Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Psychologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kowalczyk-Kassyk <Agnieszka.Kowalczyk-Kassyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o budowie i funkcjonowaniu układu nerwowego człowieka na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -znał podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji,
C-2miał podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii,
C-3wskazywał obszary (dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce,
C-4charakteryzował podstawowe procesy i właściwosci psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania,
C-5świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Psychologia turystyki jako dyscyplina naukowa i praktyczna-psychologiczne koncepcje człowieka.2
T-K-2Metody badawcze w psychologii i glówne dziedziny jej zastosowań.2
T-K-3Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka.4
T-K-4Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka.4
T-K-5Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu zycia człowieka-"kariery turystyczne"2
T-K-6Motywacja aktywności turystycznej.4
T-K-7Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na srodowisko.2
T-K-8Pstchologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczow i turystów.4
T-K-9Turystyka jako środek odziaływania intencjonalnego.2
T-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości turystyki.2
T-K-11Zaliczenie - test wielokrotnego wyboru2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Godziny kontaktowe z nauczycielem: -udział w konwersatoriach i zaliczeniu30
A-K-2Praca własna studenta obejmujaca: -przygotowanie do konwersatoriów- referaty tematyczne, prezentacje multimedialne, dobór adekwatnej literatury do poszczególnych jednostek tematycznych, -udział w konsultacjach celem: weryfikacji poczynionych postępów, metodyki zleconych projektów, uzyskania odpowiedzi na frapujące pytania, -przygotowanie do zaliczenia.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna, dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody praktyczne- przygotowanie referatów tematycznych z wykorzystaniem multimediów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalnośćwypowiedzi,
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy (rownomierność przydzielenia ról w zespole), -sposób i jakość wykonania zadania, -dobór materiału, -terminowość wykonania, - jakość współpracy w zespole,
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - przejawianie inicjatywy (a nie tylko adaptacja do sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela), -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji.
S-4Ocena podsumowująca: wynik testu zaliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B7_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
TiR_1A_W01S1A_W01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
TiR_1A_B7_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W06S1A_W01, S1A_W06C-1, C-2, C-3, C-4T-K-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B7_U01
Potrafi wskazać dziedziny (obszary) zastosowań psychologii w turystyce.
TiR_1A_U02S1A_U02C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
TiR_1A_B7_U02
Potrafi charakteryzować podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania.
TiR_1A_U03S1A_U03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B7_K01
Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
TiR_1A_K05, TiR_1A_K04S1A_K04, S1A_K05C-5T-K-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B7_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
TiR_1A_B7_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii.
2,0Nie ma podstawowej wiedzy o metodach badawczych stosowanych w psychologii
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B7_U01
Potrafi wskazać dziedziny (obszary) zastosowań psychologii w turystyce.
2,0Nie ma elementarnej wiedzy na temat możliwych obszarów zastosowań psychologii w turystyce.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
TiR_1A_B7_U02
Potrafi charakteryzować podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania.
2,0Nie potrafi scharakteryzować podstawowych procesów i właściwości psychicznych jednostki, które determinująindywidualny i społeczny styl jej zachowania.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B7_K01
Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
2,0Prezentuje opinie i poglądy swiadczące o tym, że nie zna roli turystyki i wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
3,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu elementarnej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
3,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu elementarnej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu podstawowej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o świadomości znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
5,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.

Literatura podstawowa

  1. Gracza J., Sankowski T., Psychologia w rekreacji i turystyce, AWF, Poznań, 2004
  2. Przetacznik -Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Podstawy psychologii ogólnej, Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1989
  3. Strelau J., Temperament-osobowość-działanie, PWN, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Heszen - Niejodek I.,Ratajczak Z., Człowiek w sytuacji stresu, UŚ, Katowice, 1996
  2. Strelau J., Psychologia ogólna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2000

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Psychologia turystyki jako dyscyplina naukowa i praktyczna-psychologiczne koncepcje człowieka.2
T-K-2Metody badawcze w psychologii i glówne dziedziny jej zastosowań.2
T-K-3Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka.4
T-K-4Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka.4
T-K-5Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu zycia człowieka-"kariery turystyczne"2
T-K-6Motywacja aktywności turystycznej.4
T-K-7Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na srodowisko.2
T-K-8Pstchologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczow i turystów.4
T-K-9Turystyka jako środek odziaływania intencjonalnego.2
T-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości turystyki.2
T-K-11Zaliczenie - test wielokrotnego wyboru2
30

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Godziny kontaktowe z nauczycielem: -udział w konwersatoriach i zaliczeniu30
A-K-2Praca własna studenta obejmujaca: -przygotowanie do konwersatoriów- referaty tematyczne, prezentacje multimedialne, dobór adekwatnej literatury do poszczególnych jednostek tematycznych, -udział w konsultacjach celem: weryfikacji poczynionych postępów, metodyki zleconych projektów, uzyskania odpowiedzi na frapujące pytania, -przygotowanie do zaliczenia.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_W01Zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -znał podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji,
C-2miał podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii,
C-3wskazywał obszary (dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce,
C-4charakteryzował podstawowe procesy i właściwosci psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania,
C-5świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
Treści programoweT-K-1Psychologia turystyki jako dyscyplina naukowa i praktyczna-psychologiczne koncepcje człowieka.
T-K-2Metody badawcze w psychologii i glówne dziedziny jej zastosowań.
T-K-3Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka.
T-K-4Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka.
T-K-5Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu zycia człowieka-"kariery turystyczne"
T-K-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-K-7Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na srodowisko.
T-K-8Pstchologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczow i turystów.
T-K-9Turystyka jako środek odziaływania intencjonalnego.
T-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości turystyki.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna, dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody praktyczne- przygotowanie referatów tematycznych z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalnośćwypowiedzi,
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy (rownomierność przydzielenia ról w zespole), -sposób i jakość wykonania zadania, -dobór materiału, -terminowość wykonania, - jakość współpracy w zespole,
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - przejawianie inicjatywy (a nie tylko adaptacja do sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela), -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji.
S-4Ocena podsumowująca: wynik testu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_W02Ma podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
TiR_1A_W06Ma ogólną wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji miedzy organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -znał podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji,
C-2miał podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii,
C-3wskazywał obszary (dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce,
C-4charakteryzował podstawowe procesy i właściwosci psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania,
Treści programoweT-K-2Metody badawcze w psychologii i glówne dziedziny jej zastosowań.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna, dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody praktyczne- przygotowanie referatów tematycznych z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalnośćwypowiedzi,
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy (rownomierność przydzielenia ról w zespole), -sposób i jakość wykonania zadania, -dobór materiału, -terminowość wykonania, - jakość współpracy w zespole,
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - przejawianie inicjatywy (a nie tylko adaptacja do sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela), -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy o metodach badawczych stosowanych w psychologii
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_U01Potrafi wskazać dziedziny (obszary) zastosowań psychologii w turystyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3wskazywał obszary (dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce,
Treści programoweT-K-1Psychologia turystyki jako dyscyplina naukowa i praktyczna-psychologiczne koncepcje człowieka.
T-K-2Metody badawcze w psychologii i glówne dziedziny jej zastosowań.
T-K-3Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka.
T-K-4Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka.
T-K-5Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu zycia człowieka-"kariery turystyczne"
T-K-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-K-7Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na srodowisko.
T-K-8Pstchologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczow i turystów.
T-K-9Turystyka jako środek odziaływania intencjonalnego.
T-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości turystyki.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna, dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody praktyczne- przygotowanie referatów tematycznych z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalnośćwypowiedzi,
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy (rownomierność przydzielenia ról w zespole), -sposób i jakość wykonania zadania, -dobór materiału, -terminowość wykonania, - jakość współpracy w zespole,
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - przejawianie inicjatywy (a nie tylko adaptacja do sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela), -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji.
S-4Ocena podsumowująca: wynik testu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma elementarnej wiedzy na temat możliwych obszarów zastosowań psychologii w turystyce.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_U02Potrafi charakteryzować podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -znał podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji,
C-2miał podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii,
C-3wskazywał obszary (dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce,
C-4charakteryzował podstawowe procesy i właściwosci psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania,
C-5świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
Treści programoweT-K-3Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka.
T-K-4Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka.
T-K-5Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu zycia człowieka-"kariery turystyczne"
T-K-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-K-7Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na srodowisko.
T-K-8Pstchologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczow i turystów.
T-K-9Turystyka jako środek odziaływania intencjonalnego.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna, dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody praktyczne- przygotowanie referatów tematycznych z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalnośćwypowiedzi,
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy (rownomierność przydzielenia ról w zespole), -sposób i jakość wykonania zadania, -dobór materiału, -terminowość wykonania, - jakość współpracy w zespole,
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - przejawianie inicjatywy (a nie tylko adaptacja do sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela), -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji.
S-4Ocena podsumowująca: wynik testu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi scharakteryzować podstawowych procesów i właściwości psychicznych jednostki, które determinująindywidualny i społeczny styl jej zachowania.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_K01Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-5świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
Treści programoweT-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości turystyki.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna, dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody praktyczne- przygotowanie referatów tematycznych z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalnośćwypowiedzi,
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy (rownomierność przydzielenia ról w zespole), -sposób i jakość wykonania zadania, -dobór materiału, -terminowość wykonania, - jakość współpracy w zespole,
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - przejawianie inicjatywy (a nie tylko adaptacja do sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela), -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Prezentuje opinie i poglądy swiadczące o tym, że nie zna roli turystyki i wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
3,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu elementarnej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
3,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu elementarnej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu podstawowej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o świadomości znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
5,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.