literatury przedmiotu25
A-L-4Udział w kolokwium2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa / Wyklad konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjn
M-4Metody praktyczne / metoda przewodniego tekstu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z wykładów - forma opisowa oraz pytania testowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_C5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę na temat przetwarzania danych i informacji oraz systemów informatycznych zarządzania w organizacji.
ZN1_1A_W07, ZN1_1A_W11S1A_W06, S1A_W07C-3, C-1T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_C5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki do przetwarzania i analizy danych oraz zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych.
ZN1_1A_U14, ZN1_1A_U11S1A_U03, S1A_U07C-2T-W-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_C5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę na temat przetwarzania danych i informacji oraz systemów informatycznych zarządzania w organizacji.
2,0Nie zna podstawowych pojęć dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,0Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,5Zna podstawowe pojęcia i ma niewielkie problemy z wyjaśnieniem ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
4,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi z niewielkimi błędami przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
4,5Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
5,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania oraz ich role w przedsiębiorstwie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_C5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki do przetwarzania i analizy danych oraz zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, nieznajomość podstawowych technik przetwarzania danych.
3,0Zna podstawowe techniki przetwarzania.
3,5Zna podstawowe techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane.
4,0Zna techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane, przygotowuje z drobnymi błędami raport.
4,5Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport.
5,0Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport z poprawnym wnioskami.

Literatura podstawowa

  1. J. Kisielnicki, H. Sroka, Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania., Placet, Warszawa, 2005, 1
  2. W. T. Bielecki, Informatyzacja zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001, 1
  3. P. Adamczewski, Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, MIKOM, Warszawa, 2005, 1

Literatura dodatkowa

  1. J. Oleński, Ekonomika informacji. Metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  2. E. Niedzielska, Informatyka ekonomiczna, AE Wrocław, Wrocław, 1999, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rodzaje i formatowanie danych2
T-L-2Tworzenie wykresów kolumnowych, liniowych, kołowych, własnych.1
T-L-3Analiza i ocena danych wykorzytania zasobów organizacji1
T-L-4Modelowanie w arkuszu kalkulacyjnym2
T-L-5Funkcje decyzyjne w arkuszu kalkulacyjnym2
T-L-6Tworzenie raportów1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i podstawowe pojęcia2
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem1
T-W-3Obiekt gospodarczy i system informacyjny2
T-W-4System informacyjny a system informatyczny1
T-W-5System informatyczny w organizacji, architektura, klasyfikacja.2
T-W-6Ewolucja systemów informatycznych do wspomagania zarządzania1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych24
A-L-3Czytanie wskazanej literatury przedmiotu25
A-L-4Udział w kolokwium2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C5_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę na temat przetwarzania danych i informacji oraz systemów informatycznych zarządzania w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
ZN1_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rodzajami systemów informatycznych zarzadzania
C-1Zapoznanie studentów z problematyką systemu informacyjnego w organizacji.
Treści programoweT-W-6Ewolucja systemów informatycznych do wspomagania zarządzania
T-W-3Obiekt gospodarczy i system informacyjny
T-W-1Istota i podstawowe pojęcia
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem
T-W-4System informacyjny a system informatyczny
T-W-5System informatyczny w organizacji, architektura, klasyfikacja.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa / Wyklad konwersatoryjny
M-1Metoda podająca / Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z wykładów - forma opisowa oraz pytania testowe
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,0Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,5Zna podstawowe pojęcia i ma niewielkie problemy z wyjaśnieniem ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
4,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi z niewielkimi błędami przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
4,5Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
5,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania oraz ich role w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C5_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki do przetwarzania i analizy danych oraz zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U14potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
ZN1_1A_U11posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Budowanie umiejętności stosowanych technologii informacynych do przetwarzania danych organizacji
Treści programoweT-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem
T-L-4Modelowanie w arkuszu kalkulacyjnym
T-L-5Funkcje decyzyjne w arkuszu kalkulacyjnym
T-L-1Rodzaje i formatowanie danych
T-L-2Tworzenie wykresów kolumnowych, liniowych, kołowych, własnych.
T-L-6Tworzenie raportów
T-L-3Analiza i ocena danych wykorzytania zasobów organizacji
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / metoda przewodniego tekstu
M-2Metoda problemowa / Wyklad konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjn
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, nieznajomość podstawowych technik przetwarzania danych.
3,0Zna podstawowe techniki przetwarzania.
3,5Zna podstawowe techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane.
4,0Zna techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane, przygotowuje z drobnymi błędami raport.
4,5Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport.
5,0Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport z poprawnym wnioskami.