Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekonomika turystyki

Sylabus przedmiotu Gospodarka a środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka a środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Monika Pradziadowicz <monika.pradziadowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot ma charakter wprowadzający do nauki ekonomii, nie wymaga wiadomości wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze współczesnymi rozwiązaniami prawno-gospodarczych w odniesieniu do środowiska naturalnego.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozwiązywania problemów ekologicznych w ramach zrównoważonego rozwoju.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
C-4Zapoznanie studentów z oddziaływaniem różnych dziedzin gospodarowania na elementy środowiska.
C-5Wzbudzenie wśród studentów poczucia odpowiedzialności za środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ. Prawo ochrony środowiska.2
T-A-2Zachowania ekologiczne gospodarstw domowych. Racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska.2
T-A-3Szczegółowy przegląd instrumentów ekonomicznych polityki ekologicznej państwa. Przykłady i zakres ich implementacji w gospodarce.2
T-A-4Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony i wykorzystania zasobów przyrodniczych, np. kary za nielegalną wycinkę drzew i krzewów, ochrona przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem emitowanym przez przedsiębiorstwa, procedury uzyskiwania pozwoleń na korzystanie ze środowiska, zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi.3
T-A-5Zarządzanie środowiskiem. Certyfikat ISO 14000, EMAS – procedury.2
T-A-6Gospodarka komunalna a środowisko. Rola samorządu w kształtowaniu lokalnej gospodarki środowiskiem2
T-A-7Edukacja ekologiczna. Działalność organizacji pozarządowe zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego.2
15
wykłady
T-W-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ.2
T-W-2Prawo ochrony środowiska. Zasada racjonalnego gospodarowania.1
T-W-3Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.1
T-W-4Ochrona przyrody w Polsce. Historyczne i współczesne formy ochrony przyrody. Obszar Natura 2000.1
T-W-5Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.1
T-W-6Rachunek sozoekonomiczny: ekonomika ochrony środowiska w zarysie (szkoda, strata, koszt i efekt). Metody wyceny komponentów środowiska.1
T-W-7Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.1
T-W-8Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.1
T-W-9Wpływ działalności rolniczej człowieka na środowisko. Zanieczyszczenie żywności.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowyanie sie do zajęć adytoryjnych.15
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów (tzw. wejściówek).5
A-A-4Czytanie wskazanej literatury.15
A-A-5Przygotowanie sie do kolokwium.10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Czytanie wskazanej lietratury.10
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody programowane (z użyciem komputera).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności studentów w postaci tzw. wejściówki na początku zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Test, pod koniec przedmiotu, w postaci zamkniętych pytań wielokrotnego wyboru dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E1_W01
Zna podstawowe instytucje i narzędzia regulujące gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem. Jest świadom zasad ekologicznych w nowoczesnej gospodarce.
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W09S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W07C-5T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-7, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E1_U01
Potrafi dokonać prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze).
E_1A_U05S1A_U05C-2T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-3, T-A-4M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E1_K01
Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
E_1A_K02, E_1A_K05S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05C-3T-A-2, T-A-7M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E1_W01
Zna podstawowe instytucje i narzędzia regulujące gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem. Jest świadom zasad ekologicznych w nowoczesnej gospodarce.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E1_U01
Potrafi dokonać prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze).
2,0Brak umiejętności rozwiązania prostego problemu wg zadanych kryteriów.
3,0Rozwiązuje zadania problemowe z licznymi błędami.
3,5Poprawnie rozwiązuje zadania z pojedynczymi błędami.
4,0Rozumie znaczenie i poprawnie rozwiązuje zadania, jednak ma kłopoty z interpretacją wyników.
4,5Właściwie rozwiązuje zadania i interpretuje z drobnymi formalnymi uchybieniami.
5,0Poprawnie rozwiązuje zadania, poprawnie je interpretuje, potrafi zaproponować zastosowanie praktyczne danego zagadnienia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E1_K01
Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.

Literatura podstawowa

  1. Madej T., Gospodarka a środowisko przyrodnicze, Wydaw. Naukowe US, Szczecin, 2002
  2. SILSKI Z., Gospodarka a środowisko naturalne, Wydaw. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2002
  3. Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627, Ustawa Prawo ochrony środowiska., -, -, 2007
  4. Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880, Ustawa o ochronie przyrody, -, -, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Czech E., Uwarunkowania ochrony środowiska, Difin, Warszawa, 2002
  2. Indeka L., Ochrona środowiska, Agencja Wydawnicza ARIES, Warszawa, 2011
  3. Pawlak Z., Ochrona środowiska dla ekonomistów, Inter-Inform, Poznań, 2002
  4. Przybyłowski P., Podstawy zarządzania środowiskowego, Wydawnictwo Akademii Morskiej, Gdańsk, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ. Prawo ochrony środowiska.2
T-A-2Zachowania ekologiczne gospodarstw domowych. Racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska.2
T-A-3Szczegółowy przegląd instrumentów ekonomicznych polityki ekologicznej państwa. Przykłady i zakres ich implementacji w gospodarce.2
T-A-4Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony i wykorzystania zasobów przyrodniczych, np. kary za nielegalną wycinkę drzew i krzewów, ochrona przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem emitowanym przez przedsiębiorstwa, procedury uzyskiwania pozwoleń na korzystanie ze środowiska, zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi.3
T-A-5Zarządzanie środowiskiem. Certyfikat ISO 14000, EMAS – procedury.2
T-A-6Gospodarka komunalna a środowisko. Rola samorządu w kształtowaniu lokalnej gospodarki środowiskiem2
T-A-7Edukacja ekologiczna. Działalność organizacji pozarządowe zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ.2
T-W-2Prawo ochrony środowiska. Zasada racjonalnego gospodarowania.1
T-W-3Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.1
T-W-4Ochrona przyrody w Polsce. Historyczne i współczesne formy ochrony przyrody. Obszar Natura 2000.1
T-W-5Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.1
T-W-6Rachunek sozoekonomiczny: ekonomika ochrony środowiska w zarysie (szkoda, strata, koszt i efekt). Metody wyceny komponentów środowiska.1
T-W-7Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.1
T-W-8Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.1
T-W-9Wpływ działalności rolniczej człowieka na środowisko. Zanieczyszczenie żywności.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowyanie sie do zajęć adytoryjnych.15
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów (tzw. wejściówek).5
A-A-4Czytanie wskazanej literatury.15
A-A-5Przygotowanie sie do kolokwium.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Czytanie wskazanej lietratury.10
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E1_W01Zna podstawowe instytucje i narzędzia regulujące gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem. Jest świadom zasad ekologicznych w nowoczesnej gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W09Ma usystematyzowaną wiedzę o zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-5Wzbudzenie wśród studentów poczucia odpowiedzialności za środowisko.
Treści programoweT-W-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ.
T-W-2Prawo ochrony środowiska. Zasada racjonalnego gospodarowania.
T-A-2Zachowania ekologiczne gospodarstw domowych. Racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska.
T-A-7Edukacja ekologiczna. Działalność organizacji pozarządowe zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego.
T-A-4Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony i wykorzystania zasobów przyrodniczych, np. kary za nielegalną wycinkę drzew i krzewów, ochrona przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem emitowanym przez przedsiębiorstwa, procedury uzyskiwania pozwoleń na korzystanie ze środowiska, zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody programowane (z użyciem komputera).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności studentów w postaci tzw. wejściówki na początku zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E1_U01Potrafi dokonać prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozwiązywania problemów ekologicznych w ramach zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-5Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.
T-W-6Rachunek sozoekonomiczny: ekonomika ochrony środowiska w zarysie (szkoda, strata, koszt i efekt). Metody wyceny komponentów środowiska.
T-W-8Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.
T-A-3Szczegółowy przegląd instrumentów ekonomicznych polityki ekologicznej państwa. Przykłady i zakres ich implementacji w gospodarce.
T-A-4Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony i wykorzystania zasobów przyrodniczych, np. kary za nielegalną wycinkę drzew i krzewów, ochrona przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem emitowanym przez przedsiębiorstwa, procedury uzyskiwania pozwoleń na korzystanie ze środowiska, zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi.
Metody nauczaniaM-3Metody programowane (z użyciem komputera).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności studentów w postaci tzw. wejściówki na początku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności rozwiązania prostego problemu wg zadanych kryteriów.
3,0Rozwiązuje zadania problemowe z licznymi błędami.
3,5Poprawnie rozwiązuje zadania z pojedynczymi błędami.
4,0Rozumie znaczenie i poprawnie rozwiązuje zadania, jednak ma kłopoty z interpretacją wyników.
4,5Właściwie rozwiązuje zadania i interpretuje z drobnymi formalnymi uchybieniami.
5,0Poprawnie rozwiązuje zadania, poprawnie je interpretuje, potrafi zaproponować zastosowanie praktyczne danego zagadnienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E1_K01Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
Treści programoweT-A-2Zachowania ekologiczne gospodarstw domowych. Racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska.
T-A-7Edukacja ekologiczna. Działalność organizacji pozarządowe zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.