Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Handel zagraniczny

Sylabus przedmiotu Ekonomika turystyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika turystyki
Specjalność Ekonomika turystyki
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikroekonomia
W-2Makroekonomia
W-3Wiedza z zakresu zarządzania i przedsiębiorczości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospodarki regionalnej
C-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego
C-3umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki
C-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Podstawowe pojęcia dotyczące turystyki (turystyka, turysta, ruch turystyczny)2
T-K-2Żródła popytu turystycznego2
T-K-3Czynniki kształtujące popyt turystyczny2
T-K-4Rynek usług turystyczych. Popyt, podaż, cena.2
T-K-5Postępowanie konsumentów na rynku turystycznym2
T-K-6Marketing usług turystycznych2
T-K-7Segmentacja rynku usług turystycznych2
T-K-8Przedsiębiortswa turystyczne na rynku turystycznym2
T-K-9Organizacja i formy działalności gospodarczej w turystyce2
T-K-10Problemy jakości usług turystycznych2
T-K-11Ceny usług turystycznych2
T-K-12Elastycznośc popytu i podaży na usługi turystyczne2
T-K-13Dobór i zarządzanie kadrami w turystyce2
T-K-14Wykorzystywanie zasobów środowiska naturalnego w turystyce2
T-K-15Rola władz lokalnych w promowaniu rozwoju turystyki w regionie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Konwersatoria30
A-K-2Analiza i studia nad literaturą przedmiotu15
A-K-3Przygotowanie referatów. Prezentacja multimedialna wybranych zagadnień.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy, objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki konwesratoriów
M-4Metoda eksponująca: wycieczki krajoznawcze, filmy edukacyjne, udział w targach turystyki i rekreacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przedmiot czasopism branżowych
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/3_W01
Wyjaśnia zależności i funkcjonowanie gospodarki regionalnej
E_1A_W01, E_1A_W02S1A_W01, S1A_W02C-1, C-2T-K-1, T-K-3, T-K-2M-1, M-3S-1, S-4
E_1A_D4/3_W02
Wyjaśnia działalnie mechanizmu rynkowego na rynku turystycznym
E_1A_W08, E_1A_W09, E_1A_W15S1A_W07, S1A_W11C-1, C-3T-K-4, T-K-5, T-K-6M-2, M-3S-2, S-1, S-3
E_1A_D4/3_W03
Posługuje się właściwą terminologią dotyczącą działalności turystycznej
E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W13S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W09C-3T-K-8, T-K-7, T-K-9M-3S-1, S-3
E_1A_D4/3_W04
Zna zasady badania popytu na usługi turystyczne
E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W10, E_1A_W11, E_1A_W12, E_1A_W14S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10C-4, C-2T-K-12, T-K-13, T-K-14, T-K-15M-2, M-4S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/3_U01
Analizuje zachowanie podmiotów na rynku turystycznym
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U08C-2T-K-8, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7M-2, M-3S-1, S-3
E_1A_D4/3_U02
Ocenia zjawiska ekonomiczne w oparciu o zdobytą wiedzę
E_1A_U06, E_1A_U09S1A_U02, S1A_U04, S1A_U05C-1, C-2, C-3T-K-11, T-K-12, T-K-13, T-K-14, T-K-15M-1, M-3S-1, S-3
E_1A_D4/3_U03
Dyskutuje merytorycznie o sytuacji gospodarczej kraju
E_1A_U11, E_1A_U07S1A_U03, S1A_U07C-3T-K-1, T-K-3, T-K-2, T-K-9, T-K-10M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/3_K01
Dąży do zdobycia wiedzy ekonomicznej
E_1A_K02, E_1A_K04, E_1A_K08S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04C-2, C-3T-K-11, T-K-12, T-K-13, T-K-14, T-K-15M-1S-1, S-3, S-4
E_1A_D4/3_K02
Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K07S1A_K03, S1A_K05, S1A_K07C-2, C-3T-K-8, T-K-7, T-K-9, T-K-10M-2, M-3S-1, S-3
E_1A_D4/3_K03
Uczestniczy aktywnie w procesie nauczania (przygotowuje wystąpienia, referaty)
E_1A_K03, E_1A_K09S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04C-1, C-3T-K-1, T-K-3, T-K-2, T-K-4, T-K-5M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/3_W01
Wyjaśnia zależności i funkcjonowanie gospodarki regionalnej
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania eidzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy. -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokłanie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w stosunku do wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
E_1A_D4/3_W02
Wyjaśnia działalnie mechanizmu rynkowego na rynku turystycznym
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji lituratury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiały, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie; -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe; -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
E_1A_D4/3_W03
Posługuje się właściwą terminologią dotyczącą działalności turystycznej
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakesie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy sporadycznie.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
E_1A_D4/3_W04
Zna zasady badania popytu na usługi turystyczne
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstaowwy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał podstawowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy sporadycznie.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programow, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/3_U01
Analizuje zachowanie podmiotów na rynku turystycznym
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym etapie tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania pracy.
4,0Student: -potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podtsawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowywania pracy promocyjnej.
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego.
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowywania własnego przedsięwizęcia badawczego.
E_1A_D4/3_U02
Ocenia zjawiska ekonomiczne w oparciu o zdobytą wiedzę
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi zprocesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: -potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania pracy promocyjnej.
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia badawczego.
E_1A_D4/3_U03
Dyskutuje merytorycznie o sytuacji gospodarczej kraju
2,0Student: - nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z trudnościami związanymi z przygotowaniem zleconej pracy.
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela z trudnościami związanymi z przygotowaniem zleconej pracy.
4,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z podstawowymi trudnościami wziązanymi z procesem przygotowania pracy promocyjnej.
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/3_K01
Dąży do zdobycia wiedzy ekonomicznej
2,0W zakresie działania, postawy i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postawy i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojęną wobec poleceć nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postawy i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania , postawy i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postawy i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej sie znalazł ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postawy i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
E_1A_D4/3_K02
Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów ( przygotowawczy, inkubacyjny, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów ( przygotowawczy, inkubacyjny, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: -planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: -rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród człoków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstwoe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: -potrafi samodzielnie zaplanować , sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: -potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także roździelić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.
E_1A_D4/3_K03
Uczestniczy aktywnie w procesie nauczania (przygotowuje wystąpienia, referaty)
2,0W zakresie działania, postawy i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania,, postawy i motywacji: student nie unika podejmowania działań , ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postawy i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanieprzychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postawy i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5Wzakresie działania, postawy i motywacji: student nie tylko dostosowuje się dosytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postawy i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywaną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Panasiuk A., Turystyka - zaryz wykładu, PWE Fundacja Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2008
  2. Alejziak J., Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Albis, Kraków, 2004
  3. Łazarek R., Ekonomika turystyki. Wybrane zagadnienia., Wyższa szkoła Ekonomiczna, Warszawa, 2004
  4. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny, PWE, Warszawa, 2005
  5. Praca zbiorowa pod red. W. Kurka, Turystyka, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Niezgoda A., Zmyślony P., Popyt turystyczny. Uwarunkowania i perspektywy rozwou., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2006
  2. Burzyński T., Łabaj M., Turystyka rekreacyjna oraz turystyka specjalistyczna, FAPA, Warszawa, 2003
  3. Matlegiewicz M., Turystyka kulturowa na obszarach wiejskich województwa zachodniopomorskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2011, 2(20), Journal of Agrobusiness and Rural Development
  4. pismo biznesu turystycznego, Rynek turystyczny, 2011

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Podstawowe pojęcia dotyczące turystyki (turystyka, turysta, ruch turystyczny)2
T-K-2Żródła popytu turystycznego2
T-K-3Czynniki kształtujące popyt turystyczny2
T-K-4Rynek usług turystyczych. Popyt, podaż, cena.2
T-K-5Postępowanie konsumentów na rynku turystycznym2
T-K-6Marketing usług turystycznych2
T-K-7Segmentacja rynku usług turystycznych2
T-K-8Przedsiębiortswa turystyczne na rynku turystycznym2
T-K-9Organizacja i formy działalności gospodarczej w turystyce2
T-K-10Problemy jakości usług turystycznych2
T-K-11Ceny usług turystycznych2
T-K-12Elastycznośc popytu i podaży na usługi turystyczne2
T-K-13Dobór i zarządzanie kadrami w turystyce2
T-K-14Wykorzystywanie zasobów środowiska naturalnego w turystyce2
T-K-15Rola władz lokalnych w promowaniu rozwoju turystyki w regionie2
30

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Konwersatoria30
A-K-2Analiza i studia nad literaturą przedmiotu15
A-K-3Przygotowanie referatów. Prezentacja multimedialna wybranych zagadnień.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/3_W01Wyjaśnia zależności i funkcjonowanie gospodarki regionalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospodarki regionalnej
C-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia dotyczące turystyki (turystyka, turysta, ruch turystyczny)
T-K-3Czynniki kształtujące popyt turystyczny
T-K-2Żródła popytu turystycznego
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki konwesratoriów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przedmiot czasopism branżowych
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania eidzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy. -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokłanie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w stosunku do wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/3_W02Wyjaśnia działalnie mechanizmu rynkowego na rynku turystycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W09Ma usystematyzowaną wiedzę o zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospodarki regionalnej
C-3umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki
Treści programoweT-K-4Rynek usług turystyczych. Popyt, podaż, cena.
T-K-5Postępowanie konsumentów na rynku turystycznym
T-K-6Marketing usług turystycznych
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy, objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki konwesratoriów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przedmiot czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji lituratury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiały, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie; -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe; -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/3_W03Posługuje się właściwą terminologią dotyczącą działalności turystycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-3umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki
Treści programoweT-K-8Przedsiębiortswa turystyczne na rynku turystycznym
T-K-7Segmentacja rynku usług turystycznych
T-K-9Organizacja i formy działalności gospodarczej w turystyce
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki konwesratoriów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przedmiot czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakesie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy sporadycznie.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/3_W04Zna zasady badania popytu na usługi turystyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne
C-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego
Treści programoweT-K-12Elastycznośc popytu i podaży na usługi turystyczne
T-K-13Dobór i zarządzanie kadrami w turystyce
T-K-14Wykorzystywanie zasobów środowiska naturalnego w turystyce
T-K-15Rola władz lokalnych w promowaniu rozwoju turystyki w regionie
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy, objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-4Metoda eksponująca: wycieczki krajoznawcze, filmy edukacyjne, udział w targach turystyki i rekreacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przedmiot czasopism branżowych
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstaowwy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał podstawowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy sporadycznie.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programow, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/3_U01Analizuje zachowanie podmiotów na rynku turystycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego
Treści programoweT-K-8Przedsiębiortswa turystyczne na rynku turystycznym
T-K-4Rynek usług turystyczych. Popyt, podaż, cena.
T-K-5Postępowanie konsumentów na rynku turystycznym
T-K-6Marketing usług turystycznych
T-K-7Segmentacja rynku usług turystycznych
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy, objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki konwesratoriów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przedmiot czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym etapie tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania pracy.
4,0Student: -potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podtsawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowywania pracy promocyjnej.
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsiewziecia badawczego.
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowywania własnego przedsięwizęcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/3_U02Ocenia zjawiska ekonomiczne w oparciu o zdobytą wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospodarki regionalnej
C-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego
C-3umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki
Treści programoweT-K-11Ceny usług turystycznych
T-K-12Elastycznośc popytu i podaży na usługi turystyczne
T-K-13Dobór i zarządzanie kadrami w turystyce
T-K-14Wykorzystywanie zasobów środowiska naturalnego w turystyce
T-K-15Rola władz lokalnych w promowaniu rozwoju turystyki w regionie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki konwesratoriów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przedmiot czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi zprocesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: -potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania pracy promocyjnej.
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/3_U03Dyskutuje merytorycznie o sytuacji gospodarczej kraju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-3umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia dotyczące turystyki (turystyka, turysta, ruch turystyczny)
T-K-3Czynniki kształtujące popyt turystyczny
T-K-2Żródła popytu turystycznego
T-K-9Organizacja i formy działalności gospodarczej w turystyce
T-K-10Problemy jakości usług turystycznych
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy, objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki konwesratoriów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przedmiot czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z trudnościami związanymi z przygotowaniem zleconej pracy.
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela z trudnościami związanymi z przygotowaniem zleconej pracy.
4,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z podstawowymi trudnościami wziązanymi z procesem przygotowania pracy promocyjnej.
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/3_K01Dąży do zdobycia wiedzy ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego
C-3umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki
Treści programoweT-K-11Ceny usług turystycznych
T-K-12Elastycznośc popytu i podaży na usługi turystyczne
T-K-13Dobór i zarządzanie kadrami w turystyce
T-K-14Wykorzystywanie zasobów środowiska naturalnego w turystyce
T-K-15Rola władz lokalnych w promowaniu rozwoju turystyki w regionie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przedmiot czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postawy i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postawy i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojęną wobec poleceć nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postawy i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania , postawy i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postawy i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej sie znalazł ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postawy i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/3_K02Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego
C-3umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki
Treści programoweT-K-8Przedsiębiortswa turystyczne na rynku turystycznym
T-K-7Segmentacja rynku usług turystycznych
T-K-9Organizacja i formy działalności gospodarczej w turystyce
T-K-10Problemy jakości usług turystycznych
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy, objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki konwesratoriów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przedmiot czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów ( przygotowawczy, inkubacyjny, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów ( przygotowawczy, inkubacyjny, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: -planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: -rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród człoków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstwoe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: -potrafi samodzielnie zaplanować , sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: -potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także roździelić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/3_K03Uczestniczy aktywnie w procesie nauczania (przygotowuje wystąpienia, referaty)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospodarki regionalnej
C-3umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia dotyczące turystyki (turystyka, turysta, ruch turystyczny)
T-K-3Czynniki kształtujące popyt turystyczny
T-K-2Żródła popytu turystycznego
T-K-4Rynek usług turystyczych. Popyt, podaż, cena.
T-K-5Postępowanie konsumentów na rynku turystycznym
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy, objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki konwesratoriów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przedmiot czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postawy i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania,, postawy i motywacji: student nie unika podejmowania działań , ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postawy i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanieprzychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postawy i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5Wzakresie działania, postawy i motywacji: student nie tylko dostosowuje się dosytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postawy i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywaną postawą wobec poczynań nauczyciela.