Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne

Sylabus przedmiotu Praktyka zawodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka zawodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR4 3 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Cel główny: nabycie umiejętności praktycznych, uzupełniających i pogłębiających kompetencje uzyskane przez studenta w toku zajęć dydaktycznych (integracja wiedzy teoretycznej i praktycznej), w tym wykonywanie rutynowych i nietypowych zadań na określonym stanowisku pracy
C-2Poznanie warunków i specyfiki działalności danej jednostki gospodarczej
C-3Poznanie środowiska zawodowego przez obserwację i naśladowanie zachowań pracowników
C-4Poznanie oczekiwań pracodawców względem przyszłych pracowników w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, w tym podstaw etycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Podczas praktyki student poznaje wybrane obszary funkcjonowania podmiotu i realizuje przynajmniej jedno z wymienionych zadań: 1. Poznanie zasad funcjonowania podmiotu, w tym: formy prawnej, podstaw prawnych działalności jednostki, zakresu i przedmiotu działania, struktury organizacyjnej, zadań poszczegonych komórek organizacyjnych i powiązań między nimi, zakres obowiązków, uprawnień odpowiedzialności służbowej, materialnej i karnej pracowników, zasad oceny pracowników, regulaminu wewnętrznego jednostki i obowiązujących w jednostce przepisów bhp, p.poż., zakresu zadań realizowanych na wybranym stanowisku oraz zasad zagospodarowania przestrzennego stanowiska pracy i ergonomii stanowiska pracy. 2. Praca w dziale organizacyjno-prawnym, sekretariacie, archiwum, w tym poznanie zasad: - tworzenia i obiegu korespondencji służbowej, w tym dokumentacji, - współpracy jednostki z podmiotami zewnętrznymi, w tym z klientami, bankami, instytucjami publiczno-prawnymi, zakładami ubezpieczeń i innymi podmiotami, - organizacji zaopatrzenia i zbytu, - funkcjonowania systemów informatycznych wykorzystywanych w danej jednostce, w tym oprogramowania wspomagającego tworzenie dokumentacji (pakiety biurowe). 2. Praca w dyiale finansowo-księgowzm, w tym: poznanie organizacji i zadania działu księgowości, tworzenie dokumentacji zasad rachunkowości, wykonywanie zadań z zakresu obiegu (sporzazdanie, kontrola, dekretowanie i przechowywanie) dokumentów księgowych, rozliczeń i rozrachunków, wyceny składników majątku, ewidencji księgowej, inwentaryzacji, kontroli wewnętrznej i sprawozdawczości. 3. Praca w dziale ekonomicznym, w tym: rutynowe i nietypowe czynności wykonywane przez dział ekonomiczny, poznanie dokumentacji i zasad jej obiegu, wykonywanie czynności z zakresu analizy sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa i analizy obciążeń podatkowych przedsiębiorstwa, planowania operacyjnego i strategicznego w przedsiębiorstwie. 4. Wykonywanie zadań w dziale kadr i płac, w tym: tworzenie i opracowanie dokumentacji pracowniczej, w tym jej zabezpieczanie i przechowywanie, dokumentacja, naliczanie, rozliczanie i ewidencja wynagrodzeń, obsługa programów kadrowo-płacowych. 5. Wykonywanie zadań w dziale marketingu, w tym prace dotyczące tworzenia strategii marketingowej, analizy otoczenia, segmentacji rynku, realizcji staretgii cenowych i dystrybucji, prowadzenia dzialań promocyjnych. 6. Wykonywanie innych zadań na stanowisku pracy powierzonych przez opiekuna praktyk.3
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Szkolenie bhp8
A-PR-2Wdrożenie w tematykę praktyk8
A-PR-3Realizacja programu praktyk - wykonywanie w zakładzie pracy zadań powierzonych przez opiekuna praktyk zgodnie z ramowym programem praktyk101
A-PR-4Rejestracja przebiegu praktyki i przygotowanie sprawozdania z przebiegu praktyk3
A-PR-5Ustne złożenie sprawozdania z praktyk wraz z prezentacją uzyskanych efektów1
121

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Spotkanie informacyjne zaznajamiające studentów z zasadami realizacji praktyk studenckich, obowiazkami i prawami praktykanta i praktykodawcy (zakładu pracy). Spotkanie przeprowadza pełnomocnik dziakana ds. studenckich praktyk zawodowych
M-2Przeprowadzane w zakładzie pracy objaśnienia, szkolenia, prezentacje itp. mające na celu zapoznanie studenta z tematyką zadań realizowanych w zakładzie pracy i na danym stanowisku pracy
M-3Przez okres trwania praktyk nadzór i kontrola pracy praktykanta prowadzona przez zakładowego opiekuna praktyk

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja dokumentacji przebiegu praktyk, w tym poświadczenia odbycia praktyk i sprawozdania z przebiegu praktyk
S-2Ocena podsumowująca: Ustne kolokwium z zakresu zadań realizowanych podczas praktyk

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_P1_W01
Objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu (zakładu pracy) i wykonywania zadań praktycznych na wybranym obszarze działania podmiotu
E_1A_W10, E_1A_W11, E_1A_W12, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W09, E_1A_W14S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10C-3, C-4, C-2, C-1T-PR-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_P1_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności uzyskane w toku zajęć dydaktycznych do wykonania konkretnych czynności zgodnie z ramowym programem praktyk
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U10S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06C-3, C-1T-PR-1M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_P1_K01
Ma kompetencje otwartości i współpracy w innym środowisku niż szkoła
E_1A_K09, E_1A_K08, E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06C-3, C-4, C-2T-PR-1M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_P1_W01
Objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu (zakładu pracy) i wykonywania zadań praktycznych na wybranym obszarze działania podmiotu
2,0Student nie zna zasad funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
3,0Student zna niektóre zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
3,5Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
4,0Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego i zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu.
4,5Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego, omawia zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu.
5,0Student zna i objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego, omawia zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu, objaśnia przebieg zadań prowadzonych na danym stanowisku pracy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_P1_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności uzyskane w toku zajęć dydaktycznych do wykonania konkretnych czynności zgodnie z ramowym programem praktyk
2,0Student nie odbył praktyk lub nie wykonywał powierzonych czynności wynikających z ramowego programu praktyk.
3,0Student odbył praktyki i wykonywał niektóre z powierzonych czynności wynikających z ramowego programu praktyk.
3,5Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk.
4,0Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk i wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
4,5Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk, objaśniał ich przebieg, wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
5,0Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk, objaśniał ich przebieg i skutki, planował i wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_P1_K01
Ma kompetencje otwartości i współpracy w innym środowisku niż szkoła
2,0Student nie wykazuje chęci podejmowania i wykonywania czynności w zakładzie pracy.
3,0Student wykazuje umiarkowaną chęć do podejmowania wybranych czynności w zakładzie pracy.
3,5Student wykazuje umiarkowaną chęć podejmowania i wykonywania wybranych czynności w zakładzie pracy.
4,0Student wykazuje chęć podejmowania i wykonywania powierzonych czynności w zakładzie pracy.
4,5Student wykonuje powierzone zadania w sposób adekwatny do swoich umiejętności.
5,0Student wykonuje powierzone zadania w sposób adekwatny do swoich umiejętności, oczekiwań przełożonego i zespołu, w którym pracuje.

Literatura podstawowa

  1. Marzena Rydzewska-Włodarczyk, http://www.ekonomia.zut.edu.pl/strona-studentow/studia/praktyki-zawodowe.html, 2009, aktualizacja na bieżąco

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Podczas praktyki student poznaje wybrane obszary funkcjonowania podmiotu i realizuje przynajmniej jedno z wymienionych zadań: 1. Poznanie zasad funcjonowania podmiotu, w tym: formy prawnej, podstaw prawnych działalności jednostki, zakresu i przedmiotu działania, struktury organizacyjnej, zadań poszczegonych komórek organizacyjnych i powiązań między nimi, zakres obowiązków, uprawnień odpowiedzialności służbowej, materialnej i karnej pracowników, zasad oceny pracowników, regulaminu wewnętrznego jednostki i obowiązujących w jednostce przepisów bhp, p.poż., zakresu zadań realizowanych na wybranym stanowisku oraz zasad zagospodarowania przestrzennego stanowiska pracy i ergonomii stanowiska pracy. 2. Praca w dziale organizacyjno-prawnym, sekretariacie, archiwum, w tym poznanie zasad: - tworzenia i obiegu korespondencji służbowej, w tym dokumentacji, - współpracy jednostki z podmiotami zewnętrznymi, w tym z klientami, bankami, instytucjami publiczno-prawnymi, zakładami ubezpieczeń i innymi podmiotami, - organizacji zaopatrzenia i zbytu, - funkcjonowania systemów informatycznych wykorzystywanych w danej jednostce, w tym oprogramowania wspomagającego tworzenie dokumentacji (pakiety biurowe). 2. Praca w dyiale finansowo-księgowzm, w tym: poznanie organizacji i zadania działu księgowości, tworzenie dokumentacji zasad rachunkowości, wykonywanie zadań z zakresu obiegu (sporzazdanie, kontrola, dekretowanie i przechowywanie) dokumentów księgowych, rozliczeń i rozrachunków, wyceny składników majątku, ewidencji księgowej, inwentaryzacji, kontroli wewnętrznej i sprawozdawczości. 3. Praca w dziale ekonomicznym, w tym: rutynowe i nietypowe czynności wykonywane przez dział ekonomiczny, poznanie dokumentacji i zasad jej obiegu, wykonywanie czynności z zakresu analizy sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa i analizy obciążeń podatkowych przedsiębiorstwa, planowania operacyjnego i strategicznego w przedsiębiorstwie. 4. Wykonywanie zadań w dziale kadr i płac, w tym: tworzenie i opracowanie dokumentacji pracowniczej, w tym jej zabezpieczanie i przechowywanie, dokumentacja, naliczanie, rozliczanie i ewidencja wynagrodzeń, obsługa programów kadrowo-płacowych. 5. Wykonywanie zadań w dziale marketingu, w tym prace dotyczące tworzenia strategii marketingowej, analizy otoczenia, segmentacji rynku, realizcji staretgii cenowych i dystrybucji, prowadzenia dzialań promocyjnych. 6. Wykonywanie innych zadań na stanowisku pracy powierzonych przez opiekuna praktyk.3
3

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Szkolenie bhp8
A-PR-2Wdrożenie w tematykę praktyk8
A-PR-3Realizacja programu praktyk - wykonywanie w zakładzie pracy zadań powierzonych przez opiekuna praktyk zgodnie z ramowym programem praktyk101
A-PR-4Rejestracja przebiegu praktyki i przygotowanie sprawozdania z przebiegu praktyk3
A-PR-5Ustne złożenie sprawozdania z praktyk wraz z prezentacją uzyskanych efektów1
121
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_P1_W01Objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu (zakładu pracy) i wykonywania zadań praktycznych na wybranym obszarze działania podmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W09Ma usystematyzowaną wiedzę o zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-3Poznanie środowiska zawodowego przez obserwację i naśladowanie zachowań pracowników
C-4Poznanie oczekiwań pracodawców względem przyszłych pracowników w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, w tym podstaw etycznych
C-2Poznanie warunków i specyfiki działalności danej jednostki gospodarczej
C-1Cel główny: nabycie umiejętności praktycznych, uzupełniających i pogłębiających kompetencje uzyskane przez studenta w toku zajęć dydaktycznych (integracja wiedzy teoretycznej i praktycznej), w tym wykonywanie rutynowych i nietypowych zadań na określonym stanowisku pracy
Treści programoweT-PR-1Podczas praktyki student poznaje wybrane obszary funkcjonowania podmiotu i realizuje przynajmniej jedno z wymienionych zadań: 1. Poznanie zasad funcjonowania podmiotu, w tym: formy prawnej, podstaw prawnych działalności jednostki, zakresu i przedmiotu działania, struktury organizacyjnej, zadań poszczegonych komórek organizacyjnych i powiązań między nimi, zakres obowiązków, uprawnień odpowiedzialności służbowej, materialnej i karnej pracowników, zasad oceny pracowników, regulaminu wewnętrznego jednostki i obowiązujących w jednostce przepisów bhp, p.poż., zakresu zadań realizowanych na wybranym stanowisku oraz zasad zagospodarowania przestrzennego stanowiska pracy i ergonomii stanowiska pracy. 2. Praca w dziale organizacyjno-prawnym, sekretariacie, archiwum, w tym poznanie zasad: - tworzenia i obiegu korespondencji służbowej, w tym dokumentacji, - współpracy jednostki z podmiotami zewnętrznymi, w tym z klientami, bankami, instytucjami publiczno-prawnymi, zakładami ubezpieczeń i innymi podmiotami, - organizacji zaopatrzenia i zbytu, - funkcjonowania systemów informatycznych wykorzystywanych w danej jednostce, w tym oprogramowania wspomagającego tworzenie dokumentacji (pakiety biurowe). 2. Praca w dyiale finansowo-księgowzm, w tym: poznanie organizacji i zadania działu księgowości, tworzenie dokumentacji zasad rachunkowości, wykonywanie zadań z zakresu obiegu (sporzazdanie, kontrola, dekretowanie i przechowywanie) dokumentów księgowych, rozliczeń i rozrachunków, wyceny składników majątku, ewidencji księgowej, inwentaryzacji, kontroli wewnętrznej i sprawozdawczości. 3. Praca w dziale ekonomicznym, w tym: rutynowe i nietypowe czynności wykonywane przez dział ekonomiczny, poznanie dokumentacji i zasad jej obiegu, wykonywanie czynności z zakresu analizy sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa i analizy obciążeń podatkowych przedsiębiorstwa, planowania operacyjnego i strategicznego w przedsiębiorstwie. 4. Wykonywanie zadań w dziale kadr i płac, w tym: tworzenie i opracowanie dokumentacji pracowniczej, w tym jej zabezpieczanie i przechowywanie, dokumentacja, naliczanie, rozliczanie i ewidencja wynagrodzeń, obsługa programów kadrowo-płacowych. 5. Wykonywanie zadań w dziale marketingu, w tym prace dotyczące tworzenia strategii marketingowej, analizy otoczenia, segmentacji rynku, realizcji staretgii cenowych i dystrybucji, prowadzenia dzialań promocyjnych. 6. Wykonywanie innych zadań na stanowisku pracy powierzonych przez opiekuna praktyk.
Metody nauczaniaM-1Spotkanie informacyjne zaznajamiające studentów z zasadami realizacji praktyk studenckich, obowiazkami i prawami praktykanta i praktykodawcy (zakładu pracy). Spotkanie przeprowadza pełnomocnik dziakana ds. studenckich praktyk zawodowych
M-2Przeprowadzane w zakładzie pracy objaśnienia, szkolenia, prezentacje itp. mające na celu zapoznanie studenta z tematyką zadań realizowanych w zakładzie pracy i na danym stanowisku pracy
M-3Przez okres trwania praktyk nadzór i kontrola pracy praktykanta prowadzona przez zakładowego opiekuna praktyk
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne kolokwium z zakresu zadań realizowanych podczas praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
3,0Student zna niektóre zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
3,5Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
4,0Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego i zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu.
4,5Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego, omawia zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu.
5,0Student zna i objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego, omawia zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu, objaśnia przebieg zadań prowadzonych na danym stanowisku pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_P1_U01Potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności uzyskane w toku zajęć dydaktycznych do wykonania konkretnych czynności zgodnie z ramowym programem praktyk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-3Poznanie środowiska zawodowego przez obserwację i naśladowanie zachowań pracowników
C-1Cel główny: nabycie umiejętności praktycznych, uzupełniających i pogłębiających kompetencje uzyskane przez studenta w toku zajęć dydaktycznych (integracja wiedzy teoretycznej i praktycznej), w tym wykonywanie rutynowych i nietypowych zadań na określonym stanowisku pracy
Treści programoweT-PR-1Podczas praktyki student poznaje wybrane obszary funkcjonowania podmiotu i realizuje przynajmniej jedno z wymienionych zadań: 1. Poznanie zasad funcjonowania podmiotu, w tym: formy prawnej, podstaw prawnych działalności jednostki, zakresu i przedmiotu działania, struktury organizacyjnej, zadań poszczegonych komórek organizacyjnych i powiązań między nimi, zakres obowiązków, uprawnień odpowiedzialności służbowej, materialnej i karnej pracowników, zasad oceny pracowników, regulaminu wewnętrznego jednostki i obowiązujących w jednostce przepisów bhp, p.poż., zakresu zadań realizowanych na wybranym stanowisku oraz zasad zagospodarowania przestrzennego stanowiska pracy i ergonomii stanowiska pracy. 2. Praca w dziale organizacyjno-prawnym, sekretariacie, archiwum, w tym poznanie zasad: - tworzenia i obiegu korespondencji służbowej, w tym dokumentacji, - współpracy jednostki z podmiotami zewnętrznymi, w tym z klientami, bankami, instytucjami publiczno-prawnymi, zakładami ubezpieczeń i innymi podmiotami, - organizacji zaopatrzenia i zbytu, - funkcjonowania systemów informatycznych wykorzystywanych w danej jednostce, w tym oprogramowania wspomagającego tworzenie dokumentacji (pakiety biurowe). 2. Praca w dyiale finansowo-księgowzm, w tym: poznanie organizacji i zadania działu księgowości, tworzenie dokumentacji zasad rachunkowości, wykonywanie zadań z zakresu obiegu (sporzazdanie, kontrola, dekretowanie i przechowywanie) dokumentów księgowych, rozliczeń i rozrachunków, wyceny składników majątku, ewidencji księgowej, inwentaryzacji, kontroli wewnętrznej i sprawozdawczości. 3. Praca w dziale ekonomicznym, w tym: rutynowe i nietypowe czynności wykonywane przez dział ekonomiczny, poznanie dokumentacji i zasad jej obiegu, wykonywanie czynności z zakresu analizy sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa i analizy obciążeń podatkowych przedsiębiorstwa, planowania operacyjnego i strategicznego w przedsiębiorstwie. 4. Wykonywanie zadań w dziale kadr i płac, w tym: tworzenie i opracowanie dokumentacji pracowniczej, w tym jej zabezpieczanie i przechowywanie, dokumentacja, naliczanie, rozliczanie i ewidencja wynagrodzeń, obsługa programów kadrowo-płacowych. 5. Wykonywanie zadań w dziale marketingu, w tym prace dotyczące tworzenia strategii marketingowej, analizy otoczenia, segmentacji rynku, realizcji staretgii cenowych i dystrybucji, prowadzenia dzialań promocyjnych. 6. Wykonywanie innych zadań na stanowisku pracy powierzonych przez opiekuna praktyk.
Metody nauczaniaM-2Przeprowadzane w zakładzie pracy objaśnienia, szkolenia, prezentacje itp. mające na celu zapoznanie studenta z tematyką zadań realizowanych w zakładzie pracy i na danym stanowisku pracy
M-3Przez okres trwania praktyk nadzór i kontrola pracy praktykanta prowadzona przez zakładowego opiekuna praktyk
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne kolokwium z zakresu zadań realizowanych podczas praktyk
S-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja dokumentacji przebiegu praktyk, w tym poświadczenia odbycia praktyk i sprawozdania z przebiegu praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie odbył praktyk lub nie wykonywał powierzonych czynności wynikających z ramowego programu praktyk.
3,0Student odbył praktyki i wykonywał niektóre z powierzonych czynności wynikających z ramowego programu praktyk.
3,5Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk.
4,0Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk i wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
4,5Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk, objaśniał ich przebieg, wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
5,0Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk, objaśniał ich przebieg i skutki, planował i wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_P1_K01Ma kompetencje otwartości i współpracy w innym środowisku niż szkoła
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-3Poznanie środowiska zawodowego przez obserwację i naśladowanie zachowań pracowników
C-4Poznanie oczekiwań pracodawców względem przyszłych pracowników w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, w tym podstaw etycznych
C-2Poznanie warunków i specyfiki działalności danej jednostki gospodarczej
Treści programoweT-PR-1Podczas praktyki student poznaje wybrane obszary funkcjonowania podmiotu i realizuje przynajmniej jedno z wymienionych zadań: 1. Poznanie zasad funcjonowania podmiotu, w tym: formy prawnej, podstaw prawnych działalności jednostki, zakresu i przedmiotu działania, struktury organizacyjnej, zadań poszczegonych komórek organizacyjnych i powiązań między nimi, zakres obowiązków, uprawnień odpowiedzialności służbowej, materialnej i karnej pracowników, zasad oceny pracowników, regulaminu wewnętrznego jednostki i obowiązujących w jednostce przepisów bhp, p.poż., zakresu zadań realizowanych na wybranym stanowisku oraz zasad zagospodarowania przestrzennego stanowiska pracy i ergonomii stanowiska pracy. 2. Praca w dziale organizacyjno-prawnym, sekretariacie, archiwum, w tym poznanie zasad: - tworzenia i obiegu korespondencji służbowej, w tym dokumentacji, - współpracy jednostki z podmiotami zewnętrznymi, w tym z klientami, bankami, instytucjami publiczno-prawnymi, zakładami ubezpieczeń i innymi podmiotami, - organizacji zaopatrzenia i zbytu, - funkcjonowania systemów informatycznych wykorzystywanych w danej jednostce, w tym oprogramowania wspomagającego tworzenie dokumentacji (pakiety biurowe). 2. Praca w dyiale finansowo-księgowzm, w tym: poznanie organizacji i zadania działu księgowości, tworzenie dokumentacji zasad rachunkowości, wykonywanie zadań z zakresu obiegu (sporzazdanie, kontrola, dekretowanie i przechowywanie) dokumentów księgowych, rozliczeń i rozrachunków, wyceny składników majątku, ewidencji księgowej, inwentaryzacji, kontroli wewnętrznej i sprawozdawczości. 3. Praca w dziale ekonomicznym, w tym: rutynowe i nietypowe czynności wykonywane przez dział ekonomiczny, poznanie dokumentacji i zasad jej obiegu, wykonywanie czynności z zakresu analizy sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa i analizy obciążeń podatkowych przedsiębiorstwa, planowania operacyjnego i strategicznego w przedsiębiorstwie. 4. Wykonywanie zadań w dziale kadr i płac, w tym: tworzenie i opracowanie dokumentacji pracowniczej, w tym jej zabezpieczanie i przechowywanie, dokumentacja, naliczanie, rozliczanie i ewidencja wynagrodzeń, obsługa programów kadrowo-płacowych. 5. Wykonywanie zadań w dziale marketingu, w tym prace dotyczące tworzenia strategii marketingowej, analizy otoczenia, segmentacji rynku, realizcji staretgii cenowych i dystrybucji, prowadzenia dzialań promocyjnych. 6. Wykonywanie innych zadań na stanowisku pracy powierzonych przez opiekuna praktyk.
Metody nauczaniaM-2Przeprowadzane w zakładzie pracy objaśnienia, szkolenia, prezentacje itp. mające na celu zapoznanie studenta z tematyką zadań realizowanych w zakładzie pracy i na danym stanowisku pracy
M-3Przez okres trwania praktyk nadzór i kontrola pracy praktykanta prowadzona przez zakładowego opiekuna praktyk
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne kolokwium z zakresu zadań realizowanych podczas praktyk
S-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja dokumentacji przebiegu praktyk, w tym poświadczenia odbycia praktyk i sprawozdania z przebiegu praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje chęci podejmowania i wykonywania czynności w zakładzie pracy.
3,0Student wykazuje umiarkowaną chęć do podejmowania wybranych czynności w zakładzie pracy.
3,5Student wykazuje umiarkowaną chęć podejmowania i wykonywania wybranych czynności w zakładzie pracy.
4,0Student wykazuje chęć podejmowania i wykonywania powierzonych czynności w zakładzie pracy.
4,5Student wykonuje powierzone zadania w sposób adekwatny do swoich umiejętności.
5,0Student wykonuje powierzone zadania w sposób adekwatny do swoich umiejętności, oczekiwań przełożonego i zespołu, w którym pracuje.