Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Finanse ochrony środowiska - przedmiot do wyboru II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finanse ochrony środowiska - przedmiot do wyboru II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 22 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z mikroekonomii.
W-2Znajomośc zagadnień z makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
C-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
C-4Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rodzaje opłat i podatków w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne opłat i podatków ekologicznych.2
T-W-2Funkcje i konstrukcja opłat za korzystanie ze środowiska.4
T-W-3System wymian i poboru ekologicznych opłat i kar pieniężnych. Zróżnicowane stawki podatków i innych danin publicznych służące ochronie środowiska.2
T-W-4Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna.2
T-W-5Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej2
T-W-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.4
T-W-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw4
T-W-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.2
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.15
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.22
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.15
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu.6
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie.3
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-4Metoda przypadków.
M-5Wykład multimedialny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O15/1_W01
Student posiada wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
E_1A_W03, E_1A_W11, E_1A_W12S1A_W02, S1A_W03, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_O15/1_W02
Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochrony środowiska.
E_1A_W03, E_1A_W08, E_1A_W13S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W09C-2, C-3T-W-8, T-W-4M-1, M-2, M-4S-1, S-2
E_1A_O15/1_W03
Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
E_1A_W06, E_1A_W12S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08C-2, C-3, C-1T-W-7, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O15/1_U01
Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
E_1A_U11, E_1A_U02, E_1A_U09S1A_U02, S1A_U04, S1A_U07C-2, C-3, C-1T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-4M-1, M-2, M-4S-1, S-2
E_1A_O15/1_U02
Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
E_1A_U18, E_1A_U02, E_1A_U08S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05C-2, C-3, C-1T-W-7, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O15/1_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
E_1A_K01S1A_K01, S1A_K06C-4T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-8M-5, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O15/1_W01
Student posiada wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
E_1A_O15/1_W02
Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochrony środowiska.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zasad i kierunków ochronry środowiska.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z z zasad i kierunków ochronry środowiska.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
E_1A_O15/1_W03
Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
3,0Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O15/1_U01
Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
2,0Student nie posiada umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
4,0Student posiada dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
4,5Student posiada lepiej niż dobre dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
E_1A_O15/1_U02
Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
2,0Student nie posiada umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O15/1_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S. Owsiak, Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa, 2008
  2. K.Brzozowska, A. Czarny, W.ZbaraszewskiŚwiecka, Podstawy finansów publicznych, Stowarzyszenie Naukowe Isntytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  3. red. M.Podstawka, Finanse, PWN, Warszawa, 2010
  4. T.Juja, Finanse publiczne, Wydawnictwo UE Poznań, Poznań, 2011
  5. T.Lubińska, Budżet a finanse publiczne., PWN, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. B.Pietrzak, Z.Polański, System finansowy w Polsce, PWN, Warszawa, 2008
  2. K.Marchewka-Bartkowiak, Zarządzanie długiem publicznym, PWN, Warszawa, 2008
  3. C. Kosikowski, E. Ruśkowski, Finanse publiczne i prawo finansowe, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Białystok, 2008
  4. A. Majchrzycka-Guzowska, Finanse i prawo finansowe, Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis, Warszawa, 2011
  5. E.Jarocka, Finanse, Difin, Warszawa, 2004
  6. K. Bednarz, Finanse dla niefinansistów, C.H. Beck, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje opłat i podatków w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne opłat i podatków ekologicznych.2
T-W-2Funkcje i konstrukcja opłat za korzystanie ze środowiska.4
T-W-3System wymian i poboru ekologicznych opłat i kar pieniężnych. Zróżnicowane stawki podatków i innych danin publicznych służące ochronie środowiska.2
T-W-4Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna.2
T-W-5Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej2
T-W-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.4
T-W-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw4
T-W-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.2
22

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.15
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.22
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.15
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu.6
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie.3
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O15/1_W01Student posiada wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
Treści programoweT-W-1Rodzaje opłat i podatków w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne opłat i podatków ekologicznych.
T-W-3System wymian i poboru ekologicznych opłat i kar pieniężnych. Zróżnicowane stawki podatków i innych danin publicznych służące ochronie środowiska.
T-W-2Funkcje i konstrukcja opłat za korzystanie ze środowiska.
T-W-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O15/1_W02Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
Treści programoweT-W-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
T-W-4Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zasad i kierunków ochronry środowiska.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z z zasad i kierunków ochronry środowiska.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O15/1_W03Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
Treści programoweT-W-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw
T-W-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.
T-W-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
3,0Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O15/1_U01Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
Treści programoweT-W-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw
T-W-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.
T-W-5Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
T-W-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
T-W-4Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
4,0Student posiada dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
4,5Student posiada lepiej niż dobre dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O15/1_U02Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
Treści programoweT-W-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw
T-W-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.
T-W-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O15/1_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-4Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-W-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw
T-W-3System wymian i poboru ekologicznych opłat i kar pieniężnych. Zróżnicowane stawki podatków i innych danin publicznych służące ochronie środowiska.
T-W-5Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
T-W-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
Metody nauczaniaM-5Wykład multimedialny.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0