Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Podstawy demografii - przedmiot do wyboru II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy demografii - przedmiot do wyboru II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 22 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień ze statystyki opisowej, a także ogólna wiedza ekonomiczna.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zwiazanych z wykorzystaniem metod analizy demograficzej do identyfikacji prawidłowości występujacych w zjawiskach i procesach demograficznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Źródła i zakres informacji demograficznej.2
T-W-2Metody analizy demograficznej.Ogólna zasada budowy podstawowych wspólczynników demograficznych.2
T-W-3Stan i struktura ludnosci według podstawowych cech (miejsca zamieszkania, płci, wykształcenia, stanu cywilnego).4
T-W-4Demograficzne starzenie się populacji.4
T-W-5Ruch naturalny ludnosci.4
T-W-6Struktura gospodarstw domowych.2
T-W-7Syntetyczne miary reprodukcji ludności.2
T-W-8Ruch wędrówkowy ludności2
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.22
A-W-2Studia literaturowe.14
A-W-3Przygotowanie projektu.22
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu projektu.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami i pytaniami kontrolnymi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu z pytaniami jednokrotnego wyboru oraz otwartymi, sprawdzającymi wiedzę teoretyczną, umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego samodzielnie przez studentów, sprawdzającego umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O7/1_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą istoty zjawisk i procesów demograficznych, zna definicje podstawowych kategorii demograficznych.
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W13S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W09C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2
E_1A_O7/1_W02
Student zna metody analizy demograficznej wykorzystywane do badania struktur ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludnosci, starzenia się ludnosci oraz pomiaru reprodukcji ludności.
E_1A_W06, E_1A_W07S1A_W06C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O7/1_U01
Student potrafi zaprojektować badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej począwszy od sformułowania celów badawczych poprzez zgromadzenie odpowiednich danych, ich analizę, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U08C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O7/1_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K09S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O7/1_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą istoty zjawisk i procesów demograficznych, zna definicje podstawowych kategorii demograficznych.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz nie zna definicji podstawowych kategorii demograficznych.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicje wybranych kategorii demograficznych.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicji wiekszości kategorii demograficznych.
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicje kategorii demograficznych.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna dobrze definicje kategorii demograficznych.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna bardzo dobrze definicje kategorii demograficznych.
E_1A_O7/1_W02
Student zna metody analizy demograficznej wykorzystywane do badania struktur ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludnosci, starzenia się ludnosci oraz pomiaru reprodukcji ludności.
2,0Student nie zna metod analizy demograficznej.
3,0Student zna dostatecznie wybrane metody analizy demograficznej.
3,5Student zna dośc dobrze wybrane metody analizy demograficznej.
4,0Student zna dobrze wybrane metody analizy demograficznej.
4,5Student zna dobrze wszystkie metody analizy demograficznej.
5,0Student zna bezbłędnie wszystkie metody analizy demograficznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O7/1_U01
Student potrafi zaprojektować badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej począwszy od sformułowania celów badawczych poprzez zgromadzenie odpowiednich danych, ich analizę, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego.
2,0Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować niektóre etapy prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
3,5Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować wiekszość etapów prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować wiekszość etapów badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować całe badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować oraz zinterpretować wyniki badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O7/1_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student opanował zasady pracy indywidualnej i przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić indywidualne badanie demograficzne oraz zorganizować zespołowy projekt badawczy.
3,5Student opanował zasady pracy indywidualnej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne, a przy pomocy nauczyciela potrafi zorganizować zespołowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, a z pomocą nauczyciela potrafi wskazać metody analizy demograficznej potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wstępnej analizy wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi wskazać większość metod analizy demograficznej potrzebnych do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać analizy wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi wskazać wszystkie metody analizy demograficznej potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wszechstronnej analizy wyników.

Literatura podstawowa

  1. Holzer Z., Demografia, PWE, Warszawa, 2003
  2. Kurkiewicz J., Procesy demograficzne i metody ich analizy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2010
  3. Augustyniak A., Statystyka opisowa z elementami demografii, Wydawca Ars boni et aequi, Poznań

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Statystyczna analiza aktywnosci turystycznej seniorów w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013
  2. Pociecha J. (red.), Ekonomiczne konsekwencje osiagania wieku emerytalnego przez generacje powojennego wyżu demograficznego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła i zakres informacji demograficznej.2
T-W-2Metody analizy demograficznej.Ogólna zasada budowy podstawowych wspólczynników demograficznych.2
T-W-3Stan i struktura ludnosci według podstawowych cech (miejsca zamieszkania, płci, wykształcenia, stanu cywilnego).4
T-W-4Demograficzne starzenie się populacji.4
T-W-5Ruch naturalny ludnosci.4
T-W-6Struktura gospodarstw domowych.2
T-W-7Syntetyczne miary reprodukcji ludności.2
T-W-8Ruch wędrówkowy ludności2
22

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.22
A-W-2Studia literaturowe.14
A-W-3Przygotowanie projektu.22
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu projektu.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O7/1_W01Student posiada wiedzę dotyczącą istoty zjawisk i procesów demograficznych, zna definicje podstawowych kategorii demograficznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zwiazanych z wykorzystaniem metod analizy demograficzej do identyfikacji prawidłowości występujacych w zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-W-1Źródła i zakres informacji demograficznej.
T-W-2Metody analizy demograficznej.Ogólna zasada budowy podstawowych wspólczynników demograficznych.
T-W-3Stan i struktura ludnosci według podstawowych cech (miejsca zamieszkania, płci, wykształcenia, stanu cywilnego).
T-W-4Demograficzne starzenie się populacji.
T-W-5Ruch naturalny ludnosci.
T-W-6Struktura gospodarstw domowych.
T-W-7Syntetyczne miary reprodukcji ludności.
T-W-8Ruch wędrówkowy ludności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu z pytaniami jednokrotnego wyboru oraz otwartymi, sprawdzającymi wiedzę teoretyczną, umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego samodzielnie przez studentów, sprawdzającego umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz nie zna definicji podstawowych kategorii demograficznych.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicje wybranych kategorii demograficznych.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicji wiekszości kategorii demograficznych.
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicje kategorii demograficznych.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna dobrze definicje kategorii demograficznych.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna bardzo dobrze definicje kategorii demograficznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O7/1_W02Student zna metody analizy demograficznej wykorzystywane do badania struktur ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludnosci, starzenia się ludnosci oraz pomiaru reprodukcji ludności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zwiazanych z wykorzystaniem metod analizy demograficzej do identyfikacji prawidłowości występujacych w zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-W-2Metody analizy demograficznej.Ogólna zasada budowy podstawowych wspólczynników demograficznych.
T-W-3Stan i struktura ludnosci według podstawowych cech (miejsca zamieszkania, płci, wykształcenia, stanu cywilnego).
T-W-4Demograficzne starzenie się populacji.
T-W-5Ruch naturalny ludnosci.
T-W-6Struktura gospodarstw domowych.
T-W-7Syntetyczne miary reprodukcji ludności.
T-W-8Ruch wędrówkowy ludności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu z pytaniami jednokrotnego wyboru oraz otwartymi, sprawdzającymi wiedzę teoretyczną, umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego samodzielnie przez studentów, sprawdzającego umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod analizy demograficznej.
3,0Student zna dostatecznie wybrane metody analizy demograficznej.
3,5Student zna dośc dobrze wybrane metody analizy demograficznej.
4,0Student zna dobrze wybrane metody analizy demograficznej.
4,5Student zna dobrze wszystkie metody analizy demograficznej.
5,0Student zna bezbłędnie wszystkie metody analizy demograficznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O7/1_U01Student potrafi zaprojektować badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej począwszy od sformułowania celów badawczych poprzez zgromadzenie odpowiednich danych, ich analizę, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zwiazanych z wykorzystaniem metod analizy demograficzej do identyfikacji prawidłowości występujacych w zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-W-2Metody analizy demograficznej.Ogólna zasada budowy podstawowych wspólczynników demograficznych.
T-W-3Stan i struktura ludnosci według podstawowych cech (miejsca zamieszkania, płci, wykształcenia, stanu cywilnego).
T-W-4Demograficzne starzenie się populacji.
T-W-5Ruch naturalny ludnosci.
T-W-6Struktura gospodarstw domowych.
T-W-7Syntetyczne miary reprodukcji ludności.
T-W-8Ruch wędrówkowy ludności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu z pytaniami jednokrotnego wyboru oraz otwartymi, sprawdzającymi wiedzę teoretyczną, umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego samodzielnie przez studentów, sprawdzającego umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować niektóre etapy prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
3,5Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować wiekszość etapów prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować wiekszość etapów badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować całe badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować oraz zinterpretować wyniki badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O7/1_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zwiazanych z wykorzystaniem metod analizy demograficzej do identyfikacji prawidłowości występujacych w zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-W-2Metody analizy demograficznej.Ogólna zasada budowy podstawowych wspólczynników demograficznych.
T-W-3Stan i struktura ludnosci według podstawowych cech (miejsca zamieszkania, płci, wykształcenia, stanu cywilnego).
T-W-4Demograficzne starzenie się populacji.
T-W-5Ruch naturalny ludnosci.
T-W-6Struktura gospodarstw domowych.
T-W-7Syntetyczne miary reprodukcji ludności.
T-W-8Ruch wędrówkowy ludności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego samodzielnie przez studentów, sprawdzającego umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student opanował zasady pracy indywidualnej i przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić indywidualne badanie demograficzne oraz zorganizować zespołowy projekt badawczy.
3,5Student opanował zasady pracy indywidualnej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne, a przy pomocy nauczyciela potrafi zorganizować zespołowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, a z pomocą nauczyciela potrafi wskazać metody analizy demograficznej potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wstępnej analizy wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi wskazać większość metod analizy demograficznej potrzebnych do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać analizy wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi wskazać wszystkie metody analizy demograficznej potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wszechstronnej analizy wyników.