Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Obsługa ruchu turystycznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Obsługa ruchu turystycznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,33zaliczenie
zajęcia terenoweT2 4 1,00,33zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,34zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na temat geografii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy dotyczącej różnych sektorów gospodarki turystycznej
C-2Opanowanie wiedzy w zakresei funkcjonowania biur podróży

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wstęp do przewodnictwa i pilotażu wycieczek. Umowy turystyczne.2
T-A-2Obsługa podróżnicza. Przepisy paszportowe, wizowe, celne , dewizowe. Obowiązek meldunkowy.1
T-A-3Dokumenty w obsłudze ruchu turystycznego krajowego i zagranicznego.1
T-A-4Kultura i etyka zawodu pracownika obsługi ruchu turystycznego.1
5
zajęcia terenowe
T-T-1Zapoznanie z organizacją pracy biura podróży1
T-T-2Realizacja zamówienia: kultura obsługi klienta2
T-T-3Umowy w turystyce krajowej i zagranicznej.1
4
wykłady
T-W-1Determinanty rozwoju ruchu turystycznego2
T-W-2Działalność i organizacja biura podróży2
T-W-3Rola i zadania organizatora1
T-W-4Prawa i obowiązki uczestnika imprezy turystycznej1
T-W-5Transport turystyczny i dokumentacja. Cel i zadania obiektów noclegowych.2
T-W-6Baza noclegowa i gastronomiczna w turystyce.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obecność na ćwiczeniach.5
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia - zebranie przykładowej dokumentacji podróżniczej.12
A-A-3Przegląd literatury i materiałów źródłowych na temat obsługi ruchu turystycznego.13
30
zajęcia terenowe
A-T-1Obecność na zajęciach terenowych.4
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych - zapoznanie się z liczbą biur podróży, innych instytucji działających z obsłudze turystyki przyjazdowej i wyjazdowej.10
A-T-3Transport na i po zajęciach terenowych4
A-T-4Opracowanie raportu z zajęć terenowych.12
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przegląd literatury wskazanej przez wykładowcę.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne, udział w targach turystyki rekreacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C6_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu różnych form działalności z zakresu gospodarki turystycznej
TiR_1A_W01, TiR_1A_W03, TiR_1A_W04, TiR_1A_W10, TiR_1A_W09P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W09, S1A_W11C-1T-W-3, T-W-2M-4, M-2, M-3S-3, S-4
TiR_1A_C6_W02
Ma podstawową wiedzę w zakresie działalności biur podróży
TiR_1A_W03, TiR_1A_W05, TiR_1A_W08, TiR_1A_W02, TiR_1A_W07, TiR_1A_W11P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W10C-2T-A-4, T-T-1M-4, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C6_U01
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł.
TiR_1A_U10, TiR_1A_U03, TiR_1A_U06, TiR_1A_U07S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U11C-1T-W-2, T-T-1M-2, M-3S-1
TiR_1A_C6_U02
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów.
TiR_1A_U04, TiR_1A_U08, TiR_1A_U09P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U04, S1A_U09, S1A_U10C-2T-W-1, T-A-4M-3, M-1S-2
TiR_1A_C6_U03
Wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji obsługi ruchu turystycznego
TiR_1A_U08, TiR_1A_U09P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U09, S1A_U10C-2T-W-4, T-W-5M-3, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C6_K01
Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
TiR_1A_K03, TiR_1A_K02, TiR_1A_K04, TiR_1A_K08P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04C-1T-A-4, T-T-2M-4, M-2, M-3S-3
TiR_1A_C6_K02
Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze.
TiR_1A_K06S1A_K06C-1T-W-3, T-A-1, T-A-3M-2S-3
TiR_1A_C6_K03
Potrafi pracować zespołowo.
TiR_1A_K05, TiR_1A_K03, TiR_1A_K02, TiR_1A_K04, TiR_1A_K08P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05C-1T-A-3, T-T-2M-3, M-1S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C6_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu różnych form działalności z zakresu gospodarki turystycznej
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy,
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_C6_W02
Ma podstawową wiedzę w zakresie działalności biur podróży
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, z zakresu biur podróży
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C6_U01
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_C6_U02
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów.
2,0
3,0Potrafi dokonać podstawowej analizy przykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_C6_U03
Wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji obsługi ruchu turystycznego
2,0
3,0Potrafi wymienić instytucje obsługi ruchu turystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C6_K01
Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
2,0
3,0Rozumie potrzebę dalszego kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_C6_K02
Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze.
2,0
3,0Student potrafi wyszukać literaturę dot. obsługi ruchu turystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_C6_K03
Potrafi pracować zespołowo.
2,0
3,0Umie komunikować się w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kruczek Z., Obsługa ruchu turystycznego, PROKSENIA, Kraków, 2009
  2. Bosiacki S. Śniadek J., Metodyka i technika obsługi ruchu turystycznego, AWF, Poznań, 2004
  3. Biczysko Wł. Tauber R.D., Kalkulacje cenowe w hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu, Poznań, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Kruczek Z., Kompendium pilota wycieczek, PROKSENIA, Kraków, 2007
  2. Gołembski G., Vademecum pilota grup turystycznych, Akademia Ekonomiczna, Poznań, 2007
  3. Gołembski G., Przedsiębiorstwo turystyczne, PWE, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wstęp do przewodnictwa i pilotażu wycieczek. Umowy turystyczne.2
T-A-2Obsługa podróżnicza. Przepisy paszportowe, wizowe, celne , dewizowe. Obowiązek meldunkowy.1
T-A-3Dokumenty w obsłudze ruchu turystycznego krajowego i zagranicznego.1
T-A-4Kultura i etyka zawodu pracownika obsługi ruchu turystycznego.1
5

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Zapoznanie z organizacją pracy biura podróży1
T-T-2Realizacja zamówienia: kultura obsługi klienta2
T-T-3Umowy w turystyce krajowej i zagranicznej.1
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Determinanty rozwoju ruchu turystycznego2
T-W-2Działalność i organizacja biura podróży2
T-W-3Rola i zadania organizatora1
T-W-4Prawa i obowiązki uczestnika imprezy turystycznej1
T-W-5Transport turystyczny i dokumentacja. Cel i zadania obiektów noclegowych.2
T-W-6Baza noclegowa i gastronomiczna w turystyce.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obecność na ćwiczeniach.5
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia - zebranie przykładowej dokumentacji podróżniczej.12
A-A-3Przegląd literatury i materiałów źródłowych na temat obsługi ruchu turystycznego.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Obecność na zajęciach terenowych.4
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych - zapoznanie się z liczbą biur podróży, innych instytucji działających z obsłudze turystyki przyjazdowej i wyjazdowej.10
A-T-3Transport na i po zajęciach terenowych4
A-T-4Opracowanie raportu z zajęć terenowych.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przegląd literatury wskazanej przez wykładowcę.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C6_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu różnych form działalności z zakresu gospodarki turystycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
TiR_1A_W03ma ogólną wiedzę o głównych nurtach w architekturze i sztuce w skali kraju i relacjach międzykulturowych
TiR_1A_W04ma ogólną wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko
TiR_1A_W10ma ogólną wiedzę na temat fizjologii i funkcjonowania organizmów żywych
TiR_1A_W09Ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
S1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy dotyczącej różnych sektorów gospodarki turystycznej
Treści programoweT-W-3Rola i zadania organizatora
T-W-2Działalność i organizacja biura podróży
Metody nauczaniaM-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne, udział w targach turystyki rekreacji
M-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C6_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie działalności biur podróży
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W03ma ogólną wiedzę o głównych nurtach w architekturze i sztuce w skali kraju i relacjach międzykulturowych
TiR_1A_W05ma ogólną wiedzę dotyczącą: procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka, roli i znaczenia podstawowych składników pokarmowych, psychicznych mechanizmów czynności ludzkich oraz formułowania celów, metod i form racjonalnego spędzania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji
TiR_1A_W08Ma ogólną wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
TiR_1A_W02ma ogólną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_W07Ma ogólną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych) w: działalności turystycznej i rekreacyjnej, przygotowywaniu produktów turystycznych
TiR_1A_W11ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy w zakresei funkcjonowania biur podróży
Treści programoweT-A-4Kultura i etyka zawodu pracownika obsługi ruchu turystycznego.
T-T-1Zapoznanie z organizacją pracy biura podróży
Metody nauczaniaM-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne, udział w targach turystyki rekreacji
M-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, z zakresu biur podróży
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C6_U01Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U10Potrafi nawiązywać kontakt (komunikować się)w języku obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, posługuje się językiem specjalistycznym w działalności zawodowej
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U07Potrafi wskazać rozwiązania dylematów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy dotyczącej różnych sektorów gospodarki turystycznej
Treści programoweT-W-2Działalność i organizacja biura podróży
T-T-1Zapoznanie z organizacją pracy biura podróży
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C6_U02Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
TiR_1A_U09potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy w zakresei funkcjonowania biur podróży
Treści programoweT-W-1Determinanty rozwoju ruchu turystycznego
T-A-4Kultura i etyka zawodu pracownika obsługi ruchu turystycznego.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
M-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać podstawowej analizy przykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C6_U03Wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji obsługi ruchu turystycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
TiR_1A_U09potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy w zakresei funkcjonowania biur podróży
Treści programoweT-W-4Prawa i obowiązki uczestnika imprezy turystycznej
T-W-5Transport turystyczny i dokumentacja. Cel i zadania obiektów noclegowych.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
M-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić instytucje obsługi ruchu turystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C6_K01Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy dotyczącej różnych sektorów gospodarki turystycznej
Treści programoweT-A-4Kultura i etyka zawodu pracownika obsługi ruchu turystycznego.
T-T-2Realizacja zamówienia: kultura obsługi klienta
Metody nauczaniaM-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne, udział w targach turystyki rekreacji
M-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę dalszego kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C6_K02Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy dotyczącej różnych sektorów gospodarki turystycznej
Treści programoweT-W-3Rola i zadania organizatora
T-A-1Wstęp do przewodnictwa i pilotażu wycieczek. Umowy turystyczne.
T-A-3Dokumenty w obsłudze ruchu turystycznego krajowego i zagranicznego.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyszukać literaturę dot. obsługi ruchu turystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C6_K03Potrafi pracować zespołowo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
TiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy dotyczącej różnych sektorów gospodarki turystycznej
Treści programoweT-A-3Dokumenty w obsłudze ruchu turystycznego krajowego i zagranicznego.
T-T-2Realizacja zamówienia: kultura obsługi klienta
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
M-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie komunikować się w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0