Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Podstawy inwentyki - przedmiot do wyboru:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy inwentyki - przedmiot do wyboru | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza o ludzkich procesach poznawczych zdobyta w trakcie trwania nauki na niższych szczeblach kształcenia tj.: w szkole podstawowej i średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe informacje o twórczym rozwiązywaniu problemów i technikach inwentycznych, |
C-2 | miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych, |
C-3 | charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne, |
C-4 | świadomy konieczności stosowania metodyki twórczego myślenia do poszukiwania nowych bardziej efektywnych sposobów reakcji na ciągłe zmiany otoczenia (sfery społeczno-gospodarczej) z poszanowaniem zasad etycznych i zinternalizowanych norm moralnych, a co za tym idzie poszukiwania kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań problemów mogących na przykład: wymiernie usprawnić funkcjonowanie osoby, firmy w okreslonych warunkach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojęcie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie) | 2 |
T-A-2 | Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczeń- teorie kreatywności, inteligencja twórcza i inne procesy poznawcze. | 4 |
T-A-3 | Podstawowe metody i techniki inwentyczne ( intuicyjne metody rowiązywania problemów, metoda Quick Tink, metoda synektyczna, analiza morfologiczna itp.) | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w audytoriach, przygotowanie do bieżących zajęć - polegające między innymi na przeglądzie literatury w celu np.: przygotowania materiałów do dyskusji , przygotowanie krótkich referatów tematycznych, udział w konsultacjach dotyczących realizowanego przedmiotu. | 9 |
A-A-2 | praca własna studenta: przygotowanie do audytoriów-referaty tematyczne, opracowanie projektów i zadań zleconych przez nauczyciela, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć. | 10 |
A-A-3 | udział w konsultacjach w celu np.: weryfikacji postępów, doboru adekwatnej literatury do tematu zajęć, metodyki projektu | 5 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna, |
M-2 | metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie) |
M-3 | metody praktyczne- przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena referatu |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena projektu |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena wypowiedzi ustnej |
S-5 | Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego |
S-6 | Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi ( sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi, |
S-7 | Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -jakość i dobor materiału, samodzielność, -czas wykonania (terminowość), -wspołpraca w zespole, -prezentacja pracy, orginalność koncepcji, |
S-8 | Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O22_W01 zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki. | E_2A_W05 | S2A_W05 | C-2 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
E_2A_O22_W02 ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń. | E_2A_W10 | S2A_W03, S2A_W05, S2A_W08 | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O22_U01 definiuje i określa znaczenie podstawowych wyznaczników inteligencji twórczej w inwentyce biznesu | E_2A_U08 | S2A_U03 | C-2 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4 |
E_2A_O22_U02 wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym | E_2A_U11 | S2A_U07 | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O22_K01 dostrzega ograniczenia wynikające z indywidualnych stylów działania człowieka w sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela | E_2A_K09 | S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04 | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_O22_K02 Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela- wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się) | E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03 | S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K06 | C-2, C-3, C-4 | T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O22_W01 zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki. | 2,0 | |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_O22_W02 ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń. | 2,0 | |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O22_U01 definiuje i określa znaczenie podstawowych wyznaczników inteligencji twórczej w inwentyce biznesu | 2,0 | |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_O22_U02 wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym | 2,0 | |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O22_K01 dostrzega ograniczenia wynikające z indywidualnych stylów działania człowieka w sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela | 2,0 | |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_O22_K02 Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela- wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się) | 2,0 | |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ujwary-Gil A., Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie, WSB-NLU, Nowy Sącz, 2004
- Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Podstawy psychologii ogólnej, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1989
- Malim T., Birch A., Wadeley A., Wprowadzenie do psychologii, PWN, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Wyd.Akademickie "Żak", Warszawa, 1998
- Strelau J., Temperament i inteligencja, PWN, Warszawa, 1992
- Strelau J., Temperament-osobowość-działanie, PWN, Warszawa, 1985